Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 92)

Yey :oD

Håper virkelig at du vil komme til LOAK også, Linda :o)
Overlever jeg kostyme- og sceneskiftet i annen akt av Askepott seks ganger til og blir invitert kommer jeg sikkert en tur jeg StineMari. Alt blir heldigvis bedre med litt øvelse...
Nei og nei og nei. Nå fikk Sissimor meg til å lese fiskelisten til Dahls, de har fått inn ny fisk og det er jo helt forferdelig egentlig! Apistogramma elizabethae er bittebittesmå selv som store, kanskje det hadde gått med en trio? Gulloppdrett kan jeg jo uansett bare drømme om...

Nannostomus har jeg også lyst på, men med 30 cm dybde i karene - nei og nei og nei. Tenke seg om først!

A. elizabethae-herren står fortsatt i boksen på kjøkkenet, pH har sunket mye i karet så det må mer tilvenning til enn jeg har ork til i natt. Må være helt våken til premiere i morgen!
Ferdig med to forestillinger, tre igjen. Er rimelig sårbent etter å ha stått i kulissene kalr til å løse små kriser som manglende musehaler, "mygger" som detter av, glidelåser som setter seg fast i ballkrøller og kårder som ikke er der de skal være når de skal være der.

Så egentlig orker jeg jo ikke å stå foran akvariene, men det er ikke til å unngå. A elizabethae-paret har funnet seg til rette, lillemadammen dasker far på plass og har flyttet til den andre hula, tror innredningen er fin for dem. Vakkert for meg i alle fall, de glir rundt mellom røttene og rydder og nufser, veldig fine i fargene begge to...

De små barlowibarna har fått fiskefasong og prikker, mor har sin fulle hyre med å holde dem samlet. Stor størrelseforskjell på de små, men alle har kulemager så de får tydeligvis nok mat. Da holder det med mudder og to dasher flytende Artemia enn så lenge, og søndag rigger vi ned på Knapstad så jeg kan konstentrere meg om å finne igjen gulvet her og få stullet litt med akvariene. Det gleder jeg meg til!
A elizabethae bygger litt...
Et lite byggverk! En ynkelig bitteliten haug som ikke på noen måte dekker noe som helst, men det bygges!
[External Image]

Hannen i overrasket-av-kameraet-farger
[External Image]

[External Image]

Hannen utenfor hula han synes er finest midt i dansen de driver med.
[External Image]
Kjempeflinke, det er jo aldeles helt utrolig at de er i gang etter ett døgn sammen i sitt nye hjem! Takker for gode tips fra erfarne Apisto-entusiaster, innredning med tussmørke, flere huler og mange gjemmesteder, ned-mudret med næringsrikt slam og damen på plass et par døgn først har jo nå medført hulebygging umiddelbart de to gangene jeg har forsøkt. Det er sikkert tilfeldig, men jeg kommer til å gjøre det sånn hver gang likevel

Har på ingen måte hverken ambisjoner eller store forhåpninger om oversvømmelse av A elizabethaeyngel, men jeg har jo fisken fordi jeg ble forhekset, da er det gøy at de oppfører seg som fisk og ikke står grå i et hjørne med sammenklemte finner.

Skal ha pH enda mer ned, de har farget ut for hver liten senking jeg har tatt så langt. Orker ikke sette meg inn i kalibreringens mange mysterier akkurat nå, to forestillinger i dag var i overkant for oss voksne for ikke å snakke om de små skuespillerene. Gikk fint da, og kritikkene har vært supre!

Må ikke glemme L213-barna, aner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det før, men nå går de i en innkjørt 12-liter i stedet for boks med luftestein. Det skulle jo bare være for noen dager, sikkert derfor jeg ikke har hatt omløpet i orden. De ville ikke være med på bilde...
Herlige situasjonsbilder av dine herrrlige Apistoer Linda!

S
Takker Simen, en utfordring å ta bilder uten blits i Apisto-kar!

Har fått skiftet vann på samtlige små kar på en eller annen måte i dag, siste forestilling er unnagjort og scenen rigget ned. Hvilket vil si at huset er absolutt helt overlesset med rekvisitter, kostymer og dekor, har ikke en eneste liten superkraft igjen til å rydde. Har nok overvurdert formen kjenner jeg, har ikke vært tid til å kjenne etter før nå. Men det går over, og i morgen er det vanlig hverdag igjen. Vemodig med siste applaus da, de to tidlig-forestillingene har vært stapp fulle med små Askepotter i full mundur på første benk, helt bergtatt...

Må huske at de to store karene trenger en alvorlig overhaling. Må også huske at to av de fire 12-literene er fulle av Utricularia gibba igjen, må fjerne noe så levendeføderne kan svømme. Fant en guppydame sittende fast i dag igjen, nå flyttet de resterende over til milleriherrene, det blir det ikke yngel av.
Barlowibarna vokser og er komplett umulig å få bilde av, veltrente øyne ser en skygge som nufser på svampen. Mamma vokter. I tillegg ble det et godt eksempel på plantenes tilpasning til helt nye forhold, det ser ut til at Egeria densa skyter nye grønne skudd før den kvitter seg med levendeføderbladene...
[External Image]

Og så datt det inn en kreativ oppgave igjen heldigvis, var på nippet til å gå på veggen her av all denne lediggangen. Denne gangen er det hyrdekapper, det kan da ikke være så vanskelig?
[External Image]

De skal brukes på Scenarios adventskonsert i Gamle Logen, min rekvisitør-venninne er enda mer allergisk mot symaskin enn meg og det går to kapper på et stoffstykke
Tusen takk for plantene du sendte med budbringer Lars Åge, Linda! Ikke mye alger og snegler på dem, nei

Da er det bare å få dem til å trives og formere seg, og jeg håper jeg lykkes med det.
Tusen takk for at vi fikk komme på besøk til dere idag med både kake og kaffe)
Egentlig burde jeg skylde på at vi er slitne fra igår men selv som uthvilt tror jeg nok at jeg hadde sunket like dypt inn i den beroligende atmosfæren akvariene dine utstrålte.
Men Terapi i forbindelse med akvarium har aldri vært sannere..
Takk for avleggerne også, håper spesielt på at den gresslignende planten vil bli ett yndet og varig lekssted for Betta'ene siden 'damgresset' ikke overvintrer.




Bare hyggelig Janne, vi sparte både porto og frostskader takket være det velvillige budet, og det vokser godt i overflata her så det går an å fylle på en annen gang også.

Veldig koselig at dere tok turen til tross for storauksjonsformen Kaja, milo, Marita og Sigmund, både Sissimor og jeg satt veldig stor pris på det! Jeg var spesielt glad for at husgjesten tok på seg ansvaret og sørget for at Sigmund fikk kaffe mens hun forsøkte å riste liv i vertinnen. Kaffen ble inntatt foran barlowikaret, og nå kan det ikke være tilfeldig. Dagen etter Sigmunds forrige besøk murte hunnen seg inne. Mandag var han her igjen, og tirsdag morgen var hula tett!

Største fra første kull, den blir nå kjeppjaget av mamma hvis den forsøker å svinse i nærheten av hula...
[External Image]

En trist greie er at A elizabethae-hannen ble borte en eller annen gang i løpet av hovedrengjøringskaoset i helgen. Han må ha hoppet ut, avskyr ikke å vite hva som har hendt. Men seks akvarister har studert karet (Inger Anne var nemlig også grei og tok turen til Moløkka så Sissimor slapp å hales halve Østfold rundt), og da en ny hanne ble satt inn i natt kom det ingen illsint husfar frem. Heldigvis har de tatt inn en ny gruppe på Dahls, og et besøk der sto på ønskelista. Thor spanderte kaffe, det ble mye akvarieprat og mer enn varmekolber med på toget til Trondheim

Fikk også snakket meg til mot og tatt i bruk Hanna pHep'en, har jo lest så mye skummelt i det siste at jeg har latt den ligge. Men med tant'unger i boks over natten som hadde litt lite vann ble det for mye pes med dråper. Pennen er kalibrert med 4,1-væske og helt enig med JBL, men med lyset på i karene går den amok. Det lar seg enkelt løse for et Å-menneske

Enda en strålende nyhet, i morgen tidlig setter hr Siljan kursen for Hobøls mørke skoger med fullt lass - da er det muligheter for å få innsyn i et kar eller tre snart! Helt skamfult fælt å vise dem fram sånn de ser ut nå, og det er nå engang slik at gjestende akvarister bruker mer tid foran karene og ser med andre øyne enn meg, de fant en C142 med bulende øye uten bart, noe sort midd-aktig som spiser hull på Coryegg og blir i dem til de er tomme, planarier i en 12-liter og sikkert mye annet de ikke fortalte meg fordi de er så greie. Tror ikke jeg vil bruke JBL flytende artemia mer, det er i de karene det blir utøy. Gleder meg veldig til en alvorlig opprensking her nå!

Planter dere fikk med var i hvertfall
Eleocharis fra Uruguay (en slags vivipara som blir brukt som plen på elvebredden og klippes med gressklipper), der er alt vann ganske likt og relativt nøytralt, men planten overlever i alt fra levendeføder- til Apistovann her og har tålt de mest hårreisende temperatursvingninger ute i høst. Det er de vant til hjemmefra lærte jeg av Felipe Cantera, og Thor plukket den i et område av elva der det ikke kom mye sol gjennom tett løvverk. I kraftig lys blir den veldig grønn og stiv i bladene, i svakt lys mer "hairgrass"...

Nymphoides sp. "Taiwan" jeg får spørre pent om å få inn i basen, veldig vakker og villig ser det ut til..

Marita fikk med seg en Aponogeton crispus (eksemplaret det er bilder av i basen faktisk), og kanskje en Echinodorus parviflorus 'peruensis'? Dro opp en til en eller annen i alle fall, også den et baseeksemplar faktisk. Har litt teflonhjerne i dag så hvis jeg har glemt noe må noen mase...

Nå håper jeg Sissimor er vel framme og ikke helt bunnslitt, så kanskje vi orker en Sarpsborgtur neste gang!
Jeg er vel fremme, men toget var forsinka pga tekniske feil med lokomotivet, og når en først er seint ute, så må en vente på alle andre tog. Tok laaang tid, men setene var gode, og jeg fikk heldigvis sitte aleine, så det gikk greit. Isoporkassen er tømt, så nå er det tilvenningsbokser over alt her...

Tusen hjertelig takk for veldig trivelig dager Linda! Det frister til gjentakelse
Senk skuldrene og hvil ut nå, så du er klar til å komme ned for å inspisere reoler. Er jo en del Østfoldinger som driver med rigging om dagen
Mens jeg venter på at akvariene skal krysse Oslofjorden - siste tilskudd til pandabanden, Sissimor fortjener gulloppdrett for dem synes jeg!

[External Image]

Helt enig! De var fabelaktige!
Reolen - neste kapittel...
Sukk. Kyrre har dratt, og jeg har seks kar som forhåpentlig er tette. Det var ett med lekkasje og ett som var skjevt, de kjører jeg ned til Dahls sammen med reolen, for den er unøyaktig, for trang, må bankes fra hverandre og settes sammen helt nøyaktig uten flere millimeter feil både i høyde og bredde.

Jeg er uerfaren bestiller, har fortalt at det var helglass og hvilke mål akvariene har, så jeg regner nå med at jeg får tilbake en reol med nødvendig slingringsmonn i lodd og vater. Godt jeg er god på å fjerne blindnagler. Sukk. Eller grrrr faktisk...
Nei vet du hva, nå syns jeg snart denne prøvelsen må få en positiv ende...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap