Småkar i reol (side 9)

Bilde av hvordan du har forgreinet det? Det høres utrolig lettvint og greit ut. så for megen pumpe pr og det kan jo bli ganske heftig

Nja, skal vi se, det er vel minst 10 timer til jeg er hos deg om jeg hiver meg rundt nå så du får jo ha det litt da Takk for avstenden liksom

Blir spennende å se hva du finner å fylle de med på søndag. Vet hva jeg ville hatt
Siden du vet hva du ville hatt,så kan du godt dele den tanken med meg... eneste som står i hode mitt er reker og corydoras dvergarter...
Hadde tenkt og fortella ein heile livshistorie her nå.... viska det vekk... og fortelle heller at karene som jeg fylte med vann tidligere i dag,har en temp på 16 grader. Lysene kommer til og stå på hele døgnet. Har også en oljefyringsovn stående på i gangen. Skal bli morsomt og se hvordan tempen er i morgen... men har en mistanke om at jeg gjerne må ha varmekolber i karene,for og få den temp jeg ønsker. Fort nok. Kan ikke vente i flere døgn for og oppnå idialtemp.
Men dagen i morgen kommer til og tale for videre avgjørelser...
Kom over tråden din nå.
Meget bra lesning må jeg si.

Inspirerende.
En ting jeg lurer veldig på er:Hvordan er støynivået på filterene?
Fisk til karene
Jani Ferrari
Siden du vet hva du ville hatt,så kan du godt dele den tanken med meg... :) eneste som står i hode mitt er reker og corydoras dvergarter...

I denne tråden er det forslag til fisk i småkar. Til venstre for innleggene ser du bilder og linker til fiskene.

Hvis du ikke allerede har sett den...
Jonas76
Kom over tråden din nå. Meget bra lesning må jeg si. Inspirerende. En ting jeg lurer veldig på er:Hvordan er støynivået på filterene?

hei.

støyen på filtrene er lik null... altså, jeg stiller inn luftmengden i løfterørene til akkurat passe slik at det kommer nok vann ut av røret,og luften bare glir rolig ut på toppen. blir ikke stort nok trykk til at det gurgler ut av røret liksom. og røret kommer til og stå så og si i vannskorpen,så det blir bare bryting av vannskorpa,og ikke noe mer en det.
men... pumpa som driver disse filtrene derimot. den bråker!! men jeg har laget en smart innretning til pumpen. der jeg har laget en boks med armaflex isolasjon inni,som tar hele støyen,og satt over pumpen. kommer bildet sener,sitter på feil pc akkurat nå...
Tootsie
[QUOTE=Jani Ferrari]Siden du vet hva du ville hatt,så kan du godt dele den tanken med meg... :) eneste som står i hode mitt er reker og corydoras dvergarter...

I denne tråden er det forslag til fisk i småkar. Til venstre for innleggene ser du bilder og linker til fiskene.

Hvis du ikke allerede har sett den...

den tråden har jeg ikke kommet over nei... hmm... der får jeg bruke noen timer og lese litt om di forskjellige fiskene.

takk.
Kjempespennende tråd, masse fine bilder - åååh hvorfor jeg ikke jeg like handy! Dette ser ut til å bli helt rått ihvertfall!
you can do it..!!

gradene på karene ligger på 22-23 grader nå. begynner og bli lovende. men det er jo med hjelp av en oljefyringsovn. t5 lysrørene gir ikke i fra seg mye varme. så der gikk den forhåningen i vaske.. jeg tror jeg må lure inn noen små varmekolber bak filteret med tiden. 50-100 watt.

ellers har jeg lagt inn noen røtter i karene,slika at di ikke skulle se så tomme ut. får finne frem saksa og finne noen blomsteravleggere også snart.

hvis dere klarer og se nøye etter,så har jeg ikke fylt opp akvariene helt til randen. det er fordi jeg skal ha oppi noen liter til med vann, rett og slett akvarievann der jeg har renset/krustet/klemt filterguffe fra filtrene i tønnefilteret mitt.

ellers så ser det nok så klart ut til auksjon i morgen.. har en del småting igjen på reolen som må gjørs før jeg kan kalle meg ferdig og kan sette meg i godstolen og bare studere,og nyte. men ingenting av det er noe som absolutt må gjørs før jeg kan ha fisk/reker oppi karene. (som feks: sette på knottene på dekklukene. lage di to nederste dekklukene. rydde under reolen osv.)
jeg kjenner bare jeg trenger og tenke på lit andre ting oså i dag,så jeg setter disse småtingene litt til side i dag,og konsentrerer meg omm dem neste uke. (får se hvor mye jeg får til etter oprasjon på mandag)

[External Image]

her ser dere hvordan jeg har stilt inn strømmen/sirkulasjonen på filtreringssystemet mitt. det er bare et bilde,har også film av det,men finner ikke ut hvordan jeg legger den ut. men bildet sier sitt det også.

[External Image]
her har du bilde av lyddemping boksen jeg laget til lyftpumpen. der ut til og fyngere greit. holder et lite øye med om den blir for varm inni der. men har sjekket jevnt og trutt nå flere ganger i alle fall det siste døgnet. og det ser ut til og holde en jevn stabil temt,ikke for varmt. men kassen reduserer lyden til lite og ingenting.

[External Image]

her ser du forgreningen som følgte med pumpen. den hvite med 6 uttak. der jeg bruker 3 av dem til mine 6 akvarier og har blendet 3. (di 3 som er blendet,blir brukt ved en senere annleding. (160 og 128 liters karene som skal opp på siden av)

[External Image]

her er et bilde av reduksjonsventilen, der det kommer en slange inn, og to slanger ut. en slange til hvert kar. har også stilt litt på dei blå skruene,for og justere trykket av luft til hvert av karene.

[External Image]
Så gøy å lese denne tråden din!
Dette er jo knallfint, mektig imponert over fingerferdigheten.
Gleder meg til å se bilder når det er i full drift.
Ser du ønsker deg små corydoras og vil gjerne anbefale C. Habrosus. Kommer du over dem på auksjonen i morgen, så kjøp!
Fanitullen
Så gøy å lese denne tråden din! Dette er jo knallfint, mektig imponert over fingerferdigheten. Gleder meg til å se bilder når det er i full drift. Ser du ønsker deg små corydoras og vil gjerne anbefale C. Habrosus. Kommer du over dem på auksjonen i morgen, så kjøp! :-)

takk takk.
kjekt at du liker og lese denne tråden.

jeg har pygmecory i den ene 63 literen min nå,men kommer mest sannsylig til og flytte dem over i et av 40 liters reolkarene. da jeg vil skille dem fra corypandaene.
har sett litt på C.Habrosus, men også på di andre i dvergfamilien som feks : C.Cochui, C.Gracilis, C.Hastatus og C.Xingvensis.

blir spennende og se hva jeg kommer over i morgen. har aldri i mitt liv vert på en fiskeauksjon,så dette blir helt nytt for meg. men fylle opp lommabokå med cash,så ordne vel resten seg.
Blir skikkelig fint dette, ja. Du har gjordt utrolig mye på veldig kort tid !
Lurer på om du har tenkt å sette fisk direkte inn etter auksjonen, siden du ikke hat nevnt noe om vannverdier ? Spent på hvilke fisk som havner i disse karene..

Ser du skal opereres i morgen...var det hånda ? Da blir det nok litt ferie for den hånda en stund, been there - done that ! Nerver blir skikkelig irriterte når man flytter og mekker med dem..
Tusen takk for bildet av forgreininga. Ble en smule klokere og det er ikke verst at noen får til Føler meg ikke like på bar bakke i alle fall.

Det blir spennende å se hva du kommer hjem med i dag. Og det blir nok gode vannverdier med guffe fra de karene ja. God erfaring med det sjøl i alle fall.
Veldig flott det du har fått til her.

Kjenner det kribler i fingrene her nå gitt, og gubben blir blekere og blekere om nebbet. He, he.
Følger med her, for her skjer det så masse, så fort Et supert reol prosjekt. Synes du er flink, både og bygge og med det tekniske... blir bra nå når det går kjørt seg inn, og det etterhvert flytter inn beboer.

Godt å se at du fikk nytte av produtkene jeg rådet deg til, da var ikke tipsene helt ute på vidden. Liker sjelden tre-reoler da de ofte ser litt kjip og for hjemmelaget, men her har du overbevist meg om at det kan gjøres bra, virkelig bra faktisk. Men det forutsetter jo at den som bygger har det i seg, tørr i tenke på hvordan det hedde sett ut hvis jeg hadde prøvd. Jeg er flinkest til å bestille ferdige løsninger, he he.

Håper du kommer hjem med litt spennende godsaker fra auksjonen i dag. Er jo luksus med seks ledige kar når man skal på auksjon, er ikke alle som er så heldig der de sitter og prøver å finne ut hvor fisken skal plasseres når de kommer hjem.
Foresten, hva var det du hadde på rammen til karene? Er det noe som sitter skikkelig fast? Har et rammekar med stygg ramme, som jeg har tenkt på å male , men ikke våget sette i gang. Kanskje lettere slik du gjorde det ?
Det er dekorfolie, som folk bruker på firmabiler, butikkfasader og skilt og sånn. Det henger bra, men fjernes lett med varmluftspistol hvis du skulle ville fjerne det en gang...
Dekor folie ja, hm, hvor i alle dager selger man det da? Biltema, kan de ha sånt, ?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap