- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Hattemannens akvarier (side 9)
Hattemannens akvarier (side 9)
S i m e n[B]Gratulerer så mye Truls!!! [/B]I en Apistoiansk visdomsvariant får jeg be deg om å trakte til de monogame varianter. Ta vare på "røttene" dine, og skulle det vise seg at fruen blir "gul" - så følg litt ekstra med. La hjemmet bli innredet med synsbrudd og muligheter til å gjemme seg... Bidra til 0 nitritt, og for all del; Ta vare på litersyken!!
Jeg ville heller sagt både nøtter og røtter jeg da Simen. De er like viktige.
Atter en gang grattis Trulsemann (=8
Postet 24.06.12 kl 23:49
LOFFA[QUOTE=S i m e n][B]Gratulerer så mye Truls!!! [/B]I en Apistoiansk visdomsvariant får jeg be deg om å trakte til de monogame varianter. Ta vare på "røttene" dine, og skulle det vise seg at fruen blir "gul" - så følg litt ekstra med. La hjemmet bli innredet med synsbrudd og muligheter til å gjemme seg... Bidra til 0 nitritt, og for all del; Ta vare på litersyken!!
Jeg ville heller sagt både nøtter og røtter jeg da Simen. De er like viktige.
Atter en gang grattis Trulsemann (=8
Neste gang folk gifter seg Leif, må du komme "nerrom". Vi fungerer best som toastmastere sammen! Mellom meg og deg, trur jeg vi lar nøttene til Truls få avspassere i kveld he he he
Postet 25.06.12 kl 00:18
Neste gang folk gifter seg Leif, må du komme "nerrom". Vi fungerer best som toastmastere sammen! Mellom meg og deg, trur jeg vi lar nøttene til Truls få avspassere i kveld he he he
Problemet med meg Simen er at jeg skravler så ille gæli mye. Etter noen Aass blir jeg ca 5x så ille sier dem alle..... dem begynner å bli rimelig lei av å høre en apistoentusiast sine atributter,,,,,,, så noen god toastmaster ville jeg nok kun vært i et artskar... med apistoer. Men vi kan vel alltids snorkle sammen.....
Problemet med meg Simen er at jeg skravler så ille gæli mye. Etter noen Aass blir jeg ca 5x så ille sier dem alle..... dem begynner å bli rimelig lei av å høre en apistoentusiast sine atributter,,,,,,, så noen god toastmaster ville jeg nok kun vært i et artskar... med apistoer. Men vi kan vel alltids snorkle sammen.....
Postet 25.06.12 kl 00:47
Hehe
Mange takk grabbar! Godt tilbud også, men vi hadde en eminent toastmaster. Meget flink herre.
Litersyken overlever nok. Ikke det at hun er spesielt interessert i akvariefisk men hun er i det store og det hele svært forståelsesfull og ikke minst har hun en vesentlig mer plasskrevende hobby enn meg slik at hun har lite å klage på.
Litersyken overlever nok. Ikke det at hun er spesielt interessert i akvariefisk men hun er i det store og det hele svært forståelsesfull og ikke minst har hun en vesentlig mer plasskrevende hobby enn meg slik at hun har lite å klage på.
Postet 25.06.12 kl 08:14
[QUOTE=Truls O. Bjørhei og ikke minst har hun en vesentlig mer plasskrevende hobby enn meg slik at hun har lite å klage på.
Ja det er et problem når kona samler på traktorer Trulsemann, hehe. Kona samler på kongeplatter her i huset. Og hun klager ikke på hva jeg bruker av penger på min hobby. For enkelte av plattene hennes kunne jeg kjøpt en hel del.
Hun samler også på kaffekopper, eller er det mocca kopper det heter? Tidligere samlet jeg på ølglass og hadde det i et rom der jeg bodde i Kongsberg. Et rom hvor jeg hadde hyller fra gulv til tak på alle vegger. Når jeg nådde et antall på 1385 glass solgte jeg alt utenlandsk og beholdt kun ølglass fra Norge.
Hadde i den perioden 2 turer til Danmark/Tyskland/Nederland for å fylle bilen full. Den tiden er heldigvis forbi. Det var rene galskapen. Nå samler jeg kun på Apistogramma. Samlingen er kanskje ikke stor, men er av stor verdi for med både fysisk og psykisk.
En tur i kjellern er som å få en Aass servert sammen med en god sigar, liggende godt på en sky oppe i himmelen.... herlig
Ja det er et problem når kona samler på traktorer Trulsemann, hehe. Kona samler på kongeplatter her i huset. Og hun klager ikke på hva jeg bruker av penger på min hobby. For enkelte av plattene hennes kunne jeg kjøpt en hel del.
Hun samler også på kaffekopper, eller er det mocca kopper det heter? Tidligere samlet jeg på ølglass og hadde det i et rom der jeg bodde i Kongsberg. Et rom hvor jeg hadde hyller fra gulv til tak på alle vegger. Når jeg nådde et antall på 1385 glass solgte jeg alt utenlandsk og beholdt kun ølglass fra Norge.
Hadde i den perioden 2 turer til Danmark/Tyskland/Nederland for å fylle bilen full. Den tiden er heldigvis forbi. Det var rene galskapen. Nå samler jeg kun på Apistogramma. Samlingen er kanskje ikke stor, men er av stor verdi for med både fysisk og psykisk.
En tur i kjellern er som å få en Aass servert sammen med en god sigar, liggende godt på en sky oppe i himmelen.... herlig
Postet 25.06.12 kl 09:50
Nesten verre. ;)
Hun samler på bøker og nærmer seg 6000 sist noen var i nærheten av å telle. Hun er Norges mest lest bokblogger og får tilsendt 10-15 bøker per uke gratis... Da sier det seg selv at det biblioteket blir stort FORT.
Jeg samler per nu ikke på noen verdens ting utover akvarier så da ryker det MYE veggplass neste gang vi flytter.
Jeg samler per nu ikke på noen verdens ting utover akvarier så da ryker det MYE veggplass neste gang vi flytter.
Postet 25.06.12 kl 10:22
Mye det samme
Panduroene er fortsatt amorøse i sin oppførsel. Hunnen er stort sett i hulen sin som stadig fylles med sand og bygges rundt og når hun kommer ut byr hun seg frem på en måte moderne kvinner ville vært stolt av. Knerten nøyer seg med å svømme rundt og vente på henne og skambanke en og annen amano som måtte forville seg i nærheten.
Ellers må jeg slutte å "stikke innom" akvariebutikker. Fikk med meg noen planter og fant en diger mangrove jeg bare måtte ha... Da blir det å måle PH fremover i 270-literen. Nuvel. Den er flott i det minste. Bilder kommer sikkert senere.
Ellers må jeg slutte å "stikke innom" akvariebutikker. Fikk med meg noen planter og fant en diger mangrove jeg bare måtte ha... Da blir det å måle PH fremover i 270-literen. Nuvel. Den er flott i det minste. Bilder kommer sikkert senere.
Postet 25.06.12 kl 22:52
Postet 25.06.12 kl 23:54
Tøffe (svømme)tak
Hunnen er mer fremme igjen i dag. Når de kurtiserer ser det litt ut som om begge har fått slag. De legger seg på skrå. stille i vannet og vifter voldsomt med finnene. Særlig hunnen.
I jobbkarret kan det virke som om fødsel på utstillingsparret jeg kjøpte på LOAKs medlemsmøte av poecilia reticulata er nært forestående. Så får vi tro det er nok javamose til å skjule yngelen der og at foreldrene ikke er spesielt sultne.
I jobbkarret kan det virke som om fødsel på utstillingsparret jeg kjøpte på LOAKs medlemsmøte av poecilia reticulata er nært forestående. Så får vi tro det er nok javamose til å skjule yngelen der og at foreldrene ikke er spesielt sultne.
Postet 28.06.12 kl 17:25
Dårlig tegn
Selv om panduro-fruen har forsøkt vise seg frem litt i dag har Knerten virket lite interessert. Hun har heller ikke tilbragt all verdens tid i hulen i dag og i aften har amanoene fått lov å komme nærmere enn på lenge. Knerten viste en smule initiativ og jaget bort de 2 nærmeste, men alt i alt kan vel ting tyde på at parret ikke har helt orden på sysakene.
Legger ved bilder av 1 stykk legion reker i formasjon på veg inn mot det de lenge hadde ansett som tapte slagmarker.
Legger ved bilder av 1 stykk legion reker i formasjon på veg inn mot det de lenge hadde ansett som tapte slagmarker.
Postet 01.07.12 kl 19:36
Tålmodighet
er visst ikke alltid til det beste.
Efter noen dager med lite Panduro-aktivitet gav jeg i går opp og bestemte meg for å kjøre på med heverten for å få skiftet litt vann (misliker å ikke få gjort dette ukentlig). Så fort 15% av vannet var skiftet fant de tilbake til den gode tonen sin igjen og hunnen startet sporenstreks både å by seg frem og bruke hulen sin. Snurrige saker.
Ellers var det litt skuffende å se at utstillingsguppyen fortsatt ikke har klart å klemme ut noen barn. Hadde håpet hun skulle være klar snart, men shift la gå. Utålmodighet på flere fronter bygger vel karakter antar jeg...
Efter noen dager med lite Panduro-aktivitet gav jeg i går opp og bestemte meg for å kjøre på med heverten for å få skiftet litt vann (misliker å ikke få gjort dette ukentlig). Så fort 15% av vannet var skiftet fant de tilbake til den gode tonen sin igjen og hunnen startet sporenstreks både å by seg frem og bruke hulen sin. Snurrige saker.
Ellers var det litt skuffende å se at utstillingsguppyen fortsatt ikke har klart å klemme ut noen barn. Hadde håpet hun skulle være klar snart, men shift la gå. Utålmodighet på flere fronter bygger vel karakter antar jeg...
Postet 03.07.12 kl 08:59
Tålmodighet er en dyd
og regner med at din også er tatt Trulsemann...... Tålmodigheten min er testet gang på gang i karene her, og for å ikke nevne mine nijsseni. Dem la egg og fikk frem yngler tja et 15 talls ganger. De åt egg og yngler som om det var deres yndlings for. Nå har jeg noen yngler gående sammen med mor og denne gangen ser det ut til at iallefall noen vil bæres frem
Ellers er det også andre jeg har fått testet min tålmodighet på. Som regel går det bra til slutt, når det har gått seg til. Om det er ungfisk det er snakk om Truls, trenger dem tid og erfaring før det smeller i sikringsboksen, for å si det sånn.
Ellers er det også andre jeg har fått testet min tålmodighet på. Som regel går det bra til slutt, når det har gått seg til. Om det er ungfisk det er snakk om Truls, trenger dem tid og erfaring før det smeller i sikringsboksen, for å si det sånn.
Postet 03.07.12 kl 12:06
Hm
Har ikke sjekket mer enn 1 gang om det var noen egg der og det var før lekingen var på sitt mest intense. Så jeg aner faktisk ikke om de har lagt egg eller om de bare erter meg.
Utfra beskrivelsene Simen gir virker det sannsynlig at hannen min er veldig ung da han er ca halve størrelsen av damen og egentlig skal være større. Men så lenge de er litt av og på er det jo håp. Hadde vært elefantastisk moro om jeg klarte å få til yngel på dem... Skjønt da oppstår jo både problemet rundt hvor de skal få vokse opp og hvordan jeg blir kvitt dem *ler*
Utfra beskrivelsene Simen gir virker det sannsynlig at hannen min er veldig ung da han er ca halve størrelsen av damen og egentlig skal være større. Men så lenge de er litt av og på er det jo håp. Hadde vært elefantastisk moro om jeg klarte å få til yngel på dem... Skjønt da oppstår jo både problemet rundt hvor de skal få vokse opp og hvordan jeg blir kvitt dem *ler*
Postet 03.07.12 kl 12:11
Stakkars lille cory
Den gjenværende sp.black hadde knapt funnet seg til rette i 270-literen før han ble hakkekylling igjen. Thorichthysene har plutselig kommet i puberteten og inntar en helt annen holdning til sine naboer. Heldigvis har jeg jo 150-literen som er full av c. Metae hvor han kan tasse rundt så da får vi tro det blir bedre der. Han er nok ingen ciklide-fan nu efter først å ha blitt kjeppjaget av apistogramma. Jeg kan dog nu med stor empirisk sikkerhet bekrefte det mange har nevnt før: Corydoras skjønner ingenlunde dette med territorier, ei heller skjønner de koblingen mellom juling av samme fisk ørten ganger og det å holde seg unna denne fisken.
Ikke overraskende kom jeg over en død Devario aequipinnatus i dag. En av dem har vært svært oppblåst den siste tiden. Litt mer overraskende dog at akkurat denne danioen fortsatt levde. Nu har jeg såpass få igjen av disse at jeg må vurdere om/med hva de evt skal erstattes. Det er mulig det er sommeren som tar dem i den forstand at de foretrekker temperaturer under 24 grader mens det i disse dager stort sett ligger på 26-27 om dagen. Dette avr dog ingenlunde noe problem forrige sommer og jeg har hatt en gruppe av disse i snart 3 år. Det kan selvsagt hende at de har nådd "alder" men det høres ikke helt korrekt ut det heller...
Tøffe tider å være fisk på.
Ikke overraskende kom jeg over en død Devario aequipinnatus i dag. En av dem har vært svært oppblåst den siste tiden. Litt mer overraskende dog at akkurat denne danioen fortsatt levde. Nu har jeg såpass få igjen av disse at jeg må vurdere om/med hva de evt skal erstattes. Det er mulig det er sommeren som tar dem i den forstand at de foretrekker temperaturer under 24 grader mens det i disse dager stort sett ligger på 26-27 om dagen. Dette avr dog ingenlunde noe problem forrige sommer og jeg har hatt en gruppe av disse i snart 3 år. Det kan selvsagt hende at de har nådd "alder" men det høres ikke helt korrekt ut det heller...
Tøffe tider å være fisk på.
Postet 05.07.12 kl 18:37
Egg.
Det der er merkelig. Her har man hatt fullt fokus på Panduroene, gjort om karret til et artskarr og sett dem leke i ukesvis. Og så finner man egg. I selskapskarret. Så da er det jo slett ikke rart at Thorichthysene har vært sinte på alt og alle den siste tiden. Kan ikke tenke meg de får til noe yngel der, langt mindre oppveksten, men litt spennende med egg er det jo alltid. Trodde dog at disse var for unge og jeg er fortsatt ikke sikker på om det er meeki eller den mindre sinte ellioti. Lite rød og mye blå flekker kan tilsi at det er ellioti men skal poste litt bilder siden og se om noen har klare tanker...
Postet 05.07.12 kl 23:13
Revenge of the shrimps
Dette er tydeligvis ikke en god måned for apistoelskere her på forumet. I stedet for egg og mer lek var det i dag død hunne som møtte meg. Hun har virket i fin form hele tiden, så jeg skjønner ikke helt dette. Dog lite å få gjort med. Knerten virker naturlig nok litt molefunken mens amanoene har tatt en sedvanlig rask og velsmakende hevn for all jagingen de siste per ukene.
Stenen Thorichthysene hadde lagt egg på var veltet i går og da er normaltilstand gjeninnført der også til stor glede for Cleithracara maronii'ene som tydelig demonstrerte at de er de mindre dominante av ciklidene i det karret...
Stenen Thorichthysene hadde lagt egg på var veltet i går og da er normaltilstand gjeninnført der også til stor glede for Cleithracara maronii'ene som tydelig demonstrerte at de er de mindre dominante av ciklidene i det karret...
Postet 07.07.12 kl 10:39
Alltid trist å miste fisk Trulsemann, spesielt når det er fisk en er veldig glad i og som en har et ekstra øye til. Kondolerer...
Når steiner velter i et kar, betyr dette at stenene er feil bygget opp eller satt opp på en måte som kan ha fatale utganger. Vet mange silikonerer fast stein formasjoner. i sine kar for trygghetens skyld. Større røtter kan en også feste ved at en borer hull i røttenes underside og setter på suge kopper. Disse festes igjen til karets bunnplate før en har i bunnsubstrat. En meget glup ide som jeg har lært av vår cory ekspert dame Mona O her på forumet.
Det dukker stadig opp ideer som jeg tar til meg og blir stadig erfaringer rikere.
Skulle du være på disse trakter Truls, må du ikke kjøre forbi, men komme innom for en prat. Og du skal se at du også reiser igjen med et par eller en trio av eget oppdrettet Apistogramma. Antar du ville funnet noe ab intresse her.
Får komme meg avgåre å få kjøpt lister til hobbyrommet (main bedroom) da jeg har kun lister igjen der inne. Har malt taket, panelert veggene og lagt nytt gulv.
Har nok noen skulte talenter der også,,,,, hehe. Ha en flott dag
Leif
Når steiner velter i et kar, betyr dette at stenene er feil bygget opp eller satt opp på en måte som kan ha fatale utganger. Vet mange silikonerer fast stein formasjoner. i sine kar for trygghetens skyld. Større røtter kan en også feste ved at en borer hull i røttenes underside og setter på suge kopper. Disse festes igjen til karets bunnplate før en har i bunnsubstrat. En meget glup ide som jeg har lært av vår cory ekspert dame Mona O her på forumet.
Det dukker stadig opp ideer som jeg tar til meg og blir stadig erfaringer rikere.
Skulle du være på disse trakter Truls, må du ikke kjøre forbi, men komme innom for en prat. Og du skal se at du også reiser igjen med et par eller en trio av eget oppdrettet Apistogramma. Antar du ville funnet noe ab intresse her.
Får komme meg avgåre å få kjøpt lister til hobbyrommet (main bedroom) da jeg har kun lister igjen der inne. Har malt taket, panelert veggene og lagt nytt gulv.
Har nok noen skulte talenter der også,,,,, hehe. Ha en flott dag
Leif
Postet 07.07.12 kl 11:07
Strålende!
Takktakk. Ekstra trist at de ikke hadde mer panduro på butikken på Strømmen. Skal innom på Lillestrøm senere i uken, så love å håpe de har igjen en dame til meg der sist. Ellers blir det triste dager med et artskarr uten oppdrettsmuligheter.
Men trøst å vite at jeg kan komme innom for apisto-inspisering om jeg er ute på tur i ditt distrikt. Min musunnelse kommer til å bli ubehagelig å hanskes med når jeg kommer hjem.
Stenen lå flatt på bakken, så den var nok rett og slett for lett. Ingen formasjon. Sugekopper på røtter er jeg god på! Har det i alle mine akvarier faktisk. Som du sier gøy når man får tips og ideer rundt omkfring som kan implementeres hjemme.
Men trøst å vite at jeg kan komme innom for apisto-inspisering om jeg er ute på tur i ditt distrikt. Min musunnelse kommer til å bli ubehagelig å hanskes med når jeg kommer hjem.
Stenen lå flatt på bakken, så den var nok rett og slett for lett. Ingen formasjon. Sugekopper på røtter er jeg god på! Har det i alle mine akvarier faktisk. Som du sier gøy når man får tips og ideer rundt omkfring som kan implementeres hjemme.
Postet 07.07.12 kl 14:55
Postet 08.07.12 kl 21:41
Takktakk
Håper å få tatt meg en tur til Lillestrøm til uken for å se om Buddy har igjen en liten dame til meg. Eller en stor en. Knerten ser jo ut til å like kraftige kvinnfolk!
Postet 08.07.12 kl 21:59