TrudeHells vanntanker (side 9)

Da jeg fôret nå i kveld, kom Håvard (ja hva annet kan jeg vel kalle tufsen til jeg får et corynavn til ham?) frem i karet. Kanskje han er av det høflige slaget som har lært å takke for maten.

Jeg treiv kameraet til meg og knipset i vei.
[External Image]

Det var som han bare lå der og nøt seansen.
[External Image]

Og et siste, med blits, før han dro videre til Restaurant Artemia.
[External Image]


Du får spørre Mona O. Pen var den i allefall.

Mvh VT
det som er synd med coryer er at det er et halvt tonn med forskjellige fisk som er nesten like... spesielt de som er hvite/grå med svarte prikker og andre abstrakte mønstre :p
Derfor jeg holder meg til Sp. Black :P
Takk for godt tips Grøten. Jeg vet ikke om Mona kan hjelpe her, det ser ikke ut til å være registrert noen fisk som ligner på denne. Jeg får vente og se litt. Etterforskningen er i gang. ;o)

Sanne
det som er synd med coryer er at det er et halvt tonn med forskjellige fisk som er nesten like... spesielt de som er hvite/grå med svarte prikker og andre abstrakte mønstre :p


Det er synd Sanne, og samtidig er det veldig spennende - at mangfold også er der i små nyanser og ikke bare i veldig tydelige kategorier. Bare en sånn småting som skiller for eksempel C. axelrodi og CW021 - eller er det større forskjeller som ikke er synlige for oss amatører og våre fordomsfulle øyne. Det er sånt som gjør at jeg synes det blir morsomt (i betydningen utfordrende) med cory.

Det leie med denne fisken jeg kjøpte i går, hvis den er sjelden i handelen, er jo at den etter all sannsynlighet blir gående her alene, uten artsfrender. Trøsten får være at den uansett har det bedre i en 230-liter med sand, planter og gjemmesteder, enn i en 80-liter butikktank med grus. Hvilken skjebne den ville møtt om jeg ikke kjøpte den er fånyttes å fabulere om, da gjort er gjort.


TrudeHell
I alle fall, denne [URLBLOCK1] som kom sammen med [I]C. sodalis[/I], den fikk en litt røff start på livet sitt i Sandsletta. Den klarte nemlig, da jeg skulle ha den over fra posen til akvariet, å kjøre den lengste strålen på venstre sidefinna si inn i håvgarnet. Og der satt den vel så fast som superlim. Enden på visa var at jeg måtte klippe av en liten bit av hoven rundt fiskefinna. Men da jeg så skulle forsøke få den lille biten av, så mistet jeg selvfølgelig fisken, stakkars. Den forsvant nedi og bak i akvariet. Jeg tenkte med gru på at jeg måtte få fanget den igjen, for å få plukket av det siste av håv-biten. Men det klarte den jo selv, baki/nedi der en plass. Jeg tror Babycistrus påtok seg rollen som feltlege og fikset biffen - helt uten amputasjon også!

Her klarte jeg å lese at fisken forsvant bak akvariet, og kunne ikke skjønne at din største bekymring var at du ikke fikk av den håvbiten! *lol*
Hehehe måtte lese to ganger jeg også
Det var nok jeg som uttrykte meg noe klosset. Jeg burde ha skrevet «oppi» i plassen for «nedi» og «bak i». Det gikk uansett godt. Jeg håper bare jeg finner denne biten med håv, at den ikke lager krøll for en eller annen uheldig fisk en ulekker dag..

Jeg skrev for to dager siden (# 159) at jeg har lyst til å forsøke få lek på C. paleatusene. Og se bare her, ca. tre sekunder etter jeg hadde lagt toppen på etter vannbytte i dag, begynte de små å olle og yppe seg:

<embed src="http://www.youtube.com/v/qQ3SrpUC7vs&hl=en_US&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

LOL

@ Mona O., om du leser forrige innlegget mitt og dette: Det er selvfølgelig ingenting i veien for å komme med innspill i forhold til Corydoras NN, hvis du har noen forslag. Jeg har stor beundring og respekt for dine kunnskaper om coryer og akvariefisk, vit det. Jeg har bare ikke lyst til å sette igang forespørsler her inne, når jeg ikke får noe navn på fisken på CorydorasWorld heller. Festina lente sa latinerne – Skynd deg langsomt. Jeg er nok, lat (om ikke latiner) som jeg er, tilhenger av det uttrykket i mang en sammenheng.

All fisk har blitt dynket i artemia i dag – hos napoensisene så det ut som snøstorm, og i Sandsletta ble det vill jubel og full turbo på alle mann alle.
Jeg måtte frem med Akvasafen ved vannbyttet, for fisken klør i alle kar. Det ble tydelig bedring i Sandsletta etter vannbyttet i alle fall. Så må jeg ut og handle mer Akvasafe i morgen – sammen med noe agurk – eller kanskje helst squash – til otocinclusene og det som er igjen av eplesnegler.

I Knøtteliten svømmer den forkomne dvergguramihannen rundt og ser bedre ut igjen. Han skal få gå der alene sammen med de to CW021 en stund, spise seg opp litt, forhåpentlig, og så ser jeg hva jeg gjør med de to dvergene. Det blir i alle fall ikke noen egg som får ligge etter paleatusene så lenge guramien går der oppi sammen med dem, det er sikkert.
Kult med den coryen som de ikke engang klarer navn på på Corydorasworld.com

Men hvorfor kjøpte du bare 1? Hadde de bare en på butikken kanskje.... Hvis ikke, hvor kjøpte du de? Vil også ha noen av de hvis de har flere igjen! hehe
Jo du Magnus, denne NN og sodalisen gikk sammen med noen trilineatuser - i et kar merket C. julii. I nabokaret gikk noen langneser - jeg tror de da kanskje var gomezi - også merket C. julii. Det var på Verdalen Zoo jeg kjøpte dem - der jeg også kjøpte gomezien sammen med en trilineatus nå like over jul.

Jeg skulle nå egentlig bare kjøpe kattesand - og sånn gikk det. :o)

[External Image]
Prinsessen på Agurken og Prinsen av Skjeen.

Jeg har forresten lyst til å dele en lenke i dag også, til mittvann.no. Trykk Avansert Søk under den blå boksen. Velg deretter fylket ditt, Drikkevann og Prøvested. Trykk Neste. Finn postnummeret ditt - eller så nærme du kan komme. Trykk Neste. Da får du opp hvilke parametre som måles i ditt område - og du kan sjekke vannkvaliteten. Jeg fant ut at det måles ikke noe klor-sammensetning i sørfylket. Det går jeg ut fra må bety at det ikke tilsettes klor heller - før en kommer til Haugesunds-traktene.

TrudeHell
Jo du Magnus, denne NN og sodalisen gikk sammen med noen trilineatuser - i et kar merket C. julii. I nabokaret gikk noen langneser - jeg tror de da kanskje var gomezi - også merket C. julii. Det var på Verdalen Zoo jeg kjøpte dem - der jeg også kjøpte gomezien sammen med en trilineatus nå like over jul.


Kult, da blir det tur til Verdalen Zoo i morgen for å glo litt
De hadde litt andre coryer også på Verdalen Zoo, Magnus - uten at jeg husker hvilke slag det var. Jeg skulle ha meldt meg inn i Korttidsminneforeningen - hvis jeg bare hadde husket det.

De akvariene som var merket med C. julii står i innerste rommet, bak pirayaene, den elektriske ålen og arowanaen. (Det er skummelt å gå på coryjakt i Ganddal! ;o)

Ellers var jeg på dyrebutikken på Braut og kjøpte mer Aquasafe i dag. Den har steget med fem kroner siden sist jeg kjøpte, så neste bestilling til utlandet skal garantert inkludere en stor dunk med slik vannforbedringsgreie. På Braut hadde de forresten også en fisketank merket med C. julii, men der var ingen coryer å se. Ikke i noen av de andre akvariene heller, forresten.

Bortsett fra å bytte vann i akvariene i morgen, må jeg vel til i hagen - været sier at jeg må det, og plenen skriker på litt stell den også. Egentlig skal det bli godt å være litt ute, jeg får bare huske å smøre nesetippen med solfaktor googolplex.

[External Image]
«Teskjekjerringa? Nei henne har jeg spist.»
Jeg sto opp med kråka i dag – ja jeg regner med at kråka sover litt lenger enn morgenfuglen. Dro ut og handlet hagegjødsel, sommergjødsel til senere i år, plenfrø for å spe på i plena etter jeg har røsket mose – som vel er 90 prosent av plena likevel, torv med gjødsel – og så fikk jeg en sekk kalk gratis gitt, for det var hull på den. Pytt og takk som byr, sa jeg. Torv uten gjødsel fikk jeg tak i også, så kan jeg spare noe av den til akvariebruk utover i årene som kommer (det var en stor sekk!).

Så dro jeg på apoteket, med gravskitne klær og never etter å ha båret disse sekkene på Hageskulen. Hos apotekeren kjøpte jeg hydrogenperoksid 3 % for å forsøke ta rotta på penselalgene, solkrem solfaktor 17.000 og et glass med glasspipette, siden de ikke hadde inne noen plastpipetter. Ja og så årets dose av antihistaminer, for nå begynner jommen bjørka å kile meg i nesen. Etter råd fra den hyggelige apotekeren, stakk jeg opp på hobbybutikken og sjekket der om de hadde plastpipetter. De hadde en eneste enslig igjen, så jeg kjøpte den til fem kroner, og så bestilte jeg inn 15 til. «Kjekt å ha.»

Jeg har også gjort en hyggelig handel her inne med Frosken, som har sendt meg mikroormer i en bolle havregrøt. Nå venter jeg bare på at ormene skal komme seg av reisesyka og begynne åle seg opp av grøten. Det tar kanskje noen dager.

[External Image]
«Den lille Havfrue» – eller vi får vel si «Den lille Ferskvannsfrøken» venter på mikroorm: «Hvor bliver Ormen Lange?»

Etter handleturen i morges spiste jeg surmelksfrokostblanding og gikk så ut i et nyyydelig vårvær for å gjøre det jeg kunne for plenens ve og vel.

Rett under stuevinduet der jeg dumper ut akvarievann behøver jeg forresten ikke gjøre noe som helst annet enn å klippe gresset. Jeg skulle nok hatt flere akvarier – for plenens del! ;o)

Midt i plensjauen kom Postmann Pat med hentelapp fra Posten. Det sto oppkrav på den, så da jublet det inni meg – Danmarkspakke! Hurrraaa. Jeg slap riva og penfrøposen og løp – eller jeg kjørte jo, men billedlig talt løp jeg som Florence Griffith-Joyner – på postkontoret for å hente godsakene før de tok helg der i luka. Det er vel den største pakken jeg noen gang har hentet på posten. Men den var til gjengjeld ikke så veldig tung.

[External Image]

Ja, den inneholdt altså bakgrunnen til Scalarium, akvariesilikon og en liten pose tetra discus granulat – lørdagsgodt til fiskene. De fikk seg en liten smak rundt om, og selv om det var tidlig på dagen for dem å få mat, så skal jeg si det var tydelig discusfôr er godsaker.

[External Image]
En av de to CW021 gomler storfiskmat.

Etter å ha pakket ut, måtte jeg tilbake til rive og plenfrø. Jeg har altså
revet opp mose (med en elektrisk moseriver, takk og pris)
raket mose (manuelt, så nå småverker det i ryggmusklene)
gjødslet
kalket
strødd på plenfrø
lagt på ca 300 liter plantetorv
og så vannet jeg sulamitten. Skal tro det blir bra.

[External Image]
«Ikke mer discusgranulat?»
håper dere lykkes med plenen.
funker dette: hydrogenperoksid 3 % ?
ha en flott natt videre.

Espen
Takk til Espen og Rolf! Jeg håper også plenen nå skyter den grønne parykken i været. Foreløpig er det småfuglene som gasser seg i plenfrø - men etter den vinteren som har vært unner jeg dem noe småmat, så jeg orker ikke bli irritert på dem engang. Jeg håper bare de passer seg for kattene, slik at jeg ikke får så mye fuglefjær i stua! :o§

Hydrogenperoksid skal hjelpe mot alger, ja. Jeg følger oppskriften til Alden Irslinger i denne tråden. Ja, når jeg bare kommer i gang, altså.

[External Image]
En ikke fullt så småfugl.
Bortsett fra å bytte vann i alle kar, har jeg ikke gjort mye i dag - sovet en del. Og sett på småfuglene som gomler plenfrø og synodontisen som skremmer vettet av seg selv. Gud for ei pingle av en fisk. Han skremmer vettet av alle de andre fiskene også - fordi han er raskere enn sin egen skygge. Siden han er skyggeredd, er det godt for ham.

[External Image]
Stappfull i plenfrø - burde sett ut som en grønnspett.


Fiskene fikk grønnsaker etter vannbyttet. Det ble særlig ancistrusene i Sandsletta og ottoene i Grunna glade for - vel, noen av dem.

[External Image]
Hehe du får sette på noe ACDC til ham :P

Mvh VT
Grøten
Hehe du får sette på noe ACDC til ham :P Mvh VT


Haha! Det gjør nok susen
Jeg har vært ganske slappfisk de siste dagene – rett og slett ute av form. Jeg mistenker det er pollenallergien som slår knockout på meg – sammen med litt annet jeg-vet-ikke-hva. Uansett betyr det at jeg i dag etter jobb tok en tur på tredemølla i hamsterhuset, og etter det har jeg ikke gjort en tøddel. Jeg orket ikke engang se på TV.

Jeg har lett litt blant bildene mine for å finne et som best beskriver formen, og det må da bli dette.

[External Image]

Eller, som ene katten så klokt uttrykte det

[External Image]

Trøsten får være at det blir vel bedre, og bakom skyene er ...

[External Image]

Dermed, Grøten og Wetmarc (jeg leser det som Våtmark, men det er kanskje feil?) har det ikke blitt mye ACDC på verken meg eller ottoene. Vi har holdt oss til de rolige tonene fra blant annet Radka Toneff – anbefales for de uheldige som ennå ikke har gjort seg bekjent med henne!

<embed src="http://www.youtube.com/v/HAZK4aVpGwE&hl=en_US&fs=1&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap