Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 9)

"Frisk" eller råtten jordlukt? I akvariet mitt lukter det veldig svakt av jord/myr/tjern. Lukter det råttent/ekkelt, kan det være noe galt på gang.
Det lukter absolutt ikke råttent. Men det er en lukt der - som ikke var der før - og det beste jeg kan sammenligne med er nyvendt jord/muld - bare ikke så sterkt selvsagt.

Godt å høre at det lukter slik hos deg også, Kuledrøm, da er det håp.
Det skal lukte litt jordaktig, ja. Jeg syns det lukter litt "våt mose-skogbunn". Du kjenner veldig fort forskjellen hvis det begynner å lukte feil.
Den lukten har jeg fått når filtrene nærmer seg innkjørt.

Nå får jeg sikkert en ørefik av en guru her, men...

Jeg har en mistanke at den lukten kommer når filterene nærmer seg eller er ferdig innkjørt.
Har du veldig mye flaks så er det dager, kanskje en uke til med vannbytter, men det vil måling av vannverdier vise.
Ååå krysser alt jeg har, og håper det er det.
Håper også jeg får målesettene mine snart, kommer ikke hjem før i kveld og sjekket... Hadde jo noe ammonium i går, håper den er borte i dag, om jeg ikke får andre tester.
Trist og lei meg
I dag mistet jeg den første. Platy-Bob, som jeg har vært litt bekymret for fordi han ble så stiv, lå død i karet da jeg kom hjem.
Jeg er redd det blir flere fiskedødsfall fremover. Guppy-Nina er blitt helt gul i fargen, og lå helst stille på bunnen da jeg kom hjem. Hun er i bevegelse nå, men har en rar mørkegrå "ring" rundt magesekken - ser veldig rart ut.

Guppy-Nadja som måtte skifte navn til Guppy-Nils har fått to røde striper fra hodet og bakover - ser ut som det er i skinnet. Jeg trodde først han hadde fått seg en rett venstre (han egler og hadde fortjent det), men ble overrasket over å se like striper på begge sider. Kan det være foret som gjør det? Endrer guppyer farge?

Er midt i et 60 liters vannbytte nå, og har fått testene mine som står og venter på å bli avlest etter ferdig skift.

Men er bare trist og trist og trist i dag. F*ck.
Hjelp til å tolke resultater..?
Da har jeg testet med jbl. Ikke optimalt å lese av i innelys, men det ble sent...

Etter nesten 3 uker drift, 1,5 uker med fisk, er dette mine verdier 24 timer etter vannskifte:

Temp 26 grader
PH: 7-7,5
NH4: 0,1
NO2: 0,025 +
NO3: 1

Har foretatt 50% vannskifte etter målingene.
Det var trist med fisken, Sissan. Kan jo ha vært noe galt med den fra starten...

Det har nok ikke vært særlig stor omsetning i karet. Det er relativt få fisker, og dermed liten belastning. Lav NO3 tyder på det. På den annen side trengs det da heller ikke allverden av bakterier til nedbrytningen. Så du får måle ammoniakk og nitritt til samme tid noen dager fremover, så får vi se om det tegner seg en trend, og omtrent hvor stabilt/ustabilt det er. Vanskelig å si med bare en pålitelig måling

Når var det du skulle reise ?
Reiser torsdag formiddag (tar vannskift først) til søndag midt på dagen først. Tar vannskift søndag og mandag morgen, reiser så mandag-lørdag/søndag på høstferie.

Nå kjenner jeg at jeg er litt motløs altså.

Som du sier - det kan ha vært noe feil med den, men jeg er nok redd belastningen her uansett har virket negativt inn.

En ting er sikkert: Det blir ikke kjøpt en fisk eller plante til i den dyrebutikken. Heretter handles det på Alna - som er det eneste stedet jeg har fått noe som ligner på hjelpen her inne. Har en tilgodelapp på butikken her etter å ha kjøpt test utgått på dato - den får gå til tørrfor eller noe - og så er jeg ferdig med dem. Samme gjelder andre i nærområdet som har gitt dårlige råd.

Og slapp av - her kommer det ikke noe mer fisk eller planter før alt er heeeeelt trygt!

Men det lukter myr av vannet, og jeg krysser fingre for at ikke ALLE fiskene må dø av dette...
Trenger jeg ikke måle nitrat og ph de neste dagene - eller misforstår jeg da?
Tror ingen (som har fulgt med her) har noen mistanke om at du kommer til å fylle opp med fisk i nær fremtid, Sissan..

I god tid før torsdag har vi mer oversikt over situasjonen, så det ordner seg nok ! Kniper det veldig, går vi over til plan B. Jeg prøver å ligge litt foran, for sikkerhets skyld, hehe...så det tar vi etterhvert, om nødvendig.
Men hold motet oppe og kruttet tørt, ellers kommer jeg og Kule og strammer deg opp ))
pH kan du godt måle annenhver dag...nitrat- verdi hadde det vært fint å ha på mandag.
Dere er gull, damer!

Da kommer det nye resultater på ammonium og nitritt i morgen 20-2030, og fullt testsett mandag kveld.

Tusen takk igjen, dere aner ikke hvor mye trøst det var å kunne gå inn hit i dag.
Dobbel.

Nå syns jeg at jeg fortjener et glass rødvin, og litt sofa. Blir sen middag når man må akvarere først, men i dag var jeg så heldig å få mat på døra av en venninne, så da ble det i hvert fall mat.
Litt spesielt dog å spise fisk i dag.... (man kan ha litt galgenhumor her inne eller?)
Å nei, det var trist å høre Men ikke mist motet. Jeg har ihvertfall tro på at dette ordner seg før du reiser. Krysser fingre for at bakteriene snart jafser i seg alt som er! Jeg gjetter at dette er i boks om 3 dager. Bare for å gjette noe.

Og ja - rødvin og sofa, det har du virkelig fortjent!

Hva er plan B nå egentlig, Silvershaded?? Nysgjerrig...
Plan B avsløres ikke foreløpig, jeg jobber med den i bakgrunnen her. Forhåpentligvis trenger vi den ikke !

Rødvin og sofa er velfortjent, Sissan...god helg, kos deg
Tusen takk igjen begge to.

(pst - jeg skjønte at plan B var hemmelig, men den roet meg ned likevel)

Riktig god helg!
Dagens prøvesvar og status...
Ingen flere døde fisk, men vi mister nok snart Guppy-Nina

Ammonium etter 24 t:
Blir feil med noen tegn her.
Ammonium under 0,05
Nitritt 0,025

Vannbytte 30 l/25 %

Er det nødvendig med vannbytter nå ? Og hvorfor dør fisken på slike verdier? Skader over tid? Får de nye skader nå med slike verdier?

Sliten og vil at d skal virke. Jada, sutrer litt....
Lukter jord/myr/mose ihvertfall. Våt skogbunn... Den lukten kom fra kuledrøm tror jeg
Dette er en thriller! Håhå... Jeg syns dette begynner å se lovende ut, samtidig har jeg ikke noe annet sammenlikningsgrunnlag enn Salmi-innkjøring, så jeg vet ikke helt hva slags forløp man skal forvente. Jeg håper og tror at du er nesten i mål nå. Så lenge det er utslag, må du bytte vann, men det kan jo være på null i morgen?

De verdiene du har nå ville fiskene tålt i en kort periode. Det er nok verdiene du har hatt før som gir utslaget her, tror jeg.

Håper Guppy-Nina klarer seg gjennom dette, stakkar lita!
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell amundsen
Reklame for plussmedlemskap