Leifs verden (side 9)

Lissi87
Ja se der ja, nå ble det jammen fint når du fikk karene i reol. Flink du er Leife gutten;) Dakaj deg da som har en ødelagt finger:-/ Ønsker deg masse god bedring og krysser fingrer og tær på at det snart blir operasjon på deg.. Gooooe klem:D



Tusen takk lissi. Ja endelig er reolen i boks og bare resten.... står igjen. Ja håper på operasjon i oktober, så smertene kan avta (også en finger)
Bare hyggelig Leif
Men du sender meg noen eplesnegle babyer når de er store nok til og tåle sendingen??? Betaler selvsagt for frakten
Du skal ikke ha et rekekar da??:P så kan du jo få noen reker av meg vettu
Inaktiv bruker
dakaj leif jeg er lei meg på dine vegne håper du får operert fortest mulig da
uff, jeg sitter her med lekser, håper jeg blir ferdig før klokka slår 11, da jeg vil slå av en prat med deg på msn:P
Lissi87
Bare hyggelig Leif:) Men du sender meg noen eplesnegle babyer når de er store nok til og tåle sendingen??? Betaler selvsagt for frakten;) Du skal ikke ha et rekekar da??:P så kan du jo få noen reker av meg vettu;)



Hadde vært artig med reker, men må nok lese litt grunnet ingen erfaring, men kan jo komme tilbake til det vennen. Da må jeg jo ha enda et karr da jo..... hehe ja det høres jo bra ut for meg, men kona....?
Kirsebærreker er jo kjempe lette og holde.. Du ser jo bare på mine, de yngler jo hele tiden.. Bare ha litt javamose og litt sånn til dem som de kan pusle med, så skal du se at de trives
Ja du må nok ha deg enda et kar Leif, du må jo ha reker, de er jo så kule skapninger..
Reker
Jaja så bestilte jeg og betalte 20 reker i dag/kveld og det blir rekekarr på meg. Hadde jeg aldri trodd, hehe. Er jo ikke så mye som skal til da, så det blir gøy.
Hva slags reker ble det?
frosken
Hva slags reker ble det?



Tror det het kirsebær reker, Trine. Mener det var det di het

Leif
Inaktiv bruker
god morgen!!
nå sitter jeg på skolen gitt:P
loffa
[QUOTE=frosken]Hva slags reker ble det?



Tror det het kirsebær reker, Trine. Mener det var det di het

Leif

Ja det er kirsebærreker Leif=) Takk for handelene da
loffa
Jaja så bestilte jeg og betalte 20 reker i dag/kveld og det blir rekekarr på meg. Hadde jeg aldri trodd, hehe. Er jo ikke så mye som skal til da, så det blir gøy.


jaja leif hehe er ikke så lenge sia du sa at du aldri og da mener jeg aldri kom til å skaffe deg reker hehe men hva har skjedd hehe det samme som den gangen du mente jeg var gal for jeg likte maller hehe
gratulerer foresten leif med yngel på ancistrusene dine igjen hehe
bichir
[QUOTE=loffa]Jaja så bestilte jeg og betalte 20 reker i dag/kveld og det blir rekekarr på meg. Hadde jeg aldri trodd, hehe. Er jo ikke så mye som skal til da, så det blir gøy.


jaja leif hehe er ikke så lenge sia du sa at du aldri og da mener jeg aldri kom til å skaffe deg reker hehe men hva har skjedd hehe det samme som den gangen du mente jeg var gal for jeg likte maller hehe
gratulerer foresten leif med yngel på ancistrusene dine igjen hehe


Ja som du sier ronny, var maller det siste jeg skulle ha for bare få måneder tilbake. I dag kryr det av ancistrus, ancistrus albino, L-144, Pleco og gibbier her omtrent i alle karr. Alt fra 2-3 uker gamle til plecoene dine på 30 cm. Kunne pr dags dato ikke tenke meg denne hobbyen uten, iallefall ancistrusene. Reker ser ut til å gå samme veien med. Får iallefall prøve, så får vi se hvordan det går. Kunne ikke si nei til det tilbudet jeg fikk på disse rekene. Malle intressen kan jeg vel egentlig takke deg for. Gjennom di siste månedene har det vært kjempe gøy å følle deg og dine maller, egg og yngel. Antar du smittet meg og er deg takknemmelig for det i dag. Maller er noen skønne skapninger..... Leif
Hehe, godt jeg klarte å lure deg til og kjøpe reker De er noen fantastisk kule skapninger, og jeg sitter ofte foran rekekaret og kikker på dem der de tusler rundt og pusser på planter osv.. Ja Leif, det var et veldig bra tilbud jeg ga deg må jeg si hehe..
Lissi87
Hehe, godt jeg klarte å lure deg til og kjøpe reker;);) De er noen fantastisk kule skapninger, og jeg sitter ofte foran rekekaret og kikker på dem der de tusler rundt og pusser på planter osv.. Ja Leif, det var et veldig bra tilbud jeg ga deg må jeg si;);) hehe..



Er det noe du kan så er det å lure meg... denne gangen til å begynne med reker. Ja det er egentlig ganske opplevelsesrikt å sitte forran hvert enkelt karr å se hvordan fisk og andre skapninger, blant annet reker, oppfører seg. Har mange timer sittende forran karrene her.

Har i kveld renset ut en del av corry yngle karret mitt og det ser ut til at det er noen som bare ligger der og ikke er mye tesse (døde), men får la det gå et parr dager til så tar jeg en ny sjau oppi der. Eggene ble klekket i natt/dag.

Om det er noen innom her med god kunnskap, som mona o f.ek på corryer ønsker jeg å stille spørsmål om mine aeneuser. Med opptimale forhold... hvor ofte kan dem da legge egg? Leksgruppen min tror jeg er på 2 huer og 4 hanner. Er dette en ideell sammen setning eller burde det vært flere hunner enn hanner? Eller kanskje lik fordeling. Kan det føres til nye individer i gruppa, eller er det greit å la det være som det er siden gruppen fungerer greit?

Glad for evnt svar

Leif

Bildene er fra rensingen av corry yngel. Drettes opp i 15L, men var lettere i denne isboksen å rense opp.
loffa
Om det er noen innom her med god kunnskap, som mona o f.ek på corryer ønsker jeg å stille spørsmål om mine aeneuser. Med opptimale forhold... hvor ofte kan dem da legge egg? Leksgruppen min tror jeg er på 2 huer og 4 hanner. Er dette en ideell sammen setning eller burde det vært flere hunner enn hanner? Eller kanskje lik fordeling. Kan det føres til nye individer i gruppa, eller er det greit å la det være som det er siden gruppen fungerer greit?


En leksgruppe med flertall av hanner er nok best, akkurat slik du har det. "Proffene" pleier å bruke to hanner pr hunn, så det er i grunnen perfekt, den kombinasjonen du har.
En leksgruppe Corydoras kan leke og legge egg hver uke, ikke noe problem. Jeg har hatt grupper som har lekt et par ganger i uka, det er en ny hunn hver gang, og de legger egg etter tur

Hvis man først har fått en fungerende gruppe, er det ingen grunn til å sette inn flere i grunnen. Det hender faktisk at Corydoras "legger lokket på" og slutter med egglegging om "befolkningstettheten" blir for stor. Blant annet har jeg hørt om tilfeller der noen har satt inn ungfisk (oppdrett fra leksgruppen de har) sammen med de voksne, og da har de brått sluttet å legge egg (til eierens fortvilelse).
Selv var jeg så dum å sette inn guppy til min leksgruppe med Corydoras adolfoi, som i to år hadde lekt og lagt egg hver uke. Da guppyene kom i karet, ble Coryene forstyrret, og la på lokket. Ikke et eneste egg. Og selv om det nå er flere mnd siden jeg fjernet guppyene igjen, så har de fremdeles ikke kommet i gang igjen! *hulk* Så har man en leksgruppe som funker; for all del, ikke tull med den! Hehe

Så om du først har fått til en gruppe som leker og legger egg, Leif, så behold den som den er. Du har i grunnen et perfekt antall med overvekt av hanner. Ekspertene pleier å si at dersom en hann skulle vise seg å være steril e.l., så har man alltids den andre i reserve. Med overvekt av hanner så er man sikker på at leken gir fertilt resultat
Ja det har gått noen dager nå uten oppdatering. Så her kommer litt. Et karr på 54L er solg og et 60L og et 70L karr har kommet i hus. Så nå innebefatter "samlingen" 14 karr. 120L som sto i kjelleren er tatt opp i stua hvor karret som er solg sto. Der går det nå 15-16 delfin ciklider. Sebra ciklide eggene er klekket og det yrer av liv i det karret. Mossambicusene vokser også enormt fort og det samme gjør aeneusene og ancistrusene i oppdretts karret ved siden av. Aenus yngelen fra siste kullet klarte seg desverre ikke, men ancistrus eggene er klekket og malleyngelen er fritt svømmende. Corydorasene legge egg igjen i løpet av kort tid. Di leker stadig vekk og eggene synes godt på sidene av huene. Virkelig gøy. Corydoras paleatuene og albinoene vokser også, og skal etterhvert over i artskarr. En ny reol er på vei inn også slik at bordet 3 av karrene i kjelleren kan fjernes. Tar enormt med plass dette bordet. Reolen er i jern med justerbare hyller og skal romme 60-70 og 80L karrene som i dag står på bordet. Men den største gleden i akva huset er ancistrus yngelen som nå er fritt svømmende og 2. kullet for denne gruppen, denne gangen vellykket med 58 små malle fanter
;- =) Leif
Du har virkelig fått liter syken du ja, tror nesten jeg må sende deg på litersyken avvenningskurs, hehe.. Men gratulerer masse med frittsvømmende ancistrus yngel btw=) Du må vel snart legge inn nye bilder??? *smilerfint*
Lissi87
Du har virkelig fått liter syken du ja, tror nesten jeg må sende deg på litersyken avvenningskurs, hehe.. Men gratulerer masse med frittsvømmende ancistrus yngel btw=) Du må vel snart legge inn nye bilder??? *smilerfint*



Etterom du smiler så pent skal jeg legge ut noen bilder. Skal prøve å få tatt bilde inn i ciklide nøtta også. Sebra ciklide yngelen er så små, men skal prøve å ta noen bilder. Ancistrus yngelen har jeg nå i føde kasse så dem er greie å ta bilde av. Reke bollen ble også gjort ferdig i dag og tar bilde av den samtidig. Heller ikke i dag kom rekene i posten, så dem kommer vel i morgen..... om dem kommer.

Bilde 1. malle yngel
bilde 2. den solte far, bartesam
bilde 3. den en albio hannen (går sammen med 1 hann og ei hue til i levendef. karret)
albino hannen ville visst ikke med men her må han

1. albino hannen
2. rekebollen
3. fra levendef karret
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap