Elins lille hjørne (side 92)

Såååå nydelig. Nå er du vel en stolt fiskemamma!
KLart jeg er Synd jeg ikke kan beholde alle selv

Nå har Ph-pennen fått kjøre seg. Har tilpasset verdier i mellomlagringsbaljene med natron og tropefisk sin ph-senker.

Har fått justert PH til 6,6 og KH til 2. Håper dette holder.... har nemlig målt 110 literen med schultzei til Ph 5,5 ! :o Skrekk og gru, det kan umulig være sunt.

Lav KH kombinert med mye fisk driver ph alt for langt ned, så nå er jeg i gang med å sakte justere den oppover. Hvert fall få den opp på 6-tallet.

Og - mannen min mumlet og surmulet et stund etter at jeg nevnte vindunker. 2 timer senere kom han hjem med to stykk til meg Han er nå snill og, da.

Så nå får jeg mellomlagret 110 liter vann hver dag. Det skal hjelpe mye.

Ellers er det full fart i 110 literen her ved PCen i dag. Weitzmaniene her høyt og lavt. Med vilje har jeg ikke plantet så mye, og har ikke så mye stæsj der. Med såpass mange fisk tenker jeg at det er greit at det er ledig bunnplass.

Har en redmoor-rot, to sverdplanter, to små cryptocoryne og en bunt leucocephala. Det ser litt nakent ut, men de har da plass å svømme på i hvert fall
Eplesneglebarn!!!
Å kjære vene! Litt usikkerhet, litt panikk her nå.

Jeg har plutselig eplesneglebarn! Og jeg som ikke engang visste at jeg hadde en minimais!

To gule epliser ble satt inn i karet med C. black og CRS for å spise noen grønne trådalger for en stund siden.

Trådalgene forsvant, kjærligheten blomstret, og det ble barn....!

1. Vannet er overhodet ikke passende for epliser (mine blir egentlig mishandlet stakkars), PH rundt 6,6 og en GH på 3-4.

2. De er så SMÅ! 3 mm over skallet. Jeg vil aldri i livet kunne få plukket alle. Klasen klekker nå, er bare igjen ca 1 cm øverst, men det kommer fortsatt små ut av den.

Hva i himmelens navn skal jeg gjøre... jeg vil jo ikke øke ph og gh der heller. Og hva skal jeg mate de med?! Karet er jo godt innkjørt, og har sikkert masse alger rundt omkring, men... skallet deres kommer jo til å bli herpet
Du misshandler vel stort sett sneglehuset med de verdiene der... Lite kalk å bygge hus av.. Men de skal vel klare seg der en stund. De vil nok dra ned Gh til 0 etterhvert men... Flytt ut mor og far + så mange du får ut av de små og la resten vokse seg litt større før du begynner å jakte på dem.
Ja, kan jo gjøre det, men det er jo ingen andre kar her med bedre verdier... jeg har jo coryer, som vil ha lett surt, bløtt vann

Eplesneglene har tuslet og gått her i over et år uten at noe har skjedd, men nå er det liksom full fart. Og jeg som skulle tone ned eplesneglene siden vannverdiene mine er helt feil :p

Da har jeg fått trukket pusten, og funnet ut at det er faktisk mulig med et kompromiss. Litt på sikt, når noen av ungfiskene er solgt, kan jeg ha mulighet til å sette opp et kar med egnede vannverdier.

En GH på 8 og nøytral PH skulle gå greit for coryene, og være bedre for eplisene enn dagens løsning. Coryene i dette karet er for unge til lek - og uansett trenger jeg ikke flere egg nå! Så det skulle fungere greit.

Jeg har noen små kalksteiner her, og GH+ pulver. Tror jeg tar i bruk GH+ pulveret siden jeg ikke har kontroll om jeg legger en kalkstein i karet...

Tar halve økningen i kveld, og den andre halve i morgen. Jeg vet ikke hvor rask endring i GH som tolereres av fisk og snegler, men 2 grader i dag og 2 grader i morgen kan vel ikke være for raskt? Har aldri hatt behov for å tulle med GH verdien før, så nå er jeg i gang med å trå nytt territorie igjen
ElinH
Da har jeg fått trukket pusten, og funnet ut at det er faktisk mulig med et kompromiss. Litt på sikt, når noen av ungfiskene er solgt, kan jeg ha mulighet til å sette opp et kar med egnede vannverdier. En GH på 8 og nøytral PH skulle gå greit for coryene, og være bedre for eplisene enn dagens løsning. Coryene i dette karet er for unge til lek - og uansett trenger jeg [I]ikke flere egg nå[/I]! Så det skulle fungere greit. Jeg har noen små kalksteiner her, og GH+ pulver. Tror jeg tar i bruk GH+ pulveret siden jeg ikke har kontroll om jeg legger en kalkstein i karet... Tar halve økningen i kveld, og den andre halve i morgen. Jeg vet ikke hvor rask endring i GH som tolereres av fisk og snegler, men 2 grader i dag og 2 grader i morgen kan vel ikke være for raskt? Har aldri hatt behov for å tulle med GH verdien før, så nå er jeg i gang med å trå nytt territorie igjen :-)

Høres ut som en god løsning En grad i døgnet er vel annbefalt, og siden jeg regner med du beveger deg mot øvre grense for corryene er det vel best for dem å ta det sakte. Eplesneglene klarer seg nok selv om det tar litt lengre tid, min erfaring er at man ikke får tatt livet av dem selv om man ønsker det....
Nei, mine har jo levd i mindre enn optimale forhold i et års tid :p

1 grad i døgnet. Den er god! Skal ta det pent

Vet at coryer kan gå i vann med langt høyere GH enn det jeg planlegger å legge meg på nå. I utlandet er jo vannet generelt hardt, og folk samler regnvann på harde livet. Likevel antar jeg at de ikke får GH like lav som den vi er så heldige å ha rett ut av krana her i Norge. Og jeg vet om cory her i Norge som går i GH på 10 pga brønnvann, og de yngler og lever fint. Så 8 burde gå helt greit egentlig
Jeg har stø kurs mot mitt kompromiss-nivå av GH Ser mange småttiser i karet i dag også (eplesnegler altså), men hvor mange det er aner jeg ikke. Håper det ikke er veldig mange :p Men litt moro med noe nytt også, da!

Vet ikke helt hvor gamle de er da de begynner å spise andre typer mat... kan kanskje legge ned en skive agurk i dag sånn i tilfelle de kan spise det?

Ellers var det et trist øyeblikk ved vannbyttet hos de eldste atroene og metaene i dag. Den minste atroen fløt oppned
Jeg har egentlig ventet på det... mens kullsøsknene drar seg mot 3 cm, var denne tassen bare halvparten; 1,5 cm. Og den har knappest vokst de siste ukene. Noe måtte være galt med den, men neppe noe som kunne blitt fikset med medisiner. Denne har vært en liten pusling hele tiden, og jeg har vært overrasket over at den har hengt med så bra som den har gjort.

Fortsatt trist å miste fisk når de egentlig, aldersmessig, har kommet så langt at de er "trygge". Men, slik går livet dessverre.

Har mistet oversikten litt over de yngste atroene etter at de flyttet til 54 literen. Når jeg fórer ser jeg massevis av yngel som gumler både mikroorm og tetradiscus, men om ALLE kommer frem dit maten er og får spist aner jeg ikke. Uansett - kullet er så stort at jeg hadde ikke noe valg. Jeg må bare håpe det beste og ta det som det kommer.
Flinke, små atroer

På ren innskytelse slapp jeg en halv tetra tabimin i karet. Tenkte at jeg alltids kunne slamsuge det ut om det ikke fungerte. Men, ingen grunn til uro.

De knøttsmå bartefjesene moppet rundt på tabletten helt til den var borte. Rubbel og bit forsvant på kort tid

Så - da er frokosten i morgen mikroorm og tabimin. Slike tabletter er egentlig supre, selv uten å bli knust først. De løser seg sakte opp til støv smått nok til at yngelene ikke har problemer med å spise det opp.

Egentlig foretrekker jeg å ikke knuse de, for da løser den seg opp sakte nok til at de rekker å spise etterhvert. Er den knust, virker det som om mye mer støv forsvinner rundt og skaper grobunn for 572 pestsnegler (pluss/minus et par) :p

Nå må jeg jo forske på om småttisene vil ta sera viformo også, den består jo også av fine små partikler som er enkle å spise. Men det får bli i morgen, nå har de fått mat.

Lurer på hvor mye tabimin jeg kan gi 100 sånne småtroll....de fikk bare en halv nå, og den forsvant kjapt. Men da hadde de jo allerede fått både mikroorm og tetradiscus.
Jauda, viformo sklir ned på høykant. Eller kanskje jeg skal si - moppes ned på høykant

Jeg vet ikke noe søtere enn små corydoras som mopper rundt på maten med bartene sine.

De yngste atroene er i gang med å spise mikroorm og viformo, mens de andre er i gang med å fortære noen meitemarksticks. Disse sticksene er veldig populære Men egner seg ikke så godt til bittesmå atroer, fordi meitemarksticken løser seg opp til litt større flak enn det pulveret tabletter løser seg opp i. Men det varer ikke lenge før de yngste atroene kan smake på meitemarksticks heller!
Da har de to glassene med ON IBBS kommet.

De kom tydeligvis for lenge siden, for postkontoret var i ferd med å sende purring til meg på å hente de. Men det har aldri kommet noen hentelapp hit, så jeg ante ikke at de lå på postkontoret og ventet.

Heldigvis kjenner mannen min en som jobber der, og da mannen min var innom i dag spurte de hvorfor jeg ikke hentet pakken min... :p

Så, nå er to glass i mitt eie, og jeg måtte rive lokket av det første og prøve det til atroene. Nå ligger hele bunten og smatter på ikke-levende artemia. Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer. Liker i hvert fall tanken på nyklekte artemia som hvert fall ligger der jeg plasserer de!
Hei Elin

Jeg må nesten spørre deg om noe når det gjelder mikroorm.
Det er ganske vanskelig å avgjøre hvor mye man skal ta når man er relativt fersk på akkurat dette levendefôret :p Så jeg lurte på; hvor mange "sveip" tar du med penselen på innsiden av kulturboksen når du skal scoope opp et måltid?

Det ble stusselige greier med bare et sveip, så jeg har økt til to pensel-sveip når jeg skal fôre de minste Green Laserne. De er vel noen-og-åtti i antall, tror jeg. Hvor mye ga du til det store Atro-kullet ditt f.eks?

Jeg bedømmer mengden utifra hvor stappa magene til yngelen ser ut etter at det er spist opp :p De må nesten ha to pensel-sveip, ser det ut til.
Hei Mona

Vanskelig å si egentlig, siden det kommer an på hvor mye som blir sittende på penselen etter et drag også. Synes det høres passe ut når du ser på magene deres.

Tenker så det knaker på om jeg klarer å forklare mengden jeg har brukt til mine atroer (og fortsatt bruker faktisk)... men kommer ikke på noen god måte å forklare det på... argh.

Jeg overfórer sikkert, men siden mikroormen lever lenge i vannet, og jeg bytter vann ofte tror jeg rett og slett ikke at overfóring (innen en viss grense så klart) er noe kjempeproblem
Tja... dommen over ON IBBS må jo være at dette fungerte. Litt rart å se artemia bare ligge der, er jo vant til at de hopper rundt - uten å flytte så mye på seg, men.. de rører seg da. Dessuten var disse lysere i fargen og ikke så knall oransje som jeg er vant til å se. Men - yngelen fikk sprengdigre mager, så det er tydelig at det falt i smak.

Alle andre har fått mygglarver i dag. Det er så vittig å se på denne mygglarvespisingen, spesielt når det begynner å bli få igjen. De står og drar i hver sin ende av en mygglarve. Coryenes svar på Lady og Landstrykeren
Er bare nødt til å få tak i dette foret jeg også .Hvor kjøpte du ditt ?
Snublet over de når jeg sjekket utvalget hos akvarieudstyr.dk, så jeg bestilte der. Aquamanias har jo disse også, men det så jeg først etter at jeg hadde bestilt fra Danmark :p

Jeg synes det virket bra i hvert fall. Men kommer nok ikke til å bruke glasset i 6 uker. Syntes det hørtes lenge ut. Men, jeg har jo en del annen fisk som kan få av dette også, i tillegg til atroene, så sånn sett skal vel glasset få ben å gå på.

Glasset er knøttlite, men artemiaen er veldig konsentrert. Så at jeg ga for mye til atroene i dag, så jeg byttet 60% av vannet og slamsugde restene. Men, da vet jeg mer om mengden jeg skal gi i morgen.
Ok takk for opplysningene ,venter på at Korallen ,no skal få ditte inn ,han mente det ikke var noe problem men har ikke hørt noe foreløpig
han pleier å ha grei pris og grei pris på frakt ,men vet ikke om jeg har tålmodighet til å vente lenger
Ang foring så er det veldig lett å overfore ja
tja, kan hende aquamanias er midlertidig tomt for de der, jeg fikk hvertfall ikke glasset mitt av en eller annen grunn. har bare vært for sliten til å sende en mail om hvorfor :p
Ja, jeg har en lei tendens til akkurat det :p

Denne gangen var det overraskende, da. Jeg brukte pipette til å go artemiaen, og ga samme mengde i pipetten som jeg har gjort når jeg har klekket selv. Men artemiaen var langt mer konsentrert i glasset enn når jeg har klekket, så det ble sikkert 4 ganger så mye som jeg trodde det skulle bli. Men, da har jeg funnet ut det, og notert det bak øret til i morgen

Vært interessant om korallen fikk inn dette fóret... og se priser + frakt ikke minst.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap