Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 9)

ElinP
Erna Solberg *hysterisk latter* Ja ja ho ligner kanskje litt... Pen cory ha ha. Har ikke skadet puselankene enda. Jeg fant ut at skruer var tingen :D Herreli så lur jeg føler meg i dag.

Jo hun ligner definitivt, stakkar liten..

Er nok ikke bare idag, du er jo ikke blond heller..
Har telt over antall coy wigglere i dag, det var 8 fra første klekking og 68 fra andre. Og 50+ egg i en liten boks som jeg tror klekker i morgen.
Har byttet vann på tre reolkar, får ta resten i morgen.
I går var jeg i full jobb på vaskerommet igjen.
Vannbytter ble gjort hos cory og heros yngel.

Det ene karet i reolen ble gjort klart til L144 i går, fikk en stor mopanirot, to mallehuler og masse planter. Nå skal det få stå til i morgen slik at grumset får tid til å legge seg. Da blir det litt slamsuging og vannbytte, for å fjerne grumset og sjekke om plantene står greit. Så jo ingenting etter å ha grumset opp sanden. Så skal de tre gule få flytte ut av sneglekaret, håper bare ikke de får sjokk av det rene vannet.. De har jo gått med et par hundre gule eplesnegler i noen måneder, i all sneglegugga. Karet de flytter til er godt innkjørt og har utvendig pumpe, så det skulle være fint miljø for maller der.

Har veldig lyst til å ha en fisketype sammen med L144, som ikke spiser wigglere og svømmer høyt i karet. Forslag mottas gjerne.

Alle reolkarene fikk tilskudd av kalk og magnesium også, mest for å styrke snegleskall og hvem vet kansje plantene har godt av det og.

Tenker veldig på hvordan jeg skal stokke kortene eller fisken i resten av reolen, har for mye å plassere på liten plass. Det blir nok litt bedre til høsten etter noen auksjoner og sånn, har endel fisk å kvitte meg med. Problem blir det også å plassere heros ynglene når de vokser ut av 12L. Det er ikke så lenge til, de er jo tre uker nå.

Jeg har planer om en mini reol med en 60L og en 110L, men gubben er ikke helt enig, han mener det er mer enn nok som det er nå. Vi har i grunn ikke mer vegg å sette akvarier inntil heller.. Det er synd at det ikke er permanent strøm på badet altså, for soverommet var visst ikke aktuelt sa han, jeg skjønner ikke det..??

Når jeg stod opp idag morges så føyk jammen aeneusene rundt i karet og la egg igjen.. for fjerde gang på to uker, og for en mengde, mange fler enn sist.. De får bare bli i karet og bli til malle eller tetra mat. Plukker ikke egg nå, vi reiser på ferie til tirsdag, og de andre ynglene har jeg fått barnevakt til. De spiste ikke eggene sist så vi får se hvordan det går. Nå har jeg 76 yngel fra de to forste klekkingene, og rundt 20-30 egg til har klekket i løpet av natten, og enda var det fler igjen da jeg dro på jobb i morges.

Saltvannskaret til Lars Erik er i gang og ser veldig lovende ut også. Alger og ting og tang gror fint på steinene. Noen eremittkrepser både med røde, blå og stripete bein, 5 små nemoer, to sjøstjerner, noen pussereker, to kamelreker, en gul kirurg, en sally lightfoot krabbe, et par koraller og noen snegler har flyttet inn. Dette er et skikkelig high-tech kar med, 110L sump, Uv lysfilter, kalkreaktor, flere elektronisk styrte tunze pumper, osmose anlegg osv.. Karet har overrenning i en firkant bak på ene siden med rør ned gjennom karets bunn til uv og sump. Skal forsøke å få tatt noen nye bilder i helgen.
Inaktiv bruker
Sammen med L144'ene kan du jo kanskje ha noen fine guppyer? jeg har noen utstillingsguppyer gåendes sammen med mine og det er fint og ha noe i toppen åsså
Ja, det var kansje en idè. Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha guppyer videre egentlig, men utstillingsguppyer er jo finere enn de vanlige da.
Inaktiv bruker
ja de er jo det men det er vel mange andre fine fisk man åsså kan ha Galaxy f.eks?
Har hatt galaxy og guppyer sammen med L144 yngel og foretrekker guppyer. Galaxy klarer ikke ta en l144 yngel, men de mobber mye...

Jeg hadde nok heller satset på øksefisk, guramier eller utstillingsguppy. Har ikke prøvd gurami, men tenker at kanskje sjokoladegurami eller dverggurami går. Corydoras går jo og selvsagt greit, men de er jo på bunnen de og..
Galaxy, eller stjernedanioer som de nå kalles, har visst seg å være litt av noen opportunister i matveien. Ville ikke stolt på dem et sekund i nærheten av hverken egg, yngel eller reker.
Nå er vi på ferie hos et vennepar på jevnaker. Her er det varmt og klamt i sola. Langt til salt og riktig badevann.. ferskvann er til å vaske seg i altså.
Kjell Frode har saltvannskar da, så litt akvarieprat blir det jo. Han og Lars Erik var i moss og hentet fisk på onsdag, hos Dahls. To kirurger, en keiser, noen snegler og en gooby (eller hvordan det skrives) den siler sand og er helt hvit med litt røde prikker, en skikkelig kul sak.
Vi skal innom Dahls på vei hjem på mandag og hente litt fisk til oss selv også, en kirurg og en chelmon. Kansje noe ferskvannsfisk til meg og??
Håper dere koser dere masse

Går bra her, litt varmt men klager egentlig ikke. Hilser fra yngelen som eter meg ut av hus

Vi har vært på Hadeland glassverk idag og handlet flotte takk for hjelpen gaver til fiske- og pusepasserne våre..

Så gøy at du klarte å ta bilder av Heros ynglene da Elin De var for små sist jeg prøvde, ble bare en grå grøt liksom..

Her er det godt og varmt fortsatt selv om klokka er halv elleve på kvelden.
Da var vi hjemme igjen
Hentet "ungene" hos Elin i dag, de var blitt mye større siden sist uke gitt..
Fant også en cory unge i karet sammen med foreldrene også, den var nesten tre cm.. over dobbelt så stor som søsknene som går i boks og får artemia. Den må være fra første egglegging så det er jo en helt utrolig vekst på bare noen få uker...

Alle Heros ynglene (98 stk) og 5 av de største Coryene ynglene fikk flytte inn i et av reolkarene i dag. Kansje de vokser fortere der, bedre plass i boksen til de mindre søsknene i boksen ble det i alle fall. Gjorde det klart i går kveld med finere sand, en stor rot og masse planter å gjemme seg i. Pumpe har jo gått i det karet en evighet med bujurquina ynglene så det var ikke noe problem med filterbakterier.

Saltvannskaret til Lars Erik fikk litt nye tilskudd i går også.
1 blå sjøstjerne.
1 brun kirurg.
1 pussefisk.
1 chelmon rostratus, en sånn stripet pinsettsak.
1 rosa og sort stripet fisk med grønn hale.
2 børstemarker.
1 liten anemonesak.
1 ugress korallsak.
Husker ikke hva de heter altså..

Også fant vi jo selvfølgelig en mantis i karet hans idag da.... Enda så godt vi har lett og lyst med maglite inn i steinene, mens vi har snudd og vendt på de.. Hakket i stykker krabber og fireworms, enda har den klart å gjemme seg bort.
Peder fikk to mantiser til det lille karet i går også. Så nå har vi tømt alt over i en 50L plastkasse med pumpe, mens han limer skillevegger i karet. Det blir tre kammer når det er ferdig. Så jeg må nok ofre 12L min til krabbene hans..

Nå skal jeg ha opp to kar til jeg og altså..
Må finne en femte cory art også, jeg må ha det, bare må ha det.. bare en art til eller kansje to eller tre kansje... Også noe høytsvømmende til å gå sammen med L144.

Håper dere fikk has på mantisen. Må han ta fra hverandre hele karet eller?

Og selvfølgelig må du ha en 8 9 nye coryarter, de er jo flotte alle sammen

Forresten jeg glemmer å si det men du må komme på pjatten Nina, det er koselig der. Vi har kattetråder, fisketråder, storepjattetråder, musikk, foto alt mulig tråder og bare hyggelige folk. Du kjenner jo sikkert noen av dem
Da er jeg og med på pjatten

Vi har ikke gjort noe med den foreløpig. Har tatt ut steiner fra peders kar og satt på glass, over vann, slik at dyrene må krabbe ut og ned i vannet for å overleve.

jeg har plukket nye egg hos coryene idag, noen av de virket mindre enn de forrige og mindre enn de andre i karet. Kan det være trilineatusen som har lagt de? Den ene trilla var veldig sliten og lå inntil glasset på ene sida av karet i dag, uten at den stakk når jeg kom bort.
Spennende med ny type egg, men jeg har ikke hatt trille egg så jeg kan ikke svare bare krysse fingrene å håpe

Velkommen på pjatten
Har mistet 3 cory yngler av de minste idag, flyttingen i norgesglass hjem fra Elin ble nok i meste laget for de;( surt altså, men sånn e livet..

Nå har de fått bedre plass også, ble fordelt i to bokser i stedet for en, var nettopp nede og byttet vann og foret med artemia. De tre største flyttet til de andre søsknene i 85L.

Da har jeg mistet to cory yngel til idag, en av de minste og en av de store;(

En gledelig nyhet også da: jeg har hatt fullt opp med hydra i karet med guppy og platy. Etter ominnredning i reolen flyttet det inn 50 voksne eplesnegler og nå må man faktisk lete etter hydra der.

Godt at eplisene tar hydra da!

Synd med coryene, men slik som den gruppa legger egg...
Ja, det er nok ingen fare de legger ofte nok egg de, har 30 egg i boks til klekking nå også..
Nå skal jeg ned og bytte vann på unga mine. Hvor ofte og mye bør jeg bytte i 85L som heros og cory ynglene går i? Det går en innkjørt boyu pumpe i karet.
Mener jeg har lest et sted at det bør gå noen ancistrus unger i slike kar, for å spise opp den slimhinna som legger seg på sand og glass, stemmer det?
Jeg har ikke byttet mer enn 20% engang i uka hvor jeg har hatt coryyngler osv. Ikke har jeg hatt ancistrus i heller. Bare passet på at ikke foret har blitt liggenede. Sikkert andre som gjør det annerledes, men jeg regner dem som ganske hardføre når de først har kommet i akvarie og da trenger de ikke spesiel pleie annet enn tilpasset mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap