Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 91)

Jeg tror ikke du skal være redd for at du pjatter, når så mange har vært innom tråden din. Det er en grunn for at folk leser i den. Det er forøvrig ca. 18 000 registrerte brukere på AF, så du kan skryte av at langt over halvparten har tittet innom.
Kan du ikke få reolen og de to akvariene nå, og bare vente med det siste akvariet?
Pororo
Kan du ikke få reolen og de to akvariene nå, og bare vente med det siste akvariet?

Det koster 500 i frakt pr leveranse... Og det gidder jeg forståelig nok ikke betale to ganger. Det får vente til alt kan leveres samlet.
Det er jo ikke så langt å dra og hente hvis du får "sjåføren" med på oppdraget. Jeg kjørte meg en smule vill i sommer da jeg var der og hentet en bestilling, men det er vel bare 20-30min fra Oslo, så ganske greit egentlig.
Da kunne du jo ha fått startet opp med de to akvariene du har stående der.
Et spørsmål: De Ecinodorus Tabs du nevnte - synes du de funker bedre enn JBL's næringskuler? Har karet fullt av sverdplanter - de vokser jo forsåvidt mer enn bra nok når man ser på lukebehov, men jeg må snart bestille noe mer gjødsel til dem.
Mona, husker du hvordan de skjønne grønne la egg hos deg? På glasset, under løv, små egg, store egg, enkeltvis, eller samlet, osv. Jeg forsøker å finne ut om det er de eller loxoene som har lekt hos meg.
Babelfish
Det er jo ikke så langt å dra og hente hvis du får "sjåføren" med på oppdraget.

Jeg har ikke førerkort selv, og mannen min er på jobb hele dagene i Webzoo's arbeidstid, så det er ikke så lett....
Nei, det må nok bare stå der tror jeg, til alt kan sendes med transportfirmaet Webzoo bruker (eller de leverer selv noen ganger også).

Babelfish
Et spørsmål: De Ecinodorus Tabs du nevnte - synes du de funker bedre enn JBL's næringskuler?

Det husker jeg ikke sånn spesifikt, dessverre, hvordan akkurat JBLs gjødning var. Det er ikke sånn at jeg kan sammenligne Dennerle direkte med et konkret annet merke.

Det jeg syns, er at Dennerle er den beste plantegjødningen jeg har forsøkt overhodet, og jeg har vært borti masse forskjellig opp gjennom tidene
Inger Anne
Mona, husker du hvordan de skjønne grønne la egg hos deg? På glasset, under løv, små egg, store egg, enkeltvis, eller samlet, osv. Jeg forsøker å finne ut om det er de eller loxoene som har lekt hos meg.

Eggene ble lagt et eller to i slengen, og overalt på planteblader og i mose, men også noen på glasset. Mine grønne var vel egentlig mest glad i å legge eggene på planter.
Eggstr. på de grønne ja.... hva var den igjen? Husker dessverre ikke sikkert, men de var enten små eller normalstore. Ikke store. Du vet hva jeg mener

Nå spiste jo mine opp eggene like fort som de ble lagt, så hvis jeg ikke sto der og plukket, var de vekk. Ved et tilfelle kunne jeg se en 3-6 eggmerke-flekker på glasset i en samlet linje om morgenen. Det virker som de noen gang likte et sted spesielt sted godt, og vendte tilbake for å legge flere egg samme sted, men så spiste de dem etterhvert...
Da er det nok loxoene som har lekt her. Samtlige egg satt på glasset, og de satt i grupper på 5-7. Eggene var små. Gledelig er det uansett, for det er første gang loxoene leker her, og jeg har hatt dem ganske lenge nå.
Inger Anne:

Nå må jeg tenke etter... har ikke jeg hatt 3 egglegginger på de grønne?
En i 85 liter, den minste hunnen i gruppa (som jeg trodde var en hann)
En egglegging i 128 liter
En egglegging i 168 liter (det 120 cm lange karet) Siste gang og der ble 98% av eggene lagt i plantene

Jeg kom til å tenke på at det med hvor hunnen foretrakk å legge eggene nok var fra den siste av de to eggleggingene. Men en fra 2009... søkte opp den (var vel første gangen de la egg, det?) og iflg det innlegget fant jeg da ut at den hunnen klistret mesteparten av eggene på glasset.

Det er visst variabelt hva de foretrekker
Da blir det ekstra spennende å se hva som kommer ut av eggene, hvis det kommer noe. Uansett om det er loxoer eller de grønne, så er det første gang for dem. Jeg har lyst til å ha barn på begge. Jeg synes forresten jeg husker at loxoene Elin hadde, lekte med andre coryer i karet. De grønne er vel mer kresne sånn, er de ikke?
Plussmedlem
Både green og gold laser legger vel ganske små egg, men noen litt eldre og større hoer har egg som er større.
Her har green laser lagt bare på pumper og glass, det vi har sett. Gold laser har lagt på glasset (ca 98%), men noen ganger også på ting som flyter rundt. Catappablader og flyteplanter med store blad...
Til fredag som kommer (altså om to dager) er det gått 4 uker siden jeg bestilte Woha lysarmaturene mine fra Tyskland. Det at lysarmaturer tar tid å bestille derfra, visste jeg fra før, det pleier å ta en fire ukers tid, det.
I dag er det også gått fire uker siden jeg bestilte reolen og akvariene + filtere også... og ingenting er kommet i hus :p Det skulle ta fra 7-10 dager, men jeg har jo erfart tidligere at det gjør det sjelden. Nåja, det tar den tiden det tar, og leveranser fra leverandørene er jo ikke noe Webzoo kan styre, så det er jo ikke deres feil.

Men snart skjer det nok noe nå! Nå har det gått så lang tid, men når det først begynner å rase inn med akvariesaker her nå, så er det mye på kort tid, tipper jeg!

Jeg har vært (u)tålmodig....! [External Image] Men nå kjenner jeg at det verker i fingrene etter å komme igang!

Jeg trøster meg med å lese i noen av mine gamle akvarietråder om fisk og akvarier. Ser etter f.eks. fisk jeg kunne tenke meg å ha igjen, eller oppsett jeg kunne tenke meg og forsøk å prøve på igjen. Jeg fant en tråd fra så langt tilbake som 2006 faktisk, en jeg laget da jeg hadde spørsmål i forbindelse med oppsett av mitt første sortvanns-kar. Lurte nemlig på hvor lang tid det tok før eikeløvet ville synke. Jeg hadde jo ikke brukt det før
Når jeg ser den tråden, får jeg lyst å holde dolkestikktetraer igjen. De er så fine når de holdes i rett belysning (dunkelt)!
Jeg er også ganske flittig med å trykke på "Tilfeldig akvarium" linken til venstre, hvis jeg skimter et akvarium som ser bra ut. Trenger litt oppfriskning og inspirasjon, kjenner jeg, men det ender vel bare opp med at jeg gjør som jeg alltid gjør; samme gamle MonaO oppsettene [External Image] Det er liksom som om en eller annen usynlig kraft tar tak i meg og styrer armene mine, "sånn og sånn skal det stå", og før jeg får sukk for meg, er akvariet ferdig... helt i samme gate som alle andre karene jeg har (hatt)! :p

Synes Mona-oppsettene er veldig fine jeg ,gleder meg til å se de nye karene dine når du får satt de opp. Spennende hvilke fisker som kommer i de og
Jeg har forresten fått svar på et spørsmål som opprørte meg litt i en artikkel jeg leste en kopi av, om Corydoras eques i PracticalFishKeeping (PFK). Det sto, hårreisende nok, i artikkelen at "forventet levealder" på Corydorasen var 5 usle år! Det stemmer overhodet ikke, så jeg skrev et innlegg om det på CW og spurte.

Ian Fuller, forfatteren av artikkelen, svarte. Han var en smule mutt over hvordan artikkelen hadde endt opp da den kom på trykk. Han sa at han hadde skrevet en artikkel på 1500 ord, men det som endte i magasinet, var en amputert versjon på 850 ord..! Og den "faktaboksen" der forventet levealder sto i artikkelen, var ikke noe han hadde hatt med i sin artikkel i det hele tatt.

Skjønner ikke at det går an å forvrenge en artikkel sånn. Hadde det vært meg, hadde jeg blitt dritsur om halve artikkelen min var vekk, og annen info fra ukjente kilder plutselig var tatt med som ikke var fra meg selv. Når det gjelder artikkelen i PFK, sto det jo tross alt Ian Fuller som forfatter av artikkelen, og det er ikke gøy å få satt sitt navn på noe som overhodet ikke er sant!
Plussmedlem
Bra du fant ut av det Syntes det var veldig spesielt å "sabotere" mye av det Mr. Fuller hadde skrevet... ærlig talt, det er rett og slett dårlig gjort mot artikkelforfatter.

Krysser fingrene for at akvariene dine kommer i morgen selv om det er lite sannsynlig at de gjør det Har fri i morgen, og kan jo ikke tenke meg noe bedre å følge med på!
mona o
Jeg er også ganske flittig med å trykke på "Tilfeldig akvarium" linken til venstre, hvis jeg skimter et akvarium som ser bra ut. Trenger litt oppfriskning og inspirasjon, kjenner jeg, men det ender vel bare opp med at jeg gjør som jeg alltid gjør; samme gamle MonaO oppsettene [img]http://planetsmilies.net/tongue-smiley-8876.gif[/img] Det er liksom som om en eller annen usynlig kraft tar tak i meg og styrer armene mine, "sånn og sånn skal det stå", og før jeg får sukk for meg, er akvariet ferdig... helt i samme gate som alle andre karene jeg har (hatt)! :p

Har det på samme måten. Tenker når jeg gjør om et kar at nå skal jeg få det litt lettere og luftigerem men ender opp med samme type oppsett. Trolig fordi jeg er litt tung av type selv og derfor liker kraftige røtter og et "solid" oppsett. Skulle gjerne ha klart å løsrive meg fra den gamle malen og gjøre noe helt annet, men da må jeg nok både kjøpe andre typer innredning og granske andre kar mye mer. Når det gjelder dine kar, synes jeg de er eksemplariske.
I dag har jeg betalt for mine første fisk, til og med før jeg har fått akvariene i hus Hehe !
Gratulerer - endelig! Gleder meg til å følge med framover nå

Edit: leste feil, trodde du hadde fått akvariene i dag...
Plussmedlem
mona o
I dag har jeg betalt for mine første fisk, til og med før jeg har fått akvariene i hus :) Hehe ! :)

Det var vel bare et dumt forsøk å i det hele tatt prøve å ikke gi mer opplysninger om det til en gjeng nysgjerrige mennesker? :p

Hva slags fisk er det? Spent! Nå håper jeg akvariene dine kommer snart.

Ja, har man sagt A så får man si B også.... Jeg er i hvertfall veldig nysgjerrig på hvilke bartefjes som skal bo i et av dine nye akvarier
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap