Leifs verden, del 2 (side 91)

Har vært en noe lettere dag i dag, med mer energi enn på lenge. Fotball med arvtagern, klipping av plen, resilikonering av 128L som jeg håper blir tett og en god del betraktninger av fisk og kar i dag. Kan ikke lenger se bitaeniata hua med ynglene sine lenger, dvs jeg ser ikke ynglene. Det har etter mine betraktninger fåregått en blanding av leik-krigsdans og jaging i karet til bitaeniataene.

Antar det vil ligge nye egg i ei av hulene i løpet av de neste dagene ettersom de siste nå er borte. De 8 ynglene jeg tok ut fra første kullet har det fortsatt bra sammen med barlowi ynglene. Kunne faktisk se en til av dem i hovedkaret i dag. Prøvde å få fanget den uten hell. Når en har reaksjon som en punktert traktor skal en ikke forlange mye.....

Cory ynglene vokser og ser at det er en del ubefruktetde egg av det jeg la oppi der i går. Dem blir fort hvite. Men noen er det da som er gode, 20-30 egg tenker jeg.

Har et frafall i dag og det er på en Apistogramma baenschi yngel.

Har nå ca en uke på meg til å ha alt i orden slik at jeg kan hente flere apistoer. Det skal bli gledelig med nye innvandrere i kjeller karene. Et par kar til skal tømmes for fisk, men er noe usikker på om jeg skal gi bort palett paret som har veldig få dager gamle yngler. Kan jo gi bort hula med yngler også, så er jeg ferdig med det.... Noen her i nærheten som vil ha disse kanskje? Bare si i fra.

Har i tillegg ca 30 palettyngler av et tidligere kull, kom å hent dem som vil

1. Apistogramma cf borellii
2. Corydoras yngel
3. 128L til silikon tørking

Add_ glemte bildet av 128L, men pytt
Silikonen på 128L var ikke gjennom tørr etter jobb i dag. Kanskje ikke så rart når den sto i garasjen i natt og det var -2c og is skraping i dag tidlig...

En annen side av saken er det positive. Mitt par med Apistogramma nijsseni har lagt nye egg. Tror dette skulle være 15. gang eller no. Ikke klart å få frem yngel tidligere så forhåpningene er vel ikke av de største denne gangen heller, men et lite håp er det likevel deep inside. Min mening etter å ha hatt en del forskjellige apistoer, er at nijsseni hua i leksdrakt, er en av de flotteste med sin gulfarge og sorte felt. En høydare blandt huer.

I Apistogramma barlowi karet er det fred og ro som det pleier og mor barlowi glaider rundt med sine små. I Apistogramma bitaeniata karet derimot jager de litt på hverandre, og ser på dette som flørting. En flørt som gir nye egg hadde jo vært helt greit for meg.

Et artig bilde er det siste av disse tre. Bitaeniataene pusher litt på hverandre og skvetter til hver sin side. Er så inderlig gøy å følle med på slike happenings i karene.
Herlige bilder! Synes panduro-hunnen og baenschi-hunnen er fantastiske. Her er et gammelt bilde av panduro og agazissii hunnen. Ap. baenschi hunnen har jeg ikke fått et godt bilde av enda, men elsker de massive og tydelige svarte mønstrene på kroppen.
S
Ser ut som baderomsgulvet med varmekabler gjør susen på silikon tørkingen, men blir nok ingen test av karet før i morgen etter jobben.

bilde 1. Bitaeniata hua, for anledningen med leppestift ser det ut som (knis)
bilde 2. Pelmatochromis nigrofasciatus som jeg har lagt ut en gi bort annonse på i kveld
bilde 3. Palettkaret. Hua med ferske yngler. Også ute en gi bort annonse

Desverre må disse vike plassen for nye fisk. Apistogramma er hva jeg ønsker å satse på fremover og derfor må en del av fiskene som ikker er det... vike plassen for dem.

Nå er 128L som er re-silikonert fyldt opp med vann og om noen timer kan jeg si om det er tett eller ikke. Håper det er tett slik at jeg slipper mer arbeid med det karet.

Corydoras eggene fra siste leggingen er klekket i dag. De piler rundt som eskortedamer... og er minibarter i forhold til forrige kullet. Vokser veldig fort synes nå jeg da som er vant med apisto yngler.

Apistogramma nijsseniene har iallefall eggene sine enda, som ble lagt i går. Har ikke store forhåpningene at de klarer det denne gangen heller, men jeg lever i håpet. De eldste ynglene dem har hatt, har kun blitt et par uker.

Artemia kom endelig i posten i dag. begynte å se bunn i restene så det var godt. tar litt lang tid synes jeg da, å bestille på nett. Men det er vel ikke mange butikkene som har avskallet artemia egg antar jeg?

Palett ciklidene er gitt bort og blir hentet i morgen kveld. Leksparet med P. nigrofasciatus har jeg ikke fått noen respons på. Er et flott par men må desverre vike for nye Apistogramma
I går klarte jeg selvfølgelig å vrake linsa på kameraet, så det blir noen dager nå uten bilder om jeg ikke finner igjen det gamle da. Måtte smile når jeg så inn i bitaeniata karet i dag. Hva fikk jeg se når jeg foret? Jo da... 2 yngler til 8- )

Er nok flere der sikkert som jeg har oversett, og gledelig er det. En av dem største hu cf borelliiene er nær i leksdrakt. Gul og fin, men i det karet forventer jeg ingenting.

Har i dag på vei hjem fra jobben kjøpt litt materialer til videre utviklingen av reolen. Eneste som nå ikke er fjernet fra den veggen er jern reolen med tre kar. Har et aldri så lite håp om å få flyttet den i løpet av kvelden.

Ellers går det bra med egg, yngel og fisk her
Fikk gjort betraktelig mer enn jeg regnet med i dag. Fikk ikke flyttet alt i jernreolen, men den står ikke i veien der den står. Har begynt på utvidelsen av reolen og har fått opp yttre rammen. Også stender på høyre side hvor 162L og 128L skal stå. Disse har faktisk samme bredde.

Jeg er iallefall i gang og det er godt. 2 kar til ble tømt for fisk i kveld da både yngel til palettene og leiksparet ble gitt bort og hentet. Nå begynner det å lukte fauel.... hehe.

I morgen er det møte i DAK så da får jeg ikke gjort noe i kjellern. Skal ha med et par oppdrett iallefall.

Fredag er jeg tidlig ferdig på jobb så da får jeg gjort en del igjen med reolen igjen. Fikk en del planter i bytte for palettene og det kommer godt med. Planter er ikke akkurat det jeg greier best, så er alltid ute etter planter.

Fikk fisket ut enda en bitaeniata yngel og så enda to til, så det dukker nok opp flere etter hvert. Cory ynglene piler også rundt og er jo alltid et artig syn.

Den aller største oppturen i det siste døgnet er at jeg har fått kloa i et 222L kar, rimelig. Har ingen mulighet til å hente det før neste helg, men det er veldig gledelig. Akkurat nå i forhold til nye Apistogramma er plass ikke noe problem. Er nok kar ledige nå til det.

Alt i alt en helt grei dag med oppturer og unnagjort mer enn forventet.
Deilig med monster-økter Leif! Så du hadde avtalt henting... i Sverige! Imponerende helt enkelt

S
S i m e n
Deilig med monster-økter Leif! Så du hadde avtalt henting... i Sverige! Imponerende helt enkelt S

Ja fikk gjort riktig mye i dag Simen. Ja det stemmer at det var det karet. Lenge siden vi har vært den veien, så da blir det ikke bare dit for karet sin skyld, men litt tobakk og mat handling også.

Passer fint å få en kjøre tur også. Avslappende og ikke minst til det store utland, hehe.
Fikk tatt noen bilder sent i går kveld da jeg fant igjen kameraet mitt fra steinalderen....
Fiskebilder er kameraet ikke brukendes til, det er helt sikkert.

Men et par bilder av den på begynte reol delen ble greie nok.

Nå står det kar nær over alt i kjellern og skjøteledninger som en elektrikker sterkt ville misslike antar jeg. Men i løpet av helgen (har fått feriedag i morgen) er forhåpentligvis det meste av reisverket oppe og karene kan igjen settes inn i reol. Om jeg kler den slik som den andre delen, eller om jeg bare bruker reisverket er litt usikkert, men antar det fineste er å ha hele reol vinkelen i samme stilen.

Apistogramma nijsseni eggene har flesteparten klekket. Ser det henger igjen noen få. En ganske så stor og flott bataljon sees i sanden inne i hula. Så får en se hvor mange dager disse blir, før disse også er borte. Tror dette nijsseni paret er kanibaler....
bygger du ut i kjelleren eller gjør du klart for garasjen?

Espen
Her snakker vi størrelse Leif! Morsomt å se hvordan det blir. Nå har det virkelig vært produksjon hos deg. Hadde også en skisse med en slik to-veggs-løsning, men fant ut at jeg ikke hadde behov for så mange kar... så feil kan man ta he he he

S
Det stemmer at jeg har A. luelingi. De går i en 250 liter som er delt i to, men med felles utvendig filter. I den andre delen går det 6 stk A. cf. borelli fra Uruguay, ettersom de har samme krav til pH, under 7,5, men ikke spesielt surt.

A. luelingi, og A.cf. borelli også, er svært sky og det har ikke vært mulig å ta bilde av dem. Har ikke lyst til å fange dem for fotografering for karet er innredet slik at det ikke er lett verken å se eller fange dem.

Når jeg ser dem, synes jeg det er vakker fisk, begge artene. Men det gjelder jo mange Apistogramma-arter.

Black_Flys
bygger du ut i kjelleren eller gjør du klart for garasjen? Espen

Å legge inn vann i rommet ved siden av garasjen ble for dyrt, Espen. Derfor tok jeg en avgjørelse på å fortsette i kjellern, men at problemet med padder måtte elimineres. Jeg slo på plater innvendig av rekkverk og rundt gjerdet ned til kjellern. Før jeg gjore dette har det vært 2 padder nede i trappa. Etter platene ble satt på INGEN PADDER.

Så da ble det å bygge videre på reolen i kjellern, i vinkel. Begynte så smått i går kveld og i kveld har jeg vært på møte i Drammen akvarie klubb. Så har kun vært nede å kappet til noen få lengder til arbeidet i morgen.
S i m e n
Her snakker vi størrelse Leif! Morsomt å se hvordan det blir. Nå har det virkelig vært produksjon hos deg. Hadde også en skisse med en slik to-veggs-løsning, men fant ut at jeg ikke hadde behov for så mange kar... så feil kan man ta he he he S

Ja det blir LITT størrelse på dette Simen, men det som gjør meg litt forbanna er takhøyden. Med kun 180 cm blir det kun 2 kar i høyden. Om ting blir som jeg tenker, og det gjør det ikke bestandig for å si det slik, skal reolene inneholde tilsammen 14 kar.

Reolen som er fra første prosjektet vil inneha 2x222L+2x160L+2x85L.

Prosjektet nå er bare halvveis i mitt hode, men fra høyre blir det iallefall 162L+128L i første rekke da disse har samme bredde. Så har jeg diverse kar stående, men antar jeg tar 2x72L i neste seksjon. Disse er identiske og egentlig flotte kar. Hva som blir i seksjon 3 er ikke helt oversiktlig enda, men vil prøve så godt jeg kan å få samme bredde, slik at den reoldelen blir identisk med den andre, dog med andre mål.

En får aldri nok plass, kar eller fisk Simen, men det er ikke for sent å bygge videre....

Skal svare på 530 sitt innlegg før jeg runder av med masse nyheter. Mange innlegg, men om jeg skulle svare på alt i ett, ville dette blitt en roman....
530
Det stemmer at jeg har A. luelingi. De går i en 250 liter som er delt i to, men med felles utvendig filter. I den andre delen går det 6 stk A. cf. borelli fra Uruguay, ettersom de har samme krav til pH, under 7,5, men ikke spesielt surt. A. luelingi, og A.cf. borelli også, er svært sky og det har ikke vært mulig å ta bilde av dem. Har ikke lyst til å fange dem for fotografering for karet er innredet slik at det ikke er lett verken å se eller fange dem. Når jeg ser dem, synes jeg det er vakker fisk, begge artene. Men det gjelder jo mange Apistogramma-arter.

Grunnen til at jeg spurte om luelingi 530, er at jeg håpet å få noen av disse denne helgen, og høre om dine erfaringer. Jeg har fått bekreftet at jeg i morgen blandt annet får 5 A. cf luelingi ungfisk. Kommer tilbake til resten i neste innlegg.

Har noen yngler etter gruppen med de samme cf borelliiene du antagelig har. Kan vel trygt si disse vokser sakte. Hadde 1+5 og solgte dem når jeg fikk yngler. De jeg har nå skal jeg beholde. Ja disse er veldig skye av seg. Luelingi er ikke akkurat dagligdags Apistogramma.

Ettersom jeg har fått høre fra en som heter Steven (Engelsk) er dette i Europa en veldig sjelden apisto. Dette gjør det veldig spesielt for meg og føler meg mer enn priviligert.

Har du drettet disse, eller er det fortsatt ungfisk, Sigmund?
Så dagen i dag

Har vært som nevnt på DAK møte i dag. Kjøpte noen planter, og det var det som ble kjøpt. Fikk et par oppdretts diplomer og leverte inn 5 nye oppdrett:

Apistogramma barlowi
Apistogramma bitaeniata
Apistogramma baenschi
Pelmatochromis nigrofasciatus og
palett ciklider!

Synes det er artig med disse diplomene og litt spesielt var det i fjor (var det vel?) når jeg fikk diplom for bredde oppdrett. Den gang var vi tre stykker som fikk dette diplomet og vi var de første i klubbens historie som fikk disse. Følte meg som en konge, hehe

På vei hjem fikk jeg en sms om mail som var blitt sendt. Gassen fant plutselig ut at den nær kunne gå gjennom gulvet. Jeg var spent. Mailen bekreftet at jeg i morgen kunne møte opp på avtalt sted å hente 5 stk.yngel av A. sp. Schwarzkehl, 5 stk. yngel av A. cf. luelingi, og noen ungfisk av A. cf. agassizii (Netz, Alenquer). Alle er F1. Gjett om det er en som stråler.

Det sies at det kun er snille gutter som kommer til himmelen når di dør. Dette er en flopp! hehe. Jeg har etter at jeg kjøpte mine aller første Apistogramma vært i himmelen mange ganger, ikke minst i dag.

Er egentlig uten ord for hva jeg tenker og føler, men vet at jeg er en glagutt som for øyeblikket flyter på en sky OVER himmelen.....

Glemte jo å si at ei av mine apistohuer avbildet i huleåpningen preget Drammen akvarie klubbs medlems blad sist mnd, og at jeg fikk min Apistogramma artikkel på trykk over 6 sider i samme blad. Er vel ingen tvil om hva som er favoritt fisken hos meg antar jeg

Nå får mine pekefingre få seg litt pause.... haha. En to fingers data nerd.....
Da er dagen kommet for påfyll av apistoer i reolen nede. Sov noen timer lengere enn det som er vanlig, så har litt hodepine og ikke helt i form i dag. Men gleden er der folkens, og det er en stor dag.

Håper å få tid til litt snekring også i dag, og videre i helgen. Rammen i reisverket må opp først og er vel egentlig godt i gang med det. Når det er på plass er resten nær "plankekjøring". Fikk ryddet opp litt i kjellern i går kveld så det går ann å komme frem der. Har lett for å bli litt kaos når akvarier må flyttes og nye reoldeler skal bygges.

Får gjøre meg i stand til å reise for å hente apistoene. Dette blir stort
LOFFA
Luelingi er ikke akkurat dagligdags Apistogramma. Ettersom jeg har fått høre fra en som heter Steven (Engelsk) er dette i Europa en veldig sjelden apisto. Dette gjør det veldig spesielt for meg og føler meg mer enn priviligert. Har du drettet disse, eller er det fortsatt ungfisk, Sigmund?

Den jeg ser, er nok sjefen i karet og etter størrelsen å dømme, tror jeg de er kjønnsmodne nå. Enn så lenge er det ikke blitt yngel der, men det er håp i hengende snøre.

Lykke til med både mange nye kar og med flotte nye arter.
Takk for det Sigmund

Er nå tilbake og har tre poser med apistoer. Nå skal jeg ta med posene, kaffekoppen og kaffe ned i kjellern og ha noen timer med ordentlig hygge. Klimatiseringen er litt av spenningen med ny fisk og se etterhvert at de med tiden farger ut.

Hvor store ble luelingi igjen Sigmund? Du skrev vel muligens det i tråden til Simen? Står en del forskjellig på nett om lengde oftest rundt 29-35mm. Regner vel med at dem blir noe større?
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap