Velkommen til min akvarieverden :-) (side 9)

Det kan av og til ta litt tid i tollen.. Men fikk du ikke sporingsnr på email, så kan du se om den står fast der?

Hvordan går det med corydoras aeneusene "våre", har dem lagt noe egg???

Ang å klippe av bladet med blå acara egg ville jeg kanskje ikke gjort det. Du vil kanskje få fram yngel, men det resulterer i at de som vokser opp ikke har lært dette med å bli passet på av foreldrene.Og dermed er sirkelen i gang med at de ikke får det til heller..
Var jeg deg ville jeg heller latt de prøve igjen og igjen og igjen,de må vel få det til etterhvert?

Her vokser det opp en haug med små blå, så hvis du vil prøve noen nye etterhvert har du god tilgang her. Har yngel fra to forskjellige par.
Har noen voksne her også. Tror det ene er et par,men de gå i 660literen med mye anna fisk. Så jeg veit ikke om de har lekt.


Sproingsnummer ja,jeg gikk og sjekket når du nevne det og gjett hva som hadde kommet på postkontoret 1715 i dag.
Jeg spinner avgårde til posten på Kiwi,og trodde de stengte utlevering av pakker kloka 2200.Men neida,de hadde akkurat stengt kassa 2145 så oppkrav var ikke mulig.Eller betaling uansett etter dette klokkeslettet.
Så da så,må nok vente tåååååålmodig til i morgen.Og jeg som så for meg i bilturen oppover at jeg kunne tilpasse delene i kveld,men da vet jeg hva jeg skal gjøre i morgen

Du har nok rett i det med at foreldrene bør passe på barna sine hvis det er mulig.Blir litt frustert når de spiser de opp istedefor å passe på dem.
Skal være tålmodig med dem jeg

Skal gi beskjed hvis det ikke blir noen tilvekst av blå acaraer her
Glemte å si at nei,det har dessverre ikke kommet til noen lek her hos aeneusene.
Hannene er mer enn villige de,men damene spretter helt andre veier og har nok ikke helt begynt å kjenne våren på kroppen slik som gutta
Inaktiv bruker
hei frosken du hade vel ikke varmekolbe i karet som du prøvde å drete corydoras aeneusene i ?? for det har jeg erfaring med at bare er noe tul å ha =;-D
Regner med du har hentet en viss pakke i dag
Spennende å høre om du er førnøyd med bakgrunnen!
Hei david g .

Jeg har varmekolber i alle akvarium,siden de står på "mitt" vaskerom.
(her er det kombinert vaskerom og akvarierom,og merkelig nok har dette blitt mitt eget lille fristed)
Akvarierommet er i husets kjeller,og vinterstid varierer temperaturen for mye (det blir for kaldt i karene) til at jeg ikke kan la være å varme opp vannet.Tropisk fisk er vant til å ha det varmt og godt.

Hvor mange grader har du i oppdrettskaret ditt?

Da er pakken ankommet her hjemme og den var meget godt pakket inn i bobleplast.
2 stk sorte filtermatter,og den innvendige bakgrunnen + en hylse med silikon var med i pakka.
Synes bakgrunnen var fin jeg,og nå gjenstår det å få monert den på plass.
Dette er ikke av typen som bygger for mye ut,da det er begrenset med plass i en 54 liter
Når det skal en bakgrunn inn,masse sand,filterhjørne og kanskje en rot-da er det ikke så mange liter igjen i et slikt kar

Silikonen var av sort farge,så der har jeg nok gjort en feilbestilling.Jaja,ingen som skal se bak kara håper jeg

Bilder kommer folkens
Inaktiv bruker
jeg brukte ikke varmekolbe og jeg fikk lekk på aneusene mine dagen eter di kom oppi leksakvariumet.så det løner seg og prøve uten varmekolbe å for da legger sikert dine aneus egg i en fei =
Har akkurat hatt en hyggelig bruker av forumet her på besøk,så nå er leksparet mitt med sajikaer,heroser og L-144 på vei til sitt nye hjem.
Litt vemodig egentlig,for disse har jeg hatt siden de var små.Men nå var det på tide å finne nytt hjem og ikke minst større plass. Håper det blir mye yngel hos deg også

Ellers har min nye 54 liter stått og tørket med innvendig bakgrunn som er silikonert på,så snart blir det bilde med hmf filter (pakken fra tyskland kom i dag med filter og deler,det var raskere enn fra Danmark-billigere var det å hente ut pakken også,denne hadde nok ikke vært innom norsk toll da det sto på hentelappen at jeg fortollet den når den ble hentet ut fra posten.
Fikk en hyggelig sms på lørdag morgen,at leksparet med både L-144 og sajkaene hadde lagt egg .Det tyder jo på at de trives i sitt nye hjem

Oppdaget dessverre samme kveld at yngelkaret med alle sverddragerne hadde veltet over på siden,og da svømmer selvsagt alle ut i hovedkaret.
Så da er det uvisst hvor mange som overlever av disse.Krysser fingrene og håper det beste.

Har ellers satt opp en 54-liter med bakgrunn og hmf-filter.Dette tok sin tid,med tilpasninger og silikonering o.s.v
Det inneholder nå vann og noen planter.Skulle ta bilde av dette som jeg jo har lovet,men det er bare en stor tåkesky i dette karet enda nå i kveld.
Dette er det karet hvor tåkeskyen har holdt seg lengst,så jeg vurderer å sette inn en ekstra pumpe som går i et annet kar for bedre filtering

Så da har jeg ingen skrytebilder av nyoppsatt kar med krystallklart vann og planter
Da var gullguramiene byttet bort.Byttet i bl.a noen skjørtetetraer.Utrolig flott fisk
Bilde :





[External Image]
Prøver å tømme 325 literen for fisk,da denne er planlagt solgt i løpet av sommeren.
Hentet ut noen corydoraser albino der som ikke har latt seg fange,og har levd sitt liv på grusbunn.Fysj og fy,vet det ikke er bra -det visste jeg faktisk ikke den gangen jeg satt opp karet og fylte det med fisk..
Her er et bilde første gangen de er på sandbunn,og coryen til venstre stakk hodet så langt ned at jeg trodde den skulle bli borte.Knipset bildet i det den var i ferd med å komme opp igjen.
Den til høyre kan en se har slitte barter,men det har begynt å komme seg igjen etter at de ble flyttet.

Bilde:



[External Image]
her er den nye gruppa med albinoer.Til venstre noen av innbyggerne,og til høyre nykommerne fra 325-literen.

Bilde:



[External Image]
Et bilde til fra corydoras albino gjengen+ en av corydoras trillineatus(kjøpt som julii-desember 2008)
Her har de fått mikroorm,og da jobbes det rundt omkring i karet

Bilde:



[External Image]
hvor mye har du tenkt til å ta for 325 litern??
Har en nabo som lurer litt på karet,men har ikke fått endelig svar enda.
Rundt 17 mai vet jeg mer tenker jeg,og da kommer jeg tilbake med pris hvis han ikke har plass allikevel.
Katastrofe...Siste tur på vaskerommet med tøy i går før leggtid,og akkurat i det jeg setter benet inn på rommet så er sokken kliss våt.Behøvde ikke se egengang,jeg bare visste at nå er 160 literen lekk. #¤%&
Joda det rant godt fra øverste 160 liter,så da var det bare å flytte fisker og planter.
Hadde ikke tenkt å ha fisker i den nyoppsatte 54 literen,men nå bare måtte jeg.Så det blir mye vannbytte der hver dag nå,vet det går bra men mye av fiskene som ble satt der har for liten svømmeplass.Mener det er bedre enn at de har en hverdag uten vann i det hele tatt.

Det stoppet og rene når jeg var ca.5 cm fra bunnen,så det tyder på at karet er lekk på en av sidene i bak kant.

Så er det mitt store spørsmål kommer,må den gamle silikonen tas vekk???Dette har jeg aldri gjort før,så jeg håper det funker at jeg silikonerer utenfor det gamle fra fabrikken.Ser for meg et mareritt å måtte løfte ut denne fra reolen,med knusningsfare ...
For jeg kommer fint til inne i karet der det står,med silikonsprøyte..

Har gått og ventet på lysstoffrør fra webzoo flere dager nå akkurat til dette karet,og det kom ikke før fridagen i dag.Webzoo delte opp pakken i to deler,den andre pakken med fiskefor hadde jeg for to dager siden.Men ingen lysrør dessverre.Får hente pakken i morgen,for den ligger på omlastningsterminalen i drammen


Uff da Trine
dette var trist. Vil nok anbefale deg og ta hele den stripa med silikon vekk fra den siden det lekker fra. Å kladde oppå gammel silikon vil bare bli masse styr og garanterer deg atter en ny lekkasje i løpet av kort tid. Sjær (?) ut hele stripa på begge sider av vinkelen og legg på ei ny er nå min oppfordring. En blir klok av skade.................... Klemz fra daten
Oi,jeg har silikonert oppå det som var.Tenkte jeg skulle silikonere to ganger(en gang til sent i kveld),men det er kanskje ikke så lurt som du sier.

Dette karet er maks tre år,så den "gamle" silikonen er ikke så gammel.Var litt overrasket over at dette kunne skje.
Er glad denne reolen ikke sto i stua...

Klemz
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap