Revestrekenes akvarieverden (side 91)

Takker Mona, så flott at du vurderer fiskehold igjen Gossei er en flott og ganske fargerik coryart, jeg liker dem veldig godt, lite sky er de også.
Filterrens og white-worms
[External Image]
White-wormskulturen har tatt seg opp og godt er det. De trives med discusbits på menyen, det ser man av fargen på kroppsinnholdet

Huskelapp: Nesten alle de utvendige filtrene har fått en rens i dag, nå mangler bare de to som står i discuskaret.
Godt å se at whiteworm'en har vokst bra hos deg. Hvis du klarer å vente med høsting eller rigger til en nr to kultur så vil disse vokse seg store og passere to cm...

Jeg høster konstant fra mine så det er bare noen som vokser seg så stor innimellom her....

Flotte Gossei yngel, klarte å få meg en gruppe på ni forrige mnd og nå venter jeg på noen nye VF fra Sverige som jeg skal plassere på farmen og prøve meg på litt dretting. Disse har ikke vært lett å få tak i på Vestlandet så langt, men nå får Imazo dem på listene sine snart.
Må du poste bilder av slike ekle dyr Rita

Gledet meg til å lese innlegg fra deg og ble møtt med æææææh ,bladde fort videre for å si det sånn .
Discus-bits til ormene har jeg ikke tenkt på! Her får de kattemat; RC Hair & Skin. Blanke og fine med andre ord, men langt fra så store
Lars, jeg tenkte jeg skulle sette i gang et par kulturer til nå som jeg ser at jeg får dem til Jeg har ikke fóret noe særlig med dem enda men det lille jeg har brukt har falt i smak Gossei'ene våre kommer fra Tyskland, og de var ganske små da vi fikk dem i hus. Jeg kunne godt tenkt meg noen VF også for å spe på genene i gjengen vi har. Det er egentlig rart den ikke er mer utbredt enn den er, det er jo en kjempeflott cory.

Sølvi, jeg bare måtte legge inn et macrobilde av markene, det er jo slik de ser ut og fiskene digger dem

Sissimor, jeg har prøvd litt forskjellig fór til dem og det ser ut til at JBL Novo Fect og discusbits er det som faller best i smak så langt. Jeg tenkte jeg skulle prøve litt Eukanuba High Energi på dem, kanskje de fordobler antallet dobbelt så raskt ))
[External Image]
Poecilocharax weitzmani, flotte hanner prøver kreftene
[External Image]
I går var Farlowella vittata igang igjen og hvis de vokser opp blir det første oppdrett i NAFs oppdrettsår 2013 (1/11-12 til 31/10-13)

[External Image]
Gossei (over) og green laser-ynglene i breedingboxen lever godt på nyklekket artemia.

[External Image]

Skal få sjekket opp med Haakon ang når C. Gossei kommer til Sverige - de var iallfall bestilt hos eksportør...gjenstår bare å se om de sender dem som lovet eller ikke. Er snakk om at det også skal komme inn et parti med VF Corydoras seussi samtidig...

Eller fikk jeg meg ny levendefor kultur i dag, denne gangen Grindalsorm som er enda mindre enn Whiteworm. Blir spennende og se om kulturen tar seg opp etter turen fra Ungarn. Dette er bra saker for corys og små stimfisk...
Seussi står på ønskelisten min, kan du be dem holde av noen til meg om de kommer til Bergen? Jeg kunne også tenkt meg noen L107, har du flere igjen av dem?

Spennende med nye fórmarkvariant, får du dem til er det bare å spre dem videre
Det skal jeg gjøre, gir deg en lyd ang coryene så snart vi vet noe mer. L107 har jeg rikelig av, 100 ungfisk på 1-3 cm nå og hannen ligger på nytt kull allerede som jeg regner med slippes ut til helgen... Alt dette er F1 ungfisk selvsagt.
Jeg sender deg en mail ang L107 senere i dag Lars, Atle skal nemlig til Bergen i helgen
Egg, egg, egg og forhåpentligvis lek på l066
[External Image]
Farlowellahannen hadde plutselig egg fra to omganger på plastslangen, de til venstre kom etter lek 13/11, to døgn etter de andre

[External Image]
CW032 har lekt annenhver dag den siste uken, eggene er plukket og lagt for klekking i breedingbox.

[External Image]
Adolfoi'ene er jo stadig i farta men med store sultne discusmunner i karet blir det ingen yngel Jeg har derfor plukket noen for klekking denne gangen.

[External Image]
CW009 (green laser) har lekt i dag igjen og det er storveis, de viltfangede damene strør ikke om seg med egg akkurat. De er i lek noen dager vår og høst, og det er det

[External Image]
For tre dager siden la jeg inn et smalt bambusrør i langkaret og det tok ikke mange timene før det var okkupert av en Hypancistrus sp. L066. I dag er det to stykker i røret og den nærmest utgangen ligger og vibrerer så jeg krysser fingrene for egg

[External Image]
De viltfangede Hypancistrus sp. L260'ene har fått nytt kar og nå er det ganske mye aktivitet blant dem. Fisken på bildet prøver å komme inn i hulen til den andre, men om det er en hann på jakt etter rivalens hule eller en hunn på tur vet jeg ikke
Kjønnsmodne f1 eques, nye maller i hus og klekking både her og der
I går holdt jeg på å ramle ut av stolen der jeg satt og kikket på F1 eques'ene, en av hunnene svømte med ett egg mellom bukfinnene Eques'ene har hatt et nesten tett hjørnefilter med en powerhead full av sneglelik og dermed dårlig gjennomstrømning en lengre periode så i går tok jeg fatt på karet. Etter en grundig filter-rens og et digert vannbytte med påfølgende white-wormsfóring tidlig på dagen var det stor aktivitet i karet, og sent i går kveld var de altså i gang. Da jeg sjekket karet for egg fant jeg ingen, men det er sikkert ikke så rart, eques'ene ble fotfulgt av de små C090 så jeg regner med at de har spist eggene. Jeg har flyttet alle de sistnevnte (som fortsatt er 9 stk heldigvis) og krysser fingrene for ny lek på eques'ene etter all rotingen i karet... de har ihvertfall vist at de både er kjønnsmodne og kan hvis de vil Egget var forresten lite, jeg tipper at det var på størrelse med CW032 sine egg.

[External Image]
Det er stor aktivitet i andre corykar også, C134 (bildet over), CW032, adolfoi, oiapoquensis og weitzmani er i farta. Weitzmani'ene lekte i forgårs men de er helt rå på eggspising så jeg har ikke funnet ett eneste ett, og nå har de fått selskap av C090 så da blir det ihvertfall ingen egg å plukke Eggene fra CW032 og Adolfoi har begynt å klekke i breedingboxene.

[External Image]
Atle har vært på kurs i Bergen i helgen og da benyttet han sjansen til å besøke Lars på Aquafarmen, noen flotte unge L107 (over) og L004 (under) ble med på hjemturen over fjellet. Mange takk for kjempeflott fisk Lars

[External Image]
Plussmedlem
Moro... )))))))
Så spennende da med equesene og synd du ikke fikk plukket noen. Men det kan jo være at det har klart å snike seg noen unna så du får bare følge med om det skulle dukke opp noen småttiser

Weitzmaniene mine er og helt rå til å spise eggene sine så der må jeg plukke de etterhvert som de blir lagt.Men nå har de funnet ut at de kan gjemme de i ferskvannstangen som er bundet fast til en rot for å ligne et bonsaitre og dermed umulig å få tak i uten å ødelegge det.
Plussmedlem
Utrolig gøy, endelig! Jeg har bare ventet på at eques'ene starter å leke på Dokka, og endelig har de gjort det Håper de fortsetter for dere sånn at det blir en fin gjeng F2-ungfisk.

Fantastiske bilder som vanlig, forresten. Syntes C134 er utrolig flotte selv om de er "enkle" med lite farger.

Hva blir det neste oppdrettet nå da, Rita?
Godt å høre at fiskene kom trygt fram… Får satse på at det er ungfisk av mer spennende en evt neste gang Atle stikker innom. Nå har jo gruppene så vidt begynt å leke. Og på Corydoras fronten har jo dere litt mer spennende saker enn vi har så langt… Men,det dukker kanskje opp litt Cochui til dere til helgen om alt går som planlagt. Har er kar hvor de kan få seg en skikkelig oppfeitingskur først…

Spennende med Eques lek på gang, får satse på at de gjentar det nå som de har fått artskar. Hadde gjort seg om flere fikk oppdrett på dem her til lands og motbevist umuligheten… Fikk tips av Atle å dobbeltsjekke kjønenen på våres, tror jeg rett og slett må fange dem og inspisere dem ovenfra, for når man ser dem innimellom røttene i karet ser de lik ut alle sammen - de er veldig sky… Hadde jo vært greit om gruppen Erlend tok med seg var både hann og hunn.

L107 og L004 Atle fikk med seg er virkelig griske, de er fôrt opp på Discus bits og annet kraftig fôr siden de slapp ut av hulene sine. Så disse kan dere trygt fôre rått…
Gratulerer med egg på Equesene, Rita! Husk å ta noen liter vann fra leks-Equesene og skvette over i karet med de viltfangede da, og se om de reagerer ! Da får de lekshormoner i vannet og dette er faktisk en kjent trigger-mulighet...kanskje det er ekstra effektivt hvis det kommer fra samme art? Jeg har ikke prøvd det særlig mange ganger, kanskje et par-tre ganger bare, men det funket iallefall ene gangen Det var en langsnutet art som lekte da, husker jeg, når jeg benyttet leksvann fra en annen Corydoras-art og tømte i karet til de.

Uansett, dere lever opp til navnet "eggsentralen på Dokka"! Hehe Gratulerer igjen.

Hvor stort vannbytte tok du og var det med kjøligere vann eller samme temperatur som det var fra før ?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap