Tvillingmammas akvarieveks og lidenskap (side 9)

Ikke noe varer evig. Ei heller her. De to siste ynglene så helt fine ut i formiddag før jeg dro på et møte og videre til trening. Da jeg kom hjem var en død og en svømte i spiral. Ikke lenge etter var den død også. Jaja, får se om jeg får til dette med artemia i det minste da. Blir vel litt godt på vanlige fisker evt Og ja, jeg tar dette tungt.
Uff så trist. Har du noen anelse på hvorfor dem stryker med?
Nei egentlig ikke. De skulle liksom ikke være mer enn et par døgn. Skulle fjerne bollen nå i kveld og jammen var det bitte litte granne liv i dem. Vel, de tok ikke til seg mat og så så tufse ut at mannen lot de slippe. De hadde aldri klart det og det er jo ren pining når jeg skjønner det. Stolte på magefølelsen. Men helte ut halve klekkeriet mitt som står på badet da. Skjønner nada av det også forresten Ser jo ikke levende ut det ene øyeblikket for så å se levende ut og jaggu vannskelig å samle litt uten for mye vann med. Ikke overbevist om at dette var enkelt. Men fiskene mine likte det godt faktisk så da må det vel være noe i det da

Skulle egentlig sitte rolig å nyte litt smertefri. Jeg måtte ta meg en sterk smertestillende (i protest har jeg kasta medisiner for FM'en min da jeg mener det virker dårlig og vært uten lenge) og kjenner at endelig virker de pillene. Jippi. Og skal nyte den tilstanden og kjenne på at ikke noe gjør vondt. Øh, da ropes det "egg" Ok, og ikke i hvem som helst kar. Det er egg i karet med albinoer og venezuelanus'ene. Jeg tror sistnevnte er for små til å legge egg ennå og albinoene har lagt før da. Men da i eget kar. Vel, nå la de det sammen med de andre fiskene og tetraer ++ vil jeg tro kan nyte slik kost. Så da var det opp av stolen, litt mismodig pga de første småtassene og bort å se. Joda, eggene så faktisk veldig så fine ut også. Begynt å bli gyldene. Men hallo, det var da ikke så lenge siden jeg stirra på det karet? Vel, begynner eggsanking (ja jeg har lyst på egg, men tomt i kjølespaket, så dette var dårlig erstattning ) og kommer til 21 som er noe å ta vare på. Er vel 3-4 som går til spille ca. Stirrer hardt på plantene og så sier mannen "oppå pumpa". Vel, det er sant. Snille fiskene. Løsner pumpa og sniker eggene over og det er minst like mange som alt er plukket. Jeg klarer ikke telle da det er mega tette klaser!

Får vel lese litt igjen og se om jeg har gjort noe galt og om jeg kan gjøre noe annerledes til neste gang da Men føler meg ikke helt klar for ny runde alt egentlig. Og hvem er synderen? Og hvorfor er jeg ikke informert først?
Trist at det gikk skeis med yngelene dine
Men når man har de i en boks så er det lett for at det danner seg bakteriebelegg og dermed kan yngelen stryke med ganske fort. Boksen må rengjøres 2 gg. om dagen med kokende vann ,en bør ha to bokser slik at det alltid er en boks med ferdig temperert vann i.
Selv har jeg gitt opp denne måten for å få cory-yngel til å vokse opp da jeg synes det blir for mye styr for mitt vedkommende.
Jeg bruker ferdig innkjørte yngelkar m/ pumpe og vanlig innredning eller en breedingboks som henges på et annet kar. Her blir det også sirkulert vann fra hovedkaret slik at det hele tiden skiftes ut. I breedingboksene har jeg også litt sand ,mose og eikeløv i.

Så hvis du har et ledig kar så er det kanskje verdt å prøve dette neste gang.
Rengjøringa var helt grei, det ble gjort og ja i kokende vann. Det er egentlig skremmende hvor "ekkelt" belegg man kjenner hver gang. Bare av vann liksom.

Jeg har kar som kan bli ledig. Har egentlig tenkt å flytte haraldene over. Godt innkjørt kar er det også. Men skal jeg ta ut noe av sanda så det ikke blir så tykt lag? Hvordan fore med artemia når det er sandbund? Bare ta vanlige vannbytter eller noe mer? Og hvor ofte med vannbytter? Skulle jeg flytta noen av sakuraene sammen med eggene så de kan opprettholde litt "orden" i karet? For ja, jeg liker tanken på å ha de i karet mitt i stede. Skal jeg ha luftpumpe da også, eller bare vanlig pumpe?

Ah, mange spørmål. Men anser det som lettere å ha kontroll med bitte litte sand i bunnen (bare et tynt lag) og i vanlig kar enn i små bokser. Av den enkle grunn at dagen de skal flyttes til kar får de ikke AHA opphlevelsen om mer dybde i vann etc.

Hva bør jeg tenke på av gjemmesteder? Rot, eikeløv (har ikke, men kan kanksje handles inn?), mose etc.

Og der bombanderte jeg deg med alt jeg ikke har klart å finne svar på *rødme*
Du trenger ikke ha så mye sand sånn sett ,men jeg har vanlig mengde som jeg pleier .Dvs. jeg har ca. 3-4 cm. med sand og det er jo ikke så veldig mye da.

Tar ukentlige vannbytter med lik temperatur og ph mest mulig lik og.
Luftpumpe kan jeg ikke se skal være nødvendig ,men en yngelsikker pumpe må nok til.

Selv liker jeg å ha planter og røtter i yngelkar ,men i starten kan det holde med noen eikeløvblader så yngelen har et sted å gjemme seg under og du selv litt mer kontroll på hva som skjer.

Det beste er om yngelene kan klekke i dette karet så de ikke får problemer med dybdeforskjellen .

Foring med artemia kan jeg ikke se skal være noe vanskeligere med sand enn uten.
Vet at noen dekker til karet ved foring og setter en lommelykt eller annen lyskilde nederst på karet for at artemiaen skal søke ned dit.

Jeg er vel kanskje litt "lat" og velger stort set de letteste måtene å gjøre ting på. Jeg hiver bare artemiaen oppi jeg ,men ser jo at yngelen får det i seg og da de får fine ,røde mager.

Men dette er sånt som en selv må finne ut av ,noen gjør det sånn og noen gjør det sånn.

Håper i allefall at du kan lykkes med coryene dine etterhvert.
Tusen takk. All info er god info og jeg lærer stadig vekk. Blir nok forsøkt klekt i karet neste gang ja.

Alle plukkete egg her om dagen er uten innhold. Ikk en eneste ser ok ut. Tenkte jeg skulle sette albinoene i 60 literen å se om jeg kan lokke dem til lek neste vannbytte. Men først noen møter og sånt og jeg vil helst ha litt tid med dem hjemme så jeg kan flytte over om jeg ser behovet ja Vil ikke ha eggtyver
Kremt, jeg som trudde jeg hadde kontroll. I går kveld så satt jeg å så på haraldene mine. Og jammen fant jeg en YNGEL ved siden av de voksne. Den er ca 1 cm lang tror jeg. Den har aldri fått noe spesielt med mat. Forer av og til med frossen artemia, ellers tabletter. Så den har aldeles ikke fått noe spesialbehandling. Kanskje det er hemmeligheten? Men hvordan forhindre at foreldrene kan finne på å spise eggene da da?

Jaja, det kom i det minste en tass ut av det (vet ikke om det er flere) så da har jeg vel gjort noe rett.

Så artig, gratulerer
Er kanskje ikke en dum ide å prøve den metoden engang du ser mange egg evt bare ta ut andre fisker som er ivrige egg spisere. Foreldrene pleier jo som regel å bli flinkere etterhvert som dem legger egg.
Er kun foreldrene som går oppi der. Men kan evt flytte dem over til 63 literen der det er rent tetrakar pr dags dato.
Ahh, trodde det var flere fisker der :p Får håpe du finner ut hvorfor, og nå som du har iallefall 1 yngel så beviser det jo at du har gjort noe riktig
Å. Jeg tørr ikke bytte vann i dag. For ut av krana kommer det vann MED tilbehør. Ser man godt etter virvler det opp stener etc. Ikke sjekka etter vi kom hjem, men det var sånn i stad før vi dro. Og da jeg skulle skylle badekaret lå det ekkelt belegg i hele karet. Mistenker vannslangen for å være trøblet, antagelig enten nede ved vannet eller oppe ved pumpehuset.
Mye skjer
Har ikke vært her inne på evigheter. Har for det meste lege, sykehus etc på tapetet. Og har jeg ikke det, ja da sover jeg. Men akvariene er ikke glemt.

Satt opp 112literen. Den virker jo større enn 128 literen. Må ha bedre lys på sikt der, men foreløpig holder det. Det gikk inntil i går en gruppe på 10 albinoer. Bytta litt vann i går kveld og vips så er det minst 32 egg i karet. Jaja, ut med albinoene og eggene får bli.Pumpa er ikke yngelsikker så vurderer å stjæle pumpe fra et av de andre karene for en tid. Er egentlig særdeles lite fornøyd med pumpa som står det fra før av. I alle fall, coryene flytta over i 128 literen enn så lenge.

i 60 literen er jeg usikker på om det er 1 eller 2 yngler. Enten så vokser den som er der utrolig fort ellers er det faktisk to haralder oppi der, av yngel asså. Men de er ikke særlig flinke til å ville vise seg når jeg ser på dem så jeg får vel bare se an i fremtiden ja. De store barter rundt og koser seg i det minste.

Så kom den store overraskelsen. Flekkene flytta jo for en god stund siden ut av 63 literen og inn i 180 literen. Ikke noe egg å se i noen av karene. I 63 literen går det nå 19 grønne neontetraer som gikk sammen med rekene mine. Og i forrigegårds kveld så sier mannen "hva i alle dager er det der?". Siden jeg sitter ved siden av karet spant jeg bokstavelig talt rundt i sofaen min og jammen så var det en liten cory yngel der. Eller, veldig liten var den ikke. Mister nå litt av kamuflasjen sin ser det ut som og er et sted mellom 1 og 1,5 cm lang uten halefinne. Den finnes ikke redd og ligger mer enn gjerne å "viser seg frem" Jeg har ikke foret for å ta vare på babyer. Viste jo ikke at jeg hadde babyer der. Så det har bare vært foret med flakfor siden jeg har kun neontetraer. Ja av og til frossen artemia, krill og røde mygglarver også da. Men er jo lite mat til så små fisker og absolutt ikke mat for en baby. Alikevel er det altså en som har bestemt seg for å være der, ikke sett egg en gang jo. Så i går fant jeg avskallet artemiaegg å la inn i karet. Tetraene koste seg stort og jeg var bekymret for at babyen min ikke fikk seg noe. Men den tanken kan jeg glemme. For noen timer senere er jeg verre enn bikkja. Nesa er klistret inn i glasset. Den lille babyen ankommer i synsfeltet, dvs ut av mosen. Og nå skjønner jeg hva man mener med rød mage! For denne lille krabaten hadde en fin rød mage
Min lille flekkete cory
Dette er dagens bilde. Tatt med mobilen, samme som bildene over.
Ja jeg klarte å poste uten bildet. Men NÅ er det slutt asså for her kommer bildene *flau*
Har merket at du ikke har vært her på en stund ja,så regnet nok med at du slet på et eller annet vis,håper det går bedre nå.

Kjekkt å finne yngel en ikke visste om ihvertfall ,sånt er alltid hyggelig å oppdage

Håper det går bra med albinoeggene denne gangen da ,det burde jo være en større sjanse nå som de er i eget kar.

Sendte deg forresten en mail i forrige uke ,vet ikke om du fikk den ?
Ja det er en smule for mye som skjer her. Og er det ikke noe, ja da sover jeg. Ganske trasig, men regner med at dette er en ny periode og det blir bedre tider.

Eggene ser veldig fine ut i dag. De er påbegynte gyllene. Var et som mugna pronto i går kveld. Fant meg ei synål jeg. Borte ble egget Spennende er det i alle fall, men teit tid å legge egg på asså. Så mye styr og atter en gang mega sent i seng. Skulle liksom legge meg tidlig, men neida. Det fiksa FISKENE mine at jeg ikke fikk gjort. Og bikkja, ja han furta for at vi ikke la oss så han fikk fred og ro til å sove uten forstyrrelser :P

Leste mailen i går kveld, må lese en gang eller to til, kan ikke si jeg husker stort, men ble jo avbrutt av egg så det var kanskje dårlig tid for meg
*Lengter etter et rolig liv*

Skal prøve å oppdatere her, men om det blir veldig rotete så kan jeg vel skylde på inntense brennende smerter i ledd og muskler. Dagen er elendig. Men skal gjøre et lite forsøk.

1. egglegging albinoer
Poff, alle eggene var oppløst, dvs jeg har to igjen ellernoe, alt annet er bare vekk. Jada, kortvarig lykke, 24 timer glede over mange fine egg

2. egglegging albinoer
Vi var borte en kveld og da jeg kom hjem var det en ny runde med egg fra albinoene. Denne gangen i et kar med tre platyer (voksne, har ikke tall på hvor mange babyer jeg har av dem), masse sandsnegler, en sverddrager og disse ti albinoene. Plukket ut en bråte egg og la dem løst opp i 112 literen (samme kar som albinoene først gikk i).

1. egglegging haraldschultzi
De har jo en baby gående i kart som jeg har bilder av litt oppover. Men når jeg minst ventet det la de egg i går. Ganske mange. Var mannen som flytta dem såvet ikke hvor mange, men ser det er tre igjen i hovedkaret som ser bra ut. De som fle flytta ble satt i 112 literen de også. Så det er altså egg av albinoer (om noen av de som sist ble lagt oppi ennå lever og ikke bare poff borte de også) og haraldschultzi i det karet. Nå sammen med 17 sakurareker.

OM det blir noe av kan det bli koselig, men jeg vet ikke om jeg kan tro at det blir noe av. Så mye uflaks så langt, jaja. Vurderte å satt dem i egen bolle de i går, men jeg var så trøtt og mye smerter så jeg orka ikke tenke på å gjøre noe sjøl en gang.

En mega rask oppdatering rett og slett. Kunne kanskje lagt egga i karet til tetraene også? Der har jeg jo en baby som lever alt. Jaja, gjort er gjort.
Usj, lykke til med eggene og håper det blir noe denne gangen (krysser fingrer og tær)
Og ikke minst god bedring.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap