Kaja's coryastiske verden (side 9)

Jeg må bare fortelle litt om Marita, ikke den fantastiske dama med dette navnet men lille Eqes barnet våres som ser ut til å bli en liten frøken og dermed ble det en selvfølge at hun også fikk dette navnet...
Vi har i det siste hatt mye besøk og lille frøkna er en alle vil titte på når de er innom oss.
Men ho skjønner ikke helt hvorfor alle skal glane på ho og ta bilder.
Har jo ikke akkurat vært noe bedre vi når hun ble jaget frem og tilbake i karet for foto og lyset ble flyttet fra dunkelt til dagslys.
Dette har resultert i at hun har blitt veldig sky, stakkars.
Men etter besøk av navnesøster Marita igår har hun vært mye mer fremme og stikker ikke så fort hun merker at noen ser på henne.

Å flytte lyset var dessverre noe som gjorde de voksne i karet mer blyge,
for lekstendensene de holdt på med i mange dager tok brått slutt.
Nå virker det heldigvis som de også har vent seg til lyset og blitt mere frempå igjen.
Vi forer mye med selvfanget levendefor og dette gjør nok mye for å øke trivselen.
Denne gruppen er jo viltfanget og koser seg med å jakte maten selv.

Legger inn noen nyere bilder her, ett før og etter besøk av navnesøster og ett av de voksne i farta...
Den lille er bare så søt, flott farge har den også. Håper det blir flere sånne småtroll i karet deres etterhvert
Mine Eques har ikke vimset rundt etter at jeg flyttet inn Brochisene, jeg tror de er for aktive for de rett og slett, så det blir vel å flytte de ut igjen.

Nå drar vi straks på båttur og blir borte til søndag, men vi skravles vel når jeg kommer tilbake
Dere får kose dere masse for nå skal det jo endelig bli pent vær!
Og tusen takk for gaven vi fikk som gratulasjon på oppdrettet.
Vi får nok fortsette å fange levendefor slik at de ikke lar *Marita' være enebarn for lenge......
Plussmedlem
Gratulerer så mye med equesoppdrett! Dette er en drøm for mange å få til Så vidt jeg vet, blir vel dere de første i Norge?
Tusen takk!
Etter hva vi har hørt er det registrerte førstegangs oppdrettet som var for noen år siden omstridt da det var tvil om det i det hele tatt var eques.
Men vi har ikke brydd oss så mye om dette og lar de som ordner med dette finne ut hvordan det blir.
Det er jo uansett like moro å ha fått baby her fra viltfangede foreldre som også vokste opp hos dem. (og en haug endlers som nå har flyttet)
Nå er jo håpet desto større at de skal leke mer siden de allerede har funnet ut at det ikke var så farlig.....
Tendensene er der men vi har ennå ikke sett T-posisjon som vi gjorde sist.
Satt å så gjennom innlegg 159 og 160 og fant ut at jeg har lagt inn ett bilde dobbelt av lanceolata dama istedet for ett av ho og L10a dama.
Sånn er det når begge to er like runde og rød....
Fant ikke det bilde jeg vet jeg har tatt av L10a dama men legger inn ett annet.
Innimellom skjer det mye på en gang og i helgen fikk jeg hentet hjem en gruppe unge barbatus'er hos Elisabeth hvorav 8 var ganske store 4 litt mindre og 2 veldig nusselige og små.
Planen er å la de vokse opp i sammen for så å plukke meg ut en liten gruppe.
Vet ikke helt hvor mange det vil bli men 3-5 ett sted havner jeg nok.
Denne arten har virkelig snuta for å rote i sanda, blir nesten krater etter de...
Fra før har vi jo en gruppe unge cw038 fra Erik og disse er oxo utrolig kule.
Trio'en med Brochis'er som er bosatt hos Adolfoi'ene har svinnsett rundt i karet i flere uker og har funnet egg i 2 forskjellige størrelser der.
Jeg får leve i håpet til jeg ser hvordan egga som klekker blir seende ut etterhvert.
Sikker ønsketenkning men dama virker mye slankere men sånn som de 'trimmer' blir selv ei rund dame tynnere.
Men lykkelig er de i alle fall og nyter virkelig å få levendefor hver dag.

På Cory-fronten sånn ellers er det litt egging både her og der men ikke noe spennende ennå dessverre.
Adolfoi'ene, Gold Lazer, Sterbai og Venezuelanes'ene egger jevnlig og yngler vokser opp både i artskarene og de som blir plukket og klekket i rekekar...
Sychri, Oiapoquensis og Eques'ene har ikke kommet igang men Oia'ene skal få flere venner bare jeg får fanget opp Milo sine og satt sammen i artskaret med min gruppe.
Får håpe dette inspirerer dem til lek.
Mine 5 blyge Concolor er alt for små til å tenke på sånne ting enda men vakre er de med gråtemaska si.

Bilde 1 er en Barbatus gutt som har fått den flotte stripa si.
Bilde 2 er av en Oia som leker L-malle og siste bilde av en Brochis som har tatt på camofargen sin
Cervinius
Jeg har hatt lyst på denne arten helt siden Marita kjøpte gruppen sin som nå bor her hos samboeren min.
Men vi er jo litt rare, Milo og jeg for noen arter som vi begge har,
har vi gjerne en gruppe av i hver vår reol....
Etterhvert bruker vi allikevel å samle begges grupper til att kar.
Men tilbake til disse lykkelige skapningene som har navnet Cervinius.
Jeg har ventet en stund på å få disse med meg hjem da andre fisk ble medisinert i akvariet de gikk.
Dermed måtte de jo 'friskmeldes' før de fikk flytte til meg.
Er litt usikker på kjønnsfordelingen for i akvariet så det ut som 2+2 men etter bilder ovenfra i boks,tror både jeg og Marita(eksperthjelpen min) at det nok er 3 gutter.
Dama burde i alle fall få nok oppmerksomhet da...
Akvariet de bor i deles med 4 Gossei og noen Cory-barn på oppvekst.
Ser ut som dette skaper en fin flokkfølelse for dem alle sånn som de svinser lykkelige rundt i hele karet.
Cervinius'ene er bare elegante også da, slik som de nesten svever rundt i vannet.

Gossei
Dette er en art jeg alltid har likt.
Vet ikke hvorfor ,men noe med de minner meg om Sterbai, og den arten vil alltid ha en stor plass i hjertet.
Siden plassmangel er vanlig kost, ble det bare 2+2 enn så lenge men sammen med Cervinius'ene & barn som går der, ser det ut som de har det bra men de holder veldig sammen de 4.
Kunne tenkt meg å fått tak i 4 litt mer voksne slik at de i alle fall hadde blitt 8 men ikke så lett å få tak i dessverre og enn så lenge går det jo litt barn der som må vokse litt til før de flytter.

Litt bilder

Det var virkelig flotte bilder av cervinusene, spesielt nr. 2, kanskje det hadde vært noe for fiskebasen? Det ligger jo ikke så mange bilder av de der.
Barbatusene er så skjønne! Må ha sånne en gang
Åh, det finnes så mange, fine coryer! Og jeg må si at gossei står høyt på min ønskeliste

Ps. To av riliene fra deg går med egg ;D
Elegans
Noen ganger så finner ikke du fisken men fisken finner deg...
Denne arten gjemte seg alltid der de gikk, så ingen har nok fått se de skikkelig noen gang heller.
Og de har bodd i butikken leeeeeenge.
Men igår kom de til frontglasset og blunket til meg disse sky viltfangede cory'ene.
Det var noe i blikket deres og det så nesten ut som om de prøvde å komme ut til meg.

Når en ser bilder av arter kan en bli lur,t for disse er jo så nydelige og absolutt ikke så kjedelig som de kan virke.

Siden jeg har karantene på den ene gruppen s.p. black,
har jeg og s.p. blacke'ene fra Marit i ett annet kar.
Stoler ikke på å sette de isammen ennå siden jeg ikke synes at de blir noe piggere.
Jeg forventet jo at de kom til å være veldig blyge og lettskremte her hjemme også, så der fikk de bo siden ungdommene fra Marita ikke vet hva det vil si å gjemme seg....
Men eneste gangen jeg har sett disse to gruppene sammen er under mating, ellers holder de seg sammen art og art, og det som er det absolutt merkligeste jeg noen gang har sett, er at nå gjemmer de svarte seg mens Elegans'ene trer seg opp mot ruta.
Jeg blir skikkelig lykkelig av dette for de forteller med hele seg at de har
'kommet hjem'

Å ja Sissimor og de er som mange Cory'er så mye vakrere 'live'
Elegans
Må bare legge inn flere bilder av de nye 'sjarmtrolla' mine
Jeg trodde også coryene i elegans-gruppen var litt "kjedelige", men nå som jeg har en gjeng bilineatus, så vet jeg at de er alt annet enn det! Nydelig skinn i grønt og lilla, og de søteste små lunk

Klart disse elegansene viste seg fram for deg, for de skjønte nok at de ville få det helt supert hos deg
Jeg har fått bekreftet at Aquamanias har inne flere elegans så da blir de litt økning på antall i gruppen min.
Blitt litt preget med å like å ha minst 8.
Kan ikke skjønne hvem jeg har det fra.

Det nærmer seg kvalitetsauksjon i Moss og etter å ha satt på lysene i akvariene idag tenkte jeg å se over om jeg kanskje skulle ha med meg noen grupper med ungfisk av gold lazer og adolfoi.
Mens jeg titter hos lazerene får jeg øye på grenmalle yngel på ruta og tenker ja ja da har par nr 2 med L10a satt igang oxo.
Bare det at de ikke bor der men i karet under......
Syntes nok at baby'ene virket litt rundere i formen og det er jo ikke noe rart siden eneste grenmalle-paret som bor der er filamentus'er.
Og jeg som trodde at hulene de hadde fått ned var alt for store og overbefolket siden Cory'ene har bosatt seg der også.
Noen ganger er det gøy å ta feil!

Har fått tatt ett greit bilde av baby på ruta som jeg skal få lagt inn her.
Det er ikke lett å ta bilde av grenmalle yngler på ruta for kamera vil liksom fokusere på absolutt alt annet i karet.

Bilde en filamentusyngel
Bilde to lanceolata'ene begynner å bli store nå( klekket 9 juni)
Bilde tre er aureum yngel som har blitt snart 5 uker gamle
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap