Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 92)

mona o
Siden artemia straks svømmer mot lyset, var løsningen å legge en lyskilde på benken eller bordet ved siden av karet, og så dekke til resten av karet slik at det blir mørklagt. På den siden lyskilden ligger, er det en liten glipe i "forhenget" på en cm [I]helt nede på bunnen[/I], der lyset skinner inn i karet. Mot denne lyse stripen ved bunnen strømmer artemiaen på få minutter. Og Corydorasene, de har [B]kalas[/B]! :D Det er et svampfilter drevet av luftpumpe til dette karet, og dermed unngår man at filteret sluker artemiaen.

Dette var utrolig lurt! Gjett om jeg skal gjøre det da, hvis jeg noen gang får coryeggene til å klekke Men nå plukker jeg ikke ut eggene heller, men alltid kjekt å få gode råd fra deg!
for noen artige små=) men tenkte jeg skulle spørre om et par ting. du har jo lavere ph enn 7 i di fleste karene dine ikke sant? og du har eplesnegler etter det jeg skjønt, hvordan går dette? har lyst på selv men hørt at eplesneglene skal ha ph på 7 eller høyere. også lurte jeg på om det gjør noe att eikeløvet bare blir liggende i karet når de begynner å gå i oppløsning? forpester det vannet på noen måte? ellers må det sies at det er flott tråd du har er inne å titter ver dag=)
Hei Stine

Jeg har ikke eplesneglene gående i de vanlige akvariene mine. De spiste for mange fiskeegg:-/ Og jeg gadd ikke skrape vekk eggklasene deres til stadighet overalt heller, så løsningen ble å selge en del av dem, og samle resten av eplesneglene i en 19 liter. Der er vannet litt mere tilpasset deres behov. Til tross for dette ser jeg at skallene deres forvitrer mer og mer. Må vel koke dem til slutt...

Det hender jeg sender en eplesnegle eller to på spise-orgie i et kar med mye alger, sånn at de kan rydde opp litt i det verste. Så tar jeg dem ut igjen når de har gjort jobben, og setter dem tilbake i eplesneglekaret der vannet er bedre for skallet deres.

Eikeløvet går sakte i oppløsning, og i blant (hvis jeg gidder) feier jeg over med slamsugerslangen og suger opp det som er mest råtnet bort (der bare nettverket av bladnerver står igjen som et spindelvev). Fyller på nytt løv eller lar være, alt ettersom jeg føler for
Eikeløvet gir finfin beskyttelse for små yngel, de finner masse flotte skjulesteder under alt løvet. I tillegg yrer det av microorganismer i eikeløvet, småsnacks som yngelen kan spise av

takker for svar=) da blir det nok ingen eplesnegler her ph min ligger rett under 7. men da er det ingen fare at eikeløvet bare blir liggende litt heller=) hvordan er det med c.eques for tiden? hvor store hvar de egentlig når du fikk de?
Corydoras eques-stimen er det fart i dagen lang. Det er åpenbart en ganske aktiv Corydoras-art. Til enhver tid er det alltid en gruppe som suser rundt høyt og lavt i karet, enten de smatter på planteblader for å finne noe spiselig, eller for å innspisere innsiden av frontglasset spesielt nøye. Nå pleier de fleste Corydoras å være ganske aktive første uka etter at de er innkjøpt og kommet i nytt kar, men disse har jeg hatt i tre uker nå og fremdeles er de meget aktive. Så jeg tror de rett og slett er sånn
De spiser godt, sluker grådig maten jeg gir, og er i det hele tatt en veldig attraktiv og grei art å ha med å gjøre

Det er viltfanget fisk og de ser ut til å være fullvoksne, alle sammen.
1820 er midt på siden og ikke på forrige side om en har 50 mld pr side ( en kan stille det på profilen, men det viste du sikkert)

Fine og artige bilder

Sniker inn et spørsmål her i steden for å lage en egen tråd, siden du er Cory spesialisten..

Hvordan tror du at det hadde gått med en 8-12 coryer i 250 literen min? blir konkuransen om maten for tøff mot de to stoore Praktbotiane mine? De jeg har sett på er Trilineatus eller Julii...
Det går nok fint, men du må jo bare tilpasse fôringsmengden til begge arter, samt å påse at begge får. Spesielt i starten, når Coryene er nye i karet, bør du betrakte dem en stund ved fôringstid og se om de virkelig får i seg et helt måltid eller bli avspist med smuler og rester.
Eventuelt kan du fôre to steder i karet. Jeg antar at botiaene "jakter i flokk", og de kan vel ikke være to steder på en gang ? Så om de får mat et sted, kan du slippe ned mat til Coryene et annet sted f.eks...?

PS! Klin til med 20 Corydoras i 250 literen
Fikk lyst til å se gjennom akvariene dine igjen og jeg må si de tiltaler meg veldig. Du har et enkelt oppsett på de fleste, med litt røtter og et par-tre plantearter, men selve gjennomføringen av oppsettet gir et rent, naturlig og litt vilt uttrykk. Helt i min smak! Jeg liker best kar hvor hensynet til fiskenes behov går foran akvaristens dekorasjonsønsker, og i så måte er dine akvarier virkelig noe flere burde ta inspirasjon fra. En del av karene som vinner i de store akvadekor-konkurransene egner seg knapt til å ha fisk i etter min mening
C140 yngelbilder
Det hjelper å ta på briller når man skal fotografere små objekter på nært hold..
Jeg glemmer alltid det. Men i dag morges da jeg var på vei inn på akvarierommet med Olympus-kameraet for å ta yngelbilder, bråsnudde jeg og gikk tilbake og hentet brillene mine. Det er visst fryktelig vanskelig for meg å skjønne at jeg ikke har syn som en 20-åring lenger...*host* Jeg blir liksom aldri vant til at jeg trenger briller for å se godt nok på veldig nært hold! (og jeg har vel trengt de brillene i 6- 7 år nå...)

Så, med brillene på nesen, fikk pipa en annen låt. Endelig ble det faktisk noen brukbart gode resultater av yngelfotograferingen!

Bildene er tatt tidlig på morgenen, rett før jeg skulle gi dem morgenmåltidet. De var nok ganske sultne, for de hadde spist opp den lille porsjonen frysetørkede, avskallede artemiaegg jeg serverte sent i går kveld. Ga dem bare litt, var ikke sikker på om de ville spise det. Men de var litt gulaktige på magene sine så det tyder på at det gikk ned. Artemiaklekkingen feilet på kvelden i går, så jeg måtte servere en erstatning inntil klekker nr to var klar nå på morgenen.
Nå ligger de og gasser seg hemningløst med levende artemia bak forhenget sitt

Jeg likte dette bildet så godt, så det presenterer jeg først
Er ikke Corydoras-yngel bare helt utrolig sjarmerende som små (og store også, etter min mening) ?

[External Image]

C140 yngel, 8 dager gamle
Her kommer bilde nr to.

Et lite løv for verden,
men for et lite yngel er et løv er en hel verden.

[External Image]

Oppdatering på kullet med Corydoras C140 yngelen

Det er et stort kull, det er helt sikkert. De er nå blitt 2½ uke gamle. Jeg har hatt noe frafall på denne tiden, kanskje 20 stk, men det er mange, mange igjen. Om vi går ut fra at det var ca 150 som klekket, så er det fremdeles et flott og stort kull
Jeg bytter ca 30% av vannet daglig. Er veldig redd for å miste disse og passer derfor nøye på vannkvaliteten. De får nyklekt levende artemia på dagtid, og en artemia-pellets (kjøpt fra England) om kvelden. Gir veldig lite av akkurat det foreløbig, men har så smått begynt å tilvenne dem annet fôr i tillegg til levendefôret.

Disse bildene er tatt nå i formiddag. Dette er noen kule små krabater , utstyrt fra naturens side med perfekt kamuflasje; den gjør at de ser ut som sandkorn og rusk når de ligger stille på sandbunnen

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så søte de er=) De er jammen godt kamuflerte når de er så små=)

Hvor mange sånn ca tror du at det er igjen av kullet??
Et par bilder til fra i formiddag.

Det ligger bare noen få eikeløv på bunnen her, men de som er der, blir brukt til fulle. Løft på et blad, og det koker av yngel under

Her er et bilde som viser en del av gjengen som ligger og slapper av
[External Image]

En av de modige, som tør å ligge på toppen av et eikeløv og holde utkikk
[External Image]

kule bilder.
(du får fest en lapp på kamraet der de står "briller")
C140 yngelen er 3 uker :-)
Det går bra med C140 kullet, jeg begynner så smått å våge og håpe på det nå. 3 uker gamle nå, søndag .
Jeg har kommet over den første kneika, den sårbare perioden frem til de er to uker. Så går det ofte bra et par uker, før det kommer en ny kneik ved fire ukers alder. Kommer man helskinnet over den, burde det gå bra etter det.

Jeg skifter ca 40% av vannet daglig, pH holdes på 6.6, temperaturen er romtemperatur og varierer mellom 23 - 24°C.

Dessverre har jeg veldig vonde skuldre og overarmer om dagen, og da er det skikkelig vrient å få til gode bilder. Siden dette karet står nesten på gulvet (på en veldig lav hylle), så er det ikke mulig å bruke stativ. Men jeg støtter armene litt på en krakk jeg har der inne på akvarierommet, så noen bilder fikk jeg tatt.

De er en artig gjeng!
Det er veldig merkbart at dette kullet er det største Corydoras-kullet jeg noen gang har hatt. Når jeg mater dem med artemia, gir jeg mye større porsjoner enn jeg noengang har gitt et Corydoras-kull før... og likevel er rubb og stubb spist opp neste gang jeg kikker inn Jeg blir like overrasket hver gang. Og jeg har allerede begynt å grue meg til det blir på tide å flytte dem... karet de går i nå er jo lite, så de må flyttes om ikke så altfor lenge. Hvordan jeg skal få til det har jeg ingen anelse om. Er livredd for å mose noen om jeg bruker håv... Men jeg finner vel ut av det den dagen jeg ser de har blitt for store til å bo i dette kubiske karet lenger, noe som kanskje er et par uker unna (maks?).

Dette er bilder tatt et par-tre timer etter fôring med levende, nyklekt artemia lørdag kveld. Oransje, fine mager! De er blitt veldig oppmerksomme på meg nå, så da jeg satt med kameraet klint inntil glassruta deres, stupte de i dekning i skyggen under løvet, alle sammen. Det blir det litt kornete, halvmørke bilder av

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Mitt nydelige killi-par med Epiplatys dageti monroviae, som jeg har i 112 literen, har vært flittig innom buskene og "hatt seg" med jevne mellomrom.
Pga den store plantetettheten i javabregnebuskaset, har det overlevd yngel helt på egenhånd i karet.

I dag så jeg 5 killi-yngel i ulike størrelser som våget seg frem ved fôringstid Perfekte små kopier av de voksne. Selv om de er små, er de tydeligvis store nok til å kjekle seg i mellom om maten.... levende, nyklekt artemia står høyt i kurs, og ingen har lyst å dele med sine søstre eller brødre.

Ønsker deg god bedring,og takk for alle de flotte bildene og oppdateringene
Moro å følge med på tråden din!
Er det ikke typisk? Vaskemaskin vår røk etter 8 års tjeneste i går... og ingen av våre gamle triks klarte å lure den i gang igjen nå. Vi har prøvd siden i går, men nå var det stopp. Iflg. ekspertene er det ingenting å hente på å reparere "en så gammel" vaskemaskin for flere tusen kroner heller. Og det hadde jeg ikke giddet uansett. En venninne av meg og mannen hennes bestilte reparatør til sin vaskemaskin en gang husker jeg, og måtte hoste opp 2500 kr til reparatøren!! Bare for at vaskemaskinen skulle ryke på nytt tre måneder senere....snakk om penger i dass. Så det gadd ikke vi, dermed ble det utlegg til ny maskin plutselig. Sånn på dagen... host opp sju tusen spenn på flekken, takk.

Argh! Nå er jeg grinete. Nå fikk jeg plutselig dårlig råd istedet. Samme dag som vi fikk beskjed at vi for en gangs skyld får igjen litt penger på skatten, begge to, så forsvant de penga på forskudd.... Som sagt; Er det ikke typisk????

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive litt om fiskene, men nå er jeg så grinete at jeg må grumle ferdig først....*hmpf!!*
7000 var da mye, har dere tatt en runde og sjekket priser?
Karl Inge S
7000 var da mye, har dere tatt en runde og sjekket priser?

Jada, vi har det. Vi satt et par timer ved hver vår pc her, både i går kveld og i ettermiddag, og sjekket priser og modeller på internett.
Det er ikke bare å kjøpe den enkleste og simpleste vaskemaskin-modellen heller. Man skal leve med den i mange år, og den må dekke våre behov.
Antall omdreininger, energiklasse ved vask og sentrifugering, støynivå, antall kg tøy den tar.... mange ting å ta hensyn til. Vi har våre krav og behov, så det ble den modellen fra AEG. Mannen min er dratt avgårde akkurat nå for å hente den.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap