Tonje_r`s akvarier. (side 9)

Da ble det plutselig litt fortgang i byggingen av et av akvariene som skal stå i reolen. Filterene ble ferdig limt, de filterene som skal være i akvariene på sidene var grei å lage men det i midtakvariet var litt verre. Dette hadde eg jo ingen kortvegg å feste ene siden på, så da blir det et firkantet filter midt på bakveggen. Har fått tak i sorte små filtersvamper så disse ble skjært til og sydd sammen med fiskesnøre.
Bilder kommer senere.

I morgen kommer de første beboerene til dette akvariet, et par med Betta unimaculata, så da må eg bare sette meg i tenkeboksen å finne ut hvilke andre fisker som disse skal få gå med, dette blir nok bare bunnnfisk med litt størrelse siden Bettaene er ganske store og krever litt plass.
Tror eg karte å gjøre årets fiskekupp i dag Fikk kjøpt en Betta pallifina til bare kr 79 Flott hannfisk var det også, tror eg kan leve lange på denne

Eller ble det en brå stopp på reolbyggingen, måtte slå sammen knutene og rørene samen med hammer. Tror ikke det skal være så vanskelig å sette det sammen, så har søkt råd her inne Vist det skal være slik så har vi heldigvis en presse på jobben som sikkert kan gjøre susen. Da slipper eg vertfall slå til eg er blå i tryne
bruker du litt gris/fett/olje så blir det mindre friksjon.
Var du på midtun?
Hadde de fått inn fisk?

Espen
Black_Flys
Var du på midtun? Hadde de fått inn fisk? Espen

Har vert på begge midtunene. Den på Midtun hadde ikke fått inn mye, men den i Åsane har fått inn en del gøy fisk, bl.a Apistogramma og maller. Peru sendingen ble litt forsinket, tror det var på tirsdag neste uke den var bekreftet nå.
Tonje_R
[QUOTE=Black_Flys] Var du på midtun? Hadde de fått inn fisk? Espen

Har vert på begge midtunene. Den på Midtun hadde ikke fått inn mye, men den i Åsane har fått inn en del gøy fisk, bl.a Apistogramma og maller. Peru sendingen ble litt forsinket, tror det var på tirsdag neste uke den var bekreftet nå.

Da blir det å stikke innom i løpet av neste uke.
Singapor sending den med apistoer og maller?
Eller de må kanskje gå i karantene i 1 uke før salg?

Neon nye bilder av reolen din da.?

Espen
Da blir det å stikke innom i løpet av neste uke.
Singapor sending den med apistoer og maller?
Eller de må kanskje gå i karantene i 1 uke før salg?

Neon nye bilder av reolen din da.?

Espen

Singapore sendingen er klar for salg i dag, den er med Apistoer og maller. Peru sendingen som kommer er det en del Corydoras og Apistoer.

Biler av ene akvariet med litt filterlaging kommer her[External Image]

[External Image]
Her er av filersvanpene som skal være i det akvariet i midten:
Filter bitene som blir sydd sammen med fiskesnøre:
[External Image]
Slik ser de ut ferdig sydd
[External Image][External Image]

Har blitt lite reol bygging i dag, ettermiddagen har gått i fiske kjøp og akklimatisering av de. Dagens fangst ble:
2 Betta unimaculata
7 Hara hara
5 Indostomus crocodilus
og en kampfisk, tror denne er den vakreste kampfisken eg har sett når det gjelder farger, da finnene er litt frynsere og ikke noe å skryte av for øyeblikket. Man dette kommer seg nok
Da har det endelig vært fremgang med reolbyggingen. Med stor nok klubbe, nok fett og litt hjelp av en presse som presser opptil 80 tonn klarte eg å få den sammen

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det er borret hull til hengslene som skal holde platene som skal dekke over åpningen mellom reolen og akvaret i alle etasjene.
Sak montere sammen reolen i morgen og lime fast listene til filterene i de siste akvariene i morgen. Må vente med å montere platene til mandag/tirsdag for eg må få tak i maling eller beis for å male de brun.
Må også lage til feste til lys i reolen til de 2 nederste akvariene i morgen, det er jammen godt det er helg og en har god tid til å fikse og ordne
Nå er glassene som skal brukes som skillevegger klar for henting på fredag, gleder meg til å komme litt videre med reol byggingen og få fikset til akvariene med dekor, planter, vann og ikke minst fisk
Avstiverene som skal være oppå akvariene for å unngå at det buler ut blir sveist i morgen.

Ellers har Betta unimaculataene selfølgelig fått hvitprikk, pluss de her fått en grå flekk på øyet, ser ut som den ligge rett foran pupillen. Heldigvis går disse i en av akvariene som skal være i reolen som midlertidig er satt opp på gulvet.

Så må jo slenge med et par bilder av disse flotte Bettene
De minner veldig om ciklider i oppførsel, svinser uredd frem og tilbake rett foran deg vist en sitter seg ned og ser i akvariet. Tenkte å prøve å få disse til å spise fra hånden etter hvert.
Da ble det stopp i reolbygingen igjen. Står på et litt kaldt verksted når eg skulle sette delene sammen, hadde bare noen få slag igjen før alt var på plass og ser ein plastbit som flyger avgårde. 2 av duploskoene knakk i plasten. Dumme meg hadde jo ikke tenkt på at plastikk blir sprøtt og hardt når det blir kaldt, grrr.
Så da blir det butikktråling etter nye duplosko i morgen, håper virkelig noen har inne, har lite lyst å vente til ut i neste uke før reolen blir ferdig. Dette var jo bre ekstra kjipt siden glassene som skal dele akvariene skal eg hente i morgen, avstiverene blir sveist nå i kveld og all innredingen er innkjøpt. Alt var klart for at reolen skulle komme opp i dag og resten skulle ordnes i helgen.
Åh... Det er så irriterende med sånne forsinkelser
Ting ordnet seg heldigvis Erlend her på forumet hadde heldigvis duplosko liggende, så nå er reolen ferdig!
Skal ordne litt med akvariene i dag, så blir reolen flyttet i morgen og vatret opp.[External Image]

På siden skal det være hyller, der skal det også monteres skapdører. Så han eg ha litt ting og tang.
Hadde store planer om å begynne innredningen av reolakvariene i dag, men den gang ei. Skulle bare fylle det ene akvariet med litt vann for å sjekke om skilleveggene var tette, noe de ikke var Da må det litt liming til før det kan fylles med vann igjen. Så da blir innredningen utsatt til i morgen.

Eller kjøpte eg en trio med Apistogramma baenschi i går. Disse skal få gå i 240literen. Og så ble det også en trio med Apistogramma sp. ´Masken´ disse skal få gå i en 120liter i reolen.
Så nå blir kun det nederste akvariet i reolen delt i 3 og skal brukes til oppdretts akvarier. Det i midten og det øverste blir delt i en 120liter og en 50 liter.
Litt forandringer i planene, men det gjør jo egentlig ikke noen ting
Trodde virkelig ikke at det skulle være mulig å være så uheldig i reolbyggingen.
Klarte selvfølgelig å knekke litt av bakglasset på ene akvariet når eg skulle sette det inni reolen, tør ikke bruke det nå. Så dette skal nå bli solgt for en billig penge. Ser ut som man bare trenger å snu bakglasset og silikonere det på plass igjen.
Reiste rett på dyrebutikken og hørte om de hadde flere akvarier igjen, det hadde de selvfølgelig ikke i Åsane, men de hadde heldigvis et igjen på Midttun så det ble satt av og skal hentes i morgen

Eller var eg å skaffet meg litt ny fisk, en trio med Apistogramma sp " Masken" og en trio med Apistogramma baenschi (Inka). Maskene skal få gå i reolen i en av de "store" akvariene. Inkaene skal få gå i 240literen.
Er også på utkikk etter noen av de små ancistrus typene som kan gå i de litt mindre akvariene, disse skal vist ikke være lett å få tak i, men eg gir ikke opp
Såpass ja. Uflaks du har da.
Gratulerer med flotte apistoer.
Trodde de var 1+1 de apistoene. Erlend trodde det.
Håper du får til masken: for de var veldig skrale på mandag.
Mine er nå ferdige med ormekur mm.

Espen
Ja uflaks kan du godt si, 2011 er vist ikke mitt akvarieår.
Satset på trio på Apistoene slik at det forhåpentligvis danner seg et par, så får eg heller selge eller supplere vist det viser seg at den siste dama blir jaget for mye.
Maskene håper eg og at eg får til, de har ingen symptomer på at de er syk på noen måte. Spiser som blinde hester og pustefrekvensen er normal Håper å få de i reolen så fort som mulig, slik at de får gå i så surt vann som de behøver.
Tonje_R
Ja uflaks kan du godt si, 2011 er vist ikke mitt akvarieår. Satset på trio på Apistoene slik at det forhåpentligvis danner seg et par, så får eg heller selge eller supplere vist det viser seg at den siste dama blir jaget for mye. Maskene håper eg og at eg får til, de har ingen symptomer på at de er syk på noen måte. [I][B]Spiser som blinde hester[/B][/I] og pustefrekvensen er normal:) Håper å få de i reolen så fort som mulig, slik at de får gå i så surt vann som de behøver.

Hehe, Tonje. Den har jeg ikke hørt før.... Blinde hester ser ikke en gang maten de skal ha, så håper ikke apistoene sulter ihjel, knis ;- =)
Tonje_R
Maskene håper eg og at eg får til, de har ingen symptomer på at de er syk på noen måte. Spiser som blinde hester og pustefrekvensen er normal

De var veldig skrale i starten av uken. flere som lå i vannskorpa i filterinnsuget, men kanskje de har kommet seg.
Hadde bare plass til to apistoarter så da ble valget enkelt. hehe

Går sikkert bedre fremover.
Satser på det.

Ang liten ancistrus. Du skulle ikke ha solgt de pitbullplecoene til meg. de er jo fantastiske.
Ottoer er jo små og fantastiske algeetere.

god helg
[QUOTE=Black_Flys

De var veldig skrale i starten av uken. flere som lå i vannskorpa i filterinnsuget, men kanskje de har kommet seg.
Hadde bare plass til to apistoarter så da ble valget enkelt. hehe

Kjøpte mine på tirsdag, Erlend sa i går at det hadde vært stort frafall. Krysser fingrene for at eg har vært heldig og fått friske fisker.

Holder du to apistoarter i samme akvarie? Vist hvor stort? Frister veldig med panduroene, de var vanvittig flott, men Erlend sa de kunne være mer aggressiv enn Masken og Inka.

Har nå hentet det nye akvariet og testet at det passer i reolen, noe det gjorde. Så nå skal det limes og ordnes
Har de sammen nå, men de går i en 63 liter med kursai wormer pluss mm.
Er vel fare for krysning mellom de.
Skal ha Panduroene i 180literen tror jeg. Siden de trenger litt plass.

Håper det går bra med de. Har utrolig lyst på de selv, men vi får se.
Går trått med fiskesalg utenom apistoyngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap