Mine akvarier og sånt (side 9)

Huff innlegget mitt havnet midt i innlegget ditt. ...
loffa: Takk Får håpe vi fremdeles er sammen om to år, ja Men hvis vi skulle slå opp har typen sagt jeg kan få bo her til jeg får permanent oppholdstillatelse, så uansett hva som skjer så slipper jeg hvertfall å reise tilbake til Norge

Heidi: Bra jeg ikke har fjernet dem ennå da Mulig jeg burde flytte dem fra det karet ja, de ender nok som mat for botiaene hvis det skulle bli babyer av det.... Hvor lenge skal jeg la dem henge? Vil det vises på dem etter en stund dersom de ikke er befruktet?
Mvjnz
loffa: Takk:) Får håpe vi fremdeles er sammen om to år, ja:) Men hvis vi skulle slå opp har typen sagt jeg kan få bo her til jeg får permanent oppholdstillatelse, så uansett hva som skjer så slipper jeg hvertfall å reise tilbake til Norge:) Heidi: Bra jeg ikke har fjernet dem ennå da:) Mulig jeg burde flytte dem fra det karet ja, de ender nok som mat for botiaene hvis det skulle bli babyer av det.... Hvor lenge skal jeg la dem henge? Vil det vises på dem etter en stund dersom de ikke er befruktet?

Har du det godt og varmt og fuktig der de henger så kan de klekkes i løpet av 14 dager. Alle mine klaser klekkes mellom 11-13 dager. har den ikke klekt i løpet av 4 uker så er den nok ubefruktet. Klasen vil forandre farge like før den klekkes. Den går over til gråhvit og blir helt myk å ta på. lykke til. )
Mvjnz
loffa: Takk:) Får håpe vi fremdeles er sammen om to år, ja:) Men hvis vi skulle slå opp har typen sagt jeg kan få bo her til jeg får permanent oppholdstillatelse, så uansett hva som skjer så slipper jeg hvertfall å reise tilbake til Norge:)

Ja, hehe, du ler vel bare når australierne sier "det er vinter"... Hvordan er det egentlig for en nordmann å oppleve en australsk vinter?

Hvordan traff du samboeren din, forresten? Var det i Australia, eller utenfor? (jeg går ut fra at han er australier)

PS! Hva betyr "kewl"? Det er vel slang, eller?
Heidi Ingdal
Har du det godt og varmt og fuktig der de henger så kan de klekkes i løpet av 14 dager. Alle mine klaser klekkes mellom 11-13 dager. har den ikke klekt i løpet av 4 uker så er den nok ubefruktet. Klasen vil forandre farge like før den klekkes. Den går over til gråhvit og blir helt myk å ta på. lykke til. ;-))

Ser ikke for meg at jeg skal begynne å ta på denmed det første.. Grunnen til at jeg ikke hadde fjernet den ennå var fordi jeg synes den er ekkel

Men takk for tipset om fargen, jeg skal holde øye med den
mona o
Ja, hehe, du ler vel bare når australierne sier "det er vinter"... :-) Hvordan er det egentlig for en nordmann å oppleve en australsk vinter? :-) Hvordan traff du samboeren din, forresten? Var det i Australia, eller utenfor? (jeg går ut fra at han er australier) PS! Hva betyr "kewl"? Det er vel slang, eller?

Hehe, man skulle tro jeg stortrivdes om vinteren her, siden den er varmere enn en gjennomsnittlig norsk sommer. Men det som er snodig er at jeg faktisk fryser hvis tempen går under 25 grader. I går kveld hadde jeg faktisk to lage med gensere, superundertøy under joggebuksen, og 2 lag med sokker i tillegg til ugg-boots, og det var bare såvidt jeg var varm nok.... Så jeg har nok blitt helt og holdent australier

Typen er australier, vi møttes faktisk i et chatterom i 2003, og var bare venner i 3 år. Så innså vi plutselig en dag at vi faktisk likte hverandre ganske godt, og bestemte oss for å møtes. Så i juni 2006 han kom og møtte meg i England, og vi reiste til Bermuda sammen på ferie. Full klaff og han ble med tilbake til Norge og var der i 3 uker, før han dro til England og bodde der noen mnd og vi reiste frem og tilbake og besøkte hverandre, før han dro tilbake til Australia oktober 2006. Jeg reiste på ferie til Australia desember 06/januar 07, og flyttet hit april 2007. Så det er historien i et nøtteskall

'Kewl' er bare en anne måte å skrive 'cool'. Det er for det meste amerikanske tenåringer som bruker den skrivemåten. Jeg bruker det kun fordi jeg ble vant til det som tenåring. Jeg prøver å skjerpe meg
Vi får jammen et nytt tilskudd til familien til helgen

Typen fikk epost i går om en 5 år gammel hunnkatt som desperat trenger et fosterhjem, så han sa vi kunne hjelpe dersom de ikke fant noen andre. I dag ringte de og fortalte om henne. Hun er blitt dårlig behandlet og vært innom 3 fosterhjem den siste måneden pga adferdsproblemer hun har utviklet som følge av stress over å flytte gjentatte ganger. De ble sååå glade da vi sa vi ville ha henne selv om hun har enkelte problemer. Alle andre de har ringt har ombestemt seg når de har fortalt om problemene hennes.

Så hun leveres til helgen. Det blir nok interessant Vi vet verken hva hun heter eller hvordan hun ser ut. Det er i utgangspunktet midlertidig, men hvis hun finner seg til rette kommer vi til å beholde henne.

For de som ikke har fått det med seg har vi 4 katter fra før. Jeg har hatt lyst på en kattunge lenge, men typen har protestert. Men katteelsker som han er klarer han ikke å si nei til en katt i nød
Har selv hatt fosterkatt i en periode og anbefaler det absolutt for den som feks ikke har mulighet til å ha katt over lengre tid. Da kan man hjelpe de kattene som trenger et midlertidig sted å være samtidig som man har gleden av å ha en katt i huset selv.

Må si det var litt trist å måtte levere de fra seg igjen, jeg hadde en mor med tre unger, men visste samtidig at de fikk gode hjem dit de kom.

Synes det er kjempefint at dere stiller opp for denne voksne katten som antagelig ikke har så mange flere sjanser igjen. Håper den kommer til å fungere fint med de andre kattene også. Lykke til!
Takk

I eposten vi fikk stod det faktisk at de helst ville ha noen som ikke hadde andre katter, men vi vet ikke hvorfor. Kanskje hun har lett for å bli mobbeoffer, eller kanskje hun mobber andre katter. Det blir litt spennende å se hvordan det går. Hun skal seff få roe seg litt før hun introduseres for de andre, men vi tenker som så at for at hun skal komme seg etter alt stresset hun har vært gjennom i det siste, må hun nok bli her en stund. Og da er det ikke noen annen mulighet enn at hun må tolerere de andre kattene. Vi har åpen planløsning, og ingen mulighet for å holde henne adskilt fra de andre i lengre perioder.
De fleste katteflokker finner sin egen rangorden etter en tid. Det viktigste i introduksjonsperioden er at alle har mulighet for å trekke seg unna om de har behov for det. Bær eller klapp ikke kattene når de møtes første gang. Klapping frigjør adrenalin og dermed aggressivitet og når du bærer katten så skjuler du kroppsspråket i tillegg til at du selv kan bli klort opp. Faktisk bør dere blande dere minst mulig for at ikke signalene kattene imellom skal bli forstyrret. Det kan også være greit å vite at 3 uker er en "magisk" grense hos katter. De endringene som ikke har skjedd innen tre uker vil sannsynligvis ikke komme. 3 uker er også den perioden det anbefales å holde katter inne etter flytting for å unngå at de stikker av til den forrige hjemplassen.

Et annet knep som kan komme til nytte om det blir fullstendig clash er å bytte om på tepper og dokasser slik at de blir vant til hverandres lukter. I virkelig alvorlige tilfeller kan det også være greit å ha en spruteflaske med vann lett tilgjengelig. Dette er en effektiv måte å skille to katter i slåsskamp. Man stikker liksom ikke fingrene imellom i sånne tilfeller

Sannsynligvis går det mye bedre enn forventet. Jeg har hatt mange katter og introdusert nye, voksne katter mange ganger. Bare èn gang har jeg måttet omplassere den nyankomne til et nytt hjem på grunn av at den ble mobbet av en av de "gamle".
Takk for tips

Vi introduserte mine to til typen sine to da jeg flyttet hit, og det gikk utrolig greit. De var adskilt i en uke og kunne se hverandre gjennom glassdørene. Nå er de bestevenner

Så jeg tror ikke de vi har fra før kommer til å ha noe problemer med en ny katt, de er så vant til andre katter at jeg tror ikke de bryr seg noe særlig. Det er den nye jeg er mest bekymret for, siden de helst ikke ville hun skulle havne hos noen som har andre katter.

Men som du sier går det som oftest bra. Selv om de ikke blir bestevenner så lærer de som oftest å tolere hverandre
Gratulerer med ny pus
Blir spennende å høre hvordan det går. Lykke til
Oops o_O

Oppdaget nettopp at de svarte svampene i filtrene mine er kullsvamper. Begge filtrene hadde kulldeler, som jeg tok ut, så jeg antok at svampene var vanlige svamper. Men så var det noen her inne som sa at svarte svamper er kullsvamper, og jeg kikket nettopp på Aqua One filter og oppdaget at de heter faktisk CarboPad. Så da er det vel på høy tid å bytte dem ut:/ Skal kjøpe noen vanlige svamper. Ingen grunn til å bruke kull.

Snegleeggene er flyttet over i killikaret. Vet ikke om de er befruktet eller ikke, men taper ingenting på å ta vare på dem en måneds tid.

Jeg har også funnet et 12 volts filter til hagestampen min. Merket er Aqua One og de har flere forskjellige filtre i en 'low voltage range'. Så jeg kommer til å bestille det største. Problemet med 12V filter er at de er ikke spesielt sterke, men jeg tror det går bra likevel. Og det koster bare 120 kr.

Typen var nemlig skeptisk til å legge 240V ut dit, for da må alt gjøres vanntett og det er en viss risiko osv, så han ba meg om å finne et 12V filter, for da slipper han litt ekstra arbeid.
Skal si jeg fikk meg en overraskelse nå nettopp!

Killikaret står rett ved pc-skjermen min, så jeg kikker bort på dem innimellom. Og for en liten stund siden da jeg kikket på dem så jeg noe lite og rundt som falt ned i karet. Karet har deksel, så det var litt snodig. Jeg kikket oppi karet, men så ikke noe utenom det vanlige. Så tok jeg av dekselet og snudde det oppned, og der var det jammen 2 klaser med snegleegg! Og en av dem var i ferd med å klekke. Man kan se de små sneglene inni eggene. Ganske fascinerende.

Jeg synes 1 klase med egg er nok, så jeg fjernet de to andre. Tror den andre også ville klekket snart, den var ganske grå...

Så langt har jeg telt 21 babyer, og det er ganske mange igjen som ikke har klekket..

Bilde 1: Det jeg så da jeg snudde dekselet
Bilde 2: Nærbilde av den som klekker
Bilde 3: Masse babyer!
Gratulerer med snegle beibiser. De er jo så søte vettu.jeg har nettopp hatt 12 klaser som har klekket og tenkte at nå tar de sikkert pause men neida nå har jeg igjen 7 store klaser klar for klekking. De har lagt en klase hver natt så det vil sikkert komme mange på en gang tenker jeg. Da blir det hyppige matinger en stund og hyppige vannbytter igjen. Men det gjør ingenting. Legger ved et bilde av kjempe eplesneglen min Malin som barnebarnet mitt sa den skulle hete. Den har vokst enormt etter jeg fikk den og den er helt skjønn. Det vises veldig godt på det midterste bildet hvor mye den har vokst for du ser skillet midt oppå ryggen på den. De fikk et stort blad av en kinakål i går og den er nesten borte i dag. Håper jeg får beibier på disse også. )
Takk Jepp de er så søte atte

Din var skikkelig stilig. Veldig interessant farge Min store har også et slikt skille oppå ryggen. Men si meg, hvordan har du plass til alle disse sneglene?

Snegler kan være interessante, men søte..? Nei. Tror ikke det
De er ikke kattunge-søte, men stygg-søte
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap