Ninas akvariehverdag (side 9)

I dag er filteret i det nye karet kickstartet. Masse frisk og fin gugge overført fra 26 literen. Satte ned noen få planter, putta i noen catappablader, og da så det straks mer beboelig ut. Ene kampfiskdama, Cyan, er flyttet midlertidig inn. Hun har blitt jagd i storkaret i hele dag, uten at hannen har bygd skumrede, så jeg tenkte hun kunne trenge en pause. Så da falt valget på henne.

Karet er sekskantet, som en mindre utgave av 45 literen. Ganske pent, syns jeg. Da er det dette som blir kalt panoramakar, så vet jeg det.

Jeg har brukt rikelig med sand fra Jula. Filteret som fulgte med, takket for seg i første forsøk, så da ble det AT 600f som fikk ta filtreringsjobben. Det har ihvertfall kapasitet nok. Så blir det å bestille på ny fra Petworld, velder da am-top da også, men jeg går opp en str. til 45L. Tror det blir AT 800f. Jeg trenger også en liten varmekolbe, så da sender jeg bare bestilling, tenker jeg.

Jeg måtte igjen purre til Webzoo, for pakken er ENDA ikke kommet. Hø, den ble sendt først idag! Misforståelse gang på gang...? Nei den biter jeg ikke på. Jeg er litt sur for den dårlige servicen.

Yngelen lever i beste velgående, de har vokst masse. Ser ut for at dette kan bli et vellykket prosjekt!
Jeg har bestilt 4 corydoras virginiae, for å få frender til de tre jeg har fra før. De kommer på torsdag om ei uke, og jeg gleder meg!

Fikk oppgitt priser på div sorter cory, med priser som varierte fra kr 50 og opp til kr 1000 pr.stk...
Altså; fisk for 7000 klarer ikke en gang jeg å finne noen god unnskyldning for! Tenker jeg skal føre opp prisene jeg fikk oppgitt her på tråden min, så kan jo dere som leser dette se, sammenligne og kommentere. Jeg håper bare det går greit med green laser-yngelen på Stokmarknes, sånn at jeg får kjøpe dem privat.

Bilder av nykarene kommer senere.

Dahls dyrerike i Moss har cory fra 26 kr. Tror den dyreste de hadde nå var på 295 kr stykke. Så jammen har du fått stive priser på de dyreste ja. Men sjekk sidene til dahls så har du litt å sammenligne med. her er fiskelista Kanskje du kan finne noen som er litt "fornuftige" i pris i nærheten av deg

Spennende å følge deg og dine akvarier. Mulig jeg er litt utenfo, men hvor mange har du nå?
Tvillingmamma, takk for tips!

Jeg har 18, 19, 26, 45, 112 og 250 liter. Et kar på ca 80L er nevnt, men dattera vår har overtatt det.

Hvis det ikke blir Green laser kjøpt privat, har jeg har bestemt meg for å satse på Metae. Pris kr 110. (Dahls kr 79)
I tillegg til de 4 bestilte Virginiae, til kr 80. Kommer torsdag 25.10. (Dahls har ikke)

Adolfoi, som er favoritt nr 1, samt Sterbai og Trilineatus, er ikke tilgj. her.
(Dahls kr 89/59/59)

Arcuatis Super Arcuatis koster kr 1000 i Bodø. SÅ pene er de ikke.

Så var det et par svindyre jeg lurte litt på, jeg fant dem ikke i her i fiskebasen:
Bicolor, har den annet navn i tillegg? Og Aeneus green stripe, er det samme som Green laser?
(det er ikke aktuelt å kjøpe i butikk, ca 4-500 kr pr stk)

Plussmedlem
Som jeg ønsker meg Super-Arcuatus... de er bare helt rååå! De er virkelig tøffe Coryer, men sikkert ikke billige akkurat...! Det der var en helt utrolig syk pris. Jeg hadde ikke hatt råd til noe sånt.

Metae er jo en fin art, det, absolutt. Jeg tror du kommer til å bli fornøyd om du går for det. Ellers så er jo adolfoi noe for seg selv da - jeg blir aldri lei av å se min egen gruppe. De er helt fantastisk vakre! En av mine absolutte yndlinger.

Du skulle fått kjøpt Green Laser av meg, men regner med at det blir en litt vel lang tur
Ja, Anders, den blir i lengste laget. Men nesten verdt det!
De og Adolfoi er de desidert vakreste coryene, syns jeg. Men Metae er en flott cory, så det er et bra alternativ.
Nå er det kaldvannsbytte i 112L. Gårdagens vannmålinger i alle kar var fine.

God helg, enn så lenge!

Så utrolig mye dyrere det er oppe hos dere! Det må være ille frustrerende ja. Selv om jeg har sett bruktmarkedet rundt Bergen og borte i vest er bedre enn her i øst. Men nå skal jeg ikke klage når jeg ser fiskeprisene du har nei.

Adolfier er fine. Lyst på sånne etterhvert. Matae har jeg nylig kjøpt privat i særp og betalte der 35 kr. Husker ikke om det er 79 eller 89 Dahls skulle ha.

Da jeg skulle ha sterbai (endte ikke med dem) skulle Dahls ha 32 eller noe rundt det og en butikk nærmere skulle ha 89! Da gikk det heller en 15 min lengre kjøretur ja.

Har du spurt om det er mulig å bestille inn det du ønsker av fisk? Dahls fikser det og det gjør også han som er nærmere, men TAM gjør det ikke da.
Dette er prisene hvis de bestiller direkte til meg, og jeg tar imot dem ved ankomst og tar karantenetiden selv.. Dyrt. Jeg gleder meg til å hente virginiaene, da får jeg ei gruppe på 7 stk. Håper begge kjønn blir represtentert.

Delvannsbyttet i 112L ble utvidet litt. Catappabladene røk ut sammen med noe stein og keramikkrukker. Det ble ei grundig slamsuging, i håp om at det støvet som jeg ikke skjønner kommer fra, skal forsvinne. Det er ikke noe som plager fiskene, vannet er bra, men jeg ønsker meg like krystallklart vann som i de andre karene.

Jeg er glad for å se at L-144 er runde og gode igjen, etter at de var fryktelig avmagrede er stund. De ser aldeles friske og sunne ut nå. ¤gledes¤

Hos ynglene er det full aktivitet. De vokser for hver dag, og har lubne, gode mager. Mannen satte inn den nye eheimpumpa igår, (150-300 l/h), og det ble en helt annen sirkulasjon i karet. Den gamle, som faktisk skulle ha større kapasitet, måtte vært helt utslitt. Her ble det tatt et 50% vannbytte igår.

Am-top filteret som jeg også nettopp kjøpte fra Petworld, er jeg superfornøyd med! Det blir en slik, bare en str større, til 45L. Siden jeg trenger et par små varmekolber, går bestillingen i løpet av noen dager. Greit at ikke portoen er høyere enn 59 kr, når jeg ikke bestilte alt jeg trengte sist.

Ha en fin søndagskveld!
Nå er vannet i 112L nesten helt klart igjen! Både jeg og fiskene er happy for det, og vi feiret med litt røde myggiser..

I morgen får jeg besøk av Amalie, som jeg kom i kontakt med her på AF. Hun kommer innom for å se på mine kar, og få med seg gugge til nyakvariet sitt. De er SÅ artig å få være med å hjelpe noen godt i gang med en givende hobby.

Bestilling til Petworld er sendt, bekreftelse på at pakken er sendt kom rett etterpå, så de er raske i vendingene.

Pakken fra Webzoo er ENDA IKKE KOMMET! Jeg er litt oppgitt, men de manglet avskallete artemiaegg og har holdt igjen pga det. Sendte e-post og sutra litt, og idag kom svaret på at de har sendt et alternativ. Spent på hva det består av, da.
Jeg forer dem nå med discusgranulatet fra Loffa, samt tabimin baby. Ser i mine saker at jeg har flere typer all-round yngelfor, men ser ingen grunn til å bytte pr.nå.

Pakke fra både Webzoo og Petworld er kommet, jeg imponert over hvor raske Petworld er til å sende!
Jeg koser med synet av yngel som vokser godt. Masse sytråder av Guppy, som ser ut for å være av en frisk og levedyktig stamme. Også favoritt-nøstene mine, da. Det er helt klart at jeg har hatt klekking på begge eggleggingene, fordi endel av dem er "mye" mindre enn resten. Det er moro nåe de får mat, de er helt ekstatiske.

I dag fikk jeg bekreftelse på at jeg har forkjøpsrett på green laserne fra Stokmarknes! ¤lykke¤ Hun antyder kr 90 pr stk, og da ser jeg meg råd til ei gruppe på 10 stk. (såpass gave får jeg satse på at julenissen syns jeg fortjener)

Så ble enda ei av venninnene mine smittet av litersyka... kar nr to er anskaffet hos henne.

Ja, så holdt virginaekjøpet mitt nesten å bli en ren fiasko. Mannen min kjørte til Fauske for å hente de 4 bestilte, og kom hjem med feil fisk, til tross for hans protester.

Det var 4 banditter som ble med hjem, (C.Melini), og jeg har to ufullstendige grupper nå.
Men Buddy ordner opp, og jeg får fullføre gruppa for halv pris.. p.g.a. tabben.
Så jeg satser på full gruppe med banditter nå, de er utrolig pene, og da utgår Metae i denne omgang. Virgiaiaene får bare være 3 stk inntil videre..
Siden bandit koster 129 pr stk, og virg. 80 kr., er det en utrolig besparelse! Over 500 kr ¤glede¤ Utmerket service!

Bandittene fikk lettere sjokk ved innsetting, til tross for lang tilvenning. De ble paralysert i flere minutter, og jeg trodde de døde! Vet ikke hva jeg gjorde feil denne gangen, jeg har aldri opplevd noe sånt før.

Men nå er det full rulle på de vakre bartefjesene, og jeg gleder meg til full gruppe. I natt har jeg vært urolig for yngelen min, fordi det har vært strømstans fra 23.00 til 07.00. Jeg var redd for temperaturfall til tross for vedfyring. Det har gått bra, og et delvannsbytte står nå for tur. Håper strømstansen til denne natta også går bra.

Foreløpig god helg!

Metaene utgår......?

Da tar jeg dem, hehe. Metae er faktisk den coryen jeg ble beistret mest for når jeg drev med cory. Kanskje det var for den uvanlige store mengden egg dem la? Var det mønsteret? Av ca 20 cory arter er denne den jeg fulgte mest og hadde enormt glede av. Tror du ikke at du vil angre på å utelate disse? Finn et bilde av en metae og si du vil ikke ha dem nå. Sikker på at tårene dine triller..... Nydelig cory, og ikke så ofte å se i handelen som når jeg hadde dem
Hehe, inntil vider, Loffa - bare inntil videre!
På nyåret regner jeg med at ei gruppe Metae er på plass, for den er bare vakker og har høy prioritet på "bare må ha det"-lista mi...
Men pengebingen sier jeg må ta det litt med ro, sånn at jeg ikke begynner å vurdere fiskene mine som mulige middagsretter

Nå ble det Banditter, neste er Green laser (som er bestilt) og deretter Metae. Det er jeg helt bestemt på, og da har jeg coryer i flere fine varianter og mønstre.

Virginiaene kommer jeg ikke til å lage større gruppe av, disse tre får barte rundt i 250L og klare seg som best de kan, jeg tror ikke de dør av vantrivsel selv om de er bare tre. Eller..? Det har jo vært bare de tre noen måneder nå, og de henger i lag hele tiden.
Trollkjerringer!
Huff, her har vært et dramatisk scenario i kampfiskakvariet! Fy søren, de to hoene har skrelt av hannen alt av slør, og tygd av han nakken. Han er stein dau (likegreit) og plassert i søpla..
Det verste er egentlig at de ser så j... fornøyde ut! Trollkjerringer!!!
Trist med hann kampfisken din, men typisk kjerringer assa
Måtte attpåtil skille de to hoene før det ble reprise. Den ene er så hissig og hadde den andre på jag med helt utspilte gjellelokk; klar for å ta knekken på alt som kom i hennes vei!

Nå er vannbytte i alle kar unnagjort, har gjødslet plantene og gitt eSHa optima til fiskene. Røde myggiser servert til samme store gleden som alltid!
Nina3
Det verste er egentlig at de ser så j... fornøyde ut! Trollkjerringer!!!

Hahah, usj mener ikke å flire av elendigheten, stakkars kampfisk, så sørgelig. Men det var bare måten du skrev det på. Møkkadamer! >:\
Ja er det ikke slik
alltid er det menn som blir beskyldt for å være hissige og voldelige.

De som sier det har vel egentlig ikke sett alvoret. hhehehe.
Ja enkelte ganger så støtter jeg ordet møkkadamer.

Har man ikke også hørt mange ganger at feks hannhunder ikke går i lag???
det er bare vås.

Det er tispene som ikke går i lag. for om en ikke synes om den andre så er det krig.
spesiellt under løpetid.

Synd Nina at det denne gangen var på bekostning av livet.
(uten å kuppe tråden helt)

Rolf H; enig! Det er helt sjukt hvordan tisper kan oppføre seg mot hverandre. Og har de først lagt hverandre for "hat" så går det som regel aldri over, uansett hvor mye man hundehviskrer... de bare tåler ikke trynet på hverandre, haha huff. Er vel ikke uten grunn man bruker ordet "tispe" som skjellsord. :P
Hehe! Ja jeg har ei cockerspanieltispe som er drittsur på andre tisper.. Så dere har helt rett!
Men som dere sier, synd det gikk på livet laus! Det var selvsagt den vakreste av de to jeg har..
Nei, dere må bare "kuppe" tråden, en god samtale er bare hyggelig!
Artsbom
Javel, ja.
C. melini er helt feil! Der bommet dyrebutikken kraftig, det er C. metae jeg har fått!
Og det er bare en fordel for meg, siden den har seilet opp som en av mine favoritter. ¤glede, tross alt¤

Men de blir nok kalt banditter likevel, siden Emil syns det var den tøffeste arten han har hørt om!
Ikke noe annet enn kos foran akvariene i dag, siden vannbyttene, gjødsling og drypping av vitaminer (eSHa optima) ble unnagjort igår. Mulig jeg tar støvsugeren fatt. Jeg koser meg faktisk med arbeidet i karene, og det går fortere unna for hver gang.

God helg til alle, både tobeinte og finneinnehavere
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap