Bygging av en japansk inspirert hagedam (side 9)

Utrolig flott ,dette kan du være stolt av
Jeg blir helt målløs, dette var VAKKERT Badat
Tusen takk for fine kommentarer.

Du er visst en stødig akvarist Sølvi. De fleste jeg kjenner fra Bergen har gått i "eksil".

Skjønnhet får vi aldri nok av Lene.

Dammen er lang i fra ferdig. Jeg har såvidt begynt med planter. Minst 40% av området rundt dammen skal beplantet. Her er noe nyere bilder av dammen og plantene.

Jeg fikk litt tid sist helg til å lage et sumpanlegg. Sumpanlegget består av 3 små sumper hver på rundt 400 liter. De ligger rett etter hverandre i forskjellige høyde. Vann fra dammen blir pumpet opp til første baseng, så går vannet til neste og tredje sump før de havner i dammen igjen. Trenger flere runde steiner, ser jeg.

[External Image]
Plantene har kommet seg veldig... Noe har vokst og andre er nye innkjøp.

[External Image]
Tripp trapp tre sko...

[External Image]
Vannplantene ble slengt opp i sumpen. De får nok næring fra dammen håper jeg.
Du er visst en stødig akvarist Sølvi. De fleste jeg kjenner fra Bergen har gått i "eksil".

Ukrutt forgår ikke så lett vet du

Så holder koken jeg , ser ut til at du gjør det også
Igangsetting av hjemmelagd vortex filter
Dette filter har jeg lagd siden i fjor. Har egentlig ikke behov for det men siden delene bare ligger der å ta plass så jeg bestemte meg å montere det. Sequence pumpe med en kapasitet på 15000 liter i time lager skikkelig "tornado" i filteret. Nå blir dammen sirkulert en gang i timen. Fiskene fikk da en liten overaskelse. De lurte sikkert på om det er meldt storm i dag.

Sorry. Glemte å snu bildene
Gikk likegodt ut å ta tre nye bilder.

[External Image]
Jeg lurer på om det er innbygd luftinntak i pumpen siden det er masse bobler i filterhus.

[External Image]
Det mangler en vinkel muffe til utløpsrør så den står foreløpig på skrå mot dammen.

[External Image]
Vannstrømmene er ikke hel korekt siden de peker rett mot hverandre.
Ombygging av kanten
Etter noe runder på besøk til hagedam rundt om i landet fant jeg ut at kanten til dammen min er ikke optimal med tanken på sikkerhet, lek og kantplanter. Så nå skal den bygges om. Har fått tak i ca. 1,5 tonn med runde stein for anledning. Det er ikke akkurat vær for graving idag så jeg sitter forant PC isteden.

[External Image]

Vannstand rekker såvidt røttene slik at plantene ikke tørker seg hel ut.
[External Image]

1,5 tonn rundestein skal spres rundt hele dammen når kanten er ferdig utgravd.
[External Image]
Inaktiv bruker
Runde stein
Hei var det en grei sak å få tak i slik rund stein? Tenker å bruke slik stein i hagen, men ikke 1,5 tonn
En del hagesentere og steinsentere har det. Men de selger bare i stor sekk og lastebil. Trenger du bare litt til pynt så kan du komme til meg.
Her brukte vi over 10 tonn til hage+dam, og det ser ut som det kan trengs flere Lastebil er nok den billigste metoden sånn sett, sikkert noen som har sandtak de graver ut i nærheten Tror vi betalte ca 200,- pr tonn tilkjørt her...
Grefsen dam har fått sin første blomst. En nydelig Iris blomst.
[External Image]

[External Image]
Ombygging av kanten
Graving er i gang. Fikk grave ca. 5 meter i går. Det er bare ca. 20 meter igjen.

[External Image]
Skulle har rømt fra Oslo. Det regnet og det regnet, hver annen time. Det har ikke blitt gravd en millimeter i disse dagene. Jeg får legge inn et nytt tilskudd til dammen.

Kieran, damvokteren på Grefsen dam

[External Image]
Jeg bøyer meg i støvet i nesegrus beundring!

Dette er litt av ett prosjekt og så nydelig som det blir!
Takk Anen. Hyggelig at du stakk innom tråden. Ja det er mye jobb, til dels tunge jobb. Men hvis man tar det som en hobby så går det ganske grei.

Jeg fikk laget en japansk vannfontene (Shishi Odoshi) til dammen
Bilder av japanske vannfontener - Shishi Odoshi

Sett forfra
[External Image]

Sett bakfra
[External Image]
tøff.
Renner vannet fra det lille bambusrøret til det store?

Espen
Black_Flys
tøff. Renner vannet fra det lille bambusrøret til det store? Espen

Ja. Det er en vannslangen inn i det lille bambusrør som fyller det store bambusrør. Når det er tungt nok med vann så vipper det store bambusrøret ned og tømmer. Når vannet er tømt så kommer det store bambusrøret opp igjen grunnet tyndekraft. Også om igjen og igjen til du tar ut strøm. Se på videoen overfor,
Utrolig spennede trå. Har nå sittet å lest meg gjennom hele tråden og overhørt div krangling mellom barna.
Jeg er selv i planleggingstadie til en hage dam, men hjelpe meg. Tror nesten jeg må proff hjelp til filter, pumper, sumper osv. Enten det eller så får jeg holde meg til den orginale planen, nemelig å ta en stor kano vi fikk av en nabo og mure den inne i 40 cm høyde også lage en bekk ned til den.

Gleder meg til å følge tråden din videre
Trine Hellstrøm
Utrolig spennede trå. Har nå sittet å lest meg gjennom hele tråden og overhørt div krangling mellom barna. Jeg er selv i planleggingstadie til en hage dam, men hjelpe meg. Tror nesten jeg må proff hjelp til filter, pumper, sumper osv. Enten det eller så får jeg holde meg til den orginale planen, nemelig å ta en stor kano vi fikk av en nabo og mure den inne i 40 cm høyde også lage en bekk ned til den. Gleder meg til å følge tråden din videre :)

Hei Trine og velkommen til en spennende hobby.

Ja hage og dam er fortsatt en drøm for mange. Til dels skyldes uvitenhet, tildels plass. Men å lage en hagedan er ikke vanskelig, Jeg snakker nå ut fra mine egne erfaringer. En hagedam kan være en liten vannpytt med fontene og lys, en plantedam eller en fiskedam med masse vannplanter. Ikke være redd å spørre. Jeg hjelper gjerne til, fra ideen, råd til selve jobben.

Ellers så vil jeg at du melder deg inn i Norsk Hagedamforening. Det koster bare 100 kroner hvert år. En annen nettside som også er veldig bra, Vann i hagen. Jeg selv er medlem begge steder men er mest aktiv på sist nevnt. På disse sidene kan du lese om mange damprosjekter og får råd til forskjellige ting hva som angår hage, planter, træ, dam og fisk (koi).

Og selvfølgelig er det veldig hyggelig om du besøker tråden en gang i blant.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap