Inger Annes akvarieprosjekt (side 90)

Å herre. De er smellfeite! Hehe. Ikke rart du håper på egglegging der, nei. De må jo bare skvise ut no snart om de ikke vil sprekke
Ja, noen sylfider er de i hvert fall ikke. Og mannfolka er villige, de. Det er bare damene som på død og liv skal være så dydige.
Inaktiv bruker
Hei
Masse flotte fisker du har i karene dine Inger. Spesielt likte jeg L128 mallen du har. Har en salig blanding med maller jeg også, og flere blir det etter hvert. Skal etablere et artskar for peckoltia sp. L134 snart.
finn en video på you tube av coryer som leker, dra skjermen bort til glasset og be de damene ta en titt.

Enkelte leker jo foran barna og alt, så disse kan jo snart legge fra seg kyskhetsbeltet nå. Ellers vil de se ut som en kulefisk med bart snart
Nå har super-arcuatusene fått tubifex tidligere i dag, og nå en fôring med gammarusreker. De har fått vannbytte med litt kjøligere vann (funker ikke det, skal de få vannbytte med skikkelig kaldt vann) og en god dose Esha Optima. Jeg har renset pumpa deres, slik at det er både bedre sirkulasjon og oksygentilførsel. Nå må de da snart skjønne hintet! Nå skal jeg ha lek på dem!

Nå er det full pinne på dette karet. De skal få hyppige vannbytter og kaldt vann. Som sagt, mannfolka vet hva de skal gjøre, så de er borti damene titt og ofte. Men damene forsøker å stikke av fra mennene! Det eneste ekstra jeg vet jeg kan forsøke, er å ta vann fra et kar der det er lek, og flytte over til dette karet. Forhåpentligvis blir det med litt hormoner eller feromoner eller hva nå som befinner seg i vannet når de leker. Om det kan fungere, vet jeg ikke, men det er verdt et forsøk. Forresten kan jeg også i et krisetilfelle forsøke å flytte fiskene også. Når jeg bare får en viss treg bakdel i gang, så blir det omflytting i karene, og til slutt skal det da bli ledig i karet der suvattiien min befinner seg. Tanken er da at super-arcuatusene skal få flytte dit. De får ikke bedre plass der, men det er plass til å sette et utvendig filter der (det er kun på denne enden av reolen at jeg har plass til å sette filtre ved siden av). Jeg har nemlig tanker om å gi dem det før eller senere (nå har de et innvendig Eheim-filter jeg en gang fikk for en billig penge på auksjon).
Corydorasyngel er morsomme, små dyr. De er utrolig flinke til å gjemme seg, så man kan få noen overraskelser av og til. Jeg vil ikke akkurat påstå at det er en overraskelse at det kryr av småttiser hos atroene mine, men jeg er imponert over hvor godt de små kan gjemme seg. Jeg hadde nettopp min x-te yngeltelling for dagen, og denne gangen fant jeg kun 5 av de små. Det er uvanlig lite, da jeg bruker å telle ca. 10 hver gang. Vel, jeg ble ikke akkurat bekymret, men hadde lyst til å se det kry småttiser igjen. Dermed slapp jeg nedi et par tabletter med JBL Tabis, og ble stående for å titte. Og med en gang kommer det tøflende fram den ene småttisen etter den andre. Det er som om de bare dukker opp fra intet. Jeg kunne ikke en gang se hvor de hadde gjemt seg tidligere! Jeg greier forøvrig ikke å se meg mett på atrosmåttisene. De er utrolig søte.

Jeg har forresten snakket med fiskepasseren min, og det viser seg at han er helt uskyldig i det jeg trodde om jobben han hadde gjort mens jeg var borte. Han har trofast vært innom hver dag. Grunnen til at det manglet en del yngel, var at innetemperaturen hadde sunket til 15 grader en dag, og flere småttiser strøk med da (noe som er ganske så forståelig). Merkelig nok var de de største småttisene som døde, mens de minste greide seg gjennom kulda. At det kun var halvfullt i yngelkarene var av den enkle grunn at han kun hadde fylt dem halvveis (gudene vet hvorfor - kanskje fordi man må kjenne teknikken for å få fylt dem godt nok opp ved å holde dem under springen. Jeg vet ikke hvilket geni som en gang installerte en rund vask på kjøkkenet, men det er i hvert fall helt håpløst å bruke, da man ikke får plass til noe av litt størrelse nedi vasken).
Noen bilder av disse små kunne vært kjekkt
Sølvi Gullaksen
Noen bilder av disse små kunne vært kjekkt :)

Se innlegg 1749!
I går viste super-arcuatusene mine null reaksjon på behandlingen de hadde fått dagen før. I dag derimot, er mannfolka spinnville. De forsøker fortvilet å tilby sine tjenester til damene, og damene vil definitivt ikke ha noe slikt tull. Det ender som regel i vill jakt, der damene forsøker å stikke av, og mannfolka forsøker å ta dem igjen for å legge seg på tvers foran dem. Sukk... Fortsatt like dydige, altså. Men jeg skal i det minste ikke klage over at det ikke er lekstendenser der. Mannfolka er svært så klare for litt bartekos. Og nå må da snart en dame sprekke, enten på den ene eller den andre måten?
søt valp
vokste selv opp med k.munsterlandere hvis jeg begynner med jakt en gang skal jeg ha munsterlander!
Hvilken kennel skaffa du deg den?
Hun er kjøpt fra Irmüns kennel, like ved Nordkisa. Ei fantastisk bikkje - jeg kunne ikke vært heldigere med henne. Jeg har forøvrig lang tradisjon med hold av münsterländere i familien, så jeg kjenner rasen svært godt. Jeg tror de fleste münstere i Norge kan føre sine gener tilbake til den første vi hanne hjemme da jeg var liten. Irmüns kennel ble forøvrig startet med halvsøstra til den første bikkja vi hadde hjemme, så det er jo nesten slektskap til den jeg har nå.
Münstere er fantastiske hunder, men ikke ei bikkje for de som ikke har hatt hund før. De er meget smarte/intelligente, og har samtidig en veldig sterk vilje/er sta. De har verdens mest fantastiske personlighet!
Jeg har akkurat bestilt en god dose Wormer Plus - både for å teste den, og for å kjøre kur i alle karene mine. Jeg har slitt med innvollsorm i flere akvarier i høst, og det virker som om det smittes mellom dem hele tiden. Siden de alle deler utstyr for vannbytte, virker det som om det sprer seg sakte men sikkert. For å være på den sikre siden, skal jeg nå rett og slett kjøre kur på alle akvariene, slik at jeg ikke trenger å bekymre meg mer. Det blir en større jobb, men den måtte gjøres før eller senere. Jeg mistenker nemlig at nok ei kule har blitt smittet. Urk!
Hvor kjøpte du medisinen? Jeg tror jeg har innvendige parasitter på L-mallene mine og kunne godt tenke meg å kjøre en kur på de.
Det stemmer, bortsett fra at jeg kjøpte det her. Men egentlig tror jeg det er de samme folkene, ettersom de linker til Plymouth Discus på denne siden, og at prisene er de samme. De var i hvert fall greie nok til å ikke skrive fiskemedisin på tolldeklarasjonen. Vel, de droppet i hvert fall "fish" skrev de i en e-post til meg. Så får vi se om det er godt nok til å få det igjennom den norske tollen.
Det står Chris Ingham som eier av begge nettsider, så det er nok "samme ulla", ja

Nå har endelig coryene oppdaget at det er slutt på juleferien, for nå er det full rulle i trillekaret igjen. Jeg har riktignok ikke sett T-stilling eller egg ennå, men det er garantert at det kommer. De er helt fullstendig propell, alle sammen. Det er ikke bare trillene er som er opphissede der, men også duplicareusene og concolorene. Den eneste spenningen i kveld gjelder hvor mange arter som kommer til å leke, ikke om det kommer til å bli lek.

Første forsøk på trigging av super-arcuatusene har ikke ført fram. Det har vært ørlite grann økning av aktivitetsnivå, men det er alt. Hannene har forsøkt å lokke damene, men som vanlig vil ikke damene. At de ikke skjønner sitt eget beste? Det må da sprenge på med alle de eggene! Uansett skal jeg nå gi dem et langt større kaldtvannssjokk i kveld, så får vi se om det hjelper på. Jeg har ikke tenkt å gi meg før de skviser ut herligheten!
Kan bli mye jobbing med mange corybarn virker det som

Når det gjelder super-arcuatusene ,så kan du jo prøve å ta litt av vannet fra de som leker over til disse .Kanskje det får dem igang.
Jeg synes egentlig ikke det blir så veldig mye mer jobb om jeg har mange eller få små. Jeg holder dem en del samlet, så da blir jobben omtrent like stor.

Super-arcuatusene fikk en dose med kaldt vann i går, samt litt senket PH. Så nå får vi se om det hjelper (jeg tror det ikke før jeg får se det).

Trillene holder fortsatt på med lek, så de hadde visst mye som skulle ut, de.

Ellers så sitter jeg og fikler med handlelista mi når det gjelder akvarieting. Foreløpig ligger prislappen på 23 000, så det sier seg selv at det nok tar litt tid før jeg får tak i alt jeg trenger Jeg har ikke så mange penger å avsette på temmelig mange år ennå. Jeg får stole på at jeg får litt salg på fisk etterhvert, slik at jeg får inn litt penger som jeg kan bruke. Det blir jo salg etterhvert, med alle coryene som ryr ut med egg. Men det tar jo sin tid før jeg kan selge, ettersom jeg vil beholde coryer til de er ett år gamle.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap