Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 90)

mona o
[QUOTE=Jarle F]Håper du at alt blir levert i dag ? Du venter vel ikke :p hehe


Neida, jeg sto opp klokka halv åtte i dag fordi jeg syns det er sååå moro å stå opp tidlig [External Image]
Ikke fordi jeg tenkte "det er fredag, kanskje Webzoo ringer og sier at reolen blir levert i dag".

Neida, det var ikke noe sånt!



Sorry men nå sitter jeg og gliser
Jeg har fått to hentelapper fra posten i dag. De pakkene inneholder akvarierelaterte saker De skal hentes i morgen.
Den ene er fra Asia og inneholder 100 catappablader fra den faste leverandøren på eBay.
Den andre inneholder masse forskjellig fra Aquaristikshop, en hel liste med saker jeg trenger når jeg skal starte fra scratch igjen Det er flere håver, fôrbokser av div. slag, artemiaegg, luftpumpe, slanger, diverse plantegjødning, en nano varmekolbe for yngelkar, noen medisiner mot vanlige fiskesykdommer, noe filtermateriale osv.

Alt dette må bare ligge pent i esken sin til akvariene kommer.... noe som blir snart, håper jeg!?
Det ble åpenbart ikke denne fredagen, men nå satser vi friskt på at det blir neste iallefall! Da er det fire uker siden jeg bestilte, om jeg ikke har regnet feil i farten her.

Dagens spenningsspalte dette her

Er vel mange som er innom daglig for å finne ut om Mona har fått akvariene sine. Nesten så det var en selv som satt og ventet.
Aquaristikshop pakker er rene julaften :-)
Nå er pakken fra Aquaristikshop hentet, sammen med den lettere maltrakterte kartongen fra Asia med catappa-løv. Julaften! [External Image]



Det er masse rart oppi bestillingskassen, bl.a. diverse fôr så jeg har å variere med Jeg har valgt en del flakfôr istedet for å bare ha tabletter, siden tablettfôr støver og forurenser så fryktelig i karet (med ekstra masse pestsnegler som resultat). Blant annet har jeg kjøpt en ny type flakfôr som virker veldig lekkert for fiskene; Tetra Delica Mix flakfôr. Blant flere andre er også Tetra Diskus er med i kassa. Andre merkers diskusfôr har dessverre ikke samme virkningen på fiskene. Av en eller annen utrolig mystisk grunn så er åpenbart Tetra Diskus fôret ekstra appetittvekkende for Corydoras (og sikkert andre fisk også). Så det må bli Tetra sitt fôr der, selv om jeg er litt irritert på meg selv over å kjøpe Tetra som merke overhodet (prinsipper er til for å brytes...hehe[External Image]) Jeg hater deres jukseprodukter som Easy Balance, der de lover at du kan gå et halvår uten vannbytter (!!!) De kunne lagt til mere tekst på flaska der, nemlig "bare kjøp og bruk dette humbugproduktet her - vi driter nemlig i fiskene dine, og lyver deg gladelig opp i trynet, bare vi tjener penger på deg". Det er Tetra...!

Men nå sporet jeg visst litt av der....

Men det var litt dumt at jeg glemte å legge en bestemt ting til da jeg satt og la inn bestillingen, og det er [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=401410&t=temartic_e&userid=p99mfFNpHGQV36SqBNfK3DTbjpyl8IiE2gw]Eheim sugekopper[/URL]! Det er noe jeg alltid må ha liggende. Jeg bruker alltid å skru inn en sugekopp eller to i mangroverøttene før jeg setter dem i akvariene (tomme), så blir de stående på samme plass uten å sige i åresvis. De sitter dønn fast på plass med en sugekopp!
Noen ganger har jeg sugekopp fra rota på bakglasset eller et sideglass, sånn at den står litt "oppreist" i en posisjon der den vanligvis bare ville ramlet overende. Alt for "designet"! Hehe!

Men jeg kom til å tenke på at jeg har jo ennå ikke fått noe av bestillingen(e) mine fra Webzoo, så jeg kan jo bare sende en email og be han slenge på noen ekstra sugekopper til meg der. Håper de har det på lager da....gidder ikke vente ennå en uke eller to på bestillingen min pga noen sugekopper!

Jeg har bl.a. 2 luftpumper i kassen fra Aquaristikshop, og den ene var største og kraftigste modellen fra Schego; M2K3. Den har jeg tenkt å bruke til mellomlagring og lufting av vann til vannbytter. Det trengs en skikkelig god og kraftigere luftpumpe enn normalt til en så dyp vanntønne(70 cm høy) som jeg har, for vanlige luftpumper greier ikke pumpe luft gjennom en luftestein på den dybden. Luftesteinene jeg bruker er mine favoritter med innebygde tilbakeslagsventiler, det ligger 4 av dem i kassa.

Til vannlufting i tønne har jeg selvsagt prøvd flere typer, både av luftpumper og brusesteiner, for å se om noen lar seg pumpe luft gjennom på 70 cm dybde. Men nei, det går ikke med vanlige luftpumper.

Før hadde jeg jeg AquaMedic Mistral 300 luftpumpen (den kraftigste de har med 4/6 mm luftslange, etter det øker modellenes slangediameter), men den er jo litt dyr - så jeg håper jeg skal klare meg uten den. Håper at Schego M2K3 skal holde... og den er iallefall dobbelt så tung og virker veldig kraftig ifht vanlig luftpumpe! Jeg har jo kjøpt en til fra Scehgo, en Schego Ideal. Den skal ikke brukes til lufting av vannbytte-vann, men klekking av artemia og slike småting.
Aquaristikshop har ikke noe bilde av Mistral 300 pumpen, men man kan se bilde av den her istedet.

Men jeg har ikke testet M2K3 ennå.... Hvis ikke den duger heller, får jeg bare kjøpe Mistral igjen etterhvert. Mistral300 koster totalt ca 640 kroner, etter at den er ferdig fortollet inn til Norge.

Jeg klinte også til og bestilte en hermetikkboks med Sanders artemiaegg...! Nå har jeg i årevis! Brukte dem før, og kvaliteten på eggene holder det reklamen sier, topp klekkeprosent!
Også var jeg flink og husket å få med en del av den aller beste plantegjødningen jeg har brukt; nemlig Dennerle! Echinodorus Tabs f.eks., får sverdplantene til å doble størrelsen sin på halvannen måned Jeg er veldig glad Aquaristikshop begynte å selge det merket. Jeg måtte kjøpe det av en annen tysk nettbutikk før, som ikke hadde så god nettbutikkløsning som Aquaristikshop har.

Det var masse annet i kassen også, selvsagt, men nå har jeg bablet lenge nok

[External Image]
Plussmedlem
For å ta det siste først, bablet lenge nok? Begynte jo såvidt å få snakket deg varm jo...

Må merke meg det flakforet, og prøve det selv. Bruker endel flak til cory.
Både maller og cory her elsker TetraDiscus, og det virker ikke akkurat som det er slankekost for de. Blir feite og fine, og leksvillige....

Så forresten at prisen på catappa har gått litt opp siden sist jeg kjøpte, og ene leverandøren har ikke de bladene jeg liker best. Nemlig små, søte blader.... Syns de er finere enn de store...
Babbel og babbel. Alt du skriver står forsåvidt i trådene dine fra før, men her kommer en forholdsvis grei oppsummering av hva man kan ha bruk for i noen få innlegg.

Det har seg nemlig slik at Aquaristikshop har et "wishlist"-valg, Webzoo har "Huskeliste", jeg er førstereis på oppsett av reol med oppdrett i bakhodet - for min del er jeg villig til å holde ut bablingen din en stund til ;o)
Jeg skulle ha likt å gå på oppdagelsesferd i den pakken der!
Inger Anne
Jeg skulle ha likt å gå på oppdagelsesferd i den pakken der! :-D

Ja, ikke sant? Man virkelig storkoser seg når det kommer en akvariebestilling i hus! Enda man vet nøyaktig hva som er i esken...!
Plussmedlem
Kan tenke meg gleden av å få inn ting til dine "første" akvarier igjen, som det på sett og vis blir Og ikke minst utolmodigheten du får når du venter på selve reolen! Du får bare tenke på oppsettene av akvariene så lenge!
Jeg lurer på om jeg på et eller annet vis må finne plass til Corydoras weitzmani også, i akvariene jeg skal ha fremover... De er bare så nydelige, og jeg savner dem sykt mye når jeg finner sånne bilder på pc'en min!

Her er en Weitzmani hunn til høyre i bildet, som forsøker å unngå to friere (de to til venstre er hanner) ved å begrave nesen sin dypt i sanda. Hannene hos Corydoras forsøker jo å "danse" foran nesen til hunnen og "brette" seg rundt snuten hennes for å oppfordre til lek. Ved å gjøre snuten sin utilgjengelig for dette, forhindrer hun tilnærmelsene deres.

Det ble faktisk lek og masse egg av dette tilfellet, for jeg hadde jo 15 Weitzmani'er, så det var andre hunner som var mer villige

[External Image]
Corydamer er så morsomme når de forsøker å unngå plageåndene (hannene). Når de står på rad og rekke i "skammekroken", dvs. med snuten mot glasset, i et hjørne eller under en rot, er det direkte komisk å se på.
Plussmedlem
Corydoras weitzmani er skikkelig lekker! Et av mine største ønsker også... hender det dukker opp noen på auksjoner, tror jeg, så de skal vel være mulige å få tak i

Så mange vakre arter der ute - så lite plass til dem...
Alltid et problem.
Det ble solgt weitzmani på auksjonen i moss i går, de gikk for en latterlig billig sum, tror det var 5 for 300 eller noe sånt. Merkelig dette med auksjoner, det er ofte de mest vanlige artene det er mest kamp om

Håper det blir reol på deg på fredag Mona, det blir spennende å følge med her når du skal sette opp karene
Plussmedlem
Var faktisk ganske mye cory i går... Husker ikke alle artene..
Green Laser, Gold Laser, Peru Gold Stripe, Schultzei(?), Nanus, Melanistus, Panda, Pygmeus(?), et par cw jeg ikke husker og helt sikkert masse mer...
Har fått email fra Webzoo, og forsinkelsen skyldes en ting;

det var feil ved et av de leverte akvariene mine, så de sendte det i retur.
Ellers er alt på plass og står i Webzoo's lokaler; varebestillingen av div. småsaker og reolen med alle deler + to akvarier.

Vi venter altså på tredjemann av akvariene... og nå er jeg redd det kan ta ukesvis. Blir ikke det som å begynne på nytt i hele venteprosessen, det at de har returnert et kar og så vente på det riktige?

*sukk*
Nei, det får bare komme når det kommer. Ingenting annet å gjøre ved det.
Plussmedlem
Sånt er så fryktelig surt Grusomt å vente så lenge på noe man gleder seg til. Men vet du når de sendte det tilbake? Det går jo an å håpe på at de sendte det tilbake for en stund siden og at akvariet kan komme til Webzoo denne uken? Det er vel lite sannsynlig, men likevel... hadde sett fram til å sitte å følge med på om du fikk reolen og reol-oppsettingen på fredag jeg nå, ettersom jeg har fri den dagen
Forresten, hvorfor sender de bare bestemte dager?

Forresten, et lite spørsmål til deg... hva slags lysarmaturer brukte du i den doble reolen din? Jeg er i planleggingsfasen her nå, og trenger litt tips, så bare lurte på hva du brukte. Til så mange kar nytter ikke dyre saker!
Anders Kaste
Forresten, hvorfor sender de bare bestemte dager? ........... ... hva slags lysarmaturer brukte du i den doble reolen din? .. Til så mange kar nytter ikke dyre saker!


Min doble reol var 6 x 85 L Akvastabil-kar med sort ramme. Vet ikke hvorfor jeg valgte det fremfor helglass, men sånn var det da.

Der var planen at det etterhvert skulle komme heldekkende armaturer fra Akvastabil Effectlline. Jeg startet med 6 stk ett-rørs enkle lysarmaturer av denne typen (i svart farge). Hadde ikke råd å kjøpe 6 stk Akvastabil armaturer på èn gang, så jeg bestilte først to stk til å ha nederst i reolen for å blende vekk det sjenerende lyset fra ett-rørs armaturet.
Planen var å vente til jeg hadde råd, så kjøpe to Akvastabil armaturer til, og så vente litt, og så kjøpe de to siste... Men nå solgte jeg jo reolen før jeg kom lenger!
Sånn var det altså med den saken; enkle ett-rørs armaturer. Ikke dekkglass, så akvariene var i prinsippet derfor åpne og fordampingen var stor.

________________________________

Jeg snublet over noen opplysninger eller tørre fakta på profilen min akkurat nå, da jeg var på vei hit til den personlige akvarietråden.


*hark* Dere har hørt fra meg 19743 ganger her på Akvaforum....eller 19744 med dette innlegget. Det betyr at det altså bare er 256 innlegg igjen til jeg når den imponerende pratmaker-summen av 20.000 innlegg! *gisp*

Noe som "skremte" meg ennå mer og som fikk meg nesten til å miste pusten er;
"10335 unike brukere har sett tråden"
Hæ? Er det mulig? HAR vi så mange brukere engang her på AF da?
Ble brått litt skremt, jeg! Man sitter jo bare her og snakker om filtergørr og innkjøring og fisker man liker og ikke liker, og tror man sitter der og prater for seg sjøl.... men det gjør man så sannelig ikke.

Kjente jeg et snev av skrivesperre-angst nå...?? Over 10.000 unike brukere.... så mange mennesker har sett på bildene og lest det jeg skriver.
Og jeg som liksom så for meg at jeg nærmest hadde en monolog her iblant, og kanskje hadde en håndfull innom på en heldig dag! [External Image] Hehe.

Det var rett og slett et sjokk nesten å legge merke til det sifferet der, og jeg kan ikke si jeg husker å ha sett det før noengang. Det var rart....!


[External Image]
Usj, så kjedelig...

akkurat det samme skjedde når jeg bestilte porsadeler til min nye reol. Bestilte fra Webzoo da Aquamanias hadde stengt pga Brasiltur, jeg ville jo få den raskest mulig. Så måtte det bestilles fra leverandør, så kom feil farge, vips så kunne jeg like gjerne ventet til Mr. Amundsen var tilbake igjen... menmen, sånt skjer, det er bare så kjeeeeedlig å vente, hehe.
Plussmedlem
Takk for svar Da vet jeg at det er mulig å få tak i billige armaturer. Åh, håper Webzoo svarer på mailen min med pris-spørsmål snart! Når man først er inne i en planleggings-fase over nye akvarier har det lett for å ta av litt :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap