Inger Annes akvarieprosjekt (side 92)

Inger Anne
Her er det alltid fritt fram til å spørre. :-D Det med fôring av discus er en het potet, ja, og jeg begriper ikke hvorfor det skal bli så mye bråk rundt det. Man må da kunne discutere ting på en normal måte. Jeg förer kun med rekemiksen min, ja. Jeg har faktisk aldri föret med oksehjerte. Det er flere grunner til dette. For det første fikk jeg ikke tak i oksehjerte første gangen jeg skulle lage fôr til discusene mine. Det endte da med at jeg laget rekemiksen min, som en videreutvikling av oksehjerteoppskriften jeg egentlig skulle følge.


Forer du ikke med oksehjerte, dette er skandale, intet mindre

Du skal fore discusen med rekemiksen med god samvittighet. Poenget er ikke om det er oksehjerte, reker, torsk eller hva det nå måtte være. Hovedpoenget er at ingrediensen som skal tilføre proteiner er fullverdig, dvs inneholde alle essensielle aminosyrer. Reker gjørt dette slik at discusen får de proteiner den har behov for.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Inger Anne]Her er det alltid fritt fram til å spørre. :-D Det med fôring av discus er en het potet, ja, og jeg begriper ikke hvorfor det skal bli så mye bråk rundt det. Man må da kunne discutere ting på en normal måte. Jeg förer kun med rekemiksen min, ja. Jeg har faktisk aldri föret med oksehjerte. Det er flere grunner til dette. For det første fikk jeg ikke tak i oksehjerte første gangen jeg skulle lage fôr til discusene mine. Det endte da med at jeg laget rekemiksen min, som en videreutvikling av oksehjerteoppskriften jeg egentlig skulle følge.


Forer du ikke med oksehjerte, dette er skandale, intet mindre

Du skal fore discusen med rekemiksen med god samvittighet. Poenget er ikke om det er oksehjerte, reker, torsk eller hva det nå måtte være. Hovedpoenget er at ingrediensen som skal tilføre proteiner er fullverdig, dvs inneholde alle essensielle aminosyrer. Reker gjørt dette slik at discusen får de proteiner den har behov for.

Jepp så enig, det er at proteinene er fullverdige som betyr noe og at de får alle de essensielle aminosyrene.,
Bruker oksehjerte og tetra diskusbits jeg, dette har gitt meg knall fine voksene diskuser.
Argh! Du greide å skremme meg nå, Geir! Hyggelig at du stikker innom tråden min, forresten.

Jeg husker plutselig med skremmende intensitet igjen hvorfor jeg hater Sera-filteret mitt. Karet det står i, har hatt en smule problemer i det siste. Jeg fryktet sykdom (mistet en tredje fisk i dag), men visste også at filteret hadde sine problemer. Jeg har nettopp tatt en skikkelig runde med filteret, og det er lenge siden jeg har bannet så mye! Vannstrømmen fra filteret var tydelig redusert, men jeg visste at det ikke bare var fordi filteret trengte en rens. Den kom nemlig ikke opp på maks vannføring etter forrige rens. Først sjekka jeg slangen, da jeg trodde at problemet lå der. Men den var ikke tett. Så var det å sjekke stedet på filteret der vannet går ut. Heller ikke denne var tett. Neste punkt var punktet vannet kom inn. Jeg vet fra før at dette er et av de svakeste punktene i Sera-filtrene, og jeg hadde rett denne gangen også. Problemet er at kanalen fra toppen av filtertoppen går i vinkel inni lokket. På toppen av det hele munner kanalen ut under "sugekoppen" man bruker for å pumpe filteret i gang, noe som selvsagt medfører at det samler seg masse dritt i kanalen, og det er et sted man ikke kommer til med noe som man kan pirke ut dritten med. Jeg startet med å forsøke å skylle ut med vann. Null effekt. Så begynte jeg å føre sugekoppen fram og tilbake, og skylle litt innimellom. Det hjalp litt. Jeg fikk ut gørrklump etter gørrklump. Så fant jeg endelig ut at jeg kunne blåse der vannet kommer inn i lokket (det går ikke an å blåse i den andre enden). *BLURP!* En diger klump kom ut. Jeg skylte og blåste på nytt. *BLURP!* Enda en ny diger klump kom. Og slik holdt jeg på lenge. Det virket som om det var en uutømmelig kilde. Til slutt ble det tomt, og det var på tide å rense resten av filteret. Der var det også helt hinsides mye gørr. Jeg tror ikke jeg noensinne har sett så mye. Det tok lang tid! Til slutt var det på tide å sette sammen elendigheten igjen. Heldigvis har jeg etterhvert fått teken på det, etter å ha slitt veldig lenge. Det krever nemlig å bruke en del makt. Denne gangen gikk det nesten på første forsøk. Det som da stod igjen var å starte filteret. Null liv! Jeg har forsøkt flere ganger, og har så langt ikke fått startet det. Til sist ble jeg så rasende at jeg lot det være, og tok litt frokost (Sera-filtre er ikke noe man bør fikle med på tom mage!). Nå skal jeg gjøre et nytt forsøk på å få startet elendigheten. Jeg tok ut rotoren og renset den mens jeg holdt på med filteret, men hvis jeg ikke får startet elendigheten, må jeg ta den ut og se på den på nytt. *SUKK!*
Moralen er: Ikke kjøp Sera utvendige filtre. Det er noe *piip* dritt!
Vel, nå slipper jeg å slåss med Sera-filteret mer. Det nektet plent å starte igjen. ALDRI MER SERA-FILTRE!!! Jeg antar at motoren omsider har røket, etter at den har gått varm x antall ganger. Jeg har nå byttet det ut med et innkjørt Eheim Pro 2224, som jeg måtte hente fra et mindre belastet kar (karet som Sera-filteret gikk i er det mest belastede karet jeg har, så noe annet enn utvendig filter er uaktuelt). Det stakkars karet jeg hentet filteret fra, må ta til takke med en uinnkjørt Fluval 4+ inntil videre. Jeg skylte den nye svampen godt i en bøtte med vann fra Sera-filteret, før jeg puttet den inn i filteret, så jeg håper at det går bra. Jeg hadde rett og slett ikke noe valg. Heldigvis er dette et kar som tross alt er innkjørt, så litt bakterier finnes det jo i bunnlaget, i det minste. Så får jeg heller teste grundig for nitritt og ammoniakk de neste dagene.
Det stakkars karet som hadde Sera-filteret er trolig ganske fullt av nitritt nå, for fiskene snapper etter luft hele tiden. Men Eheim-filteret burde klare å gjøre noe med saken ganske fort. Og så får jeg ta et ekstra vannbytte i kveld. Innkjøp av et nytt filter må vente til etter regningsmånedene er over. Jeg har ikke penger, rett og slett.

Nå er jeg svett, sliten, trøtt (har bare sovet 6 timer i natt) og grinete, og ennå har jeg igjen hundelufting og snømåking. Dette ligger an til en skikkelig drittdag. Det eneste som mangler nå, er at Norge taper håndballkampen i kveld...
Snømåking og bikkjelufting er unnagjort, men jeg har ikke fått sovet ennå (noe som er helt nødvendig hvis jeg skal få sove skikkelig til natta - jada, jeg vet det er litt motsatt av hva som er normalt, men jeg skal jo alltid skille meg litt ut ). Ryggen min er ikke overbegeistret for snømåkinga, så det blir nok å ta det pent i kveld, tenker jeg. Dessverre ser badet mitt ut som om det har eksplodert en gjørmebombe der, etter filterkampen tidligere i dag. Vel, det er jo egentlig ganske nære sannheten også. Så det blir vel vask av badet også i kveld. Jeg hadde tenkt å dyppe meg selv ned i badekaret senere (deilig for såre muskler), men det er ikke aktuelt i den tilstanden det befinner seg i nå. Jeg er nesten fristet til å ta bilde for å vise hvordan det ser ut. Man kan ikke være pysete når man har bokstavlig talt et drittfilter å jobbe med.

I krisekaret ser tilstanden ut til å være mye bedre. Jeg har ikke sett noen luftsnapping siden jeg satte inn Eheim-filteret. Men vannet er temmelig gørrete, da jeg tydeligvis ristet løs en del gørr da jeg skulle riste luft ut av filteret. Det hjalp jo ikke akkurat at det forrige filteret ikke fungerte skikkelig heller. Jeg har nettopp tappet vann i en av baljene mine, og skal bytte vann i dette karet igjen i kveld. Deretter må jeg ta en ny runde med Wormer Plus, da filteret kom fra et ikke-behandlet kar. Jeg har heldigvis heller ikke sett noen luftsnapping i karet jeg tok Eheim-filteret fra heller, men det tar nok litt tid å bygge opp nitritten jeg regner med kommer. Jeg skal teste litt seinere i kveld. De to involverte karene skal i hvert fall ikke få noe mat i dag, noen av dem.

Jeg må forresten linke til noen fantastiske kulefiskbilder fra TPF. Elvis, kula som er avbildet, er ei kule med personlighet (som de fleste har). Men denne er langt fra aggressiv. Den har funnet ut at den vil være venn med en grønn kulefisk, og sistnevnte er en liten ert i størrelse i forhold til Elvis. Forresten, her er tråden. Hvis dere ruller ned noen innlegg, finner dere de søte bildene. Nydelige, ikke sant?

Tender, hvordan går det med kula di?

Nå blir jeg mobbet av Nils og Bengt fordi jeg er en filtersnobb og ikke benytter annet en Eheim eller modifiserte Fluval 4+ filtre. Har satt inn et Eheim 2080 i discuskarret og det er jaggu et filter som monner. Eheim 2028 er og blir det beste filtret som finnes. Driftsikkert og god kapasitet enten man har discus eller kuler i karret.

Har sagt det før og jeg sier det igjen: Teknisk utrustning betyr mye for problemfritt akvariehold.

Ja, jeg har jo bannet mye over dette filteret, og har hatet det intenst lenge. Det var det første utvendige filteret jeg kjøpte, og jeg visste ikke hva jeg gikk til. Jeg skjønner jo nå hvorfor det er så få som har disse utvendige filtrene. Jeg har siden vært ihuga Fluval-tilhenger, inntil jeg fikk min første Eheim Pro 2224 - og da var jeg solgt. Når det gjelder utvendige filtre, er det definitivt Eheim som gjelder! Det er ikke snobberi, det er utprøvd og avgjort. Jeg holder fortsatt fast ved mine 2 utvendige Fluval-filtre - det er gode filtre, og jeg har hatt utrolig lite trøbbel med dem. Men Eheim-filtrene er faktisk det lille hakket bedre. Så det er ingen tvil om hva jeg kommer til å anskaffe videre.
Når det gjelder innvendige filtre, så der det fortsatt Fluval som gjelder. Det eneste som kan konkurrere er de eldre modellene fra Eheim (altså ikke Aquaball, som jeg også nærer et slags hatforhold til).

Så hvis de mobber deg, Geir, så kan du bare henvise til meg, som faktisk har prøvd det meste av merker. På utvendige filtre, har jeg forsøkt: Eheim, Sera og Fluval. På innvendige filtre, har jeg forsøkt: Eheim Aquaball, Eheim Vitatech, vanlige Eheim-filtre, Fluval, Sera, Trixie, AmTop (tror jeg) + to merker jeg rett og slett ikke husker hva er (og som har tatt kvelden og er kastet). Så når det gjelder innvendige filtre, føler jeg at jeg virkelig har testet det meste, og har god oversikt over hva som fungerer. Og det som fungerer best på den siden er Fluval-filtrene, uten tvil. Det er ikke snobberi.
Tilstanden ser fortsatt ok ut i begge karene det har vært omveltninger i, heldigvis.

Sterbaibarna har nå begynt å ta til seg artemia. Siden disse befinner seg i en isboks foreløpig, kan jeg ikke se magen deres. Men de har den karakteristiske måten å tøfle rundt på bunnen på når jeg serverer artemia, så jeg vet at de spiser. Jeg elsker å se på denne tøflingen, for da (også) er de så søte.

I dag er det faktisk en bitteliten ancistrusyngel framme og spiser i pestkaret. Så, da har ikke alle blitt spist ennå. Men jeg lurer på hvor lenge denne greier å unngå å bli barbe- eller palettmat, når den er framme så synlig. Men det er i hvert fall et sjeldent syn å se ancistrusbarn i dette huset. Vanligvis får jeg ikke med meg at de blir sluppet ut av hula en gang. Og de blir spist før jeg rekker å se snurten av dem. Så jeg får nyte synet mens jeg har det. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: uansett hvor vanlige ancistruser er, så elsker jeg dem. Og få fiskebarn er så søte som mallebarn. Hvis denne lille fjerten mot formodning skulle unngå å bli mat, så vet jeg hva den skal hete: Tøffe Tøflus. For sugemallebarn tøfler også rundt, om enn ikke på samme måte som coryyngel.
Etter hyppige vannbytter i Mallesuppa (pga. filterproblemene), og et vannbytte i går med kaldere vann, har jammen sterbaiene satt i gang med lek igjen i dag. Jeg er ikke direkte lei meg for det... Forresten ser det ut til at generasjon 2 nå har blitt kjønnsmodne. Hannene forsøkte nemlig å egle seg innpå det som må være damene blant de litt mindre. Men det burde egentlig ikke komme som noen overraskelse, da de har blitt store og fine etter at de flyttet inn hos sine foreldre. Jeg har en god stim med Sterbaier nå
Super-arcuatusene mine sitter nå i et hjørne, og er potte sur på meg. De siste to ukene har jeg vært utilgivelig sløv når det gjelder stell av fiskene, med unntak av yngelstellet. Dermed har jeg ikke fulgt opp min egen lovnad om at super-arcuatusene skulle få kaldtvannsbytter annenhver dag. Men nå i kveld tok jeg meg selv i nakken, og ga dem både i pose og sekk. De fikk vann fra trillekaret (med håp om at det inneholder ett eller annet leksframkallende, slik som de leker hele tiden), de fikk et solid kaldtvannsbytte og de fikk en god dose Esha Optima. Jeg serverte dem også tubifex, men de er så sjokkskadet etter kaldtvannet at de foreløpig ligger under rota eller i et hjørne og bare glor (selv om temperaturen kun ser ut til å ha sunket til 20 grader - jeg hadde egentlig forventet at den skulle bli lavere). Normalt kaster de seg jo over herligheten, og går fullstendig av skaftene). Jeg rensket også opp i sirkulasjonspumpa, slik at sirkulasjonen ble bedret. Så får vi se om det blir høyere aktivitet i morgen. Jeg må innrømme at jeg ikke tror på lek før jeg ser det. De er håpløst dydige, de budeiene mine.

Jeg har hatt litt frafall av yngel, men ikke noe alarmerende - bare enkeltfisker. De fiskene som har flyttet fra yngeltanken til oppveksttanken, ser ut til virkelig å stortrives med å ha fått sandbunn og et skikkelig akvarium å leve på/i.

Den ene ancistrusen jeg har greid å få til å vokse opp i pestkaret, begynner å bli stor gutt nå. Eller, rettere sagt, jeg mistenker at han er ei jente. For han har ikke fått antydning til barter ennå, og i den alderen burde det ha begynt å vises. Så enten er han treg med å komme i puberteten, eller så må jeg bare innrømme at han er en hun.
I dag klistra Bartesnoppen og Bart Simpson seg opp på ruta, side om side (merkelig nok uten å gå i tottene på hverandre, eller å vrenge ut krokene de har ved gjellene), og Bart Simpson har nå blitt like lang som Bartesnoppen! Trøste og bære som den fisken har vokst i år. Jeg begriper ikke hvorfor den plutselig fant ut at den skulle vokse til en sånn størrelse. Men den har ikke forsøkt å konkurrere med Bartesnoppen om å være sjefen i karet. Den har et mildere temperament enn Bartesnoppen, så den er mye mer forsiktig av seg enn hissigproppen min. Men det er flott å se en fullvoksen, albino ancistrushann!
Jeg har fått nok et tegn på hvor miljøskadet jeg begynner å bli. Snøen som har ramlet ned fra himmelen de siste dagene, har endelig gitt meg muligheten til å ta fram skiene. Bikkja var selvsagt i ekstase. Hun storkoste seg i snøen, og det slo meg om at hun minnet meg om en cory: hun dyttet trynet godt ned i snøen, og så lekte hun plog et lite stykke. Det minnet sterkt om framgangsmåten til en langsnutet cory.
Første forsøk på å trigge super-arcuatusene ga null effekt. Det er ikke antydning til økt aktivitetsnivå. Så da blir det et nytt kaldtvannsbytte i kveld.

For øyeblikket høres det ut som om jeg har en hel måkeflokk i stua! Neida, det er ikke fisker som bråker, men undulatbarn. 5 (ganske store) små som hyler etter mat. De er utrolig søte og morsomme (om enn ikke særlig pene ennå), men de bråker noe vanvittig. Jeg har hatt undulatbarn mange ganger før, men det har aldri før slått meg at de høres ut som måker før!
Er jeg rar hvis jeg har lyst til å plukke ancistrusene mine ut av akvariet og kysse dem? De er så pene, så! ;-D

Forresten har det flyttet inn en herremann hos meg i dag. Her er et elendig bilde av han:

[External Image]

Er det noe rart at det aldri blir menneskemenn på meg?
Ooops.... Inger Anne, jeg synes det ser ut som filteret står med innsugsrillene rett på sanden? Da suger jo filteret opp sand og det kan tette porene og ødelegge filterbakteriekulturen over tid (de får ikke nok sirkulasjon gjennom hele svampen etterhvert).
Er det et Vitatech-filter? Husker at det innsuget så slik ut.
Det er en eldgammel Fluval 2. Jeg har ikke så mye valg annet enn å la den stå på sanda, da jeg ikke har noe feste til den. Disse gamle Fluval-pumpene har fester som man henger på kanten av akvariet, og denne mangler altså det festet. Men siden den har hel bunn, og kun riller på sidene, er det ikke noe sand som blir med inn. Det er jo heller ikke noen coryer som roter opp sanda her.
Da var det på tide med litt bilder igjen. De kommer litt hulter til bulter, etter rekkefølgen de ligger på PC-en min.

Først noen atrobarn:
[External Image]

Og så en av foreldrene:
[External Image]

Sånn ser Bartesnoppen ut fra undersiden:
[External Image]
Bart Simpson:
[External Image]

Lille trille:
[External Image]

Jeg har fått tatt noen halvgode bilder av concolorene for din skyld, Mona. Du har helt rett i at de har en flott ryggfinne.
[External Image]
Kule!

Du Inger Anne, jeg har et Eheim 2224 stående... samme som forrige. Interessert?

Bart Simpson var fin! Da jeg hadde Ancistrus, så var jeg også egentlig mest begeistret for albinoene. Kan ikke noe for det
Nok en concolor, eller evt. den samme:
[External Image]

TetraTips er hysterisk deilig!
[External Image]

De digre blubbene mine. De har faktisk vært litt mer aktive i dag, uten at jeg tror at det blir noe action av det.
[External Image]

Mona, jeg er så absolutt interessert i filteret. Jeg er jo ett i manko nå. Det eneste positive med det, er at jeg slipper å slåss med Sera-filteret flere ganger. Møkkafilter!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap