Elins lille hjørne (side 90)

Hei ELin

Bestilte du kun den ene flasken?
Ville bare si fra om at denne teksten da popper opp når man kjøper noe til under 25 Euro (se nedenfor) De har altså en minstebestillings-sum i nettbutikken sin. De blir et påslag/gebyr på 3 Euro dersom man bestiller varer for under 25 Euro.

"
Mindermengenzuschlag

Bei Bestellungen mit einem Gesamtwert von unter 25,00 Euro berechnen wir einen Mindermengenzuschlag von 3,00 Euro.

Sie können den Einkauf fortführen, um den Gesamtwert ihrer Bestellung über 25,00 Euro zu steigern, damit dieser Zuschlag entfällt
"

ElinH
Men... så bestilte jeg en pakke fra [B]Valenta-Aquaristik[/B] i Tyskland samme dag (31. januar). 1 liter eikebarkekstrakt. Der har jeg ikke hørt noe som helst etter at jeg fikk det jeg antar er ordrebekreftelse (jeg kan ikke et ord tysk!). Nå har jeg ikke sjekket nettbanken, men jeg tror ikke pengene er trukket enda heller. Det er nok bare slik at de ikke har den på lager, så jeg regner med at jeg hører noe etter hvert.
Mona:

I godt samarbeid med babelfish da jeg bestilte skjønte jeg at jeg måtte betale 3 euro ekstra pga minstebestillingen Så ettersom jeg forstod ble det lagt til. Fikk en ordrebekreftelse på e-post også, men har ikke hørt noe etter det. Godt mulig de ikke har den på lager, så jeg er ikke urolig... men det er liksom litt "ekkelt" å bestille fra et nytt sted når du ikke engang skjønner et ord av det som står. Kunne jo like gjerne vært polsk for min del :p Hehe.

Irraolsen:

Hei! Noen ekspert å paletter er jeg ikke akkurat, men... kan jo prøve meg.

Paletteggene er knøttsmå, runde og ganske lyse/hvite i fargen. Palettene vil helst ha en hule, og legger egg i taket på hula. Høres jo ut som om det er egg, men uten å ha sett de er det ikke mulig å være sikker
Det at hannen rister er "flørting", ja. Til og med hunnen kan riste, og vil spesielt bøye seg og vise frem den røde magen sin til hannen.

Hunnen vil ikke miste fargen etter at hun har lagt egg. Hun vil ha klare farger så lenge det finnes egg og yngel i karet som hun passer på.

Vær klar over at palettene ikke har noen helsesøster eller bøker å lese i (hehe), så det kan hende at de må prøve noen ganger først, før det blir yngel ut av det. Ofte ender det med at de spiser opp eggene de første gangene. De trenger ofte litt trening først altså. Men før eller senere får de det til.

Fasinerende fisk, med utrolig god yngelpleie! Veldig morsomt å se på
Har jo intensive vannbytter over hele huset denne helga, og det har ikke blitt "ledig" mellomlagret vann til å bytte på atroyngelen hverken på fredag eller i går. Har derfor byttet vann nå, og for å forsikre meg om at jeg ikke har dratt strikken for langt med mine små, testet jeg for NH4, NO2 og No3.

Flotte verdier på alle sammen, så de har ikke lidd noen nød i det hele tatt. Hurra! Hadde faktisk mindre nitrat i de to plasttankene enn jeg pleier å ha i akvariene, så det var godt å se.

Kunne ønske jeg klarte å holde nitrat så lavt hos de eldre ynglene/ungfiskene også, men gud vet hvor mye vann jeg måtte ha byttet for å klare det. Nitrat i karene deres ligger på rundt 20 mg/l... hos atroene lå den på 12,5 mg/l. Jeg har jo nitrat rett ut fra krana også, så enkelt skal det ikke være.

Uansett, føler meg beroliget når to hele dager uten vannbytte ikke har ført til begynnende utslat på hverken nitritt eller ammoniakk. Det fóres jo ganske hardt i disse to tankene, og fisketettheten er stor, med 50 yngler i hver av tankene.
Takk!
Okei! Takk for svar Så får jeg bare krysse fingra å håpe
Er nok ikke stort annet å gjøre Trøsten om eggene skulle forsvinne pga urutinerte foreldre, er at det tar ikke lang tid før de er i gang. Paletter er takknemlige slik, de leker både lett og ofte
Da er helgens maraton-vannbytter ferdig

360 liter vann er tappet ut, og 360 liter vann er fylt tilbake. Oi, det er 72 bøtter, det! Det betyr at det ble litt trim på meg også.

54 literne har fått 30 liter vannbytte, mens 110 literne har fått 50 liter vannbytte. Nå har jeg bare god samvittighet, og med unntak av at alle bøtter skal vaskes, stampen må skures og alle luftesteinene skal skures, alle fiskene fóres og ny artemia skal settes til klekking, så er jeg klar for en ny uke

Har forresten en hel bøtte med leucocephala her. Jøss som den planten vokser! Skal få sortert og beskjært stilkene og funnet passende steder å plante de. Slike hurtigvoksende planter er gull verdt i kar der det fóres mye, så her skal ikke en eneste stilk gå til spille
Det var ikke få bøtter å bære ,flink du
Selv har jeg bare dovnet meg i dag .
Hehe, det var nødvendig

Og nå er hele bøtteballetten skurt i glovarmt vann også. Både bøtter og luftesteinene får et sleipt belegg etter en stund, så det er fast innslag hver søndag og skure hele greia. Er ikke sikkert at belegget er farlig, men her tas ingen sjanser!

Tror da jammen meg at artemiaklekkingen min nesten feilet i dag?! Grrrrrr. Fikk bare omtrent halvparten så mye artemia som jeg hadde regnet med. Får håpe det er nok til småttisene, hvis ikke får jeg supplere med noen mikroorm
Nå har jeg tatt en liten slamsuging i rekekaret, og takk og pris for at det ikke er ofte!

Pille rekeyngel ut av bøtta med pipetter tar egentlig ganske mye tid :p

Det som er bra med det, er at det må være en god del rekeyngel nedi der Veldig bra, siden jeg ikke har sett så mye rekeyngel siden i sommer. Kanskje noen vil vokse opp nå
Bruker du pipette til det, brukte finmasket hov jeg, de pleide som oftest å krabbe oppi der av seg selv når jeg tok hoven rolig bort mot dem. Synes lissom det virket lettere.
Ble litt skuffet når jeg ikke lenger fikk rekeyngel i bøtta ved slamsuging, det var etter fiskene kom oppi, gir som du sier en liten oversikt.
Jeg får omtrent kula av å bruke håv når de er så små (type 3 mm) Jeg ser de nesten ikke, så jeg er da aldri sikker på om jeg får de ut av håven igjen :p Har funnet ut at pipetter er perfekt redskap for slike nyklekte rekeyngel

På de større bruker jeg håv om de skulle havne i bøtta. Men de blir raskt flinke til å hoppe unna!
Næ, bare snur hoven på hodet, så ser du om den svømmer ut.
De som mest sannsynlig hadde blitt med oppi bøtta før, virket nesten på meg som de gikk fort oppi hoven når denne kom i bøtta, fordi de viste det var veien hjem. Bare slo meg andre og tredje gangen jeg satt med lommelykt og hov oppi bøtta etter vannbytte, de som var litt større enn de minste søkte fortere til hoven og var roligere, de svømte oxo fortere ut av hoven når den var i akvariet. Det får en jo til å gruble.
Ja, det gjør det faktisk

Disse små er ganske rolige, så det går faktisk overraskende greit å suge de opp med pipette
Kveldsmat hos atroene
C. atropersonatus 3,5 uker gamle

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Siden det 50% vannbyttet i 110 literen her ved PCen i går har det vært en utrolig aktivitet.

Ganske stilig å se på... 3 grupper corydoras som går bananas i hele karet. Prøvde å ta noen bilder, men dessverre... jeg begynte å vaske glasset utenpå i går, å må ha glemt å pusse det, for det er fullt (og jeg mener FULLT!) av vannstriper på glasset. Likevel, synet er så flott at jeg poster bilder likevel. Se bort fra alle hvite striper og flekker :p

C. weitzmani
C. metae
C. atropersonatus

Det bør helst ikke bli egg ut av denne voldsomme aktiviteten (egentlig kjenner jeg lusa på gangen, men håper bare de nyter masse rent vann og ikke leker siden de er tre forskjellige grupper. Eggplukking blir det ikke uansett!)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
O glede, rekeyngel i 54 literen også Både knøttsmå, og noen halvstore. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har sett en eneste yngel på månedsvis, og plutselig ser det ut til å fungere så bra. Merkelige greier.

Ellers har jeg en idiotisk hodepine i dag, som ikke vil forsvinne, så jeg gjør bare det aller nødvendigste; dvs. å bytte tilsammen 50 liter vann fordelt på to kar, samt mating.

Artemiaklekkingen feilet igjen. Antar at det er noe med eggene som ikke stemmer, eller at jeg ikke klarer å få god nok temp.. det er jo iskaldt her!

Ettersom jeg har bestilt instant baby brine shrimp fra akvarieudstyr (og pakken er sendt), har jeg bestemt meg for å legge ned artemiaklekkingen.

Atroene er 4 uker gamle i dag, og kan fint spise finknust discusgranulat og mikroorm frem til glassene (bestilte to når jeg var så godt i gang likevel) kommer fra Danmark.

Klekkeriet står i gangen, rett ved PCen og rett utenfor soveromsdøra... etter snart 19 uker i strekk med klekking skal det egentlig bli litt godt å slippe boblingen også.

Ingen frafall forresten, de ser ut til å ha det bra. Men synes ikke veksten har vært all verden den siste uka, så jeg må nok krype til korset og få flyttet de over i en 54 liter i løpet av helga.
Hurra for dere som fyller 4 uker (passet ikke helt til melodien, menmen).

Det siste bildet viser forresten hvor stor, hvit mage de får av mikroorm

Dette er altså atroenes 4-ukers bursdag!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det siste bildet

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap