Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 90)

Det er en liten mulighet for at C140 gruppen min kanskje planlegger noe....
Jeg tror det brygger opp til lek og egglegging igjen... endelig! De har ikke lagt noen flere egg etter de 3 svære eggleggingene i fjor sommer.

Etter at jeg flyttet dem til dette akvariet, har jeg fått følelsen av at de nå virkelig trives. De har virkelig slått seg til ro og endelig blitt mulig å se. Faktisk ser jeg dem ute og rundtomkring hver dag! Dette er helt utrolig, for det første året var de ikke å se. De lå alltid klemt under trerøttene på dagtid mens lyset var på, og viste seg aldri når det var folk i rommet.

Oppsettet av dette akvariet, som jeg gjorde i januar, ble egentlig litt mislykket følte jeg. Bakgrunnen kom for langt ut, trerota egentlig for stor, og sverdplanten jeg plukket fra et annet kar var altfor stor! Den når opp til overflaten, bøyer seg fremover, og så bøyer den seg igjen litt nedover frontglasset. Har irritert meg litt over det, den dekker hele karet som en enorm parasoll! Men pga min medfødte latskap utsatte jeg å gjøre noe med det og ettersom ukene gikk, så demret det for meg at selv om jeg ikke likte det, så likte fiskene det... veldig! Planten skygger for hele overflaten, og fiskene har på en måte "et tak" som gir skygge og trygghet nede på bunnen. Jeg skjønte at dette faktisk var midt i blinken for fiskene. Det var dette de har manglet tidligere, og gjort dem så sky.

Fremdeles er de skvetne, men nå kommer de frem og spiser mens jeg er i rommet og lyset er på! Dette har aldri skjedd før de siste 6 ukene, etter flyttingen til dette akvariet. De ligger ute i det åpne og slapper av, og selv om jeg beveger meg rundt i rommet er det ofte de blir værende selv om de er litt skvetne.

98 literen de er i nå, er det opprinnelige akvariet de var i da jeg kjøpte dem. Men det flyttet jeg dem fra, tømte akvariet og lot det stå lenge. Så omsider fikk jeg satt det opp igjen, men ny sand og ny innredning med ny innvendig bakgrunn, alt gjort fra scratch. Kickstartet et Eheim-filter og satte tilbake gruppen med C140 (8 stk).

Det ble tydeligvis vellykket. Jeg har ikke sett dem så mye på et helt år, som jeg har gjort nå de siste 6 ukene! (og det er faktisk fakta, ikke bare et uttrykk

Og nå de siste to ukene har jeg sett at hannene begynner å bli litt smågira, de får noen kick i blant og styrter etter damene, som oppskjørtet dundrer avgårde så sanden skvetter. De er fete og fine nå, disse hunnene, og det mangler nok ikke egg....

Jeg har økt på både vannbyttene og fôringen de siste par ukene, og det ser ut til å kanskje kunne gi noen resultater... stadig økende aktivitet og opphisset svømming blant de store Coryene gir håp I formiddag satte jeg inn et svamp-patron filter som står på fot. Det var for å få litt ekstra oksygen i vannet, og jeg ville ikke sette inn noe powerhead e.l. Det har nemlig ikke brutt ut penselalger her enda, og jeg vil nødig gjøre noe som kan trigge et utbrudd av det...! (penselalger stortrives med høy sirkulasjon!)

Litt dårlig og uklart bilde, men jeg får aldri gode bilder av akvariene øverst i reolene
Men til venstre i bildet ser man et par av de flotte C140 Corydorasene ligge fremme og titte. Litt skummelt med kamera, så noen av dem stakk av, men dette hadde vært umulig for bare et par måneder siden (å i det hele tatt få til et bilde der fisken syns fremme).

[External Image]
Yippi!!! C140 leker og legger egg!!
Nå skjer det!!! C140 leker og legger egg og jeg så det! Stod akkurat nå og så en feit hunn som gikk helt amok og bare peiset ut egg og klinte dem utover frontglasset Det er mange egg på en gang som legges tydeligvis De startet akkurat nå for bare noen minutter siden, så jeg gleder meg vilt til å se hvor mange det blir til slutt

Jeg blir helt gira her jeg!

Tenk at jeg har fått det til! Det skulle bare litt innsats til i noen få uker, og her er de i gang. Det er dritkult å se en så stor art leke og legge egg, det er helt utrolig.

Faktisk var jeg helt sikker på å finne karet fullt av egg tidlig i dag morges da jeg sniktittet inn der i mørket med lommelykt. Geipen hang litt da jeg så at det ikke var et eneste egg der....Jeg var så sikker på at de ville legge egg i natt, siden de var så nære på i går kveld.
Så jeg sukket for meg selv, tenkte at "javel, da blir det vel ikke noe likevel da....". Så jeg slo på lyset i taket på rommet, og gikk inn for å ordne med noe greier. Det er vel ca halvannen time siden jeg slo på taklyset (ikke lysene i akvariene altså). Og da taklyset kom på, ble det litt fart i dem liksom. Det var på nippet til å skje noe, så jeg løp ut og hentet et par ruter med røde mygglarver og hev oppi. Fiskene kastet seg over det, og hannene gikk helt amok - de spiste, prøvde seg på damer, spiste og prøvde seg på damer. Så fort mygglarvene var slukt, kastet hele gruppa på 8 fisk seg inn i en ellevill leksjakt. Ser ut som alle deltar på et eller annet vis til å begynne med i hvert fall. Så plutselig var det ramme alvor, og en hunn svømte oppover frontglasset og klinte egg utover

Har sååå lyst å ta bilder av dette, men jeg tør ikke forstyrre dem. De er så sky og kameraet kan i verste fall avbryte hele seansen. Jeg får nøye meg med å sniktitte litt på dem selv. Åh, jeg er så spent! Håper de ikke rører eggene nå heller. De lot dem være i fred alle 3 gangene de la egg i fjor sommer, så det ut til.
Jøje meg... det er gått snart 6 timer siden de startet eggleggingen, og de holder på enda! Blir de aldri tomme for egg, disse C140 hunnene?

Jeg har enda ikke slått på akvarielyset i akvariene på den siden av rommet (lyset på 7 akvarier er koblet sammen på den veggen), siden jeg er redd for å avbryte hele greia for dem. Så akvariet er ikke spesielt godt opplyst mens jeg observerer dem fra litt avstand, og dermed er det litt vanskelig å skjelne forskjell på de ulike individene. Det er derfor ikke lett å si om det er samme hunn og hann som holder på enda, eller om flere hanner deltar, klarer heller ikke se om det evt er mer enn èn hunn som legger egg. Ser ut som de foretrekker å samle eggene på relativt få plasser i akvariet, de bare bunkrer opp og stabler dem i klaser Som sist klarer jeg ikke la være å bli overrasket over at en så stor Corydoras-art kan legge så små egg i størrelse. Men de tar jo igjen på antallet da....

Dette skal bli spennende! Godt en vennlig sjel her inne sendte meg en haug med orekongler tidligere i vinter, for her blir det forhåpentligvis masseklekking!

Jeg tar noen bilder senere i dag hvis de klarer å bli ferdige noen gang. Tar med kameraet og knipser litt før jeg begynner å plukke ut eggene, og så etterpå i klekketanken. Men jeg tror ikke jeg orker å sette meg til å telle alle de eggene altså... det er nok minst 250 egg!
mona o
Men jeg tror ikke jeg orker å sette meg til å telle alle de eggene altså... :cool: det er nok minst 250 egg!

IIkkk, hva skal du gjøre med alle de?
mona o
Men jeg tror ikke jeg orker å sette meg til å telle alle de eggene altså... det er nok minst 250 egg!

Anen
IIkkk, hva skal du gjøre med alle de? ;-)

Det er ytterst tvilsomt om jeg får alle til å klekke, og langt mindre sikkert om jeg får alle til å leve opp! Det tviler jeg sterkt på, de virket veldig ømtålige sist. Alt som vokste opp av alle de eggene jeg samlet inn da, var 6 stk, hvorav jeg mistet en til ved 3 mnd alder. Så pr i dag har 5 stk vokst opp og er blitt over 7 mnd gamle.

Men om jeg må, altså om det viser seg å bli mange som klekker og vokser opp, så skaffer jeg plass Det er bare å rydde litt og sette i gang et par akvarier som står fiskeløse, så den biten ordner seg nok. Jeg skal sørge for alle som overlever og fostre dem opp
Grattis Mona! Du vet hvilket ansvar du har nå: å samle inn ALLE fakta om karet ditt, på samme måte som jeg nå har gjort med mine C-121 (etter dine råd). Det er visse andre som har denne fisken, og som har veldig lyst på egg på dem...
Igjen, grattis. Jeg håper det blir masse småttiser denne gangen. Og når de blir store nok, vil jeg veldig gjerne at noen få av dem skal komme til Askim. Gruppen min er altfor liten.
Ja, vannparameterne tar jeg når jeg skal begynne innsamlingen av egg. Foreløbig rører jeg ikke karet, av frykt for å skremme dem fra det så de holder opp. Har i grunnen nok egg nå så det hadde vel ikke vært så farlig, men likevel... jeg liker å la dem gjøre seg ferdig Dette er en Corydoras-art jeg tviler på ville latt egginnsamling gå upåaktet hen, de ville nok avbrutt alt og gjemt seg.
Da var det andre boller med C. adolfoi... der svømte de helt upåvirket rundt og la egg mens jeg samlet inn etterhvert som de ble lagt. C. adolfoiene svømte mellom fingrene mine om så var, til og med

Hvor mange har du i din gruppe med C140? Vet du noe om kjønnsfordeling?

Inger Anne
Grattis Mona! Du vet hvilket ansvar du har nå: å samle inn ALLE fakta om karet ditt, på samme måte som jeg nå har gjort med mine C-121 (etter dine råd). Det er visse andre som har denne fisken, og som har veldig lyst på egg på dem... Igjen, grattis. Jeg håper det blir masse småttiser denne gangen. Og når de blir store nok, vil jeg veldig gjerne at noen få av dem skal komme til Askim. Gruppen min er altfor liten.
Jeg har to av hvert kjønn. Opprinnelig kjøpte jeg 6 (det var restopplaget etter deg), men jeg mistet to i Den Store Filterkatastrofen. Dermed er de kun 4, stakkarene.
Jeg er litt sliten nå, men her kommer et par kjappe bilder, samt litt info om dagens fangst
Målte pH til 6.6 (forrige gang var det 6.8) målt med JBL dråpetest.
Temperatur var 26°C, som er den vanlige temperaturen det pleier å være der.
Regner med at verdiene gH og kH er den samme lave som alltid, så det gadd jeg ikke måle.
Det som sannsynligvis er viktigere enn selve pH-verdien på eggleggingstidspunktet, var at før siste vannbytte så var pH på 6.2. Jeg økte den altså (med vilje) opp til 6.6.

Eggleggingen kom etter et par ukers god fôring, der det vanlige "ett måltid pr dag" var byttet ut med både 2 og 3 ganger pr dag, samt at rasjonene pr gang var økt. Det har gått i nesten bare røde mygglarver, knapt noe annet er brukt.

Vannbytter 2 til 3 ganger pr uke, ca 40% hver gang. Det er vel nærmere å si to vannbytter i uka enn tre, tror jeg. Har ikke holdt så veldig strikt telling på akkurat det, bare tatt det når jeg synes det passet. De ble flyttet til dette karet for ca 6 uker siden, etter å ha bodd sammen med C. davidsandsi under litt trange kår en god stund.

Siste vannbyttet før eggleggingen var to dager før, på tirsdag, og ble gjort med kaldt kranvann. Det senket temperaturen fra 26°C til 19-20°C. Det er varmekolbe i dette karet, så temperaturen gikk vel relativt raskt opp igjen. Som beskrevet i innlegget i går satte jeg inn et svampfilter drevet av en luftpumpe i går, for å lufte vannet litt ekstra (overflatehinne).

Det tok hele 7 timer, denne eggleggingen...! De startet ca kl 09.30, en times tid etter at jeg slo på taklyset i rommet.

Ved et tilfelle la hunnen egget på et nytt blad som vendte mot frontglasset. Jeg gikk derfor bort for å telle eggene hun la i en omgang; 20 stk! Det er mange egg i bukfinnepungen på èn gang...

Eggene er knapt klebrige i det hele tatt, og drysser lett av fingrene bare man stikker hånden nedi klekketanken. Det var en nervepirrende pirkejobb å få samlet dem inn, så lite klebrige som de var. Det drysset egg overalt synes jeg. Men fangsten var god. Jeg er dårlig på å estimere antall, men jeg tipper nok det er bortimot 300 egg her (om ikke mer!). En veldig kvikk og røffly telling av eggene på ETT enkelt blad, antydet at det var noe rundt 130 egg der, sikkert mer også.
Som klekketank brukte jeg den nye 30 liters kubiske tanken jeg kjøpte av Webzoo for ikke så lenge siden. Det passet fint, synes jeg, den stod jo bare der på benken, tom og uten "oppgaver"

På bildet av klekketanken, ser man et stort blad til venstre i karet, holdt på plass av en stein på bunnen. Det bladet har egg på begge sider, så der er det mange!

Det andre bildet viser bladet jeg tok en kjapp omtrentlig telling på, men andre har kanskje lyst å telle litt mere nøyaktig
Eggene som ligger strødd løse rundt på bunnen og de andre småbladene har jeg ikke orket å ta noe overslag over antallet på en gang.

Orekongler er hevet oppi, og to brusesteiner sørger for god lufting av vannet.

Alt jeg har å gjøre nå er å.... vente! Og krysse fingrene og håpe på det beste, selvsagt.

[External Image]

[External Image]
Å kjære, vakre, vene! Jeg har ikke sett noe sånt før! Det tok tid for meg å finne ut hva i alle dager dette ser ut som. Til slutt gikk det opp for meg: couscous!

Ingen tvil om hvem jeg skal satse på når jeg en gang får septentrionalisene igang!
Det har du helt rett i, Inger Anne Første gang jeg så egg fra disse Coryene, gikk det ikke straks opp for meg hva det var jeg så på. Sånn som de dynger eggene oppå hverandre i klaser, så ser det ut som noe helt annet med en gang. Couscous (marokkansk matrett er det ikke?) kan ligne

Da jeg i går fikk se hele seansen in action, så jeg at hunnen hele tiden vendte tilbake til samme steder for hver eggrunde hun skulle legge fra seg. La den ene haugen etter den andre. 20 egg i en smekk så jeg rett etter at de begynte! Men etterhvert som timene gikk, ble det færre egg i hver runde. På slutten så jeg egg i bare små grupper, alt fra et par egg til 6-7 egg.
Ved et tilfelle så jeg til og med egg klistret på halefinnen til en av hannene Han kom nok i veien da hunnen holdt på å klistre dem fra seg et sted

[External Image]
Nå ble mitt nye speilrefleks-kamera levert på døra !

Jeg har slått kraftig på stortromma her, i tillegg til kameraets standardobjektiv (18-55 mm) har jeg fått to nye objektiver, det ene er macro, og det andre er en vidvinkel-linse av typen fish-eye. Har også kjøpt meg en flott Canon ryggsekk med spesialutformede rom inni til å oppbevare speilreflekskameraet, samt at det er plass til ekstra objektiver og div. småutstyr. Alt tilbehør og kamera-ting skal jeg oppbevare i den, sånn at jeg slipper å løpe huset rundt og lete etter ting mer.
Og til sist; et nytt minnekort til kameraet; 4 GB Sandisk minnekort av typen som tar 40MB i sekundet.

Nå har jeg lagt kamerabatteriet på lading så lenge, og tatt på lesebriller...for nå hadde faktisk tenkt å sitte her og lese bruksanvisningen....!
(ja, jeg må ha tørna, men nå tenkte jeg for en gangs skyld å lese en sånn...)
Canon ryggsekk? Det ville jeg IKKE hatt kameraet i om jeg tok det med ut blant folk (og tyver) ihvertfall

Men gratulerer med kamera, du har jo ganske bra bilder fra før, så nå regner jeg med du skal sette deg inn i alle innstillinger og gjøre dem enda bedre
Som nevnt; Canon ryggsekken er mere ment for husbruk
Jeg har ingen planer om å rusle rundt i svime på Karl Johans gate i juli måned midt i turist- og lommetyv-vrimmelen, med den sekken stappet med kamera og utstyr...

Men jeg tror jeg tør å ta den med meg rundt i nabolaget og i hagen når jeg skal knipse litt sommerbilder.
(hehe)
Gratulere med nytt fotoutstyr Mona. Hvilket kamera ble det?

(får ikke opp linken din)
Morten Kirkevåg
Gratulere med nytt fotoutstyr Mona. Hvilket kamera ble det? (får ikke opp linken din)

Nå er linken fikset, ble en liten feil der
Snopte meg litt jeg også, bestilte nytt kamera forrige Søndag med samme macro som du har fått.
Fikk kamera Onsdag formiddag, mens objekivet ikke ser ut til å komme før til Mandagen.

Litt kjipt å sitte her med ferdig opplada kamera uten objektiv.

Får bruke helga til å lese manualer jeg også.
Status c140 egg
Status på C140 eggene :
Allerede i går kveld så jeg at stadig flere egg så ubefruktet ut. Flere har blitt hvite i dag.
Det er en god del hvite egg der nå, og de første par eggene har begynt å mugne. Men det er jo håpløst å fjerne et enkelt egg med mugg inne i en stor klase friske egg... har ikke noe annet valg enn å la dem være, og håpe at flest mulig rekker å klekke likevel, før det sprer seg. Forrige gang hoppet det faktisk yngel ut av egg med mugg på...!

Vi får se altså, hva det ender opp med, og om klekkeprosenten blir brukbar. Med enormt mange egg i utgangspunktet, kan man jo nesten trekke et lettelsens sukk over at noen går føyken....

Tillegg i etterkant:
Forrige gang var midt på sommeren, og det var varmt i været og varmt inne.
Under klekkingen fikk derfor eggene ganske bra temperatur (jeg bruker ikke varmekolbe ved klekking av egg). Da klekket C140 eggene etter bare 3 dager.

Nå er det vel litt kjøligere, men jeg lurer på om eggene kanskje klekker i løpet av natta til i morgen. Kanskje... det går jo gjerne en dag eller to ekstra ved lavere temperaturer. Vi får se. Men mange egg ser fine ut nå, brunlige i tonen og ser en smule klekkeklare ut.

Orekonglene er tatt ut nå, og jeg erstattet dem med en filterpose med en neve torv. Det virker antiseptisk, litt bakteriehemmende, pluss at det senker ph. Jeg ønsker ganske lav ph på disse, yngelen ser ut til å være skjøre. Lav ph betyr mindre bakterier. Og arten stammer jo fra sortvannsområder i Amazonas, så det kan være noe i det.
Wow, Mona! Det må jeg si var en utrolig mengde egg! Gratulerer!

Håper det blir noe av noen av dem i hvert fall
C140 eggene klekker
I går formiddag så jeg de første Corydoras C140 ynglene poppe frem. I løpet av gårsdagen klekket stadig flere, men det blir nok ikke noe stort kull tross alt. Utrolige mengder egg har mugnet og fått sopp. Det ser ikke ut oppi der... men utifra hva jeg husker sist, så er det best å la dem være enda en liten stund. Forrige gang begynte jeg å plukke ut mugne egg med pipette og sprøytet dem i en bøtte. Og før jeg rakk å tømme bøtta, heldigvis, så jeg at det var yngel i bøtta! Det kom yngel ut av egg som var helt mugnet. Så man vet aldri, derfor må jeg "sitte på hendene mine" litt til og vente.

Det er vanskelig å si noe antall yngel, men jeg vil tippe at klekkeprosenten ikke kan ligge på mer enn et sted mellom 10-20%. Om det var 300 egg, så er det ikke rare utbyttet. Men jeg testet ph i går, og den er nok litt for høy ifht hva jeg tror en slik sortvannsart burde ha. Det burde vært veldig lav ph her. Jeg mistenker at det kan ha noe med saken å gjøre. Ph lå på 6.8, men burde vært lavere (min teori).

Jeg slo på lyset over yngeltanken nettopp, og da ble det liv og røre der. Det yret yngel over bunnen, små plommesekker med sytråd bakpå, som pilte i vill fart rundt etter noe å søke dekning under. Siden de virrer sånn rundt, klarte jeg ikke ta noen bilder av dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap