- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Watership (side 9)
Watership (side 9)
Og hva gjør vi så med det der på julaften? Spørsmålet kom fra min mann og gjaldt den lille 530-litern med møbel som sto og tok litt plass i stua. Stua som skal fylles med gjester både formiddag og kveld den 24. (Vi ommøblerer litt når vi får mange gjester - da flytter vi spisebordet fra kjøkkenet til stua). Jeg planla å bruke selve akvariet som salongbord, men mannen min ble redd for at noen skulle sparke i det, så da ble det plassert under peisen (vi har gasspeis) i stedet. Litt trangt blir det. Men akvariet er kamuflert litt og det funker.
Og det flatpakkede møbelet ble båret opp av Erik og mannen i huset og står nå i løse deler der det skal være.
God jul!
Lett kamuflert akvarium under peisen.
Møbel der det skal være, selv om det er umontert.
Og det flatpakkede møbelet ble båret opp av Erik og mannen i huset og står nå i løse deler der det skal være.
God jul!
Lett kamuflert akvarium under peisen.
Møbel der det skal være, selv om det er umontert.
Postet 23.12.11 kl 23:45
Endret: 23.12.11 kl 23:47
En hund etter gaver
Med en åtteåring og en fireåring i huset, så må jo selvfølgelig nissen komme på julaften! Erik har jo gjennomskuet dette nisseriet for lengst, men minstemann syntes det var stort med nissebesøk. Men den ivrigste her i huset, er likevel bikkja. Han simpelthen elsker nissen! Han blir, bokstavelig talt, hoppende glad når nissen kommer. Han, hunden altså, er kjent for sine "stille høyde"-hopp - han hopper rett opp, i alle fall en meter. Og slik ble nissen møtt også i år. Han vet jo alltid hvem nissen er, og når det som i år, var min storebror, så er det ekstra stas. Han bare digger'n! Og gleden ble ikke mindre da også hunden fikk pakke av nissen. Og det er ingen beskjedenhet her i gården. Papiret rives av og innholdet fortæres så fort som mulig. Så vi må holde igjen og har gaver til ham til langt ut på nyåret.
Dyret digger nissen:
Sitter ellers og synes litt synd på meg selv, fikk prolaps i ryggen et par dager før julaften (jeg som aldri, aldri har vondt i ryggen engang!) og i dag er det skikkelig ille. Ble ikke noe julebesøk på meg i dag. Bikkja er forståelsesfull som vanlig og holder meg med selskap. Vi trøster oss med litt Van the man:
<embed src="http://www.youtube.com/v/BteIwbKU_iQ?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Og litt Monty Python da. Like greit til jul som til påske!
Men denne får jeg ikke bygget inn: http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ
Dyret digger nissen:
Sitter ellers og synes litt synd på meg selv, fikk prolaps i ryggen et par dager før julaften (jeg som aldri, aldri har vondt i ryggen engang!) og i dag er det skikkelig ille. Ble ikke noe julebesøk på meg i dag. Bikkja er forståelsesfull som vanlig og holder meg med selskap. Vi trøster oss med litt Van the man:
<embed src="http://www.youtube.com/v/BteIwbKU_iQ?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Og litt Monty Python da. Like greit til jul som til påske!
Men denne får jeg ikke bygget inn: http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ
Postet 25.12.11 kl 19:06
Endret: 25.12.11 kl 23:48
Veldig bra at hunden liker julenissen da ,hos oss er det motsatt ,vår hund vil gjerne ta livet av nissen
Men så er den en varselhund da og skal forsvare alt som ikke er normalt selv om den kjenner den som er julenisse
Ønsker deg god bedring med prolapsen ,ikke noe godt i det hele tatt og kommer gjerne som et skudd uten forvarsel
Men er enig med deg i valg av musikk ,Van Morrison er jo bare veldig bra da
Men så er den en varselhund da og skal forsvare alt som ikke er normalt selv om den kjenner den som er julenisse
Ønsker deg god bedring med prolapsen ,ikke noe godt i det hele tatt og kommer gjerne som et skudd uten forvarsel
Men er enig med deg i valg av musikk ,Van Morrison er jo bare veldig bra da
Postet 25.12.11 kl 23:28
Sølvi GullaksenVeldig bra at hunden liker julenissen da ,hos oss er det motsatt ,vår hund vil gjerne ta livet av nissen:)
Ha ha! Ja, min forrige hund (av samme rase som vi har nå) var sånn - alt som var litt unormalt, var skummelt og måtte varsles. Nissen var veldig skummel, men kunne tolereres litt siden han tross alt kom med gaver.
Postet 25.12.11 kl 23:59
Følte for å bytte avatar-bildet igjen til det jeg hadde først. En stund siden Halloween nå, så nå er vizslaen Neo tilbake igjen på plass.
Og mens jeg er inne på å spamme min egen tråd med alt annet enn fisk, så tar jeg like godt med en liten Van Morrison-sang til. Nok en favoritt:
<embed src="http://www.youtube.com/v/eSbe3hUxqRQ?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Litt akvarierelatert hadde jeg jo tenkt at denne jula skulle bli. Bare ryggen blir litt bedre så skal jeg igang med å plante i 30-litern i alle fall.
Har hengt en del etter armene både inne i huset og ute i skauen i dag - etter råd fra legebroren min. Og det hjelper faktisk! Jeg er, heldigvis får jeg si, helt nybegynner på dette med ryggproblemer. Bruker varmeflaske og henger og dingler - litt av en juleferie!
Og mens jeg er inne på å spamme min egen tråd med alt annet enn fisk, så tar jeg like godt med en liten Van Morrison-sang til. Nok en favoritt:
<embed src="http://www.youtube.com/v/eSbe3hUxqRQ?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Litt akvarierelatert hadde jeg jo tenkt at denne jula skulle bli. Bare ryggen blir litt bedre så skal jeg igang med å plante i 30-litern i alle fall.
Har hengt en del etter armene både inne i huset og ute i skauen i dag - etter råd fra legebroren min. Og det hjelper faktisk! Jeg er, heldigvis får jeg si, helt nybegynner på dette med ryggproblemer. Bruker varmeflaske og henger og dingler - litt av en juleferie!
Postet 26.12.11 kl 00:15
Litt "back in business"! Ryggen begynner å gå seg til, har holdt meg en god del i bevegelse med turer i skauen med bikkja i ulendt terreng. Og så litt smertestillende om natta... Nå begynner det å slippe, så i kveld har jeg tatt for meg 30-literen. Endelig.
Jeg plukket ut plantene og mosene som skulle brukes, fra "plantekaret", først. En type plante; Hemianthus callitrichoides eller Cuba. Jeg hadde et par litt slitne eksemplarer som jeg kjøpte for en god stund siden. Og så to typer mose som planlagt; Phoenix moss og Taiwan mose.
Cuba-plantene skulle deles opp litt og plantes i grusen mens mosene måtte festes på noe før de kom i karet. Jeg fant derfor fram igjen noe av steinrestene fra jeg satte opp karet, en meisel og en hammer. Et par minutters jobb og jeg hadde flere fine småstein til å feste mose på.
30-litern før planting og vannfylling.
Småstein til å feste mose på.
Mose og Cuba-planter.
Jeg plukket ut plantene og mosene som skulle brukes, fra "plantekaret", først. En type plante; Hemianthus callitrichoides eller Cuba. Jeg hadde et par litt slitne eksemplarer som jeg kjøpte for en god stund siden. Og så to typer mose som planlagt; Phoenix moss og Taiwan mose.
Cuba-plantene skulle deles opp litt og plantes i grusen mens mosene måtte festes på noe før de kom i karet. Jeg fant derfor fram igjen noe av steinrestene fra jeg satte opp karet, en meisel og en hammer. Et par minutters jobb og jeg hadde flere fine småstein til å feste mose på.
30-litern før planting og vannfylling.
Småstein til å feste mose på.
Mose og Cuba-planter.
Postet 30.12.11 kl 00:42
Endret: 30.12.11 kl 00:45
Litt pirkearbeid det der med å feste mose på stein. Jeg bruker tynt fiskesnøre og knyter det fast så godt det går. Viktig at det ikke blir noe som helst som henger løst av snøre.
Phoenix-mose festet fast på stein. Til høyre slik de ser ut i vann etter festing.
Taiwan-mose festet fast på stein. Til høyre slik de ser ut i vann etter festing.
Phoenix-mose festet fast på stein. Til høyre slik de ser ut i vann etter festing.
Taiwan-mose festet fast på stein. Til høyre slik de ser ut i vann etter festing.
Postet 30.12.11 kl 00:48
Endret: 30.12.11 kl 00:52
Postet 30.12.11 kl 00:58
Endret: 30.12.11 kl 01:03
Så var det vannfylling da. Plastasjetten er der for å spre vannet mest mulig. Skulle stått på bunnen, men litt vanskelig det her hvor det er så mye stein og bratte skråninger...
Jeg har kjøpt et nytt Aquaclear hang-on filter til dette karet. Har et helt likt et i Edgen og det fungerer utmerket. Og så tar det jo ikke av plassen innvendig. Greit i et så lite kar. Jeg måtte skjære av litt av armaturet for å få plass over kanten, men det er det absolutt verdt.
Litt god følelse nå når karet endelig er satt opp igjen skikkelig. Det er mulig mosen blir flyttet litt på etterhvert, men nå skal det få gå seg til en stund. Jeg har jo tenkt å ha reker oppi her, men ingenting er egentlig bestemt. Jeg har hatt boka Nanoakvarier ganske lenge og den brukes flittig for å finne gode alternativer.
Det spørs det om jeg ikke må ha meg et skikkelig kamera etterhvert. Det blir ikke helt 100 % med mobilen selv om det tar bedre bilder enn de litt gamle kameraene vi har...
Snart ferdig...
Ferdig!
Jeg har kjøpt et nytt Aquaclear hang-on filter til dette karet. Har et helt likt et i Edgen og det fungerer utmerket. Og så tar det jo ikke av plassen innvendig. Greit i et så lite kar. Jeg måtte skjære av litt av armaturet for å få plass over kanten, men det er det absolutt verdt.
Litt god følelse nå når karet endelig er satt opp igjen skikkelig. Det er mulig mosen blir flyttet litt på etterhvert, men nå skal det få gå seg til en stund. Jeg har jo tenkt å ha reker oppi her, men ingenting er egentlig bestemt. Jeg har hatt boka Nanoakvarier ganske lenge og den brukes flittig for å finne gode alternativer.
Det spørs det om jeg ikke må ha meg et skikkelig kamera etterhvert. Det blir ikke helt 100 % med mobilen selv om det tar bedre bilder enn de litt gamle kameraene vi har...
Snart ferdig...
Ferdig!
Postet 30.12.11 kl 01:08
Endret: 30.12.11 kl 01:19
Inaktiv bruker
Fantastisk flott. Må bli noe sånnt jeg må gjøre hvis jeg skal sette opp 54l min
Hva skal du ha i den?
Hva skal du ha i den?
Postet 30.12.11 kl 01:19
SpockFantastisk flott. :)Må bli noe sånnt jeg må gjøre hvis jeg skal sette opp 54l min :) Hva skal du ha i den? :)
Takk!
Reker er planlagt og det blir antagelig det. Har hatt litt problemer med fisk oppi her før, selv om det bare har vært småttiser som stjernedanio og pygmecoryer. Jo, forresten, jeg har hatt en kampfiskhann oppi her - han trivdes godt, men det har jeg ikke tenkt å ha denne gangen.
Postet 30.12.11 kl 01:27
Postet 30.12.11 kl 01:43
Postet 30.12.11 kl 08:07
Postet 30.12.11 kl 11:43
Sølvi GullaksenStilig,ser frem til oppdatering av dette karet når det begynner å gro seg til :) Hvilke steiner har du brukt,noen du har funnet i naturen eller kjøpt i butikk?
Takk, Sølvi!
Ang steinene, så tror jeg det er sort thaihustein som disse som Webzoo har. Jeg har kjøpt mine hos den lokale Tropehagen på Tveita i Oslo, men der visste de ikke hva steinene het... Men de ligner altså veldig på thaihustein. Fine farger og mønster på dem synes jeg!
Postet 30.12.11 kl 15:12
Postet 30.12.11 kl 15:47
Postet 30.12.11 kl 19:45
Endret: 30.12.11 kl 19:46
Var innom Tam på Alna en bitteliten tur i dag. Mye fristende der. Flere typer små rasbora; kubotai, moskito og miniatyr. De er fine de grønne kubotai'ene - tror jeg må finne plass til en stim av dem en gang. Kunne tenkt meg dem i storkaret, men de skal ha en ph på mellom 6 og 7. Men de er også tilpasningsdyktige... Jeg skal ha ph på 5,5 i storkaret pga sjokoladeguramier som skal inn der.
Både Erik og jeg falt for et stort akvarium som var fullt av solstrålefisk - bare navnet fikk oss til å tenke på sol og sommer.
Erik blir alltid fascinert av kulefiskene når vi er der, men han vet at det ikke er aktuelt (ikke akkurat nå i alle fall).
Ble ingen kjøp i dag, men det er moro å bare kikke litt også. Så mye vi får lyst på!
Både Erik og jeg falt for et stort akvarium som var fullt av solstrålefisk - bare navnet fikk oss til å tenke på sol og sommer.
Erik blir alltid fascinert av kulefiskene når vi er der, men han vet at det ikke er aktuelt (ikke akkurat nå i alle fall).
Ble ingen kjøp i dag, men det er moro å bare kikke litt også. Så mye vi får lyst på!
Postet 30.12.11 kl 20:10
Og da var det nye året godt i gang! Neo synes raketter blir verre for hvert år. Vi har vært på fjellet flere nyttårsaftener, men der smeller det nesten mer enn hjemme. Det som er bra der, er at det smeller litt mer konsentrert, ikke over flere dager som hjemme. Han er glad kvelden er vel overstått!
Etter litt diskusjon i heimen, så bestemte vi oss for å flytte 75-litern til Erik inn på soverommet til oss voksne. Han fikk jo så mye stæsj til jul at det ble trangt om hylleplassen gitt! Jeg benyttet anledningen til å ominnrede akvariet litt og få inn litt mer planter.
Jeg hadde i utgangspunktet en del gaffelmose i karet, men den ble bare borte. Så nå er det litt javamose og juletremose der i tillegg til en del annet.
Erik har satt navn på akvariet nå og det skal hete Sommertjernet. Han syntes det passet siden han synes det er litt sånn sommerlig i fargene. Jeg har kalt 30-litern min for Istjern etter at storebroren min syntes at innredningen liknet på fjellformasjoner ved hytta familien har på Norefjell. Rett ved hytta ligger vannet Istjern og dermed var det navnet valgt også. Og så har jeg jo endelig klart å legge begge disse akvariene inn på profilsiden min.
Neo er litt vill i blikket nyttårsaften...
Sommertjernet - fargen på bakgrunnen kommer jo ikke godt fram i det hele tatt, den er orange-aktig...
Etter litt diskusjon i heimen, så bestemte vi oss for å flytte 75-litern til Erik inn på soverommet til oss voksne. Han fikk jo så mye stæsj til jul at det ble trangt om hylleplassen gitt! Jeg benyttet anledningen til å ominnrede akvariet litt og få inn litt mer planter.
Jeg hadde i utgangspunktet en del gaffelmose i karet, men den ble bare borte. Så nå er det litt javamose og juletremose der i tillegg til en del annet.
Erik har satt navn på akvariet nå og det skal hete Sommertjernet. Han syntes det passet siden han synes det er litt sånn sommerlig i fargene. Jeg har kalt 30-litern min for Istjern etter at storebroren min syntes at innredningen liknet på fjellformasjoner ved hytta familien har på Norefjell. Rett ved hytta ligger vannet Istjern og dermed var det navnet valgt også. Og så har jeg jo endelig klart å legge begge disse akvariene inn på profilsiden min.
Neo er litt vill i blikket nyttårsaften...
Sommertjernet - fargen på bakgrunnen kommer jo ikke godt fram i det hele tatt, den er orange-aktig...
Postet 03.01.12 kl 23:29
Endret: 03.01.12 kl 23:45
Kokos igjen
Jeg har jo lovet Lisbeth noen kokosnøtthuler som en bitteliten kompensasjon for sjokoladeguramiene som skal flytte hit etterhvert. Nå har jeg endelig fått laget dem! Erik har vært mest opptatt av den gjeveste julegaven i det siste; egen PC, så det var lite hjelp å hente der denne gangen. Han ville ikke smake på kokosnøttmelken engang. Merkelig.
Så her er de altså, Lisbeth! Jeg synes de ble så søte at jeg tror kanskje jeg må lage noen til oss selv også!
Så her er de altså, Lisbeth! Jeg synes de ble så søte at jeg tror kanskje jeg må lage noen til oss selv også!
Postet 03.01.12 kl 23:36
Endret: 03.01.12 kl 23:37