Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 9)

hva er forskjellen på alle utgavene?
Forskjell vet ikke jeg. Vet bare at det er en sinnsyk bra bok som alle burde ha...lol...
Var veldig dyr da.... Men jeg skal ha den i butikken.
Hehe. Får vel se etter disse bøkene jeg også.

Har det skjedd noe nytt i deres akvarier i det siste? Noen nye kull, sykdommer etc?
Jeg tømte 250-literen i går, og fiskene ble flyttet over i et annet kar tidlig på dagen. Brukte det meste av tiden til å få dette karet i gang, så i går kveld var 250-literen tømt og sanda var i bøtter. Plutselig ser jeg en Hongi-yngel som svømmer i vannrestene i karet. Og jeg fant fem til i bøttene med sand og litt vann. Det gikk ei Hongi-hue og tygget i karet og hun hadde vel sluppet ut noen da jeg drev og fanget fiskene. Hun tygger enda, og det samme gjør ei Golden-hue som også ble flyttet.
Yngelen slapp jeg i yngelkaret, men de døde ganske fort. Antagelig pga temperaturforskjellen. Det var vel bare 18 - 20 grader i vannet de gikk i.
Hei og hopp!

Nå har jeg fått ordnet på tastene på laptopen min igjen. Dattera mi (snart 2år) gikk bananas og reiv av alle tastene, så det har blitt dårlig med innlegg den siste tiden.

Siste nytt : Byttet bort en gruppe med aulonocara yngel mot 2 ps.marigold. En stor hue, og en hanne som er noe mindre. Disse har lekt, men hua svelget eggene rimelig kjapt.
Har også ei delfin hue og ei aulonocara OB hue som tygger, men lar dem nok spytte i hovedkaret. I yngelkaret går det nå 10 aulonocara mozambique og 13 Golden.

Var innom aquamanias for ett par dager siden og kjøpte med 4 Copadichromis Borley redfin, måtte bare ha disse da jeg ikke har holdt fisk fra denne familien før. Er egentlig ute etter den gule varianten fra Mara Point, men disse får duge inntil videre.

Heldig du da som får byttet yngel i annen fisk. Kadango "Red fin" synes jeg er greie å ha med å gjøre, men jeg ble overrasket over hvor store de var før de farget ut som hanner. Sjekk under for sikkerhets skyld
Dumme meg klarte å gjøre yngel-tabbe nummer to i dag. Tenkte jeg kunne ta ut skilleveggen i yngelkaret siden de minste (Hongi og Delfin) var blitt så store. Jeg gikk ut på vaskerommet for å skylle "veggen" laget av blåfiltermatte og myggnetting, og da jeg skulle sjekke hvordan det gikk i karet etterpå så var alle Hongi søkk vekke. Der gikk det Aulonocara og Blå ahli med kjeften full av yngel litt mindre enn dem selv. Da har jeg lært det også
Man lærer mens man lever, er det ikke det man sier?
Men surt å gjøre slike "tabber", men har du huer som leker regelmessig tar det vel ikke lange stunden før du har yngel igjen?

Okey. Spørsmål til alle dere malawifrelste

Stort sett alle malawi, og andre fisker har noe rett bak øynene, på gjellesidene. Som oftest ser man at disse stedene på gjellene glinser litt.

Jeg synes å ha lest/hørt en gang for lenge siden at dette er hørsel/balanseorganet til fisken. Men min anatomi i fiskeverden er ikke-eksisterende. Derfor spør jeg dere: Er dette hørsel/balanseorgan, ett annet organ eller bare "pynt"?
Jeg vet ikke hva den flekken er. Nesten alle malawiene mine har en flekk på gjellene, i litt forskjellige farger. Callainosen her har en mørkeblå flekk.
Kanskje du finner noe om det i linken under? Ser ut som at forskerne tror at fiskene har organer på hodet som har med bevegelse og orientering å gjøre. Kanskje det er dette de mener?
Fisk vi spiser har "ørstein" i hodet. Skulle tro det har med ballanse å gjøre siden de er løse.
SPECIAL SENSE ORGANS, Lateral line system

Mørk flekk:
[External Image]

Noe annet: Da jeg tok ned bakgrunnen i 250-literen så fant jeg død yngel på baksiden. De hadde satt seg fast i rutemønsteret på baksiden av bakgrunnen. Kanalene fungerte som tunneller for dem.

Tok bilde neste dag (derfor er de inntørket):
[External Image]
Nols cicklidhobby
Hei. Tenker hardt på å ta meg en kjøretur til Gøteborg og til Nols Ciclidhobby. Skulle egentlig ha tatt turen for lenge siden.

Lurer på hvor lang kjøretur det er til Nols fra Oslo og hvilke priser er det de opererer med der?

Er på jakt etter litt spesielle Mbuna fra Malawi (bla pseudotropheus sp. Polit evt Metriaclima sp Membe deep)

Mvh

Raymond
Ang kjøreturen kan du finne ut av å ta en titt på gulesider. Sett opp kjørerute.

Har satt opp to stk her fra gulesider.
[URL=http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=db8-Y0T1ROA8IqyHhe#lat%3D8286935.21526%26lon%3D1237182.63661%26zoom%3D8%26layers%3D0B000%26poi%3Dtrafikk%26route%3Da_10000013285%26route%3Da_10000673985%26routeType%3Dfastest%26tab%3Droute]Fra oslo til svinesund[/URL]

og så bruker du denne siden [URL=http://www.hitta.se[/URL] for å finne ut kjørelengde fra Svinesund til Nols (Skolallén 4A NOL)

Legg sammen mil og beregnet tid får du totalen +/-
Takk for tipset. Tenkte ikke på gulesider Er det noen som har vært innom Nols? Hvordan er det med prisene der?
Ray
Takk for tipset. Tenkte ikke på gulesider:-) Er det noen som har vært innom Nols? Hvordan er det med prisene der?

Nols har veldig bra priser. Itillegg er den svenske kronen nå lav....
Han har både "membe deep" og "pollit". I VF til ca 250kr og ca99kr for vanlig(SEK).
Tror vi brukte 3 timer til Oslo?
Takk for tilbakemelding Gleder meg til den shoppingturen Høres ut som de opererer med hyggelige priser der, så dette blir bra
Hva skal jeg kjøpe? membe deep eller polit? vf eller oppdrett
Er fremdeles usikker på hvilken av disse jeg skal gå til innkjøp av. Membe deep'en har jo nesten samme fargene som politen, men damene til membe deep'en er visst finere enn politens (gul versus brun)

Har hørt at det er lettere å få sykdommer på viltfangede Malawi. Noen som har noen erfaringer på dette området?
Har desverre ingen erfaring, men det er da litt mer stas å ha VF med noenlunde rene gener enn oppdrettsvarianter...
Er egentlig enig i det, men er redd for at de ikke tåler så mye stress og blir fort syke (bukvannsot etc) Har hørt at VF får denne sykdommen lettere enn oppdrettsfisken.
Hvis jeg ikke husker helt fryktelig feil går bukvannsott under kallenavnet malawi bloat, når det er snakk om malawi ciklider.

Her er en fin artikkel om malawi bloat, dog på engelsk.

Ville nok tro at det går bra å kjøpe VF, sålenge man tar hensyn til at fisken er litt vare for stress. Tror også at de hos Nols kan endel om dette.

Det viktigste med vf er at du er veldig foriktig med foringen i begynnelsen.kommer litt ann på hvor lenge butikken har hatt den gående.det tåler helt klart miindre en oppdrett fisk,men er somregel ikke det store problem hvist man er en erfaren akvarist(ikke serlig smart å starte med vf vist det er første gang du har fisk)tar du normale hensyn å kiker på dine fisk å ser derser adferd kan du raskt se om det er noe galt med den og kan medisinere der efter,men som sakt det går som regel fint.fordel er jo at du er 100% siker på at det er rene gener å du får helt naturlige farger.Har kun selv vf.Det kreve litt men det er også det jeg syns er gøy å ha litt utfording
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap