Andreas Sitt "Akvarierom" (side 9)

Nå, etter drøye 2 uker med masse plantenæring, ser det ut som om jeg har fått reddet plantene mine.
Det er ikke noen betydelige endringer enda, men de har iallefall ikke blitt noe værre=)
Etterpå skal jeg til Aquamanias og hente noe utstyr og gjøre klar 260'n til fisken min=)
Nå er det ikke lenge igjen før det er oppe og går for fulle kluter.
Ellers så har sajicaene mine fått yngel igjen, og jeg har lovt Freddy Dos Santos(Min fetter) oat han skal få "låne" de litt, for og prøve seg litt på oppdrett, så det blir spennende og se hvordan det ender=)

Ellers så fikk jeg T5 til jul, noe som skal hentes hos Aquamanias(Ble bestilt den 5 desember, også rakk han ikke og få det inn før jul, det synes jeg var dårlig, og iallefall når han lovte mamma som kjøpte dette) Så det blir spennede og se endringene på dette=)
Da har jeg for første gnag målt vannverdier i vannet, og det var vel på tide?
Målte i 540'n og i 260'n, og begge hadde 0 i nitritt, men de hadde overaskende 7,5 i Ph.
Hva er best og enklest for og få senket denne til 6,5 eller noe i den duren?
Fredly
Hva er best og enklest for og få senket denne til 6,5 eller noe i den duren?

Eikebarkekstrakt anbefales, men vær obs på at kh og ph henger sammen så lavere ph gir lavere kh. Vær også klar over at veldig lav kh kan gi ustabil ph. Har ikke satt meg helt inn i grenseverdiene her så det må nesten andre svare på.

Ved tilsetning av eikebarkekstrakt eller annen ph-senker så er det viktig at det blandes ut på forhånd slik at fiskene ikke får ren syre i hodet

Det er forresten ingen god ide å senke ph hvis du har substrat eller stein i karet som øker den igjen. Ph som er litt for høy, men stabil, er absolutt å foretrekke fremfor en som varierer. De fleste fisker liker ikke raske endringer i ph-en.
Okei, høres jo greit ut.
Fisken min ser jo ikke ut til og ikke trives iallefall.
Men var og kjøpte tetra Ph/Kh minus i stad, og hadde oppi noen korker med det, så får vi bare se hva som skjer=)
Da har det endelig kommet ut info og bilder av 260 literen=)
Ta en titt da=)
OGså har det kommet nye bilder av ancistrus karet=)
Natta allesammen..
Wihiioi.
Gått til innkjøp av en 180 liter akvastabil.
denne skal da erstatte Ancistuskaret.
Bilder og oppdatert innfo kommer=)
Da er det bare 3 dager igjen til storauksjonen, og gleder meg masse, det vil komme masse oppdateringer til helgen, får vi håpe iallefall.

ellers så er det lite nytt i akvarieverden hos meg, da jeg sparer penger til lørdan=)
Mårn...

Da var det på tiden med en god oppdatering igjen, for nå er det lenge siden sist det skjedde noe=(

Var på OAK sin storauksjon i går og fikk kloa i masse spennende.
Kjøpte blandt annet L144, L015, Corydoras Davidsandsi, Heros Roteil, Kirsebærreker og litt til...

Kjøpte meg også noe som har vært ønsket av mine planter i en god stund nå, nemlig, Co2. Det ble den som stod øverst på listen som het Co2 Carbo Plus. Denne dukket utrolig men sant opp, og jeg hadde flaks og var den eneste som var interisert i den=)

Ellers så kommer det Discus i 260'n nå til uken, og det blir utrolig deilig og bli ferdig med det.

Nå går jeg bare og venter på at Herosene skal komme seg litt frem i 540'n. De var tydelig preget etter en lang dag i går, og de fikk ikke noe varm velkomst av mine spiluruser (fant da ut at spiluruser er veldig aggresive , da herosen var dobbelt så stor, og Spilurusene ikke hadde noe yngel eller noe.)

De var utrolig flotte, men synes kanskje en gruppe på 8 stk var litt mye, så kanskje vi kutter ned til mellom 4 og 6 stk, men det får tiden vise.

Davidsandsi'ene var utrolig flotte og farget fort ut når e kom i 540'n. Noen av de var også veldig feite, så her kan det kanskje bli litt egg etterhvert? Selv om dette ikke blir målet mitt i selskapskaret.

Så har jeg fått satt opp 200 literen(Den nye). Her går det nå en gjeng med Kirsebærreker, og en STOOOOOOOOR klump med javamose. disse skal få lov og formere seg og bli mange, og etterhvert så blir vel dette et kar med Kirsebærreker og Corydoras. Da blir det Adolfoi, Metae eller Sterbai=)

Prøver også og legge ut noen bilder av de forskjellige tingene

Enjoy

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da har herosene begynt og komme frem.
Det rare er at de kun er fremme når Co2 anlegget står på?? Hvorfor det?

Ellers så fant jeg en stk L-144 (har 4 stk) lå død i karet. De er jo ikke store karene så jeg mistenker nok at de har blitt tatt av noen. Men shit happens...

Ellers så prøver jeg og finne ut hva jeg skal gjøre med 200 literen. Her har jeg nå foreløpig reker og et par med ancistrus. Har lyst til og lage et selskapskar ut av dette, eller noe liknende. Noen ideer?
Da kom discusene i går.
De var så sinnsykt pene, og så fikk jeg en gruppe på 8 stk, noe som er perfekt for meg=)

Så nå skal jeg bare prøve og ordne litt med apetitten deres, og prøve og få de til og spise godt, så skal dette bli bra.
Bilder kommer senere=)
Da er det oppdatert noen bilder i profilen min=)
Legger også ved noen bilder her

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da fikk jeg diskusene mine på fredag.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg 7 stykker, men jeg fikk faktisk med 1 gratis på kjøpet, noe jeg ikke sa nei takk til=)

Var litt mere nøye med avklimatisering i forhold til hva jeg pleier med andre fisk, fordi dette er en fisk jeg gjerne vil beholde litt=)

Så var det foring. det var det jeg hadde sett mest frem til, og jeg tror nok det er den største utfordringen, dette med og få de til og spise nok. Det ser ut til og gå bra hittil, og de spiser bra, og får vanlig tetra diskusfor 4 ganger daglig, samt røde mygglarver 1-2 ganger daglig=)

De er foreløpig bare en 6-7 cm store, men med foringen min, så tror jeg de skal bli større relativt fort.

Jeg prøver meg også på vannbytte hver dag. Detta har foreløpig gått veldig bra, bytter rundt 20 liter hver dag, og rundt 30% på søndager.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg tok opp sverdplantene fra sajica karet i går. Syntes de så litt slappe ut, og riktig hadde jeg. Da jeg tok de opp var 60% av røttene døde.
Satt disse istedenfor i 540'n med flytende plantenæring daglig, laterittkuler, Co2 og T5. Da skal det forhåpentligvis bli andre boller=)
Fredly
Så var det foring. det var det jeg hadde sett mest frem til, og jeg tror nok det er den største utfordringen, dette med og få de til og spise nok. Det ser ut til og gå bra hittil, og de spiser bra, og får vanlig tetra diskusfor 4 ganger daglig, samt røde mygglarver 1-2 ganger daglig=) De er foreløpig bare en 6-7 cm store, men med foringen min, så tror jeg de skal bli større relativt fort. Jeg prøver meg også på vannbytte hver dag. Detta har foreløpig gått veldig bra, bytter rundt 20 liter hver dag, og rundt 30% på søndager.

Hjelpe meg så mye arbeid det er! Mat 5-6 ganger for dagen! Jeg klarer ikke engang å få i meg selv mat så ofte Bruker du fôringsautomat?
Hehe. Bruker foringsautomat med tørrfor 4 ganger om dagen, og så tilsetter jeg en STOOOOR dose med mygglarver 1-2 ganger om dagen.

Snart vil jeg kombinere dette med oksehjerte
Fredly
Hehe. Bruker foringsautomat med tørrfor 4 ganger om dagen, og så tilsetter jeg en STOOOOR dose med mygglarver 1-2 ganger om dagen. Snart vil jeg kombinere dette med oksehjerte:D

Er oksehjerte bare diskusmat eller er det andre fisker som er glad i dette også? Tenker spesielt på Corydoras og levendefødende (da der er stort sett det jeg har). Og med så mye mat er det kanskje bra du bytter vann så ofte
Jeg har prøvd og fore andre ciklider med oksehjerte, men uten hell. Men det koster jo bare rundt 30 kroner for en pakke med frossenfor. Kjøp en sånn en da vel, og prøv deg frem=)

Ja, viktig og bytte vann ofte, hvis ikke så vil man slite med nitritt etterhvert:P
Ja, det var jo ikke store investeringen så det kan jeg jo forsøke. Selv bytter jeg kun vann en gang i uken ca 30%, men det blir likevel nok liter som skal luftes og varmes. Samboeren min truer med at neste gang han snubler i en bøtte så ryker et akvarium ut vinduet… Så nå passer jeg på å sette bøttene under skråtaket Vurderer i mitt stille sinn å lage en vask på loftet slik at jeg slipper all bæringen, men jeg trenger vel trimmen likevel .
Hehe, tror nok ikke du er den eneste som har en mann/kjæreste, som sier sånn. Har kjæreste selv som har vært sammen med meg i 3 år, hun begynner og gå nok så lei hun og av alltid våte armer, vann på gulvet, akvarielukt i rommet. Hehe , skal fader meg ikke være lett=)
Nå har jeg funnet ut at jeg skla melde meg på hjemmekonkuranssen med 540'n. Må riktignok luke litt, og plante litt mer for og få det bra nok. Også skal jeg endre litt i fiskeopsettet igjen.

Nå selger jeg jo spilurusen, også har jeg solgt mine 5 kobbetetra, så da blir det bare noe igjen. Skal skaffe meg et majestetisk scalarepar og en L-128=)
Plantene vil vel i stor grad bestå av sverdplanter og javabregne/windelløv
Gleder meg=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap