Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 9)

Da er det helt greit å bytte vann.
Når målte du sist, og hvor mye var det da ? Byttet noe vann i mellom de to målingene ?
Siste jeg målte var vel ved forrige vannbytte, altså før selve vannbyttet da. Da var NO3 på 40. Har ikke byttet vann mellom, nei. Da setter jeg igang et vannbytte nå. Får håpe at ikke NO2 går rett i taket denne gangen!
Du får være forsiktig, både når du tapper og (ikke minst) når du fyller.
Ja, skal unngå å røre i sanden eller noe annet. Alt som skal skje er vann ut og vann inn! Haha. Målte nå NO2 til 0,6 (tilsatte 2 ml Salmi rett etter jeg la ut innlegg om det) og skal ta vannbytte nå. pH er på 6.6 fortsatt.
Etter 70% vannbytte er pH på 6.7 og NO2 på 0.1. Tilsetter Salmi nå (ble litt sent)
Tok noen målinger nå! pH på 6.8, NO2 på så godt som 0 og NO3 på 40. Tilsatte 3 ml Salmi nå. SKal jeg fortsette med vannbytter hver dag, eller skal jeg vente litt?
Nei, ikke bytt mer nå. Mål NO3 igjen i morgen ?
Ellers ser det jo greit ut, men vær nå litt sparsom med salmi, da. Skal ikke ha en totaldose som overskrider 4ppm, helst litt under.
Ja, skal være forsiktig. Tenkte siden ammoniakken var på 0 rundt denne tiden i går at det er lurt å holde nivået oppe. Skal måle hvor mye ammoniakk det ble etter en stund nå i dag.
Etter 3 ml Salmi ble ammoniakken på 1.5 ppm. Målte NO2 nå, og den er på 0.5 ca.
Det er ikke så rart at det blir litt NO2 når Salmi tilsettes. Under normal drift vil jo ikke dette skje (med mindre noe går galt, som "over-renset" filter, roting i bunnlag), da det ikke blir slike brå ammoniakk-økninger av fiskene.
Det er sant. Så karet er jo egentlig ganske klart nå, vil jeg tro. Må bare få ned NO3 først. NO2 har jo holdt seg lav de siste dagene.
Jeg følger dette med interesse, men lurer på noe: Det virker som du måler NO2 både titt og ofte, gjerne 2-3 ganger per dag, og til helt forskjellige tidspunkter. Blir ikke dette veldig forvirrende? Hvis du måler NO2 relativt kort tid etter Salmi-tilsetning vil det jo nødvendigvis bli utslag på NO2, selv om filteret egentlig er innkjørt? Er det ikke best å måle en gang per dag på samme tidspunkt for å få inntrykk av om omsetningen er stabil?
Han/vi driver egentlig med å feilsøke, siden karet ikke holder seg stabilt. Det skulle vært ferdig for lengst, men så dukker det plutselig opp høye nitritt-topper igjen.

Kom på en annen ting : bruker du noe vanntilberedningsmiddel nå, Staygold ? Disse er kjent for å skape "false positives" i målingene.
Sant det SilverShaded sier; prøver å holde et øye med NO2. Vet også at det blir utslag etter Salmitilsetting! Men passer på at den ikke går ut av skalaen. Foreløpig har den ikke gjort det nylig; noe som er bra!

Nei, har ikke brukt noe som helst av midler i akvariet nå. Siden jeg tar vannbytter ganske ofte, så gidder jeg ikke tilsette masse hver gang. Dessuten, som du sier, kan de ødelegge for innkjøringen til en hviss grad. Fikk skaffet meg Prime nå, men kommer kun til å bruke det etter siste vannbytte før fisken kommer!
Målte nå!

pH: 6.0 - øker med natron
NO2: 0.05
NO3: 40, veldig lik som i går
Det ser da greit ut. Fikk du tak i noe skjellsand ?
Har ikke funnet det enda, nei... skal se litt på nettet og ringe litt rundt når jeg får tid! Det finnes jo også flere typer, så vidt jeg vet etter litt research. Er det noe jeg skal være obs for?
Nei, ikke noe annet enn at det må være REN skjellsand uten noen slags tilsetninger.
Den er grei! Hvordan er det med vannbytter nå, forresten? Når kan jeg begynne med dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap