Elins lille hjørne (side 9)

Følger med og krysser fingre for deg, men har visst ikke noe mer fornuftig å komme med. Må være varmen som stopper kreative tanker
Tusen takk Astrid!!

Jeg trenger litt fingerkryssing både med sykdom og småttiser som skal vokse opp.

Det er vel tidlig, men jeg synes allerede jeg kan skimte litt bedring hos C-140. Mulig det er ønsketenkning, men de virker litt mer aktive nå. Så glad jeg skal bli den dagen de svinser rundt, roter i sanda og logrer med halen igjen!

Nille
I våre forsøk på å holde tempen nede i heimen, tror jeg tempen sank bra i artemiaklekkeriet også. Så jeg tviler sterkt. Burde kanskje ha latt spotlighten stå på i natt.


Slo du av spotlighten over artemiaen for å holde temperaturen nede?
Man skal normalt ha lyset på 24 timer i døgnet på artemiaklekking, men hvis det er skrekkelig varmt hos deg kan jeg jo forstå at du ville forsøke og unngå å koke artemiaen

Trist lesning dette med dine C140. Har virkelig ingen anelse hva det kan skyldes, men jeg har en liten teori... uten at jeg kan si noe som helst om det virkelig er dette som er tilfellet her, altså. Det er ren gjetning. Noen ganger blir corydoras amoniakkforgiftet i transportposene (stress). Dette tar ikke alltid livet av dem umiddelbart, men det gjør ofte ubotelig skade på en slik måte at fisken ikke klarer å ta opp oksygen skikkelig lenger. Senvirkningen av dette er dødsfall i tiden etter at man har kommet hjem, ofte mange dager.
Men jeg skulle jo tro at det var såpass lenge siden du hentet dine C140 at det ikke kunne være det heller... For det var vel disse du hentet på samtidig på samme tur da du var på besøk her hos meg? (hvor lenge siden er det nå?)

Uansett, OM det er den fjerneste lille mulighet for at de sliter med å få nok oksygen i blodet, sett alle kluter til og pøs på med ekstra luftestein e.l. og sett utblåset på filteret så høyt at det går over vannflaten. Det kan godt stikke såpass høyt at det blåser vannet gjennom luft før det faller ned i vannet igjen. Vann som faller gjennom luft tar opp store mengder oksygen. Tenk på en foss for eksempel, vannet i elven langt nedenfor en foss er ekstremt oksygenrikt.
jeg vet hva du kan gjøre med eggene du ikke gidder å klekke, selg dem til andre og la de klekke de for seg selv.
det hadde blitt en hit.
coryegg på boks!!! bare 10 kroner boksen
Mona:

Jeg slo av spoten av ren vane. Det er den som henger over kontorpulten min. Så det hadde egentlig ikke noe med å holde tempen nede. Både kontorpulten og artemiaklekkeren står i øverste etasje, så her oppe blir det forferdelig varmt nesten uansett. Men i går kveld klarte vi å få ned tempen bra (men det hadde ingenting med spoten å gjøre). Artemiaen klekket likevel heldigvis, om det ikke ble perfekt.

Ang. C-140:
Takk! Setter så umåtelig stor pris på alle teorier, gjetninger og hjelp jeg kan få. Har ikke hatt mye sykdom så jeg kan ikke mye om det, og når det først kom, så MÅTTE det være C-140

Jeg hentet 4 stykk samme dag som jeg var hos deg, de andre 6 hentet jeg en uke (?) før det. 4 har tatt kvelden nå, men jeg aner ikke om det var de 4 jeg hentet sist (da jeg var hos deg).

Min teori er fryktelig hard å svelge for min del. Jeg er redd de ble fryktelig stresset av kakaduene. Hannen tok jobben som far veldig alvorlig og de ble jagd mye.. sannsynligvis en hel dag før jeg la merke til det Flyttet de med en gang jeg så det, og til tross for like vannverdier og 1 grad forskjell i temp akklimatiserte jeg en hel time (de er jo skattene mine!). Så jeg tror ikke det var flyttingen i den forstand.

Men kanskje det totale stresset ved å bli jaget rundt og deretter flyttet tvers over rommet. Litt tungt å svelge at det kan være jeg som er årsaken, og ikke en eller annen sykdom som rammer blindt

Kan jo legge til at ingen hadde en eneste frynsete finne eller skade, så det var ikke snakk om å få "full bank" av kakaduen.
hehehe guttn! Du tror det hadde blitt en hit, ja. Har jo lest om egg som har klart seg i postgang inni en mosedott. Men jeg vet ikke helt hvor etisk riktig det er å gjøre det med vilje. Mulig det ikke er noe problem... artig tanke er det nå uansett
jeg kan gjerge ta imot et prøvelag jeg
Guttn:
Må jo innrømme at det er litt fristende. Mest fordi jeg tror paleatusene vil spise eggene om jeg lar de sitte (de var i full gang i kveld når jeg ikke fikk plukket med en gang) - og blir de spist har de ikke en sjans i havet.

Men, postgang kan jo ta opptil 4 dager, og de klekker jo rundt 4-5 dager... pluss temperaturproblemer, og ikke minst faren for mugg/sopp når de ikke får vannstrømningen på seg. Så jeg vet ikke om det er "liv laga". Heller ikke om det å sende egg (ser bort fra killiegg, siden de er så spesielle) er etisk galt eller noe man rett og slett "ikke gjør".

Kan jo se om noen har synspunkter og ta det derfra.
Wigglers
Status etter tyvtitt: orangeaktig "masse" på sanda inni kokosnøtthula (lignet egentlig litt på bilder av en sverm artemia!). Kakadueyngelen har klekt.

Og jeg som trodde de var for unge til å leke. Ikke så jeg antydning til lek heller.
Da har jeg prøvd min første fóring av artemia til cory-yngelen. Det gikk.. ikke så bra :p

Artemiaen samler seg pent på rekke i hjørnet ved lyset (kledde tanken med et håndkle og satte en lommelykt i hjørnet), men yngelen er ikke fullt så lydig, og kommer ikke bort til hjørnet. Ille å ha en så liten boks (et slik plast terrarie) med litt vann i og enda ikke klare å mate noen skarve yngel. Har satt ny artemia til klekking nå (må skaffe meg to klekkerier!) og kan prøve med mikroorm litt senere.
Ingen flere C-140 dødsfall! Forsiktig optimisme. De er fortsatt rolige, men ser da litt aktivitet. Og ynglene der lever enda, så så langt tåler de medisineringen også. Det samme med eplesneglene som jeg glemte å plukke ut... *ups*

Ellers... jeg begynner å jobbe mandag morgen kl. 08.00! Åh så spennende og skummelt på en gang

Ellers har jeg prøvd mikroorm på coryyngelen også, men uten hell så langt jeg kunne se. Får prøve igjen, jeg gir ikke opp så lett!
:(
Det var som bare svarte... ¤%&"&/¤%" (selvpålagt sensur).

Siste jeg gjorde før jeg dro ut i ettermiddag var å bytte vann på alle eggene. Rundt 45 egg ligger til klekking. Hadde en balje med temperert og luftet vann fra i går klart, og byttet. Dro, og kom hjem nå.

Jeg har SKUMBAD i klekkeboksen min

En av mine, til vanlig, nydelige døttre har sølt såpe i balja, men "glemte" å si fra...!

Såpe + vann + luftestein = skumbad.

Nå har skumbadet godtgjort seg i 3,5 timer så jeg antar at alle egg har gått dukken.

Selvfølgelig - de kommer til å legge nye egg.. men herlighet, da Det hadde vært greit å få disse klekket før jeg begynner i jobb. Nå vil ikke det skje.

Unger + akvarie = høyrisiko.

Det var dagens formel-lære. Jeg skal bare furte litt borti hjørnet her, plante ferdig i hagen, og forøvrig nyte synet av levende C-140 som jeg håper er på bedringens vei.
En hadde allerede klekket. Død, så klart

Klarte ikke bare kaste alle, så jeg tappet vann fra akvariet, skylte hvert enkelt egg, og har lagt de i en ren boks med akvarievann. Det vil jo være et mirakel uten sidestykke om noen klekket fra egg som har ligget i såpe i over 3 timer, men.. jeg er optimist av natur, og ikke kjent for å gi opp.
Juryen er fortsatt ute og debatterer om hvorvidt cory-yngelen spiser. Fóret med mikroorm, og ser at denne har lagt seg pent på bunn. Brukte til og med eikeløvet og fikk samlet yngelen der mikroormen er (det bor en saue(yngel) gjeter i meg tydeligvis). Et par svømte litt rundt, men jeg aner ikke om de faktisk spiste. Kanskje de enda har litt av plommesekken også. Ser igjen i morra

Notat:
24 timer+ siden jeg medisinerte med sera baktopur direct. Alle ynglene lever enda, c-140 er mer aktive nå og ser bedre ut. Begge eplesneglene lever, og jeg så til og med et CRS yngel jeg ikke hadde klart å fange i levende live også. Ser faktisk ut til at samtlige tåler medisineringen.

Ber til høyere makter at jeg ikke får nitritt. Så langt så vel, men dette er skummelt. Fórer nemlig yngelen til tross for at jeg ikke har filtrering i karet. Vurderer sterkt et vannbytte i morra hvor jeg kompenserer for tapt medisin sånn i tilfelle. Måler nitritt 3 ganger om dagen nå. Lørdag kveld kan jeg avslutte kuren.

Artemia:
sliter med klekkingen. Må undersøke litt mer om dette i morra, virker som om jeg gjør noe feil.
Sukk. Noen artemia klekte nå også. Men jeg får med så mye egg, og det blir liksom aldri noen oransje sky med smådyr. Jeg ser jo de individuelle artemiaene innimellom egg. Og ikke klarer jeg å få artemiaen i nærheten av yngelen heller.

Dette skulle liksom være ganske enkelt :p utfordringen (trodde jeg!) var å få tid til dette når jeg er på jobb.

Ristet ut litt avskallet artemia i vann og sprøytet ned. Er det mulig at de spiser da? de rører da litt på seg med hodet ned på bunn. Og kan jeg ikke se oransje mager?! Eller er det ønsketenkning? Eller plommesekk? :p

Nei fysj, dette er vanskelig.

Nå ser jeg at ny luftpumpe med slanger, luftesteiner og sugekopper har ankommet postkontoret. Jeg får hente dette og prøve å klekke artemia en gang til. Gir ikke opp så lett. Kanskje jeg har for lite salt i?
Men noen klekker jo...
Pakka fra tropefisk har kommet. Dæven, den eheim luftpumpa er diger!

og *panneklask* er det mulig å glemme å bestille luftesteiner da?! Jeg var sikker på at jeg hadde bestilt det. Men... nei.
Det var da svært til dramatikk hjemme hos deg for tiden... Får bare ønske deg lykke til og håpe at det går bra likevel. Om ikke denne gangen så kanskje neste... *Krysse fingrene*
Tusen takk, Anen! Trenger litt fingerkryssing med både det ene og det andre her om dagen.

Ja, det er opp og ned fortere enn i en berg og dalbane her. Er egentlig nesten utslitt, jeg!

EDIT:
de spiser! Det må de gjøre... det har stooore oransje mager nå. Takk og lov. Da kanskje er det håp.

Ingen av såpeeggene har klekt. Ikke akkurat overraskende. Gir de en dag til, men da er det vel ingen vits lengre. Jeg tviler sterkt til at de kan klekke, men man kan jo ikke gi opp uten å ha prøvd :p
Oi. Svakt nitritt utslag i sykdomskaret i dag Midt mellom knallgul og oransje tetra dråpetest.

Og jeg har ingen balje å mellomlagre vann i - den ble jo full av såpe. Må bare ta vann fra en av 110-literne og fylle på med kaldt vann der istedet. Og så kjøpe balje, men må jo uansett vente et døgn før jeg får brukt vannet fra den også.

Bierekene kommer i kveld. Har 30 literen med innkjørt filter stående klart. De må bo der til søndag. Tør ikke å sette de rett i et medisinert kar etter lang reise selv om den lille rekeyngelen har tålt medisineringen godt.
Fått tatt vannbytte. Må bare fortsette å måle.

Gledelig å se gamle gode takter fra C-140 gjengen. Og enda mer gledelig å se at jeg faltisk har 7 stykk enda! Jeg hadde da vitterlig 10, så et eller annet sted gikk det surr i tellinga, og jeg mistet 3, ikke 4. Pinlig tabbe i grunn. Jeg skylder på at det har skjedd uvanlig mye denne uka

Har startet ny artemiaklekking. Det ser da bedre ut denne gangen... måten eggene flagrer rundt på. Mulig at kraftigere luftpumpe var nødvendig (siden jeg bruker forgreninger til yngeltankene også). En annen ting er at jeg nok hadde dyttet slangen for langt opp i korken, slik at eggene falt ned i korken - og ble der. Nå ser det nemlig ut til at alt flagrer rundt i flaska og ikke ligger rolig. Jeg krysser fingrene.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap