Sølvi sine coryer og litt til :) (side 9)

Skal nok ha deg i tankene

Klubben starter opp igjen siste onsdag i Januar, men det blir nok annonsert .Tror vi må bli flinkere til dette forresten. Hadde vært veldig kjekkt om du kom litt oftere ja
Ja, jeg vet. Har vært utrolig slapp, men det nye, sunne, aktive livet mitt begynner jo på torsdag! så da skal det bli andre boller... eller havregryn med lett-yoghurt på
He he ,bra du har gode nyttårsforsetter
Tysnes er ikke langt unna bergen=)Det er en øy sør for bergen. Tar 20 - 30 minutt ferge, så kommer eg til Halhjem hvis du vet hvor det er. Så kanskje en halvtime inn til Bergen. Eg er i bergen på en time kanskje herfra=D
Ikke lange veien det vet du

Men i dag stresser jeg ,sp. black-yngelen er ikke i form
De ligger stort sett i ro ,fyker litt opp til vannoverflaten ,ikke interessert i mat heller. Målte nitritt og nitrat, nitritten ser grei ut ,men nitraten er høy. Har byttet endel vann men tør jo ikke bytte for mye av gangen på disse små.
Har nok foret for mye ,men nå er gode råd dyre.

Har satt opp et 20 liters kar til disse pluss de nye eggene men får ikke fatt i sand før i kveld og det blir vanskelig å ta sandene oppi etterpå .

Gode råd mottas med takk .
Å nei, Sølvi

Håper det går bra! Det er så vankelig med krisetiltak på yngel, de er jo så skjøre... Jeg vet faktisk ikke hva du kan gjøre. Går de i et bart kar eller har de sand og innredning nå?

Det går jo an med 100 % vannbytte om du passer på at verdiene er like (ph og temp). Vet ikke om disse vil ha det bedre med lav ph, men det er jo ikke så greit å senke den brått heller akkurat. Mona sine C140 klarte seg jo mye bedre i svært surt vann, men om det samme kan gjelde for dine vet jeg ikke.

Men mye vannbytter hjelper på nitraten i hvert fall.
Kom hjem fra jobb nå og ihverfall 15 yngel har dødd

Holder på med vannbytte igjen, men føler at det ikke er nok , er helt dårlig nå. Tror kanskje jeg skal prøve å ta noen over i green laser karet men da blir det ganske overfylt der.

Tror det som har skjedd er at jeg synes det ble vanskelig å fore så mange yngel og så har jeg gitt for mye for at jeg var redd de ikke skulle få nok.

De går i et lite plastkar med litt sand i bunn og en liten Eheimpumpe med strømpe over.

Åh så trist, Sølvi *trøsteklem*

Jeg har vel egentlig lest dette om black yngel også? Det legges utrolige mengder egg (aeneus-style), men det er vrient å få disse til å vokse opp. Skal riktig lure på om Monas "medisin" mot C140 frafall kan fungere på disse; lav PH så ikke bakterier trives og tar livet av yngel... bare en tanke fra meg

Ellers skjønner jeg godt dette med overfóring. Jeg hadde mye frafall på schultzei yngelen min. Jeg vet ikke hvor mange som er igjen, men det er langt mindre enn de 114 jeg startet med. Jeg tror jeg var for redd vannkvaliteten (og for vant til små kull), og fóret for lite. Jeg vet ikke, men jeg har økt mengden, og ingen dødsfall på en stund nå.

Uansett både vondt og frustrerende å miste kjær yngel

Kanskje noen andre har noen råd og tips
Tusen takk skal du ha for klemmen , godt med litt sympati i sånne stunder. Holder nå på å flytte de over i green laser karet .Må bare bruke litt tid for vannet er litt kaldere der. Mister flere og flere dessverre ,er oppi over 20 stk.nå
Kanskje jeg skal putte oppi et par orekongler får å senke ph.litt. Vet jo ikke om det er dette som er årsaken ,de har jo vært så aktive og fine hele tiden og så plutselig i morges skjedde dette.

Fant noe sand tilslutt ,så nå går mesteparten i 20 literen , noen i green laser karet . Så langt ser det ut til å gå greitmed overflyttingen , men har mistet ca.30 stk. dessverre
Tror jeg talte til ca 50 stk.som er forflyttet til de andre karene .Ble litt sånn i huten og sturten så tellingen ble ikke så veldig nøyaktig. Håper nå inderlig at resten vil klare seg ,blir helt fortvilt når sånne ting skjer .Det var også noen nyklekkete yngel der. Resten av eggene som var i det karet ble flyttet umiddelbart. Så nå krysser jeg fingrer og tær på at det går bra. Puttet forresten et par orekongler oppi.
Da ser det ut til å kunne går bra heldigvis, var rimelig nærvøs i går .
Fant 2 små døde i dag men ellers ser det greit ut. De er litt mer rolig enn de var i plastboksen ,men nå har de jo fått god plass og slipper å sloss om plassen. Håper det går fint med de.

Ellers så har vel de fleste nye eggene klekket nå men har ikke oversikt over hvor mange. Ble litt frustrert i går da jeg styrte som værst ,så boksen med egg ble bare hevet oppi 20 literen(er visst 25 liter) de og. Men ser nå noen bittesmå ihverfall.
Så godt å høre at du ikke våknet til massedød i dag, og at det er bedringer på gang!

Krysser fingre og tær for at fremgangen fortsetter. Det er så fortvilt å få slike problemer og ikke helt forstå hvorfor!
Ja det er det ,en føler seg så hjelpeløs. Torde forresten nesten ikke å se inn i karet i morges , men det så jo heldigvis bra ut.

Hadde vært fælt å miste de, selv om det føles fælt å miste noen i det hel tatt .
I dag har jeg satt i gang et 110 liters kar som jeg har fått tilbake etter å ha vært utlånt. Dette skal brukes til å samle litt større corybarn i ,må jo bare innse at de kommer til å trenge større plass. CW010 (Gold laser)-yngelen begynner å bli store etterhvert og Sterbaiene begynner også å få litt størrelse på seg. Blir ikke helt enig med meg selv om de er store nok til å taes over men tror jeg er nødt til å prøve.
Skulle liksom begrense antall kar for en tid siden og klarte faktisk det . Men nå er det mer kar enn noensinne ,så noe må gjøres dessverre.

Har tenkt og tenkt på hvilke fisk jeg kan selge og det er neimen ikke enkelt.
Derfor må det må bli en art jeg har mange av ,så gruppen kan deles og plasseres sammen med en annen gruppe .
Det blir da i denne omgang CW023 ,Gold/red shoulder ser det ut til .Uff,gruer meg

Har ellers klart å telle ca.30 stk. green laser-yngel , vil tro at det er flere for det er ganske tett med mose der.

Sp.black ser det ut til å gå bra med heldigvis
Uff ,ser ut til at det ikke går så bra med de likevel,har plukket ut flere døde yngel i dag Skjønner ikke dette helt,nå har de kommet i nytt og større kar og forer minimalt,så det burde ike være noe problem lenger. Håper snart det blir stabilt med de. De som går i green laser karet ser det forresten ut som det går bedre med.Hysj ,bør kanskje ikke si det .

Ellers ser jeg nå 4 stk. green laser-yngel i foreldrekaret, så noe godt er det jo

Har tatt Gold-laser-yngelen(13stk)) og Sterbai-yngelen (14 stk.) oppi 110 literen i dag. Gold laserne er blit ganske så store etterhvert.Lot 2 av de være igjen i foreldrekaret for å ha litt flere av de selv så der går nå 6 stk.
Videre har jeg tatt 5 stk.CW023 over i dette karet ,vet det ikke er helt trygt så må bare følge med så det ikke blir noen krysninger.

5 stk. har jeg nå lagt ut for salg ,håper de kommer til noen som verdsetter disse flott Coryene.
I dag ble stk. CW023 hentet ,hater å selge coryer eller andre fisk og som eg er glad for. Men må må så må man, har ihverfall 5 stk. igjen så det hjelper jo på.

Har mistet enda flere sp. black-yngel så nå minker der faretruende. Men ser flere og flere minier av siste kullet ,så det er jo håp. Har forresten tatt litt Esha2000 i karet i tilfelle det er noe bakterielt. Har sett på mange av de at halen ikke er utspilt slik den skal ,tror dette har noe med dødsfallene å gjøre. Så dette også da jeg mistet mange sp.green laser-yngel i sin tid.

Sterbaiyngelen og Gold laserne-ungfiskene ser ut til å kose seg i det nye karet ihvertfall,de har masse eikeløv å rote med
Krysser fingrene for at yngelene dine skal være over det verste nå. Kjedelig når slikt skjer.
Det håper jeg og ,blir så oppgitt og motløs på denne måten .Kvir meg for å se inn i karet for å evt. se enda flere døde yngel.
Kom plutselig på en funksjon på kameraet nemlig movie Så i dag har jeg prøvd litt på dette .Kan ikke redigere noe så kvaliteten blir så som så ,men synes det var litt artig å filme istedenfor å ta bilder.

Først kommer noen snutter av green laserne som legger egg i dag

Så ikke ut til at jeg klarte å få lagt ut dette ,sikkert meg som ikke vet åssen dette gjøres
Har nå plukket 30 egg fra de grønne ,er nok flere i karet men de legger de godt skult i en kjempestor/tett windeløwbregne så det er ikke så lett å finne de alltid. Men hvis det skjer som forrige gang så klekkes noen der og . Håper bare de er befruktet denne gang. Har jo ikke vært noe å skryte over de siste gangene. De er nok ikke ferdig ennå ,men skal snart på jobb så flere blir det ikke tid til å plukke.Men er det noe flere når jeg kommer hjem,så pluker jeg selfølgelig de og
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap