Kristins malawi-kar. (side 9)

Etter å ha tatt massevis av bilder av div. yngel i "Ung-karet" så sitter jeg igjen med disse. Ikke lett med spretten fisk på under 1 cm bak et oppripet vindu.
Uansett: I løpet av de siste to ukene har disse artene kommet i karet:

Bilde 1: Delfinciklide - Cyrtocara moorii 25 stk:

[External Image]

Bilde 2: Aulonocara sp. "Maleri" 12 stk:

[External Image]

Bilde 3: Ancistrus sp. 30 stk:

[External Image]
I tillegg går det en som var blindpassasjerer i fiskeposer fra Göteborg.

Bilde 1: Melanochromis interruptus "Chizumulu":

[External Image]


Bilde 2: Sciaenochromis fryeri (Blå ahli). Klarte å redde en yngel fra stor-karet:

[External Image]


Bilde 3: Et bilde til av Ancistrusyngel. De er jo så "søte"

[External Image]
Gode bilder. Kjekt å kunne ha bilder av yngel av de div. artene. (Burde kansje ha noen slike bilder i fiskebasen?)

Kan tro jeg gleder meg til den dagen mine malawier forhåpentligvis begynner å tygge.
Ja, det er artig. Lettvint også når fiskemor tar stellet selv den første tiden.
Jeg har flere som tygger, men desverre ikke plass for flere yngel, så de får gå. Hardt (og kort) liv for noen...
Hehe. Såpass travelt for tiden?
Dumt at du skal bo så langt vekke, ellers kunne jeg ha hjulpet til med yngel.

Men kunne ikke du ha lagt inn bilder av malawiyngel på fiskebasen, hvis du har tid til det en gang?
De er sendt inn til godkjenning, så får vi se
Du skulle gjerne fått fisk, ja. Ingen som vil ha malawi her jeg bor så de havner gjerne i Trondheim. Kanskje det blir bedre tider for vi har såvidt startet akvarie-klubb her ute.
Krigsskade
Golden-hannen som er ca 4 år har fått et lyst parti på neseroten.
Det er pga utallige kamper med andre han-ciklider i karet.
De biter seg fast i munnen på hverandre og river og sliter og måler krefter.
Over tid så blir det vel en slags plate av arr, som gjør at de ikke får så dype sår. Han har fått litt skeive lepper også. Skikkelig tøffing


[External Image]
Golden-lek
Nå ble krigeren lykkelig! Alt slitet ga endelig resultater.
Da jeg kom hjem fra jobb for et par dager siden så fikk jeg omsider være vitne til en hel leks-seanse hos ciklidene.
Jeg har hatt mange huer som har tygget, og sett noen par holde på en liten stund, men nå fikk jeg følge med et Goldenpar som kurtiserte, la egg, hun svømte en runde i karet innimellom for å legge eggene på plass i munnen,
så la hun litt fler egg, de fortsatte inni ei hule jeg har laget, hannen som fikk panikk da han mistet henne av syne, osv.
Det var artig. Hua er ung og leker for første gang. Hun var så ivrig at hun fikk han med og fortsatte mange runder til, selv om det ikke kom flere egg.

Lykkelig kriger:
[External Image]


På dette bildet kan man se et egg ligge klart til å bli plukket opp (sammen med melke fra hannen):
[External Image]


Her er ei lykkelig Golden-hue med en del egg i munnen. Hun driver og legger de på plass så hun kan ta noen runder til med egglegging.
[External Image]
Oppblåst ancistrusyngel / osmoseregulering.
Så Goldenlek var "opptur", men nedturer får man også så lenge man har akvarium:

Det tok en stund før jeg skjønte hva som feilte ancistrusyngelen. Nesten alle ble plutselig kulerunde (så ut som rompetroll).
Etter en del søken så fant jeg hjelp bl.a. her på Akvaforum (takk):
De har fått problemer med osmosereguleringen pga skiftende vannverdier under vannbytte. De er tydeligvis mer ømfintlig enn malawi der, for ciklide-yngelen i karet hadde ingen problemer.
Det står mer om det i denne tråden:
Hva forårsaker slik oppblåst mage på ancistrus yngel?
Det endte med at noen døde, og da avlivet jeg alle med dette problemet.

[External Image]

[External Image]
Oppdaget at det står litt om dette problemet i denne artikkelen også, et stykke ned på siden. Mulig du allerede har fått det med deg, men poster nå likevel
Rødalger / penselalger
Takk for det Tante Astrid

Nå vil jeg skrive om algeproblemene. Er det ikke det ene så er det det andre....

Jeg har fått vite at det er en type rødalger jeg har vært plaget med i karene mine, og ikke kiselalger som jeg har skrevet om tidligere i tråden. Fikk det ikke til å stemme helt at "mine" alger satt bom fast, mens kiselalger og brunalger skal være lett å ta vekk. Jeg brukte til slutt en stålbørste på stein for å få vekk algebelegget, og det vil ikke ei rot tåle.

Og jeg som har brukt noen tusen kroner på ekstra lys for at kiselalgene skulle dø ut. Men helt forgjeves har ikke det vært i og med at det kom grønne alger i tillegg i karene, til fiskenes store glede.

Sånn ser mine alger ut: Et fint fløyelsteppe som dekker innredningen (ikke sanden). På rota og en BTN-modul så gror det også merkelige tråder som kan bli flere cm lange. Trodde først det var avføring fra ancistrus. Lignet veldig. Disse trådene er sleipe og seige som gummistrikk:

[External Image]


På modulen så vises det godt at algene trives i lyset for i skyggen på modulen vokser de ikke (lyse felt):

[External Image]

Og langs bladkanten av en skranten javabregne så vises det godt at det er penselalger:

[External Image]
Mikrobølgeovn
Disse algene er det visst veldig vanskelig å bli kvitt, og smitter lett fra et kar til et annet. Jeg har de i begge stor-karene mine
Men nå skal det bli slutt på det der tullet !!
Jeg synes det er artig å eksperimentere og fant ut at det å steike en angrepen stein i mikrobølgeovnen kanskje kan være en metode å plage dem på. Full effekt i ett minutt brukte jeg.
Det er jo ikke alt som går i ovnen, da.
Og hva som blir løsningen for f.eks modulen får jeg finne ut av senere.

Her er en prøvestein, ca 13 cm stor, før "grilling":

[External Image]

Sånn ble den etterpå. Veldig fin egentlig:

[External Image]

Etter to døgn er den sånn. Blitt litt mindre alger her ja. Kanskje ancistrusen gnager av de døde restene:

[External Image]
de trådene minnet om et bilde jeg så av tubifex
guttn
de trådene minnet om et bilde jeg så av tubifex


Hehe. Er nok ikke mark dette, heldigvis (?)
Kanskje algen har et slags forplantningsorgan som ser sånn ut.
Kom på at i fjæra kan man finne stein o.l. med et lys, lilla og hardt belegg på. Har ofte lurt på hva det kommer av.
Hvis jeg tar en algebefengt stein fra karet og legger den i sola så blir den akkurat likedan, med lilla "kalkbelegg" altså.
Så det er vel saltvanns-rødalger som er årsaken til det som ligger i fjæra.
[External Image]
tubifex
Ligner på bildet, ja.
Trådene "mine" vokser rett ut av plastikk (modulen) og er vanskelige å dra av.
Nå vet jeg hva jeg ønsker meg til jul: Mikroskop!
Stilig metode å svi av algene på full effekt i micro'en

Salt mot alger
Alexus
Stilig metode å svi av algene på full effekt i micro'en :)

Hehe! Det gikk en liten djevel i meg da jeg puttet dem inni der, ja!

Og kampen fortsetter: Da jeg skiftet vann i det ene karet på lørdag, så ble jo halve filtermodulen stående over vann.
Tok da og gned inn modulen med jod-fri salt der jeg kom til. Litt salt i vannet synes fiskene er helt greit også.
Lot saltet være på 10-15 minutter før jeg fylte opp med vann igjen.
Kunne ikke vente alt for lenge siden pompa i modulen var avskrudd, og da dør jo filterbakteriene.
Så glemte jeg hele saltprosjektet, inntil i sted da jeg kom hjem fra jobb. Kikket etter ei tyggende S. fryeri-hunne og oppdaget at modulen var blitt så rar. Så kom jeg på saltbehandlingen den fikk for to dager siden.
Den delen som har stått med salt på algene var blitt lysebrun
Algene var også blitt lysebrun der jeg hadde strødd salt på rota.

Sånn ser modulen ut nå:

[External Image]

Nærbilde:

[External Image]
Døde algene etter denne behandlingen?

Er det "en fordel" å ha litt salt i malawi vann? Med tanke på osmosen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap