Velkommen til min nybegynnertråd :-) (side 9)

Bilde 1: Nytt oppsett

Bilde 2: En av de nye gullguramihunnene sammen med hannen

Bilde 3: HC Cuba vokser sakte men sikkert til
Jeg hadde ikke trodd at det skulle skje, men HC Cuba ser ut til å trives og vokser godt. Må også få meg noen hurtigvoksende planter som kan utkonkurere penselalgene som er på vei tilbake! Har bestilt Sagittaria subulata, som vokser en cm i alle retninger per dag.
Fikk en hel haug med anubias i posten i går.

I dag kjøpte jeg en ny Gullgurami hunn og to palettciklider, som i følge de i dyrebutikken var et par, og det ser ut til at de har rett. Håper det blir yngel om ikke så lenge!
I dag fikk jeg en liten Panter-krabbe i posten. Etter en times aklimatisering med drypp-metoden ble den introdusert til karet. Etter bare en time bak en rot kom den frem og spiste litt på en plante. Tar det som et godt tegn! Håper den kommer overens med fiskene.
Hvordan kommer jeg inn på din personlige tråd? Hadde tenkt å ta en titt på dine vannbytter enkelt og skånsomt som du har skrevet i en annen tråd, som en kunne lese om på siste side, skrev du. Men finner bare din nybegynnertråd.
Hehe, min personlige tråd har tittelen "Velkommen til min nybegynnertråd"
Åja, tenkte jo at det måtte være det som var tråden. Men fant ikke noe om vannbytter på en enkel og skånsom måte. Var derfor jeg lurte
PS: Har enda ikke funnet det med vannbytter.
Det må være lenge siden jeg skrev det, for jeg har ikke lagt ut bilder av vannbytte siden side 4.
ENDELIG! Så litt på avkariet, og når jeg så på kokosnøtthulen var det ca 100 små yngel sammen med palettene! Mine første yngel noen sinne!
Gratulerer med palettyngel Artig å følge med på, særlig når
foreldrene begynner å ta de små med ut på tur rundt i akvarie.
Flinke foreldre er de også.
Gir du de avskallet artemia, så vokser de fort
Vannbytte
Ja, det er lenge siden. Men nå så jeg bildene
Det må være noen dager siden de klekket, for plommesekken er borte vekk, og foreldrene tar de med på tur rundt om i akvariet.
Det har tatt sin tid, men krabben har begynt å komme frem ganske ofte.

Her er en video!
Etter et plutselig angrep av panselalger for n'te gang brukte jeg 3 timer på totaloverhaling av akvariet, dvs. tok ut alt av røtter og planter og behandlet plantene med klorin og røttene uten planter med kokende vann. Så ble glasset skrapet og filteret renset. Deretter slamsuging og 50% vannbytte. Alltid morsomt når krabben blir sint og prøver å finne gjemmeplasser. Se video!

>> Youtube
Etter en uke med bare 4-6 timer med lys og total mørklegging ellers ser det ut til at all yngel har blitt spist, sannsynlivis av foreldrene.. De har nok ikke klart å gjemme seg i mørket. Håper de leker igjen snart!
Nå er jeg ganske sikker på at palettene har lagt egg igjen! De har holdt seg i eller rundt hulen sin i hele dag, buken til hunnen er mindre og der ser ut som eggleggingsorganet hennes har hatt litt trafikk.
Til tross for null respons i tråden som jeg lagde (skuffende!) kjøpte jeg 9 flammetetra for å få litt mer liv i akvariet. Jeg var redd for at palettene kom til å klikke siden de la egg for et par dager siden, men jeg ble ganske overrasket når tetraene kunne stime like over hulen til palettene uten at de engang prøvde å jage de vekk. Kanskje de ikke blir sett på som en trussel pga. liten størrelse? Skal prøve å få tatt noen nye bilder snart!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap