Ragnar´s reker og sånt (side 9)

Er litt i tvil om hvor gamle de er blitt, men er vel snart en uke gamle.

Ingen tvil om at det er cory i allefall. Er ikke sikker på hvilken type dog.. Men regner med at det er schultzei (Hvis det skrives slik)
Cory yngel 11 dager
Da har jeg regnet meg frem til at de er 11 dager gamle nå. (Bildet er når de er 10 dager)
Trodde det var 5-10 stk, men må nok rette det til 10-20 stk. De barter rundt omkring, og er umulige å telle.

God jul alle sammen
Cory yngel 15 dager
Da begynner yngel å ta litt mer form. Har endelig fått avskallet artemeria, og de spiser med god appetitt. Dette har de nå spist i 3 dager. Er veldig i tvil om hvor mye jeg skal gi dem, men prøver å gi litt 2-3 ganger til dagen.

For en søt liten krabat det var bilde av der

Fôring er vanskelig å beskrive ordentlig skriftlig på nettet, men gir du bare såpass at det er oppspist innen rimelig tid, så har du gitt passe Ligger det fôr igjen når det er tid for neste måltid, har du gitt for mye.
Husk at Corydoras bruker lenger tid enn andre fisk på å spise, de ligger og tygger og snuser rundt med bartene mellom hver munnfull.

Hvilken art var disse Corydoras-ynglene?
Da gir jeg nok litt mye
Har noen jegersnegler oppi for å rydde ltt opp, men ser at det ligger litt mat igjen dessverre. Er jo helt umulig å slamsuge med cory yngel og rekeyngel overalt, så får ha oppi litt flere snegler, og kutte litt på foring.

Har 2 typer i hovedkaret: Schultzei og Polystictus. Regner med at yngel er schultzei. Skrives sikkert ikke slik, men forstår hva jeg mener selv
Kjapp og ikke nøyaktig telling av cory yngel: 25 +

Har ikke plass til alle disse senere, så må nok finne en snill sjel som vil ha 10 - 15 stk. Men er vel ikke umulig at det minker litt før de er utvokst.
Rags
Har 2 typer i hovedkaret: Schultzei og Polystictus. Regner med at yngel er schultzei. Skrives sikkert ikke slik, men forstår hva jeg mener selv :-)

Du skrev det helt riktig, C. schultzei

Men er det sjanse for at det er Polystictus også, denne yngelen, eller er du rimelig sikker på at det er Schultzei? Sistnevnte yngler jo bare du ser på akvariet, men den førstnevnte er litt sjeldnere å komme over Kunne faktisk tenkt meg dem selv, hadde jeg hatt plass
Sikker er jeg ikke, men har jo og hørt at schultzei yngler lett så tenkte at det sikkert er den. Har hatt polystictus lenger, men har aldri sett tendenser til lek hos dem. Schultzeiene derimot er stadig igang med litt lek, selv om det er første gang jeg har sett egg.

Når vil yngelen farge ut mer? Utifra det jeg ser nå, er det en lett blanding. Mørkere hode (som schultzei) og prikker på bakre del (polystictus)

Blir jo spennende å se uansett.

Prøvde meg på en lett slamsuging. Ble fullt kaos nedi der, og resultatet ble 3 rekeyngel og en cory yngel etter å ha suget ca 5 liter vann... Fikk ikke opp noe særlig med slam heller dessverre.
Mona:

Kikket på link du sendte om schultzei, og bildet av 2 uker gammel yngel lignet veldig på mine yngel.

Takk for link
Rags
Når vil yngelen farge ut mer? Utifra det jeg ser nå, er det en lett blanding. Mørkere hode (som schultzei) og prikker på bakre del (polystictus) Blir jo spennende å se uansett. Prøvde meg på en lett slamsuging. Ble fullt kaos nedi der, og resultatet ble 3 rekeyngel og en cory yngel etter å ha suget ca 5 liter vann... Fikk ikke opp noe særlig med slam heller dessverre.

Yngel bruker som regel å farge ut i 6-7 ukers alder, da begynner de å ligne opphavet. Har hatt noen som er senere enn det også, nemlig C140, men jeg tror de fleste endrer yngelkamuflasjen sin rundt da Ellers har alle de artene jeg har oppdrettet (som faktisk ikke er så veldig mange forskjellige egentlig) vært sånn at yngelen begynner så smått å endre mønster fra kamuflasje i 5 ukers alderen, og så går det en uke eller to til, før man så ser hva de ligner på, i 6-7 ukers alderen.

Det er nok best å ikke slamsuge noe særlig mens yngelen er små Det er nesten umulig å få til uten at noen blir med på heisatur ned gjennom slangen. Av og til overlever de ikke det sjokket det er heller å suse gjennom slangen og ned i bøtta, så tryggest å la være og slamsuge, hvis mulig. Det gjør ingenting, yngelen finner jo masse små mikroorganismer å spise i rusk og rask på bunnen. Så lenge du sørger for å skifte vann ofte og holde vannkvaliteten prikkfri, burde det gå bra
Ser du derimot avfall i form av matrester som ligger og råtner, bør du kanskje prøve og få slamsugd det bort. Det ødelegger vannkvaliteten veldig.
Tusen takk for gode tips. Skifter vann både titt og ofte, så skal nok holde vannkvalitet ved like. Betyr det at de fleste yngel ser helt like ut som små? Mine har noen markante striper langs hodet

Gikk forøvrig på en smell idag. Var i dyrebutikk for å kjøpe kaninmat, og kom ut med en pose med Corydoras Julii... Har egentlig ingen plass å ha dem, men har et kar kjørende uten fisk i, så der får de bo. Her har ikke vannbyttene blitt tatt, men filteret er godt innkjørt, og tok en del vann fra storkaret slik at det forhåpentligvis går bra. Er ikke mer enn 50 liter, men med bare 6 små Corydoras så går det vel greit en periode. Impulskjøp.... ikke alltid bra.

Bilder kommer
Bilde 1: Julii nyutsluppet. Litt nervøse, men er allerede nå igang med utforskning. Elendig bilde, men hadde ikke lyst å uro dem for mye så det ble med ett bilde.

Bilde 2: Yngel 17 dager
Vel, hvis plassmangel skaper for mye utfordringer hos deg, kan du få leie plass hos meg.....
Passe deg nå. Kan være jeg tar deg på ordet vet du.

Og nå har jeg skriftlig bevis
Oppdaterte bilder av kar
Bilde 1: Rio 125
Bilde 2: Kirsebær + Cory yngel kar
Bilde 3: Red Bee og gule reker
Bilde av "reservekar" som nå huser 6 stk Julii
Eller er det trilliettellerannet? Synes det er me striper enn prikker på hodet.
Er solgt meg som Julii, men er det noen kyndige som kan svaret?
Som oftest er det vel trilineatus som selges som julii, og dine ser ut som førstnevnte (julii skal ha prikker på hodet), flotte er de uansett
Tusen takk for raskt svar Rita.

Ble ganske sikker slv når jeg leste om dem, men enig at de er nydelige uansett

Takk for det gamle alle sammen !
Godt nytt år!

Cory yngel vokser forbausende fort og ujevnt. De største er nå dobbelt så store som de minste. Alle ser ut som om de spiser godt, så har ikke noen god forklaring på hvorfor.

Trilineatusene ser ut som om de trives godt. De barter rundt omkring, og spiser litt ser det ut til. Prøvde å gi dem røde mygglarver i går, men de lå uspiste etter et par timer, så fjernet dem. Alt annet ser ut til å gå ned på høykant. De er gjerne litt små for mygglarver enda..

Bilde 1: Yngel 21 dager
Bilde 2: Trilineatus
Skiftet lysrør
Skiftet lysrør i rio 125. Nature og Day. Gamle lysrør var ca 1,5 år gamle, og jeg bør ikke vente så lenge neste gang.

Note: Sjekke hvor jeg får lysrør til fluval lampene.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap