Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 91)

Det går bare bra med gruppen på 17 Corydoras eques. De spiser alt de får med samme hjertelige appetitt. Veldig betryggende for meg Enkelte viltfangede fisk kan være noe sære i matveien, så det var en lettelse å se at de spiser det som daler ned fremfor dem

Selvsagt er røde mygglarver favoritten, men når det kommer til ferdigfôr på boks, ser de ut til være spesielt glade i [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=385200+*+385201&t=temartic_e&userid=9wzPrXyg2Fkqo13IrdN6iD8mgQE3Mq7msax]Sera Vipachips[/URL]. Jeg brukte mye av den før, og er glad jeg kjøpte en ny boks av det nylig. Den forsøpler vannet mye mindre enn en del av de andre fôrtablettene for maller. Mange typer har en stygg tendens til å "støve ned" halve akvariet når de går i oppløsning (til stor glede for pestsneglene...) Men Sera Vipachips "holder formen" veldig bra, så jeg skal begynne å bruke mer av den, særlig siden Corydorasene ser ut til å være begeistret for den i tillegg.

Jeg orket ikke dra frem gardintrappa for å ta dette bildet av C. eques akvariet, de holder jo til øverst i den doble reolen. Så bilder jeg har tatt ved å holde kameraet på strak arm opp i lufta blir alltid utydelige
Men slik ser det akvariet ut i dag, ca tre uker etter oppstart og to uker etter at fiskene flyttet inn.

[External Image]
artig med egg da=) jeg kjøpte også en boks med sera vipachips og mine corydoras (habrosus og concolor) sluker denne ned på høykant. så en god erfaring med det foret jeg også=)
I dag har jeg fjernet alle plantebladene med egg (mugne og klekte) i karet med C140 yngel. Nå regner jeg ikke med at flere etternølere klekker. Godt å få ut de klasene med mugg!

Da jeg begynte å fjerne dette og steinene som holdt plantebladene på plass nede på bunnen, tøt det frem langt flere yngel enn jeg trodde det var der. Hvordan greier så mange yngel å gjøre seg usynlige i et ellers nakent kar? Det er helt utrolig hvor mange som greier å gjemme seg under kanten på en liten rundt stein som ligger på glassbunnen...!

Prøvde å ta noen bilder men det var ikke lett pga uklart torv-vann.
Nå skal jeg tømme hele karet, samle yngelen i en skål eller noe så lenge, og så skrubbe karet rent. Deretter setter jeg inn et svampfilter som står på fot (godt innkjørt over flere måneder!) på bunnen i karet, så legger jeg et lag sand utover og slenger inn litt javamose og et par eikeløv. Kanskje noen hurtigvoksende stilkplanter også, som kan hjelpe til å suge opp overskuddsnæring og nitrat...?

Det var overraskende at så mange yngel klekte. Akkurat som sist, husker jeg nå når jeg tenker etter, jeg ble veldig overrasket da også over klekkeresultatet. Med så mange mugne egg i klaser, så tror man knapt at det kan være noen igjen til å klekke. Jeg forestilte meg at jeg ville sitte igjen med kanskje 30-60 yngel når jeg fjernet de mugne, men jeg tror nok det er langt flere enn noen titalls yngel her,gitt....Kan det være så mange som 100?

Se nøye etter på bildet, også langs silikonkantene i bunnen av karet. De klynger seg sammen der. Alle de hvite små "strekene" på bunnen er yngel...

Hvor mange tipper dere at det er?

[External Image]

[External Image]

Litt nærmere:
[External Image]
Wow så mange egg som klekket da=)
Ser ut som det er oppimot 100stk.. Så kjekt=)
Hva gjør du hvis det er rundt 100stk og alle overlever??

Lissi=)
Lissi87
Hva gjør du hvis det er rundt 100stk og alle overlever??

Rydder plass i akvariene så jeg kan huse alle sammen til de er store nok til å selges
Jeg har faktisk to tomme 98 litere og en ledig 85 liter. Kan jo bare spre dem i ulike kar.

Men... jeg tviler meget sterkt på at alle overlever. Så det vil neppe være så mange som vokser opp! Det var stort frafall sist. Men nå skal jeg iallefall passe på at vannet har lav nok ph! Jeg målte det istad, og det har ph 6.6, men kunne godt vært lavere. Kanskje jeg sakte men sikkert senker den til ph 6.0.

Okey, kult=) Ja er greit og ha noen kar ekstra i tilfølle en får masse yngel som vokser opp=)
Ja det er vel alltid noen fra et kull som ikke overlever?? Sånn er det vel i vill tilstand også?? Ønsker deg hvertfall masse lykke til med og oppfostre yngelen og håper at mest mulig av dem overlever=)

Gratulerer så masse med yngel forresten=) Glemte skrive det sista gang=)

Lissi=)
C140 yngelen
Her er noen av dem

Bildet viser hvordan C140 ynglene samlet seg i et av hjørnene, det er nesten like mange i det motsatte hjørnet i plast-tanken (utenfor bildet). De ble oppbevart der, mens jeg holdt på med å legge sand og sette inn filter og mose i yngelkaret deres.

Nå er tilbakeflyttingen ferdig. Håper det går bra. Litt mat har de fått for første gang også. Det blir pulverisert diskusgranulat i dag, og så setter jeg artemia til klekking så de får det i morgen.
Har brukt Olympus kameraet mitt til disse bildene, for der vet jeg hvordan man tar nærbilder

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Og her kommer et bilde av yngelkaret til C140 også.
Det er det kubiske akvariet på ca 30 liter jeg nylig kjøpte.
(Det er torv i den hvite filterstrømpen som henger oppe til venstre.)

[External Image]
Nå er det gått fire timer ca siden jeg slapp ynglene uti sine nye omgivelser og med 60% nytt vann. Det ser ut til å gå bra Jeg slo av lyset tidligere (det over karet deres), og nå sjekket jeg tilstanden ved å brått rette lys inn i mosen med lommelykt. Der yret det av liv! Alle satte opp farta og spant avgårde da lyset kom, men jeg så nok til å få vite at de har klart miljøskiftet bra. Nå skal jeg gradvis over noen dager senke ph litt og litt. Kanskje den mest gradvise og forsiktige måten vil være og samle en neve eikeløv i en filterpose og henge over kanten...? Ønsker ikke mere løv på bunnen nå, for da mister jeg litt oversikten, men jeg ønsker likevel eikeløvets gunstige virkning på vannet. Både bakteriehemmende og mildt ph-senkende. Da blir nok løv stappet i en filterpose det beste.

C140 yngelen
Det ser ut til å gå bra med C140 yngelen. Det formelig kryr av yngel under løvet på bunnen Når jeg retter lys-strålen fra lommelykten under eikeløvet, så "koker" det av yngel som rører på seg der Da må jeg bare smile.
De har nå hatt yngelkamuflasjemønsteret sitt et par dager. Stilig mønster, det får dem til å se stripete ut, og bokstavelig talt usynlige på sandbunn. Det er vanskelig å ta bilder av dem, for de stuper i skjul så snart lyset kommer på. Men jeg skal prøve å ta bilder i morgen, da er de en uke gamle og det er fint å bildedokumentere utviklingen fremover. En uke gamle, to uker, tre uker osv.

De spiser nyklekte artemia med stor appetitt. Det ble fart i spisingen da jeg begynte å servere det! Jeg forsøkte jo med yngelfôr på boks først, men det ble det mye rester av, og ingen synlige, fyllte mager på yngelen. Men etter at artemiaen begynte å komme, piler de nå rundt med knalloransje, velfyllte mager. Det var jo greit å forsøke en mere lettvindt fôringsmetode, iallefall noe jeg kan bytte på. Men det så ikke ut til å gå så bra, selv om jeg ikke mistet noen, så spiste de minimalt av det. De par dagene jeg fôret med boksfôr, forsøkte jeg å slamsuge ut restene hver formiddag, men jøje meg... det var et slit! Første gang jeg prøvde å slamsuge kjempeforsiktig med luftslange, så fant jeg 14 yngel i bøtta etterpå... litt av et pes å fange dem med pipette og sprøyte dem ut i akvariet igjen. Så da dropper vi kunstig fôr nå de neste ukene, og satser på levende, nyklekt artemia istedet. Det blir spist opp, ser det ut til, og derved mindre forurensning å måtte slamsuge ut.

Slapp oppi 3 kirsebærreker i karet deres i dag, som kan hjelpe til å spise rester. Jeg tror jeg må droppe slamsugingen, iallefall ikke daglig, for det følger alltid med en haug yngel ut i bøtta og det er så slitsomt å måtte få tak i dem igjen.

Men så langt, denne første leveuken deres, har jeg kun mistet en enkelt yngel, resten ser ut til å ha det bra. Småraketter!
Dette bildet er fra i fjor, det kullet jeg da hadde med C140. På bildet er yngelen 8 dager gamle, altså bare en til to dager eldre enn nå.
Stilig mønster ikke sant?

Ville bare vise dette i tilfelle jeg ikke får tatt noen brukbare bilder av kullet i morgen.

Det andre er et illustrasjonsfoto som viser pipette-typen jeg bruker å suge opp yngel med - de er uunnværlige! Jeg bruker dem til fôring av artemia også, suger opp artemia fra klekkeriet med den, sprøyter over i silen, skyller, og suger opp igjen med pipetten, og doserer så i yngelkaret med samme pipetten.

[External Image]

[External Image]
Hvor får du kjøpt en slik pipette?
Jeg har brukt den største sprøyta en kan få kjøpt på apoteket,men tror en pipette ville være enklere i bruk.
Jeg kjøper pipettene på Panduro hobby - på apotek har jeg ikke lyktes i å få tak i dem (men vet Mona har fått tak i på apoteket...)

Geniale i bruk, disse
frosken
Hvor får du kjøpt en slik pipette? Jeg har brukt den største sprøyta en kan få kjøpt på apoteket,men tror en pipette ville være enklere i bruk.

Disse ser akkurat ut som de jeg pleier å bruke;
19,50 for 5 stk hos Pandurohobby. Det blir 4 kroner pr pipette.

Dessverre har mitt lokale apotek sluttet å føre disse, de hevder produsenten eller leverandøren deres ikke har dem lenger. De får altså ikke tak i dem, og jeg må finne meg en ny leverandør etter å ha kjøpt mine der i tre år...krise!
En slik plastpipette varer jo en stund, men ikke evig, så fra tid til annen må man bytte dem ut. Jeg har bestilt fra Panduro selv nå
Da skal jeg prøve på panduro.Får ikke åpnet linken,men de vet nok hva jeg skal ha når jeg tar en tur i butikken
Fant et gammelt bilde i en gammel tråd her
Det er en av 98 literne mine, slik det var satt opp i 2006.

[External Image]
C140 yngelen en uke gamle (bilder)
Her er mine forsøk på å ta bilde av nesten perfekt kamuflerte yngel...
De er neimen ikke lett. De ligger ikke akkurat i ro når lyset er på.

De har, som man ser, fått kamuflasjemønsteret sitt, det dukket opp allerede etter få dager etter klekking. Nå er de perfekt skjult på sand, akkurat slik de er ment å være fra sine naturlige leveområder på sandbanker.

Søte fjes Corydoras C140 yngelen er en uke gamle nå.
Jeg har pekt dem ut med en pil på de fleste bildene, og alle pilene peker på hodet til yngelen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Fôring med levende artemia hos Corydoras-yngel:-)
Slik går det til hos meg, når jeg fôrer Corydoras-yngel med levende, nyklekt artemia. Det fungerer strålende! Jeg har brukt denne metoden i tre år, til alt Corydoras-oppdrett.

Da jeg klekket ut (he-he) denne idèen, var mitt poeng var å få artemiaen ned dit Corydoras-yngelen befinner seg; på bunnen av karet. Det har ingen hensikt at vannmassene vrimler av artemia til denne fisketypen, der har de jo ingen nytte. Jeg ville ikke at den levende artemiaen skulle svømme rundt i vannmassene inntil den dauet, og først da datt ned på bunnen. Sjøldau artemia er ikke det jeg vil fôre Corydoras-yngel med... Altså; jeg ville ha dem ned på bunnen mens artemiaen lever, der Corydoras-yngelen kan fråtse i levende mat.

Siden artemia straks svømmer mot lyset, var løsningen å legge en lyskilde på benken eller bordet ved siden av karet, og så dekke til resten av karet slik at det blir mørklagt. På den siden lyskilden ligger, er det en liten glipe i "forhenget" på en cm helt nede på bunnen, der lyset skinner inn i karet. Mot denne lyse stripen ved bunnen strømmer artemiaen på få minutter. Og Corydorasene, de har kalas! Det er et svampfilter drevet av luftpumpe til dette karet, og dermed unngår man at filteret sluker artemiaen.

Noen bilder:
Håndkle dekker de andre sidene (festet på kanten med klyper) mens en bit svart aqua pad dekker siden lyset er, med en glipe helt nederst ved sandbunnen så lyset kommer inn.
[External Image]

Bildet er tatt umiddelbart etter at jeg sprøytet ut artemiaen med pipette. Det er allerede samlet seg en oransje sky ved lyset.
[External Image]

Nærbilde som viser artemiaen som samler seg på bunnen.
[External Image]

Et par yngler som allerede har glefset i seg litt artemia, magene er begynt å bli gule allerede
[External Image]

[External Image]
De to siste bildene til det innlegg nr 1820 på forrige side
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap