- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Starten (side 9)
Starten (side 9)
Postet 06.06.09 kl 22:20
Postet 07.06.09 kl 10:10
Det er søndags morgen, Oslofrokosten er på plass, rullings og kaffe og det var veldig bra å stå opp. Det var en heller urolig natt, jeg var litt bekymret for nykommerne. Det viste seg å være helt unødvendig, da lyset ble slått på nå kl. 09.30 så svømte alle 4 rundt og skapte en herlig røre i maktbalansen i karet. Absolutt alle discusene jagde hverandre og det var et fryktelig liv. Nå etter 20 min. så har det roet seg betraktelig og det er jo flott og se discus over hele karet. Som jeg nevnte i går så er karet foreløpig overbefolket, i 350 literen er det nå 3 Super Red Melon på 15 cm, 2 Bambino Rossi på 14 cm, 1 Golden Leopard på 12 cm og de 4 siste Super Red Melon på 10 cm. Det er jo kun foreløpig, og med daglige vannbytter og slamsuging av overflødig fòr så bør det gå bra.
En annen ting er at jeg får igjen en del kr. på skatten, jeg får da råd til Juwel Visjon 450 liter, de går for 9000kr på Dahls dyrerike i Moss, og er jeg heldig så får jeg 4-5000 kr for hjørnekaret. Dahls dyrerike hadde forøvrig et utrolig flott 840 liter møbelkar til17000 kr, komplett med sump og T5 belysning, men hvor skal jeg ha det?
Jeg legger med et bildet av det overbefolkede karet, tatt akkurat nå, dere ser 3 av nykommerne til høyre, de med lysest ansikt. Nykommerne var jo selvfølgelig ikke interessert i frokosten, men jeg får håpe de begynner å spise i løpet av en 3-4 dager.
Ha det bra alle sammen.
Jon
En annen ting er at jeg får igjen en del kr. på skatten, jeg får da råd til Juwel Visjon 450 liter, de går for 9000kr på Dahls dyrerike i Moss, og er jeg heldig så får jeg 4-5000 kr for hjørnekaret. Dahls dyrerike hadde forøvrig et utrolig flott 840 liter møbelkar til17000 kr, komplett med sump og T5 belysning, men hvor skal jeg ha det?
Jeg legger med et bildet av det overbefolkede karet, tatt akkurat nå, dere ser 3 av nykommerne til høyre, de med lysest ansikt. Nykommerne var jo selvfølgelig ikke interessert i frokosten, men jeg får håpe de begynner å spise i løpet av en 3-4 dager.
Ha det bra alle sammen.
Jon
Postet 07.06.09 kl 10:21
Ser bra ut ddet der Jon.
Og jeg synes ikke karret ditt er overbefolket men vi har alle forskjellige meninger om det.
Da må jo 660 l min være skikkelig overbefolket i dine øyne, men i mine så er det bare fullt og det fungerer glittrende.
Mulig jeg har fått tak i en gruppe med altumer, slike har jeg egentlig vært på jakt etter i årevis og har angret som en hund at jeg ikke kjøpte en gruppe jeg hadde muligheten til i fjor.
Men nå kan det se ut til at det retter seg og da har jeg/vi alle 3 typene med scalarer, den nest fineste ferskvannsfisken.
Og som jeg har sagt før Jon, gå for det karret du har snakket om en stund nå, er et utrolig flott møbelkarr det.
Så jeg skal hjelpe deg og bære jeg.
Har begynt og spare til nytt karr jeg og-300 cm x 60 cm x 60 cm, det er drømmekarret mitt, da har jeg plass til en stim store diskuser + alle 3 typene med scalarer og stimen min med L maller, så moro når man planlegger nye karr Jon, jeg synes ihvertfall oppsett av nye karr er utrolig moro, bortsett fra forbruket fra "lommeboken"da, det er skjelden prisoverslaget man oppererte med i starten holder, blir som staten ofte store sprekker.
Men kommer nok innom i morgen jon, jeg må jo se de nyannkommene diskusene-er jo tross alt kongen i ferskvann vi snakker om.
Så få ut fingern og hent deg et nytt karr.
Og jeg synes ikke karret ditt er overbefolket men vi har alle forskjellige meninger om det.
Da må jo 660 l min være skikkelig overbefolket i dine øyne, men i mine så er det bare fullt og det fungerer glittrende.
Mulig jeg har fått tak i en gruppe med altumer, slike har jeg egentlig vært på jakt etter i årevis og har angret som en hund at jeg ikke kjøpte en gruppe jeg hadde muligheten til i fjor.
Men nå kan det se ut til at det retter seg og da har jeg/vi alle 3 typene med scalarer, den nest fineste ferskvannsfisken.
Og som jeg har sagt før Jon, gå for det karret du har snakket om en stund nå, er et utrolig flott møbelkarr det.
Så jeg skal hjelpe deg og bære jeg.
Har begynt og spare til nytt karr jeg og-300 cm x 60 cm x 60 cm, det er drømmekarret mitt, da har jeg plass til en stim store diskuser + alle 3 typene med scalarer og stimen min med L maller, så moro når man planlegger nye karr Jon, jeg synes ihvertfall oppsett av nye karr er utrolig moro, bortsett fra forbruket fra "lommeboken"da, det er skjelden prisoverslaget man oppererte med i starten holder, blir som staten ofte store sprekker.
Men kommer nok innom i morgen jon, jeg må jo se de nyannkommene diskusene-er jo tross alt kongen i ferskvann vi snakker om.
Så få ut fingern og hent deg et nytt karr.
Postet 07.06.09 kl 11:47
Bare en liten situasjonsrapport om de nyankomne. Det ser ut til å gå veldig bra, to av de nye gjemmer seg stort sett bak sverdplanta foreløpig, men kommer fram en gang imellom for å vise at det står bra til. De to andre nektet å la seg bli jaget og er fremme hele tiden, den ene svarte igjen til og med når Kongen prøvde å jage den. De to spiste mygglarver i dag også, forbausende tidlig. Jeg bruker vanligvis ikke mygglarver i discuskaret, men dem er fine for å trigge nye discus til å spise.
Jeg forer med Tetra discusgranulat, oksehjerte, rekemiks og et flakfor fra Tropical som heter D-ALLIO PLUS med bl.a. hvitløk. Dem som sier at discus ikke spiser flakfor tar feil. Det var i grunnen det hele, discusen ser ut til å ha tålt transporten, og da er vel resten opp til meg.
Jon
Jeg forer med Tetra discusgranulat, oksehjerte, rekemiks og et flakfor fra Tropical som heter D-ALLIO PLUS med bl.a. hvitløk. Dem som sier at discus ikke spiser flakfor tar feil. Det var i grunnen det hele, discusen ser ut til å ha tålt transporten, og da er vel resten opp til meg.
Jon
Postet 07.06.09 kl 20:53
Nytt akvarium
Først en liten situasjonsrapport om de nyankomne. Det går bedre og bedre, nå er det faktisk 3 stkr. av dem som tør å svømme blant de store gutta, den siste er litte mere beskjeden og gjemmer seg foreløpig mellom plantene og Juwelfilteret. De samme 3 spiste /smakte på kveldsmaten nå nettop, flakfor, så dette går over all forventning.
Men det jeg skal skrive om er at det blir et nytt kar i stua, et [URL=http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=74&idkategori=52&startrow=]450 l Juwel Visjon[/URL], Jeg tenkte først på å bytte ut hjørnekaret med dette, og hadde en lengre diskusjon om hvordan dette skulle gjøres, med min faste diskuskonsulent Ken. Etter at han hadde reist så ble jeg sittende lenge og titte på hjørnet der jeg sitter nå, nemlig datakroken, og sa halvt i spøk til mdammen: jeg kan jo kjøpe en Laptop, demontere databordet og sette Visjonkaret der. Se vedlagt bilde. Til min store forundring og glede sa hun ja, hun syns at hjørnekaret er så pent at hun ikke ville kvitte seg med det. Det var derfor hun ikke viste den helt store entusiasmen med karbytte. Et lite minus er det, jeg må kvitte meg med Juwel 110 l møbelkaret og og 90-literen av ubestemmelig herkomst. Selv jeg kjønner at 1000 liter vann i stua kan bli for mye, eller? Da blir det altså et 450 l Visjon med discus i det ene hjørnet av stua og hjørnekaret blir der det står, jeg bytter bare discusen med noen andre søramerikanske ciklider, nemlig scalare, gjerne Altum hvis jeg skulle snuble over noen. Jeg har snakket med Dahls Dyrerike og de kan levere karet på 14 dager. Og da får jeg god tid til innkjøring av nykaret og ingen stress. Men nå MÅ jeg finne en kur mot litersyken, jeg drømmer jo om et 840 liters kar. Hvis jeg fjerner dusjkabinettet på badet og...............
Jon
Men det jeg skal skrive om er at det blir et nytt kar i stua, et [URL=http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=74&idkategori=52&startrow=]450 l Juwel Visjon[/URL], Jeg tenkte først på å bytte ut hjørnekaret med dette, og hadde en lengre diskusjon om hvordan dette skulle gjøres, med min faste diskuskonsulent Ken. Etter at han hadde reist så ble jeg sittende lenge og titte på hjørnet der jeg sitter nå, nemlig datakroken, og sa halvt i spøk til mdammen: jeg kan jo kjøpe en Laptop, demontere databordet og sette Visjonkaret der. Se vedlagt bilde. Til min store forundring og glede sa hun ja, hun syns at hjørnekaret er så pent at hun ikke ville kvitte seg med det. Det var derfor hun ikke viste den helt store entusiasmen med karbytte. Et lite minus er det, jeg må kvitte meg med Juwel 110 l møbelkaret og og 90-literen av ubestemmelig herkomst. Selv jeg kjønner at 1000 liter vann i stua kan bli for mye, eller? Da blir det altså et 450 l Visjon med discus i det ene hjørnet av stua og hjørnekaret blir der det står, jeg bytter bare discusen med noen andre søramerikanske ciklider, nemlig scalare, gjerne Altum hvis jeg skulle snuble over noen. Jeg har snakket med Dahls Dyrerike og de kan levere karet på 14 dager. Og da får jeg god tid til innkjøring av nykaret og ingen stress. Men nå MÅ jeg finne en kur mot litersyken, jeg drømmer jo om et 840 liters kar. Hvis jeg fjerner dusjkabinettet på badet og...............
Jon
Postet 08.06.09 kl 19:26
Sånn liker jeg Jon, kast ut data pulten og gå over til laptopp, gjorde det selv i fjor.
Kuult å ha en "kuul"madamm ikke alle som har det.
Husker selv jeg tenkte veldig når jeg/vi paserte 1000 l i stuen, men det gikk det og, og nå har vi stoppet i stuen på ca.1 400 l, så du må kjøpe større hus Jon, så går du/dere forbi det.
Altumer hadde vært noe det, har kanskje 6 stk nå, men de er over 180 mil herfra, så får se om jeg løser det problemet.
Ja Jon da forventer jeg at du bestiller karret imorgen da. Henter det med japsen min vi, greier det med tett radiator.
Kuult å ha en "kuul"madamm ikke alle som har det.
Husker selv jeg tenkte veldig når jeg/vi paserte 1000 l i stuen, men det gikk det og, og nå har vi stoppet i stuen på ca.1 400 l, så du må kjøpe større hus Jon, så går du/dere forbi det.
Altumer hadde vært noe det, har kanskje 6 stk nå, men de er over 180 mil herfra, så får se om jeg løser det problemet.
Ja Jon da forventer jeg at du bestiller karret imorgen da. Henter det med japsen min vi, greier det med tett radiator.
Postet 08.06.09 kl 21:36
Mitt kar er så lite og fisken så stor.
Overskriften henspeiler på et velkjent problem i akvarieverdenen. Svært ofte blir det jo slik at karene blir for små, og man står ovenfor et valg. Enten må man selge fisk eller gjøre som meg, kjøpe et større kar.
Jeg snakket med Dahls Dyrerike i går og det er mulig jeg får nykaret før helgen. For de uinvidde så er det et Juwel Visjon 450 liter. Så nå er det planlegging og tenking over en lav sko. Det som er fastlagt 100% er bunnlaget, det blir Rådasand 0,8-1,2 mm, jeg har bare gode erfaringer med denne sanden, og jeg slipper jo å kjøpe sandsnegler, jeg regner også med at jeg ikke slipper unna pestsneglene. Foreløpig har jeg bestemt meg for at det skal bli ytterst sparsomt med planter, det vil bli mest røtter og ligne mere på en Amasonbiotop. Den etterhvert praktfulle lotusen jeg har i 90 liters Asiakaret vil være første plante. Det karet skal vekk og jeg har egentlig ikke gode nok lysforhold i de andre karene mine. I karet skal det svømme 9-10 Super Red Melon Discus, en stor stim med rødmunntetra, jeg starter med 50, 2 par med L-144 og en stim med corydoras, hvilken type er ikke bestemt ennå. Når det gjelder filtrering så blir det originale juwlfilteret på plass, med ciraxkasetter og den største pumpa, 1500 l/t og en Tetratec EX 1200. Jeg har så gode erfaringer med disse filtrene fra hjørnekaret at jeg ikke ser noe grunn til å bytte på dette.
Belysningen blir det originale Juwel T5 armatur, jeg får håpe det holder til Lotusen. Problemet mitt er bakgrunnen, jeg må ha en med rotmotiv, B.T.N. sin er jo praktfull, men vil sprekke budsjettet mitt totalt, og det tar jo så stor plass. Juwel sin med rotmotiv er jo en mulighet, men juwelbakgrunnen jeg har i hjørnekaret mistet all fargen etter et par mndr. så jeg vet ikke helt. Jeg prøver også å se etter folie med rotmotiv, men har ikke sett noen fine ennå. Det eneste som er sikkert er at den bakgrunnen jeg velger vil bli der så lenge jeg har det karet. Men jeg har jo ennå et par dager på meg .
Helt til slutt vil jeg bare nevne at de fire nyankomne discusene har funnet seg vel til rette. Alle 4 er framme hele tiden og spiser godt, d.v.s. tetrabit`en er de ikke så veldig begeistret for foreløpig, men de sulter absolutt ikke i hjel med 4 daglige foringer.
Ha det bra så lenge.
Jon
Jeg snakket med Dahls Dyrerike i går og det er mulig jeg får nykaret før helgen. For de uinvidde så er det et Juwel Visjon 450 liter. Så nå er det planlegging og tenking over en lav sko. Det som er fastlagt 100% er bunnlaget, det blir Rådasand 0,8-1,2 mm, jeg har bare gode erfaringer med denne sanden, og jeg slipper jo å kjøpe sandsnegler, jeg regner også med at jeg ikke slipper unna pestsneglene. Foreløpig har jeg bestemt meg for at det skal bli ytterst sparsomt med planter, det vil bli mest røtter og ligne mere på en Amasonbiotop. Den etterhvert praktfulle lotusen jeg har i 90 liters Asiakaret vil være første plante. Det karet skal vekk og jeg har egentlig ikke gode nok lysforhold i de andre karene mine. I karet skal det svømme 9-10 Super Red Melon Discus, en stor stim med rødmunntetra, jeg starter med 50, 2 par med L-144 og en stim med corydoras, hvilken type er ikke bestemt ennå. Når det gjelder filtrering så blir det originale juwlfilteret på plass, med ciraxkasetter og den største pumpa, 1500 l/t og en Tetratec EX 1200. Jeg har så gode erfaringer med disse filtrene fra hjørnekaret at jeg ikke ser noe grunn til å bytte på dette.
Belysningen blir det originale Juwel T5 armatur, jeg får håpe det holder til Lotusen. Problemet mitt er bakgrunnen, jeg må ha en med rotmotiv, B.T.N. sin er jo praktfull, men vil sprekke budsjettet mitt totalt, og det tar jo så stor plass. Juwel sin med rotmotiv er jo en mulighet, men juwelbakgrunnen jeg har i hjørnekaret mistet all fargen etter et par mndr. så jeg vet ikke helt. Jeg prøver også å se etter folie med rotmotiv, men har ikke sett noen fine ennå. Det eneste som er sikkert er at den bakgrunnen jeg velger vil bli der så lenge jeg har det karet. Men jeg har jo ennå et par dager på meg .
Helt til slutt vil jeg bare nevne at de fire nyankomne discusene har funnet seg vel til rette. Alle 4 er framme hele tiden og spiser godt, d.v.s. tetrabit`en er de ikke så veldig begeistret for foreløpig, men de sulter absolutt ikke i hjel med 4 daglige foringer.
Ha det bra så lenge.
Jon
Postet 17.06.09 kl 10:22
Funnet bakgrunn
Nå her jeg funnet bakgrunnen, her er den. Noen ser kanskje at den kommer fra Vromak, og den er faktisk tett opp til det jeg så for meg. Om den var dyr? Ikke i forhold til B.T.N.sine, Faktisk godt under halve prisen og den tar på langt nær så mye plass. Kort sagt, jeg er veldig fornøyd.
Jon
Jon
Postet 17.06.09 kl 22:28
Postet 18.06.09 kl 08:33
450 liter visjon juwel.
Nå har jeg endelig fått nykaret på plass, det var litt problemer med å få ned bakgrunnen og å få festet det, men endelig. Nå skal temperaturen i vannet få stige til i morgen før nyfilteret Tetratec EX 1200 blir plassert, det går og blir innkjørt i hjørnekaret. Jeg vil ha temperaturen over 20 grader så jeg er sikker. På torsdag kommer det en 40-50 rødmunnstetra for å få en forsiktig innkjøring og over helgen kommer halvparten av discusen pluss det andre inkjørte Tetratec EX 1200 filteret på plass. Foreløpig blir det ingen planter bare røtter, men blir algeveksten for stor må jeg vel sette inn noe hurtigvoksende en liten stund i alle fall. Så får dette gå en uke til før resten av discusen kommer på plass. Jeg syns dette virker bra. Jeg har som vanlig ombestemt meg og har fjernet det originale Juwelfilteret, jeg syns det hadde blitt for galt å sage over den nye bakgrunnen. Dette bare en liten rapport.
Jon
Jon
Postet 29.06.09 kl 22:16
Postet 30.06.09 kl 06:48
Filteret på plass
Temperaturen var over 20 grader i dagtidlig, og jeg flyttet det ene Tetratecfilteret over til 450 literen.Det er like tett og lydløst som dt eldste Tetratecfilteret. Så nå er det bare å vente, og det gjør jeg med å følge med på at luftboblene forsvinner, se bildet. Akkurat nå er vanntemperaturen på 25 grader, så for en gangs skyld er det greit å ha en hetebølge. Blir det for varmt i de andre karene tar jeg et kjapt vannbytte rett fra springen, ca. 10 %. Det senker temperaturen med 2-3 grader.
Jon
Jon
Postet 30.06.09 kl 15:41
¤50-literen er fullbooked
Lørdags formiddag og jeg skinner som sola i Karlstad, var en tur hos DiscusGeir i går og skulle hente 4 Super Red Melon, men de som kan telle ser at det er 6 stk. i isoporkassa, men det betyr bare at forandringene inntreffer igjen. Det bare de 10 nyankomne discus som vil svømme i karet, sammen med 50 rødmunnstetra og 6 corydoras, mulig det kommer flere corydoras senere. Bilde 2 viser stimen av discus.
Det tredje bilde viser en Solid Red Fire som jeg ikke greide å si nei til hos Geir, den er 17 cm og svømmer i 350 literen. Jeg greide ikke å la hjørnekaret bli et rent Scalare kar, så der vil det bli 2 voksne Super Red Melon, 15 cm og 1 Solid Red Fire etterhvert, i tillegg til de 2 Peru Altumene, 2 vanlige "klassiske" scalare og 2 Leopoldi som svømmer der nå. Alt ser bra ut i nykaret, de 6 siste ble trigget til å spise litt oksehjerte av de 4 andre i dagtidlig og det er jo veldig lovende.
Jon
Det tredje bilde viser en Solid Red Fire som jeg ikke greide å si nei til hos Geir, den er 17 cm og svømmer i 350 literen. Jeg greide ikke å la hjørnekaret bli et rent Scalare kar, så der vil det bli 2 voksne Super Red Melon, 15 cm og 1 Solid Red Fire etterhvert, i tillegg til de 2 Peru Altumene, 2 vanlige "klassiske" scalare og 2 Leopoldi som svømmer der nå. Alt ser bra ut i nykaret, de 6 siste ble trigget til å spise litt oksehjerte av de 4 andre i dagtidlig og det er jo veldig lovende.
Jon
Postet 04.07.09 kl 11:23
En sommer er over og snart høsten også
En svært begivenhetsrik ettersommer og høst er over og kanskje på tide å lufte denne tråden litt. Det har vært en akvaristisk drittsommer. Jeg har mistet 20 discus uten og vite hvorfor. Ph i karene er på 6.6, nitratet på rundt 15-20 og jeg byttet vann daglig og resten av verdiene er også perfekte. Men Odinium og flagelater tok knekken på discusene fortløpende, så nå svømmer det 5 Super Red Melon i 350 literen og i 450-literen som skulle bli discuspraktkaret, der svømmer det 12 skivetetra som hovedfisk. Jeg har ringt flere ganger til vannverket her og spurt om vannparametrene og dem sier at vannet er innenfor kvalitetskravene for drikkevann, hva nå enn det betyr. Mine resultater med JBL testsett på kranvannet viser Nitrit 0, nitrat ca 10 og PH 7.7, røttene i karene senker jo PH med ca. 1 grad. Nå har jeg sendt en mail for å få resultatet fra siste måling på klor og tungmetaller og håper jeg blir klokere av det, men dem har jo sagt hele tiden at vannet er klorfritt og svært lite metaller i det, så jeg vet jo egentlig ikke hva jeg skal tro.
Men noe positivt har hendt også. Indre Østfold Akvarieklubb og Lillestrømklubben var på et felles besøk til Dahls Dyrerike sist lørdagskveld. Det var en virkelig koselig kveld mede mye akvarieprat med ukjente akvarister. Det var en enkel servering av gryterett m/drikke og praten og innkjøpene gikk fortløpende. Da kvelden var over var det loddtrekning blant dem som handlet og jeg stakk av med premien, et splitter nytt Juwel Rio 125 l. med møbel. Jippi, det skal byttes ut med det eldgamle Rekordkaret 110 l. jeg har, datteren min får det og ble kjempeglad, dem har bare et 54-liters kar, men er blitt smittet av litersjuken så 110-literen blir jo en liten start.
Jon
Men noe positivt har hendt også. Indre Østfold Akvarieklubb og Lillestrømklubben var på et felles besøk til Dahls Dyrerike sist lørdagskveld. Det var en virkelig koselig kveld mede mye akvarieprat med ukjente akvarister. Det var en enkel servering av gryterett m/drikke og praten og innkjøpene gikk fortløpende. Da kvelden var over var det loddtrekning blant dem som handlet og jeg stakk av med premien, et splitter nytt Juwel Rio 125 l. med møbel. Jippi, det skal byttes ut med det eldgamle Rekordkaret 110 l. jeg har, datteren min får det og ble kjempeglad, dem har bare et 54-liters kar, men er blitt smittet av litersjuken så 110-literen blir jo en liten start.
Jon
Postet 22.10.09 kl 10:54
Bilde av
Det nye karet, "gevinsten" ble satt opp sist helg, med vann og planter og noe fisk fra 110-literen. Som vanlig med mine kar er det lite beplantning fra starten av. Jeg liker å se kara vokse til, og former det ynderveis. Dette er en skikkelig fiskesuppe med fisk fra Sør-Amerika, Asia og Afrika. Den enslige glassmalla vil få selskap av 4-5 lekekamerater til førstkommende lørdag og stimen med 5 røde fantomtetra vil bli utvidet med 10 til. Foreløpig bare et bilde, men dere får jo et lite inntrykk av hvordan det er.
Jon
Jon
Postet 27.10.09 kl 09:02
Postet 27.10.09 kl 10:46
Lotusen
Jeg fikk bare lyst til å vise dere hvor praktfull lotusen i 125 l er i ferd med å bli. Ikke noe hokus pokus, bare T5 lys, jeg la bare ned noen gjødseltaabletter når lotusen ble plassert og siden har den greid seg selv. Dere ser noen av de nyinnkjøpte glassmallene under planta, det er blitt treffstedet dems, de kommer bare fram under foring. Jeg kjøpte forøvrig ikke 5, men 10 glassmaller. Ellers blir det lite skriving og aktivitet her på meg, nakkeprolapset jeg har, har redusert førligheten i venstrehanda mi til et minimum, så det blir for slitsomt og skrive. Det blir LFT-metoden (let, finn og trykk) med høyre pekefinger.
Ha det bra folkens.
Jon
Ha det bra folkens.
Jon
Postet 18.11.09 kl 10:44
Denne mannen blir noen ganger full av overmot og entusiasme, da ser han på nederlag/motgang i livet som små utfordringer og tenker bare at livet er herlig. Det resulterte i går i at jeg tok med meg Ken Myrseth og dro til Kay Hansen i Vestby og hentet 8 ungdommelige Red Rose discuser på en 10-12 cm. Disse svømmer foreløpig i 350 literen sammen med 3 jevnstore Super Red Melon og akkurat nå er det et herlig røre i forb. med maktposisjoner. De nyankomne var selvfølgelig ikke interessert i for i dag tidlig, men virker veldig fine ellers. Så fort jeg har fått tømt 450 literen for skivetetra så skal Red Rose discusene dit i selskap med de 2 scalareparene der. Super Red
Postet 07.12.09 kl 09:06
Disse diskusene har ihvertfall et stort potensiale påog bli store og perfekte diskuser, så nå står det på deg Jon om hvor mye vann du gidder og bytte.
Hjelper ikke mate masse viss no3 nivået er for høyt, så er utrolig spent på og følge veksten på disse fiskene.
De var noen skikkelig flotte ungdommer ihvertfall, de virket friske og raske og Kai er jo kjent for og selge fisker av høy kvalitet, så disse er nok bra.
Håper du har hatt din siste motgangs periode i diskus verden nå, du har jo hatt masse problemer dette året med diskusene dine, men tror lykken har kommet nå.
Håper du får solgt tetraene, for karret er skapt for og inneholde diskuser, skalarer og noen maller.
Kommer en tur når bilen blir løslatt fra verkstedet jeg.
Hjelper ikke mate masse viss no3 nivået er for høyt, så er utrolig spent på og følge veksten på disse fiskene.
De var noen skikkelig flotte ungdommer ihvertfall, de virket friske og raske og Kai er jo kjent for og selge fisker av høy kvalitet, så disse er nok bra.
Håper du har hatt din siste motgangs periode i diskus verden nå, du har jo hatt masse problemer dette året med diskusene dine, men tror lykken har kommet nå.
Håper du får solgt tetraene, for karret er skapt for og inneholde diskuser, skalarer og noen maller.
Kommer en tur når bilen blir løslatt fra verkstedet jeg.
Postet 07.12.09 kl 09:57