Leifs verden, del 2 (side 90)

Hyggelig med inspirasjon Leif, det er derfor jeg følger din tråd! Morsomt med bilder og oppdateringer. Reolen blir skikkelig gjennomført!
Gleder meg noe så sykt til Apisto-forøkelsen selv. Den ligger rett rundt hjørnet . Og da kan jeg oppdatere med litt mer enn arbeid og diy, selv om det også er morsomt...
Inaktiv bruker
Ser glassmesteren fortsatt er i full vigør oppi Hof..
Hvordan står det til oppi der Loffa? det er jaggu lenge sia nå!
Og Frosken/Trine, hvordan går det?

- Vegar Haugerud
Vegar Haugerud
Ser glassmesteren fortsatt er i full vigør oppi Hof.. :-) Hvordan står det til oppi der Loffa? det er jaggu lenge sia nå! Og Frosken/Trine, hvordan går det? - Vegar Haugerud

Halloen Vegar.
Ja er nok en stund siden du var innom AF. Her russler det sakte men sikkert fremover. Går hovedsakelig i Apistogramma nå, og håper det økes i midten av denne mnd. I enden av tunellen skal det kun være apistoer å se.......

Ellers russler det som det pleier, og har planer om å bygge ut reolen slik at den blir i vinkel-
Håper ting går bra for deg og at alt er vel med deg og familen

Add; Endelig en lillestrøm seier.....
Inaktiv bruker
Det høres konge ut! ikke lest igjennom alt du har skrivd siden sist jeg skrev her, så spørsmålet er egentlig hvor mange karr du har klart å dytte inn nå?
Apistogramma er bare flott fisk det, men har du no maller igjen da ?

Alt går som det pleier her i gården, men ingen akvarier igjen dessverre. Luftfuktigheten har heldigvis sunket etter at jeg tømte siste karret, men det er vel det eneste bra med det.
Hvordan står det til med guttungen(e) og W da?

ADD; det var på tide..
Vegar Haugerud
Det høres konge ut! :-) ikke lest igjennom alt du har skrivd siden sist jeg skrev her, så spørsmålet er egentlig hvor mange karr du har klart å dytte inn nå? Apistogramma er bare flott fisk det, men har du no maller igjen da ? Alt går som det pleier her i gården, men ingen akvarier igjen dessverre. Luftfuktigheten har heldigvis sunket etter at jeg tømte siste karret, men det er vel det eneste bra med det. Hvordan står det til med guttungen(e) og W da? :-) ADD; det var på tide..

Antall kar er mindre enn ønsket for å si det slik, men har fått byttet ut noen til noe større. Er vel 13 kar her bare nå tror jeg. Har mistet litt oversikten etter utblokkingen av reolen nede. Har også begynt å flytte ut yngler i egne kar. Akkurat nå har jeg yngler på Apistogramma borellii, baenschi, bitaeniata fra Rio Tigre og barlowi. Alle begynner faktisk på bokstaven B, hehe. merkelig. Nye egg har klekket i dag hos baenschi apistoene og palettene.

Har bare noen få ancistrus igjen her, og de skal ut sammen med alt annet som IKKE er Apistogramma.

Wenche og guttungen har det bra. Jr er 4 i juli og vokser som et uvær. Eldste guttungen er konfirmant nå i juni og har vokst forbi meg allererde =(

1+2. Ingenting er så vakkert med en Apistogramma som når hua går med munn full av yngel

3. Apistogramma baenschi hannen. Endelig fikk jeg et bilde av han Simen

God natt alle sammen
Ikke mye nyt tsom har skjedd her, men har fått fyldt opp 128L for å se om den er tett. Det ser slik ut og lar det likevel stå til i morgen for å være på den trygge siden-

Blir vel å vaske den andre 222L i morgen og i løpet av uken/helgen få satt inn ei ny side i den, slik at den kan settes inn i reolen i kjellern.

Nyklekket cory yngel piler rundt i karet sitt som helikopetere og får smilet til å neste gå rundt. Virkelig artig å se disse små barte tussene fare rundt. Ligger igjen en del egg som ikke har klekket, ubefruktet. Tar de ut først i morgen for å være trygg på at alle egg som skal klekkes, er klekket.

Har ikke tatt noen nye bilder i dag, men legger ved noen Apistogramma barlowi yngelbilder tatt i går. Et vakkert og herlig syn

Å da var baenschien sammarbeidsvillig he he he. Jeg bare digger den... den også
Har nå pløyet gjennom Tom C sin artikkel: Collecting in Río Tigre / Río Pucacuro 2010.

Må si jeg bare beundrer Tom og de han har med seg for sin innsats for å fange disse fiskene. Lange timer, traskende gjennom jungel i ulent terreng, kommelige forhold med vasker og toaletter uten vann, insektsbitt over hele kroppen som gjør at en nær ville selv gått amokk, for å nevne noe.

Å lese at han selv fikk med det lokale politiet til å finne lokalitet og fange fisk, ja det gjør dette noe spesielt og spennende.

Jeg tror ikke den menige mann aner hva som ligger bak en slik tur for Tom og hans reisefølge. Retter en stor takk til Tom C og "hans menn" som deler fisk, bilder, opplevelser og artikkler med oss som har denne lidenskapen.

Jeg antar det paret jeg har med Apistogramma cf bitaeniata Rio Tigre ble fanget på denne turen. Det gjør denne artikkelen noe spesiell. Er på alle måter historien bak disse fiskene, som er så utrolig vakre. Alt slitet og arbeidet som ligger bak dette paret gjør fiskene for meg veldig spesielle. Tusen takk Tom C for at du deler lidenskapen med oss....
Jeg måtte rett inn å se på artikkelen Leif. Jeg kom på at jeg har lest den før, men jeg leste alt fra A til Å igjen - og det er like spennende hver gang! Spesielt morsomt at Tom viser bilde av sine flotte viltfangene Apistoer der nede med habitatet de går i, og i etterkant når de er hjemme i hans egne habitat. Men jeg må bare si en ting... jeg tror Tom C bruker en form for utvidet 3D teknikk her. Jeg synes det kravler og klør overalt når jeg leser disse artiklene hans he he he. For et liv! Når jeg la den digre rota oppi karet i går, så jeg det kom edderkopper og et par larver ut. Hadde det ikke vært for at det er å utsette fiskene for mer stress, hadde jeg slengt alle Apistoene jeg har oppi med dem. Da ville det bli killings og et festmåltid for mine herlige GRAMMAPISTOER he he he.

S
...... kommer jeg gående gjennom et rom jeg tidligere ikke hadde sett. Hvor kom det rommet fra og hvorfor har jeg ikke sett dette tidligere, i mitt eget hus? Jeg titter inn i rommet og får øye på 4 kar som står i en reol formasjon, går bort til det og hva får jeg se. Svarte h.... det ligger masse apistoer som knapt klarer å svømme og som virkelig trenger hjelp. Jeg får panikk og skriker ut at jeg trenger hjelp ( akkurat som det skulle være mennesker det her var snakk om) Jeg stresser og svetten pippler og roper atter en gang HJELP desperat og våkner i det kona sier "Har du blitt sprø"?

Ja det har vært en forferdelig natt med drømmer og et renspikka h..... Å våkne svett, småstressa og med ei kona som tror en har tørna helt er ikke akkurat det en ønsker.

Mon tro om dette forsetter til natt igjen? Håper ikke det.

Karet jeg silikonerte, 128L, er desverre ikke tett likevel. Men den lekker i motsatt ende av det jeg silikonerte-Det betyr vel at jeg må silikonere alt på nytt, og ta vekk all gammel silikon. Jaja, det får stå til senere da. Det vesentlige er å få vasket og satt inn ruta i den andre 222L.

I kjellern i dag fikk jeg endelig se barlowi kull nr 2 ute av munn til hu mor. For første gang fikk jeg altså se at hun hadde "frigitt" ynglene sine.

bilder av kull 1 og to
LOFFA
...... kommer jeg gående gjennom et rom jeg tidligere ikke hadde sett. Hvor kom det rommet fra og hvorfor har jeg ikke sett dette tidligere, i mitt eget hus? Jeg titter inn i rommet og får øye på 4 kar som står i en reol formasjon, går bort til det og hva får jeg se. Svarte h.... det ligger masse apistoer som knapt klarer å svømme og som virkelig trenger hjelp. Jeg får panikk og skriker ut at jeg trenger hjelp ( akkurat som det skulle være mennesker det her var snakk om) Jeg stresser og svetten pippler og roper atter en gang HJELP desperat og våkner i det kona sier "Har du blitt sprø"? Ja det har vært en forferdelig natt med drømmer og et renspikka h..... Å våkne svett, småstressa og med ei kona som tror en har tørna helt er ikke akkurat det en ønsker.

Det var dagens he he he. Vannvittig morsomt
Et helvete kommer sjeldent alene..... Som tankegangen var, ble den andre 222L vasket på badet nå i kveld før jeg skulle sette inn ny side på den i helgen. Karet ble tatt inn på badet, akvariebørsten tatt frem og karet skuret. Tømte det og tørket det med et rent håndkle. På vei ut døren slo SELVFØLGELIG gjennomførings-koblingen til automatisk vannbytte borti dørkarmen... og jeg hørte nærmest at bakplata revnet. Jeg skrek h.... da jeg visste dette var et faktum.

Om det lønner seg å bytte ut dette glasset eller skaffe seg et nytt brukt kar aner jeg ikke.
Noen som vet kvadrat meter prisen på 6mm glass? Eller er det noen som har en 222L rimelig til salgs som følger tråden min? Glad for tilbakemeldinger.

Nå skal jeg ut å gå meg en liten tur. Gå av meg noe frustrasjon og oppgitthet. Svarte at dette skulle skje da...
Ai ai ai Leif, uflaks! Hva med en epost til Akvariekjeller'n, de tok noen hundrelapper for et helt kar i 6mm glass, med arbeid og dekkglasss og lister og mye kjas, så en enkel glassplate kan da umulig koste absolutt helt vanvittig mye...
Tatt i betraktning at begge 222L har vært gratis..... så langt er det kanskje verdt å bytte de to rutene. Bakruta er vel ca 0,5m2 og m2 prisen er vel endret fra den tiden jeg jobbet som glassmester. Det er over 30 år siden det nå.. Minner meg fort på at aldern kommer smygende på etter hvert.... Skulle kun bytte sideruta, men så blir det også en langside. Vil nok tippe ca 500 kr i glass.... Silikon har jeg.

Gå turen ble kun til garasjen hvor jeg tok ut bakveggen i karet. Ble mye småglass så får ta resten i helgen.

Ingen dager er like, men noen dager er dårligere enn andre.... Dagen i dag har vært som en tyggiss uten smak. Har liksom ikke hatt tiltakslyst til noe. Hadde egentlig litt bak i hodet å gyve løs på disse to karene jeg har stående, men nei. På vei hjem fra jobb tenkte jeg å kjøre innom trelasten å kjøpe noe materialer til å begynne på utvidelsen av reolen i kjellern, men blåste rett forbi.

Er noen dager innimellom som ikke helt henger på greip. Dette er en av dem. Fiskene har blitt foret som vanlig og alt står bra til. Fikk øye på palettciklide ynglene i dag, noen dager etter klekking.

Karene som står og som må ordnes er ingen bekymring i forhold til tilveksten av apistoer neste helg eller påfølgende dager. Kar er det nok av her og i løpet av et par tre dager antar jeg at to-tre kar til er tomme. P. Nigrofasciatusene og palett ynglene fra forrige kull skal ut. I tillegg har jeg en juvel 70L tom, 100L blir tom og har den delte 222L.

Så iallefall blir det en 160L, en delt 222L, 100L, 70L, 72L og etterhvert 128L 0g 222L mottagelig for nye Apistogramma.

Jeg synes det minker på første kullet av bitaeniataene og vurderer å ta de ut i et oppvekstkar. Er veldig mye eikeblader iu karet, mulig litt for mye, så mulig jeg tar ut noe av dette også.

Til tider får jeg privat mail (PM) fra medlemmer med spørsmål og kommentarer på både fisk, kar og til tider det som ligger mer på det personlige. Veldig hyggelig å høre slike tilbakemeldinger. Fikk en mail i dag som lettet en del på en eller grå og tung dag. Vet personen følger tråden min og retter en takk til deg for oppmuntringen og fin tilbakemelding

Skal sende deg noen ord tilbake.....
Var akkurat innom min egen profil og ser det er en del som må endres, hva angår både fisk og kar. En gledelig titt bort på hvor mange unike brukere som har sett tråden min fikk meg både stolt og ydmyk. Over 5000 !!! Helt utrolig at så mange følger meg eller har vært innom for å se alt det rare jeg holder på med.

Har hatt en betraktlig bedre dag i dag. har byttet vann på alle karene og tatt ut de få bitaeniata ynglene jeg fant i 160L. Mine misstanker om at det minket på yngler fra første kullet var berettiget. Kun 8 fant jeg, selv om det kan være yngler jeg har oversett.

Har satt disse sammen med barlowi ynglene og det er hygglig å ha et kar med bare apisto yngler. Ja har jo et oppe her også med cf borellii og baenschi da. La ikke så mye merke til det siste kullet med bitaeniata og hua, men antar det er noen igjen der. Trist at det sakte men sikkert forsvinner yngler, da dette er en Apistogramma jeg gjerne vil dele med mange apistoentusiaster etter hvert. Spre de godt utover i de mange hjem.

Fant noen få nye cory egg i dag. Var nok ikke mer enn 20-30 stk men tok de ut likevel og la de rett på bunn i det nedre karet i den lille reolen på røykerommet. Eller ble det et 50% vannbytte i corykaret i dag. Er veldig plaget med grønne svevealger. Vannet jeg byttet ut var helt grønt. Dette har også vært et problem tidligere, i samme kar.

Har også pusslet litt med 222L i dag og det er jaggu mer arbeid enn jeg trodde. Om det er verdt det.... vet jeg ikke. Men akkurat nå ser jeg ingen 222L til salgs på AF.

Bilder fra karet med Apistogramma barlowi og bitaeniata, Rio Tigre

Over 5000!!!! Helt vanvittig... og sier sitt, bøyer meg i støvet . Når det gjelder 222litern din, kanskje det finnes rimelige/gibortkar i større størrelser du kan bruke glasset til?

S
S i m e n
Over 5000!!!! Helt vanvittig... og sier sitt, bøyer meg i støvet :). Når det gjelder 222litern din, kanskje det finnes rimelige/gibortkar i større størrelser du kan bruke glasset til? S

Det tyder på at iallefall noe av det jeg skriver Simen, er hva folk liker å lese. Er nok en del "SVADA" men sikker på at noe av den erfaringen jeg deler kan føres videre.

Du vet Simen at ramme kar er limt på begge sider av glasset, og når to sider skal skiftes ut er det mer arbeid enn hva folk som ikke har gjort dette før, tror. Når en så tenker på timer med dette arbeidet å fjerne silikon i tillegg til prisen for disse to glassene blir dette et kar som kanskje ikke er verdt dette.

Jeg er som nevnt ikke avhengig av dette karet i forhold til apistoene som kommer, men hadde vært greit å hatt et kar iallefall med samme lengde i det tilpassede reol hullet.

Får se litt i annonser om noe passende skulle dukke opp.

Når reolen skal vidre bygges i vinkel, må karene på den veggen flyttes. Har en jernreol med tre kar der. Kunne flyttet et av disse inn i tomhullet for en periode. T ek barlowikaret på 162L. Et annet der er baenschi karet og det siste 100L som er tom. Time will tell som dem sier

Apistogramma barlowi hua med ynglene sine (2. kullet)

Apistogramma barlowi hannen på vei inn i hula

Apistogramma barlowi hannen "Flekken" som går i 160L sammen med paret av P. nigrofasciatus
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap