Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 9)

Heidi Ingdal
Hvis det er slike landsnegler som blir digre og lever i terrarium så kan jeg ikke ha de, for har ikke plass til det. Men kunne gjerne tenkt meg dem ja.

Det er nok landsnegler som lever i terrarium ja. Svarer forresten på vegne av min far som spurte. Har 4 som skal gies bort nå De blir relativt store ja. Men men. Da har vi ihvertfall spurt
Snegler
Heidi Ingdal
Hvis det er slike landsnegler som blir digre og lever i terrarium så kan jeg ikke ha de, for har ikke plass til det. Men kunne gjerne tenkt meg dem ja.

Ja det er slike kjempestore
Bornkessel
[QUOTE=Heidi Ingdal]Hvis det er slike landsnegler som blir digre og lever i terrarium så kan jeg ikke ha de, for har ikke plass til det. Men kunne gjerne tenkt meg dem ja.

Ja det ante meg. Men har veldig lyst på sånne men har dessverre ikke plass. De er jo så flotte. Håper de får et godt hjem hos noen andre.
Huff, er sannelig glad jeg har ferskvannskar jeg ! Hva ER egentlig disse levende steinene?? Trodde det var steiner med koraller på jeg, sånn pene å se på som veiver i vannet. Men så dukker det opp ormer og rosa greier ut av dem, hvis jeg forstår deg rett, og da forstår jeg jo at jeg IKKE har forstått dette helt rett. Kan du ikke ta noen bilder, og forklare litt? Nytter vel ikke å ta opp snegler og fisker og ha i noe gift heller, for da dør vel koraller og slikt ut. Så du må vel plukke disse ormene. Huff *grøsse*, glad jeg ikke har ormer i mine kar. Kuhliene er å leve med for de er så små og søte hehe. Jeg er en pyse når det gjelder slikt som ormer og åler osv.
sessan, jeg stemmer i. hehe. Jeg trodde også levende stein var sånne superfine fargesterke korall-opplegg i all slags farger som bare var fryd og gammen. Heidi, lager du en kjapp innføring i dine levende stein, "for dummies" ?
Levende stein er døde koraller og de kan komme fra hele verden. Thailand, indonesia, middelhavet, fiji ja overalt.
Inni disse døde korallene er det et yrende dyreliv. De kan inneholde mange slags rare dyr som lever i alle gangene og hulrommene som en slik stein inneholder.
De kan inneholde krabber, snegler, flatormer, bristle ormer og mange andre ormer. Noen er bra for karet og noen er ikke det. Alger vokser ut etterhvert og masse små krepsedyr kan man se her og der. Børsteormer er flotte og se på.
Hos meg har det kommet frem 2 sjøharer, masse flotte snegler, masse ikke flotte ormer, endel snegler som ikke ser ut som vanlige snegler. Legger ved to bilder av nyttige snegler som ikke ser ut som snegler.
Så har jeg fått masse flotte alger som jeg syns er veldig fint.
De to første bildene er av snegler.
Det siste er en flott lilla algevekst.
Dette er alle snegler som har vært med steinen. De er veldig flotte.
Her er også en som har vært med steinen. Den heter Speedy 2. Den er en reedfoot Conch. Den er veldig søt da.
Inaktiv bruker
For noen nusselige små skapninger. På lørdag skal jeg å hente saltvannskarret mitt. gleder meg sykt mye!
Heidi Ingdal
[QUOTE=Bornkessel][QUOTE=Heidi Ingdal]Hvis det er slike landsnegler som blir digre og lever i terrarium så kan jeg ikke ha de, for har ikke plass til det. Men kunne gjerne tenkt meg dem ja.

Ja det ante meg. Men har veldig lyst på sånne men har dessverre ikke plass. De er jo så flotte. Håper de får et godt hjem hos noen andre.

Joda Heidi, du får plass til noen sånne
Etter at du fikk meg hekta på snegler i akvariet, ble jeg også mere og mere fasinert av tropiske landsnegler. Nå har jeg importert 12 arter til Norge som såvidt jeg vet ikke har vært her til lands tidligere. Har blant annet noen Acavus arter som er trelevende snegler fra Sri Lanka, utrolig flotte.
Disse som Bornkessel her har regner jeg med er Lissachatina fulica (tidligere Achatina fulica), og de har det helt supert i en oppbevaringsboks du borrer noen 5mm hull i og et tykt lag med naturtorv eller kokkosjord på bunnet. Denne arten stortrives med vanlig romtemperatur 20-22 grader, og trenger minimalt med tilrettelegging for å trives og formere seg :o)
Så mange fine saltvannsnegler du harfått deg Heidi Er det greit å få saltvanskaret til å fungere?
ahhh! så levende koraller er de fargerike sortene da kanskje?

men hva lever de av inne i disse døde korallene? mikroorganismer ellernoe? fascinerende :o
Inaktiv bruker
ja, Grapejuice de lever av mikroorganismer som plankton.
men kan de leve når steinene ikke er i vann da? eller må disse steinene ligge i vann? Er sikkert ikke bra å kjøpe slike hvis de inneholder masse døde greier.
Inaktiv bruker
Når levende stein dør, får de et annet navn (som jeg ikke husker, midlertidig hjerneteppe...) De kan man bruke i fersk og salt vann, inneholder mye kalk og vil øke vannverdiene betraktelig. Brukes ofte i akvarium til f.eks. Malawi.
Vegard Wendelborg
Så mange fine saltvannsnegler du harfått deg Heidi:) Er det greit å få saltvanskaret til å fungere?

Har du begynt med landsnegler? De er jo så flotte...nå er jeg skikkelig missunnelig altså...du må legge ut bilder av de. Spennende.
sessan
men kan de leve når steinene ikke er i vann da? eller må disse steinene ligge i vann? Er sikkert ikke bra å kjøpe slike hvis de inneholder masse døde greier.

Når man kjøper levende stein så har de ligget i vann og blir transportert i kasser med litt vann i for at de skal holde seg fuktige. De kan ligge i slike kasser 3-4 dager uten at det gjør skade. Hvis man vil ha død levende stein..så behandles de og vaskes i ???? hva var det nå det heter....shit jernteppe.
Disse dyrene som lever inni steinene er de som hjelper til med nedbrytingen av de giftige stoffene som oppstår ved oppstart. Sånn som nitritt f.eks. De fungerer nesten som et svampfilter gjør for ferskvann. Mange bruker kun levende stein som filter.
Jeg har en svamp i tillegg.
Koraller og anemoner er sjelden med levende steiner men det hender. Men det kommer masse flotte macroalger som jeg syns er nesten like fint som koraller. Jeg elsker alle de flotte algene og børsteormene. Det er helt utrolig fasinerende å titte inn i et saltvannskar. Det er liv overalt. Så har veldig lyst på et større kar. men det blir lenge til...
Her er bilder av den ene sjøharen min. Fant ikke den andre da jeg var hjemme i helgen. Så er redd den har vandret videre. De spiser brunalger og det er det ikke igjen noe av, så jeg har bestilt meg brunalger i håp om å berge den jeg har igjen. Er den ikke nydelig. Litt mørke bilder men ....
Vegard Wendelborg
Så mange fine saltvannsnegler du harfått deg Heidi:) Er det greit å få saltvanskaret til å fungere?

Takk Vegard. ja det går greit men har litt for lav Mg og Ca. har bestilt meg begge deler så jeg kan tilsette så jeg får de rette verdiene. Ellers går det bra med det meste. Masse flotte macroalger. De er veldig fine syns jeg.
Sneglene er jo helt unike syns jeg . De flotte hvite og svarte kroppene. Den lille Speedy 2 er jo øyenstenen min i karet. Den er så nusselig vettu. Hårete som bare det. Speedy 1 har blitt kortklipt han nå. Får nesten angst noen ganger av Speedy 1 for plutselig så er han ikke å se på flere dager, for plutselig å dukke opp igjen.
Det er jo tusenvis av sorter med saltvanns snegler og det er veldig spennende. Alle jeg har oppdaget i karet er snille snegler heldigvis. Den nyeste er en liten brun/hvit rund snegle med hvit kropp...husker ikke hva den het men den er algeeter. Den er så fin...og her er tre bilder av den. De er ikke så klare for det er så vanskelig å få klare bilder i saltvann. Den er jo også veldig liten enda. Men så nusselig.
Jørg1 AKA Spock
For noen nusselige små skapninger. På lørdag skal jeg å hente saltvannskarret mitt. :-) gleder meg sykt mye!

Har ikke du allerede startet et saltvannskar da?
Inaktiv bruker
nope. henter det neste helg.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Teksnes
Reklame for plussmedlemskap