Mathias' lille akvarieverden (side 9)

Fikk visst ikke med bildene men her kommer de!

Nydelige små fisker!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Skal ned på dyrebutikken i morgen og kjøpe to til så jeg får en stim på åtte stykker. Ser ut til at den ene har en skade, kommer i neste innlegg
Her sere dere en liten rød prikk på barten til denne ene. Er det bare en skade i form av et kutt?

[External Image]

Resten av gjengen farter rundt over alt på glasset og ser ut til å trives. Denne ene ligger rolig i et hjørne akkurat nå...
Vanskelig å si hva det er, såpass stor avstand og litt mørkt bilde. Men jeg ville ikke sett bort fra at det er en parasitt heller, siden disse tross alt er viltfanget. Du må nok regne med en avlusningskur på dem.
Jeg håper du har dem i karantene...? Det er en stor risiko å la være på viltfangede fisk.
Nå er de bare i et kar med noen neontetraer, men ingen karantene det nei...
Kanskje dette er ett bedre bilde?

[External Image]
Nå har jeg fått ordnet med vannskifter i akvariene... Hater 10-litesbøtter! :p
Prøvde noe nytt i dag, nemlig å legge mygglarvene i 10-literbøtta for så og fylle opp med vann. Lot de stå ett par minutter så helte jeg det uti. Hvertfall coryene så ut til å elske det!

Har ommøblert hele 54-literen. Leste noe om at Anubias' plantesaft er giftig for reker så jeg fjernet alt av anubias, i både 54 og 30-literen og erstattet det med diverse Echinodorus. Ble veldig fornøyd med resultatet! Vet ikke helt hvor jeg skal ha rekene og har ikke rekesikkert filter så jeg driver å lager en løsning nå. I kveld må jeg bestille mere mat, disse jernkulene fra JBL og ett rekesikkert filter.

I 200-literen fant jeg det første tegnet på at jegersneglene mine faktisk formerer seg. Vet ikke helt om de paret seg eller om de spiste hverandre men jeg fant i hvertfall små søte Asiatiske Jegersnegl yngel!
Jippi! Fikk akkurat besjed fra selger om at rekene er sendt! Det var ikke drøyt 30 som hun påsto men det var hele 47 stykker!
Fy søren som jeg gleder meg! Antar jeg kan dele de opp da og ha i begge de små karene. Kan jo evt skille svakfargede og de som er mere røde..

Vi får se!

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette så er det noen som har tips om hvordan å sikre stingray elite pumper?
Okay.

Nå skal jeg til å bestille en innvendig pumpe som er rekesikker. Jeg syntes denne ser både fin og grei ut? Noen anbefalinger eller hint om bedre pumpe, noen?
Jippi!

Rekene kom allerede i dag! En hel haug med Kirsebærreker. Ingen frafall som jeg kan se. Skal prøve å telle de når jeg slipper de uti
Har fått laget en rekesikker versjon av pumpa mi mens jeg venter på den nye AquaEl pumpen.

Bruker lang tid på akklimatisering for sikkerhets skyld. Håper de (og jeg) liker den nye innredningen
Og da er rekene i gang med å pille på javamosen min og resten av akvariet!

Slapp de ut for en time siden og de er allerede i gang. Ganske søtt når tre små reker deler på en liten matbit :p De sliter litt med å finne maten, men lander den i javamosen eller på algekulene mine finner de maten med en eneste gang. Ser ut til at de ikke er så glad i å vandre rundt i sanden...

Regner med at det kommer bilder senere i kveld.
Ble ganske fornøyd med den nye innredningen. Legg merke til den lille krukken Fant den begravd i sanden i et akvarium så jeg flyttet den hit i håp om at noe eller noen skulle flytte inn dit. Først så det ikke ut til å funke men så!

[External Image]

Planlegger å finne noe svart noe å bruke som bakgrunn. Liker ikke folie generelt...

[External Image]

kult at den likte det gjemmestedet. Ante meg at kuhliiene tenkte at dette avr ett perferk gjemmested.. Må finne en til fordi jeg har jo flere!
Mere bilder!
Veldig vittig bilde med kuhlii ålen

[External Image]

I see you...

[External Image]
Rapporterer og uvanlig mye aktivitet hos Metae i dag. Ikke vet jeg, men for meg virker det som om de leker. Spiller ingen rolle om de leker eller ei for så vidt - Jeg er bare glad de er aktive og framme!

Jeg syntes de har blitt så veldig fine, og fy som de har vokst i det siste!

[External Image]

Slik har de holdt på alle sammen i en god stund nå! Opp og ned, snusende på hverandre

[External Image]

Slenger ved ett bilde av Adolfoi og. Syntes de har fått mye mer farge enn det de hadde i butikken.

[External Image]
I dag så plantet jeg noen av plantene jeg kjøpte her om dagen... Flytta litt på røtter for å få de på plass så dro jeg fram den ene rota på veggen. Plutselig kjenner jeg en stikkende smerte og skriker av skrekk og kaster rota i fra meg. Etter at jeg fikk roa meg ned tok jeg opp rota fra en anna vinkel, og der var den. Jeg trodde den var død og begravd for lenge verden sia men ikke fanken!

Knurremallen som jeg kjøpte i vårres var ikke bare blitt stor men fy fader så pen! Den var jo knappe to-tre centimeter pg nå er den 5-7... Den er helt kølsvart med knall hvite prikker. Vanvittig søt skapning sett bort i fra de hundre piggene den har bagover hele ryggen og ellers, på finnen og andre steder. Den er kjempe søt! Den hadde spist seg god og mett og da... Den er jo for så vidt kjent for det og det merkes. Magen dens er buler ut på begge sider av kroppen! tenk deg fisken er 1-2 cm bred, så stikker magen 0.5-1cm ut på hver side :p Det er ikke rent lite!

Så kom tiden da jeg skulle sette på plass rota, men skulle ikke være lett. Noen av røttene mine har jo som sagt sugekopper skrudd inn på baksiden så du kan henge de på glasset. Klart det er genialt men når ryggfinnen dens står rett ut og er stiv som er stokk så kan jeg ikke sette den på plass. Tenkte da av hvis jeg tok hele rota over vannet så skapp den taket... Men neida. Det skulle ikke være enkelt. Da la jeg den over vann slik at når han slapp taket så ploppet han rett i vannet men han nektet.

Lot rota ligge i ett par minutter men da skjønte jeg at den er villig til å henge der til den tørker ut og dør. Hadde ikke guts til å la den ligge de. Derfor la jeg rota mitt i akvariet og ventet en halv time. Kom tilbake og snudde på rota. FAEN! Til slutt la jeg hele tingen opp den slik at den fikk "sola" mitt i fjeset. Det tok 30 minutter så svømte den rolig av gårde inn i mørket.

Dumme meg tenkte selvfølgelig ikke på å ta bilde da!
I dag kom pakken fra Webzoo!
Kjøpt litt mat, deriblant NovoPrawn og TabiMin. Har aldri sett NOEN av fiskene mine så ville! De har ikke fått TabiMin på en god stund men de elsker det. Mer enn mygglarver! :o

Har lagt slike jernkuler fra JBL under echinodorusene mine så får vi se om de blir så store og fine som mange andre sine!
Planlegger å ominnrede hele 180-literen til uka. Skal kjøpe div. nye planter på mandag for en helt ny stil. Kommer til å ha mye fine Anubias arter til salgs og om du er intr. så send en mail eller skrik ut!

Morro å se at Kirsebærrekene fortsatt farger ut mere og mere. Noen er blitt helt knallrøde og det har kommet masse yngel allerede!
Tidligere i dag svarte jeg på en tråd om noe barebefisk. Det var Odessabarbe det avr snakk om og jeg ville vise vedkommende hva det var hun hadde fått. Da jeg var i fiskebasen så jeg plutselig ett ganske fint bilde av en slik fisk, men jeg syntes den lignet veldig på min.. Stusset lenge over det der, og dro til en kompis hvor jeg glemte hele greia.

Imens vi satt på akvaforum så gikk jeg tilbake og så på den. Plutselig ser jeg ned på navnet av fotografen, og gjett hva - Det var meg!
Det var disse bildene jeg sendte inn for lenge, lenge og trodde de var for dårlige eller at de hadde blitt oversett. Da jeg så dette gikk jeg og søkte på alle de andre fiskene og plantene jeg hadde lagt ut artsbilder av og fant en til!

Så da har jeg to artsbilder i bildebasen.. Det syntes jeg er tøft! Se her!

I dag, under fôring så kom plutselig den Prikkete Knurremalla mi fram. Hadde denne gangen kamera klart og utnytten anledningen
Skal rote fram det gamle bilde av den da den var liten jeg..

[External Image]

Disse to er fra i dag

[External Image]

Og detter er slik den var.

[External Image]

EDIT:
Ser nå i etterkant at forskjellen ser ikke stor ut men når jeg ser på finnene dens i dag og når den i dag er 8 cm og den var rundt 3-4 så er det mye, spesielt nå som den har utviklet mye mer pigger..
Har sendt mail til webmaster om ønske om å få bytte nicket mitt og navnet på akvarietråden min. Det nye navnet blir Mathias Kippenbroeck og tråden vil få navnet Mathias' lille akvarieverden. Bare så jeg har sagt i fra. Jeg vet ikke om de kan bytte navn på personlige akvarietråder men det håper jeg..
Jippi! Nå har navnet mitt på AF blitt endret så da gjenstår bare navnet på denne tråden

I dag skal jeg kjøpe ett nytt akvarium. Det er ett femkantet kar som er på 45 liter antar jeg. Får kjøpt det av ei i klassa som selger det til meg for en 200-lapp
Mye rart man får plass til i 45 liter så dette blir spennende. Kanskje jeg skal ha det som reke/yngel eller karantene kar?
Nå har jeg hentet karet og har fått satt det opp :I
Det ble ganske fint men kameraet er litt misvisende fordi det endrer lyset noe så fryktelig... Er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre noe med dette eller lignende?

Skrubba det skikkelig fordi det var fælt mye alger på glasset. Vasket alt som var Deretter la jeg inn biltemasanden og fylte litt vann i det før jeg bærte det opp.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap