Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 9)

Når eg starter kar i dag bruker eg helst innkjørte filtre, dernest filtergugge.
Men når eg bruker filtergugge ser eg på det som at eg starter fra scratch.

Tilførsel av filtergugge gir en falsk trygghet (for mange), etter min mening.
Josef K
Det er trist at på dette ellers så flotte nettstedet er der så ekstremt liten takhøyde for ulike meninger på diskusjonsforumet.
Det er hvis blitt populært å kaste ut påstander uten å underbygge dem. Kan du være konkret på hva som ikke mening som ikke det gies en aksept på, og som begrenser saklige diskusjoner?

Josef K
Skylden ligger muligens på enkelte ”moderatorer” fra Tromsø som får ture frem akkurat som det passer dem på forumet. Jeg trodde forumet skulle vært et ”diskusjonsforum”. Men her er det kun åpent for de som mener akkurat det samme som ”ekspertene”.
Må vel som moderator fra Tromsø si takk for denne. Gøy å se at noen mener at jeg er ekspert, men jeg må vel være så pass ydmyk at jeg må innrømme at det var nok ikke jeg som fant på nitrogensyklusen.

At medlemmer på Akvaforum ikke kan kaste frem påstander uten å underbygge dem, vil nok forsatt være en regel, spesielt hvis dette strider mot aktuelle teorier. En helt annen ting er at en del teorier nok ikke nødvendigvis er helt korrekte, men måte å tilbakevise disse er ikke med å påstå at det er "eksperter" som tar feil og at "jeg" har funnet sannheten.

Josef K
Disse moderatorene skal blant annet slå ned på personangrep. I går skrev jeg på denne tråden til ei som kalte Morten for tullball at hun burde ta en kald dusj og se om det hjalp. Dette ble umiddelbart slettet av denne moderatoren. Tidligere på tråden sies det bl.a. om Morten: ”Slutt å mate dette trollet”. Det ble ikke slettet.
Vil bare minne på under alle innlegg står det en "Rapporter" knapp. Oppfordre også deg Josef å bruke denne. Har nå lest gjennom tråden en gang til og selvfølgelig slettet påstander om "troll" og dine usakligheter om et annet medlem. Minner også på at hvis det skal være takhøyde for ulike meninger her kan du ikke svare de som du er uenig på denne måte.

Josef K
Det dette viser er at man gjerne kan gå til personangrep hvis man bare gjør det mot de som ikke er enig med moderatoren. Dvs. hvis jeg hadde bedt Morten ta en kald dusj så hadde det blitt stående.
Dette er en påstand som er helt urimelig.

Josef K
Er det virkelig slik folk vil ha det på diskusjonsforumet? At en moderator vilkårlig skal slette enhver som er uenig med han og kjernen i ”menigheten"?
Hvis du mener at det er din menneskerett å skrive negative om andre på forumet er dette feil, og du kommer til også i fortsettelsen å bli moderert hvis du går til person angrep.
Hvis hr Vollstad har tatt seg tid til å lese denne tråden burde han klare å se at Morten er blitt kalt idiot, troll og tulling bare fordi han mener at man kan kickstarte et akvarium.
Var dette god nok underbygging for hvorfor det ikke er lov å ha ukonvensjonelle meninger på forumet?

Jeg har aldri gått til personangrep på noen og vil heller aldri gjøre det.

Derimot mener jeg at de som kaller ANDRE for tullinger bare fordi de er uenige, de mener jeg at bør ta en kald dusj for å kjøle seg ned.
Siden Vollstad har tenkt å fortsette å opptre som dommer over hva som er personangrep og ikke, bør han se hen til definisjonen på et personangrep:

En person søker å tilbakevise et argument ved å gå til angrep på den personen som fremsetter argumentet i stedet for å tilbakevise selve argumentet. På folkemunne kalles det å «ta mannen i stedet for ballen» eller «angripe person i stedet for sak».

Det var jeg som brukte begrepet troll. Bakgrunnen for dette er slett ikke folketroens store slemme og stygge vesner, men et begrep som benyttes om argumentasjonsteknik man av og til kan se på internett.

Troll er et fenomen som forekommer på forskjellige debattfora på Internett, særlig på nyhetsgruppene (USENET), hvor en person skriver innlegg egnet til å provosere folk og fremkalle en hissig diskusjon. Et troll mener ikke nødvendigvis hva han skriver; hans primære formål med innleggene er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken».
[...]
Et troll benytter som regel en rekke forskjellige metoder til å narre folk. Én metode er å fremsette en rekke meget skarpt formulerte avvisninger av det felles verdigrunnlag som eksisterer i en nyhetsgruppe

Hentet fra
http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internett%29

Med startinnlegget og den videre argumentasjonsteknikken trådstarter brukte fram til det innlegget jeg brukte begrepet "troll", tør jeg påstå at han oppfylte kriteriene for internett-trolling.
Hei

Først vil jeg takke dere som har opprettet og utviklet dette forumet. Sammen med en stor en gruppe meget dyktige og erfarende akvarister har dere gitt oss nybegynnere en helt unik kunnskapsbase. For tre måneder siden satte jeg opp noe som skulle bli et problemfritt 75l selskapsakvarium. Suksessen skyldes en og alene at jeg fulgte nøye de råd jeg har funnet her inne. Jeg vil spesielt takke Mona O for lærerike innlegg om ammoniakk- og nitrittproblemer.

Nå skal det sies at helt på bar bakke startet jeg ikke. Mitt første akvarium fikk jeg i julegave for ca tretti år siden. Ung og utålmodig som jeg var, ble fisk og planter puttet oppi uten noen form for kontrollert innkjøring. Alt gitt glitrende i noe uker helt til tydelige tegn på mistrivsel viste seg i fiskebefolkningen. Noen av fiskene gikk sågar bort og døde.

Den gangen ble det aldri snakket om ammoniakk og nitritt. Det var ikke engang nevnt i akvarielitteraturen. Vannets surhetsgrad var det derimot i fokus. Vi målte PH-verdien med en lakmuspapirvariant . Var testeresultatet sånn rimelig greit og nøytralt ble fiskedøden bortforklart med tilfeldigheter og "Shit happens". I dag er jeg ikke i tvil om at nitrittforgiftning var tragediens årsak.

Dagens akvarium har fått en helt annen behandling. Under innkjøringsperioden har nitritt-nivået vært under konstant overvåkning. Daglig vannbytte har holdt kontroll på vannverdien og nå er nitritt-nivået null.

Resultatet har ikke uteblitt. Ikke bare viser flora og fauna en helt annen friskhet enn resultatet fra mine barndoms forsøk. En trang til å føre genene videre har også dukket opp. Dvergguramiparet har funnet karret såpass tilferdsstillende at de satte i gang lek for noen dager siden. Jeg kom over dem ved en tilfeldighet og fikk fotografert selve akten , se bildet i høyre hjørne.

Det er ennå ikke tegn til liv i skumredet , men hannen holder standhaftig vakt så vi får se.

Avslutningsvis vil jeg kort kommentere denne tråden. Det vi ser her er et klassisk "forumtroll". Fenomenet har jeg sett mange ganger. Felles for forumtrollet er at de har ingen interesse av tilsvarene de får, men det Å FÅ tilsvar har betydning. Det gir trollet en følelse av å være i sentrum. For å holde på oppmerksomheten krydrer trollet gjerne innleggene med sjargonguttrykk som "sprøyt" og "i hue og ræva". Mitt råd vil være det samme som eirikfo ga tidlig i tråden; ikke mat trollet, men ignorer det. Det er som med forumtroll som det er med alger , begge forsvinner når næringsgrunnlaget blir borte.

Ha en fortryllende aften.
Akk ja
Han for holde på som han vil. Han får en lære penge vist han gjør no galt. Og kun han som får betalt (Kjøpt nye fisker og div) Mer vil jeg ikke si for jeg vil helst ikke bli innblanda.
hehe.. fantastisk bra innlegg Orphan! "thumbs up"
Traff spikeren på hodet Orphan
Engasjerer
Donald
Eg er imponert over deg, Morten, som har klart å få folk så engasjert ;-)

Her er jeg helt enig!

Mannen må jo være et geni. Ikke som akvarist, der kan det se ut som om det er et opplæringspotensiale. Men han har jo oppnådd å erte/engasjere medlemmene på Akvaforum til de grader.
Ingen har, etter det jeg kan se oppnådd så mange innlegg, på så kort tid.

Her burte reklamebransjen kjenne sin besøkstid, han må jo vere et funn?

Hilsern Tore

Synd med tråden
Nå må folk slutte...dette forumet er til for og diskutere saklige ting innenfor akvastikk. Det er det ikke nå lengre. Man er mer opptatt om folk har kalt hverandre teit eller hva moderatoren skriver, helt bak mål spør du meg. Syntest egentlig denne tråden burde bli stengt og de som liker intriger kan se hotell cæsar alle hverdager eller kjøpe den på dvd box. Konsentrer dere om tittelene, ikke om "kjell ivar kalte meg en dumming, moderator kjeft på han"

Synd, denne diskusjonen kunne vært interessant.
Og spørs om denne "erfarne eksperten"som startet denne tråden som er mer opptatt om hva han får til enn hvilken fakta folk har prøvd og gi han. Spørs nå om han skriver på forumet når botiaene hans flyter i vannskorpen. Men håper du er heldig da

nei takk for meg i denne tråden
Du verden!
Dette var en lang tråd....

Jeg er enig med de allerfleste som har skrevet innlegg her, med untakk av Josef, og Morten.

altså, det er ikke farlig på noen måte å starte ett akvarie for så å putte fisk i akvariet etter 2-3 dager.

MEN! ettersom filteret aldeles ikke klarer å bekjempe avførings rester og matrester etc før etter 3-4 uker så vill det innebære veldig mange delvannsbytter de 3-4 første ukene, og da kansje 10% vannbytte opptill 3-4 ganger dagelig.

Jeg synes det må være mye bedre å ha god tolmodighet å heller ta seg tid til å la akvarie "godgjøre seg" før en setter inn fisk.

Håper for fisken's skyld at dette går bra, og at du tar iallefall til deg litt av informasjonen folk prøver å tre over hode ditt Morten.

Stort sett vill folk kun det beste for fisken.
Og det beste for fisken er faktisk å vente til akvarie er inkjørt etter 3-4 uker.
Mal apropos....
Selv har jeg Botia som hovedinteresse, og har ca 10 kar med Botia oppe og står. Dersom man i det hele tatt har noesomhelst kunnskap om denne arten, og respekt for levende liv, så gjør man ikke følgende:
A) holder kun èn Praktbotia i ett år (uavhengig av literstørrelse og innkjøring)
B) Vurderer å slenge 3 eksemplarer i et nyoppstartet kar. Dette er en skjelløs fisk som er veldig var for endringer/forgiftninger etc.

Hvor mange tråder på div forum finnes det ikke av type: "Botiaen min gjemmer seg", "Botiaen min er død", "Botiaen min spiser ikke sneglene, hva gjør jeg galt?" etc.

At trådstarter stiller spørsmål ved endel "vedtatte sannheter" er positivt. Og burde normalt sett behandles med respekt. Men når tråden starter med å beskylde gud og hvermann med at de farer med sprøyt og er besserweissere så er det ikke en invitasjon til fruktbar diskusjon. Kun en provokasjon. Jeg ville personlig f.eks aldri finne på på sette inn en fisk i et kar basert på strips måling. Men normalt kan jeg finne på å sette inn fisk i et kar lenge før nitrogensyklusen (ofisiellt) er fullført. Dette fordi jeg vet hva jeg må gjøre (målinger, observasjon av fiskene etc) dersom jeg ser at noe er galt. Dette ser man raskt om man har litt erfaring med fisk. Men for nybegynnere er det et generellt dårlig råd!

Til trådstarter: ikke sleng ut påstander som "vitenskapelig", "sprøyt", eller andre negative karakteristikker. Det fører ikke til noen god diskusjon, uansett hvor gode intensjonene måtte være.
Fantastisk. En som har drevet med akvariehobbyen i et år er helt overbevist om at akvarister som har drevet med hobbyen i flere tiår bare prater sprøyt og at verdenskjente akvarister som for eksempel Ad Konnings bare prater sprøyt.
Sikkert mye man kan lære av nybegynnere. Er jo noen som kjører innkjøringsfisk etter bare et par dager. Om dette er etisk riktig er en annen diskusjon, uansett så bør man ha noe erfaring før man prøver seg med innkjøringsfisk.
Har mistanke om at dette er et forumtroll, kan virkelig ikke forstå at en nybegynner virkelig kan ignorere erfarne akvarister på denne måten.
Har vist lært av en proff akvarist at man ikke trenger vente 2-3 uker for å sette inn fisk. Tror han skal levere inn profflisensen sin.
Inaktiv bruker
I begynnelsen gjorde jeg også dette. Har hatt 4 kampfisker opp igjennom årene. Fylt akvarium, la vannet stå 24-48 timer for så å slenge fisken oppi. Heldigvis har dem vært svært tilgivende å levedyktig og levd i mange år.

Etter jeg fant dette forumet har interessen gått betraktelig opp. Lese og studerer tråder hele dagen.
Hei.
Nå har jeg fulgt med på denne tråden siden det starta og herregud jeg har hatt det gøy. Det er veldig moro å se at folk blir så engasjerte fordi en mann en ikke kjenner klarer å provosere så mye, det er jaggu bra gjort Morten. Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å skrive noe på denne tråden, men nå måtte jeg bare. Jeg er så absolutt ikke enig med verken Morten eller Josef. Men en ting skal de ha, de er tøffe som bare f***.

Jeg beklager å si det men jeg har selv gjort akkurat det samme som trådstarter. Putta fisker oppi et ikke innkjørt kar (for lenge siden), dette gikk faktisk fint med veldig gode rutiner. Det jeg syns er det værste er at Morten mener det holder å bytte vann en gang hver 2 uke i oppstarten. Det mener jeg er fryktelig feil. I oppstarten er delvannsbytter utrolig viktig, og lite men regelmessig mating.

Dette er faktisk en veldig interessant tråd, så å komme med ufine innlegg som kan føre til at tråden blir stengt syns jeg er dumt. For det er mye for oss nybegynnere å lære her
Takhøyde
Josef K
Det er trist at på dette ellers så flotte nettstedet er der så ekstremt liten takhøyde for ulike meninger på diskusjonsforumet.

Etter å ha lest disse innleggene, tror jeg ingen kan si at ikke Akvaforum har takhøyde! Men det er jo ikke sikkert at alle vet hva takhøyde er?.........

Noe som har forbauset meg, er at trådstarter, med viten og vilje!! har lagt hode på hoggestabben, og tilsynelatende ikke har forstått hvorfor meddebatistene bruker øksa?

Vi får håpe at alle disse innleggene, ikke har vert forjeves.

Tar med et gammelt forslitt utrykk: Der vannkunna er størst, kjemper selv den lærde forjeves!

Hilsen Tore

Jovial
Selv har jeg Botia som hovedinteresse, og har ca 10 kar med Botia oppe og står. Dersom man i det hele tatt har noesomhelst kunnskap om denne arten, og respekt for levende liv, så gjør man [I]ikke[/I] følgende: A) holder kun èn Praktbotia i ett år (uavhengig av literstørrelse og innkjøring) B) [I]Vurderer[/I] å slenge 3 eksemplarer i et nyoppstartet kar. Dette er en skjelløs fisk som er veldig var for endringer/forgiftninger etc. Hvor mange tråder på div forum finnes det ikke av type: "Botiaen min gjemmer seg", "Botiaen min er død", "Botiaen min spiser ikke sneglene, hva gjør jeg galt?" etc. At trådstarter stiller spørsmål ved endel "vedtatte sannheter" er positivt. Og burde normalt sett behandles med respekt. Men når tråden starter med å beskylde gud og hvermann med at de farer med sprøyt og er besserweissere så er det ikke en invitasjon til fruktbar diskusjon. Kun en provokasjon. Jeg ville personlig f.eks aldri finne på på sette inn en fisk i et kar basert på strips måling. Men normalt kan jeg finne på å sette inn fisk i et kar lenge før nitrogensyklusen (ofisiellt) er fullført. Dette fordi jeg vet hva jeg må gjøre (målinger, observasjon av fiskene etc) dersom jeg ser at noe er galt. Dette ser man raskt om man har litt erfaring med fisk. Men for nybegynnere er det et [B]generellt dårlig[/B] råd! Til trådstarter: ikke sleng ut påstander som "vitenskapelig", "sprøyt", eller andre negative karakteristikker. Det fører ikke til noen god diskusjon, uansett hvor gode intensjonene måtte være.

A) holder kun èn Praktbotia i ett år (uavhengig av literstørrelse og innkjøring)

Svar: Da jeg kjøpte den, fikk jeg INGEN BESKJED AV DYREBUTIKKEN at jeg helst skulle ha min. 5-6 stk av typen Praktbotia sammen.
De nevnte heller ikke at den "helst trenger større akvarie-volum enn 60 liter for å trives".
Jeg hadde veldig store problemer med snegler en tid, så etter å ha lest her inne på Akvaforum og div nettsteder , så jeg at det var mange som mente jeg kunne kjøpe EN Praktbotia til å bekjempe disse sneglene, og det virket, sneglene var borte etter 1 ukes tid. (Min Praktbotia er veldig leken, ikke sky, er ute å svømmer/roter rundt nesten hele tiden, siden innkjøp for ett år siden).

Nå i dag vet jeg at de kan like å være flere sammen, etter å ha studert fisketypen nærmere. Men jeg ville ikke gå til innkjøp av flere før jeg fikk 180 literen, siden jeg mener det hadde blitt for mange fisk sammen i 60 literen med Guppyer, 1 Kampfisk og en Malle.
Og den så jo ut til å trives, så jeg kom til den konklusjonen det ikke var noe hast. Ville jo heller ikke kvitte meg med den, siden jeg synes det er en fantastisk fin fisk.

B) Vurderer å slenge 3 eksemplarer i et nyoppstartet kar. Dette er en skjelløs fisk som er veldig var for endringer/forgiftninger etc.

Svar: Ja jeg vurderte det, men etter å ha tenkt litt på saken, så fant jeg ut at Guppyene ville passe bedre til mitt "lille eksperiment"

Tilslutt: Ofte vannbytter, veldig lite mat og få fisk stabiliserer dette problemet i oppstarten!
Hei.

Kommer tilbake med flere svar senere i dag!
Det er sikkert ikke nødvendig..
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap