- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 92)
Leifs verden, del 2 (side 92)
Hei Leif, og gratulerer med den STORE dagen! Dette må vel være på høyde med en skikkelig bursdag . Jeg kjenner jeg blir like ivrig, og føler nesten det er jeg som får fisk he he he. Håper du vil glede meg og mange andre med fantastiske Apisto-bilder framover.
I innlegg nr.1769 på din tråd fikk jeg svar på størrelsen på Apistogramma luelingi. Det var RHD/Fart66 som hadde svaret: Hunnen 3,5cm - hannen 7cm...
Fyrverkerihilsen fra Simen
I innlegg nr.1769 på din tråd fikk jeg svar på størrelsen på Apistogramma luelingi. Det var RHD/Fart66 som hadde svaret: Hunnen 3,5cm - hannen 7cm...
Fyrverkerihilsen fra Simen
Postet 11.05.12 kl 15:22
Postet 11.05.12 kl 15:32
Loffa, gratulerer med apisto-dagen!
Jag hänger med på det som sker, även om jag periodvis knappt skriver något.
Postet 11.05.12 kl 16:12
Tusen takk alle sammen, og spesielt gøy var det å høre fra deg igjen Apistojohan. Lenge siden nå. Ja dette er vel både bursdag og julaften på en gang, selv om fiskene har gjemt seg hehe. Artig var det lell.
Snekrer for harde livet nede og har fått flyttet jernreolen ut fra arbeidsområdet. Skal legge ut noen bilder litt senere. Får snekre mest mulig før arvingen skal i seng....
Tror faktisk dette blir bra og håper at reolene vil ende opp med 14 kar totalt. Hadde jeg hatt ordentlig tak høyde ja da hadde det blitt 7 til. Men en trenger ikke gape over for mye med en gang... Det finnes flere vegger... hehe.
Ned til kjellern igjen folkens for her må det jobbes
Snekrer for harde livet nede og har fått flyttet jernreolen ut fra arbeidsområdet. Skal legge ut noen bilder litt senere. Får snekre mest mulig før arvingen skal i seng....
Tror faktisk dette blir bra og håper at reolene vil ende opp med 14 kar totalt. Hadde jeg hatt ordentlig tak høyde ja da hadde det blitt 7 til. Men en trenger ikke gape over for mye med en gang... Det finnes flere vegger... hehe.
Ned til kjellern igjen folkens for her må det jobbes
Postet 11.05.12 kl 17:36
Ja nå er alle ti tommeltottene både såre, ømme, blåe og et par røde..... Så da får en gi seg mens leken er god. Fingrene mine ser ikke ut som noen snekkers, kanskje en klønete en.... Ja gikk tom for materialer også da, så hadde ikke noe valg likevel. Har faktisk fått gjort en del i dag på denne utvidelsen av reolen. Og tja... er vel stort sett fornøyd selv.
To seksjoner er ferdig, dvs reisverket for 4 av karene. Til høyre blir det i bunn 162L og over 128L. I neste seksjon blir det to like 72L over hverandre. Må måle en del kar for å se hva som passer inn i neste seksjon. Vil prøve å få tilnærmelsesvis kar som er like i bredden, slik at den blir lik i utseende som den andre delen.
Guttungen min har surret rundt meg og skal snekre, ha hjelp til alt mulig og helst holde på oppi hendene på meg. Ja han er lik .......
Legger ved noen bilder som viser hva jeg har fått gjort i dag
1. Slik så det ut når jeg startet i dag
2. Seksjons del 1
3. Arveprinsen skal også være med å snekkere
Flere bilder kommer.....
To seksjoner er ferdig, dvs reisverket for 4 av karene. Til høyre blir det i bunn 162L og over 128L. I neste seksjon blir det to like 72L over hverandre. Må måle en del kar for å se hva som passer inn i neste seksjon. Vil prøve å få tilnærmelsesvis kar som er like i bredden, slik at den blir lik i utseende som den andre delen.
Guttungen min har surret rundt meg og skal snekre, ha hjelp til alt mulig og helst holde på oppi hendene på meg. Ja han er lik .......
Legger ved noen bilder som viser hva jeg har fått gjort i dag
1. Slik så det ut når jeg startet i dag
2. Seksjons del 1
3. Arveprinsen skal også være med å snekkere
Flere bilder kommer.....
Postet 11.05.12 kl 21:20
Postet 11.05.12 kl 21:29
Postet 11.05.12 kl 21:49
S i m e nNå går det så det suser Leif! Skikkelig rått. Kjenner at en akvarievegg nr.2 er underplanlegging he he he. Detta er skikkelig smittende :) Simen
Tusen takk Simen. Ja det har gått greit i dag med fremdriften og 2/3 er egentlig ferdig når det gjelder reisverket. Vet ikke om det er helt bra for fiskene i den andre reol-delen med all bankingen i så mange timer som i dag. Mulig jeg burde kutte ned på antall timer jeg holder på i strekk, eller ha opphold på en dag eller to i arbeidet.
Ja kjør igang med planlegging av del vegg nr 2. Når en allerede har erfaringen med å ha bygget en, kommer den andre noe lettere.....
Postet 11.05.12 kl 22:01
Postet 11.05.12 kl 22:50
Siste par mnd har jeg gitt bort en del fisk, mest for at jeg skal kunne fylle mine kar med mine favoritter, APISTOGRAMMA. En del single apistoer er også gitt bort til nye lykklige eiere. Tenkte å komme med en oppdatert liste etter nykommerne i dag. Synes selv det er en mektig imponerende liste med arter jeg har i mine kar
Apistogramma cf. luelingi F1
Apistogramma sp. Schwarzkehl F1
Apistogramma cf. agassizii (Netz, Alenquer). F1
Apistogramma cf. bitaeniata VF med lokasjon Rio Tigre.
Apistogramma nijsseni oppdretts variant
Apistogramma baenschi F1
Apistogramma cf borellii. F1. Uruguay
Apistogramma barlowi F1
Utover dette har jeg ikke så mye annet enn et par ancistrus, corydoras aeneus og caudimaculatus (coryene går ut neste uke)
Av yngler har jeg borellii, baenschi, nijsseni, barlowi, bitaeniata og cory for øyeblikket. Det er tilfeldig, men har flest apistoer med artsnavn som begynner på B.
Når reol utvidelsen er ferdig, kommer det nok flere apistoer....
Apistogramma cf. luelingi F1
Apistogramma sp. Schwarzkehl F1
Apistogramma cf. agassizii (Netz, Alenquer). F1
Apistogramma cf. bitaeniata VF med lokasjon Rio Tigre.
Apistogramma nijsseni oppdretts variant
Apistogramma baenschi F1
Apistogramma cf borellii. F1. Uruguay
Apistogramma barlowi F1
Utover dette har jeg ikke så mye annet enn et par ancistrus, corydoras aeneus og caudimaculatus (coryene går ut neste uke)
Av yngler har jeg borellii, baenschi, nijsseni, barlowi, bitaeniata og cory for øyeblikket. Det er tilfeldig, men har flest apistoer med artsnavn som begynner på B.
Når reol utvidelsen er ferdig, kommer det nok flere apistoer....
Postet 12.05.12 kl 00:11
Opptur i går med tre nye apisto grupper, god fremdrift med reolen og masse glede i kropp og sinn. I dag er det et helvete som mange ganger før på de to årene jeg har hatt huset her i Hof. Jeg er STRØMLØS. Skrekk og gru. Skagerak sa det var et tre som hadde blåst over linja og at strømmen ville være tilbake i løpet av dagen!!!!
I LØPET AV DAGEN!!!!! Det er bekymrings fult når en har fått 3 nye grupper sjelden Apistogramma i hus, i tillegg til det jeg har fra før, samtidig som det nå er en del yngel her. Noen bare få dager gamle.
Aggregat hadde vært greit i slike tilfeller, men med det skjøtelednings helvete som er i reolene er nok ikke det bare bare. Jeg håper strømmen er tilbake før fisk faller fra her. Noen timer klarer dem seg nok, men ynglene er noe mer skjøre av seg.
Yngler som er mist, og mest utsatt er Apistogramma nijsseni, siste kullet med bitaeniata, siste kullet med barlowi, og coryene.
Om jeg setter meg ned å banner så det lyser, så hjelper ikke det så mye..... En får ta det som det kommer, og vannbytter skulle jeg jo ha i dag likevel. Men det blir vel muligens større bytter enn ventet nå, litt avhengig av hvor lenge strømmen er borte.
Mon tro hva de gjør med sine akvarier i de deler av verden hvor støm ikke finnes? Kanskje de ikke har akvarier?!?!
Postet 12.05.12 kl 12:29
Utrulig leit Leif! Svarte deg på tråden min... Kanskje noen som leser dette har erfaring på antall timer uten strøm? Det kan kanskje roe de frynsete nervene et hakk hvis en får litt forutsigbarhet på dette marerittet?
Jeg hadde forøvrig et par Apistoer i et lite kar med innkjørt akvarievann med en klase med eikeblader i et døgn før. 0 sand og 0 planter og 0 luft, på badet som er husets varmeste rom. De har nok hatt det gøyere før, men det fungerte fint - og begge lever i beste velgående enda.
S
Jeg hadde forøvrig et par Apistoer i et lite kar med innkjørt akvarievann med en klase med eikeblader i et døgn før. 0 sand og 0 planter og 0 luft, på badet som er husets varmeste rom. De har nok hatt det gøyere før, men det fungerte fint - og begge lever i beste velgående enda.
S
Postet 12.05.12 kl 13:05
Er nok filterbakteriene det går værst utover. Vet fiskene jeg fikk i går ble pakket kvelden før, så de var i pose over 12 timer før jeg fikk dem. Noen gode vannbytter må nok til men om en likevel skal bytte vann spiller det ingen trille om en bytter 30 eller 40% når en likevel er oppi der med slangen....
Jippy der kom jaggu strømmen tilbake, hehe. Da er jeg utenfor rammen av det jeg kaller sammen brudd. Pumpene her på røykerommet startet samtidig som el vifta på veggen. Ble vel ca et par timer ++ uten strøm da og det bør gå bra. Vanlige vannbytter får holde.
Får ta turen ned i kjellern og hilse alle mine venner med litt vannbytter og mat
Da er det liv i leiern igjen Simen og katastrofe alarmen kan skrues av 8 - )
Jippy der kom jaggu strømmen tilbake, hehe. Da er jeg utenfor rammen av det jeg kaller sammen brudd. Pumpene her på røykerommet startet samtidig som el vifta på veggen. Ble vel ca et par timer ++ uten strøm da og det bør gå bra. Vanlige vannbytter får holde.
Får ta turen ned i kjellern og hilse alle mine venner med litt vannbytter og mat
Da er det liv i leiern igjen Simen og katastrofe alarmen kan skrues av 8 - )
Postet 12.05.12 kl 13:34
Dette går nok veldi bra Leif. Jeg har noen ganger glemt å sette på filteret i etter foring i 530 literen. Det største AM Top filteret. Det har da vært ute av drift i inntil 14 timer på det meste, men tre - fire ganger rundt 12 timer. Etter den lengste stoppen, skyllet jeg filteret ved å løfte utløpet ut av karet og ned i en bøtte og lot heverteffekten kjøre gjennom et par bøtter vann for å få ut endel grums og døde bakterier. Deretter lot jeg det kjøre på vanlig måte. Har ikke hatt problemer.
Denne metoden fungerer også bra ved lengre strømstans: en gang i timen kan du ta ut utløpsslangen og legge den i den bøtte, eller en litt større dunk. La vannet renne til du har fått frisk vann inn i filterhuset og stans så vannstrømmen. På denne måten holder du liv i bakteriene. Om karet ikke blir filtrert noen timer betyr lite, med mindre man har en enorm belastnig, og det har man jo ikke med artskar for Apistogramma!
Denne metoden fungerer også bra ved lengre strømstans: en gang i timen kan du ta ut utløpsslangen og legge den i den bøtte, eller en litt større dunk. La vannet renne til du har fått frisk vann inn i filterhuset og stans så vannstrømmen. På denne måten holder du liv i bakteriene. Om karet ikke blir filtrert noen timer betyr lite, med mindre man har en enorm belastnig, og det har man jo ikke med artskar for Apistogramma!
Postet 12.05.12 kl 14:34
Ja hva annet kan en si at dette har vært en dag med utfordringer både når det gjelder strøm, fisk, reol, flytting av kar også videre også videre. Men alt har ordnet seg bortsett fra at jeg har funnet 3 døde cory i dag.
Reolen er fylt opp med noen kar, selv om jeg på langt nær er halvveis. Det sto jo kar over alt i kjellern og det måtte plasseres. Når en bygger en DIY reol med utgangspunkt i et middels stort kar, glemmer en kar som er kortere i dybden og derfor driter på draget... slik jeg gjore. Jeg måtte bygge inn støtter da karene ikke nådde bakre støtte bjelke. En utfordring som ble taklet greit.
Å flytte en 162L i helglass med fisk fra et gulv og inn i en reol kan også by på utfordringer da dette veier faktisk mer enn meg selv..... Men med komplette rare påfunn klarte jeg også denne utfordringen. Karet i seg selv tomt er en grei vekt, men når en legger til ca 20 kg sand og 1/3 full med vann, ja da kan det gå griller i hodet på en.
Har sett alle de nye apistoene i dag, og spesielt agassiziiene er flotte å se. De har litt farger og er ung fisk. De andre er mer eller mindre yngler. Skal bli gøy å følge alle disse fremover i framferd og farge prakt.
Skal i et eget innlegg sette opp en oversikt på hvor og i hvilke kar fiskene befinner seg
Reolen er fylt opp med noen kar, selv om jeg på langt nær er halvveis. Det sto jo kar over alt i kjellern og det måtte plasseres. Når en bygger en DIY reol med utgangspunkt i et middels stort kar, glemmer en kar som er kortere i dybden og derfor driter på draget... slik jeg gjore. Jeg måtte bygge inn støtter da karene ikke nådde bakre støtte bjelke. En utfordring som ble taklet greit.
Å flytte en 162L i helglass med fisk fra et gulv og inn i en reol kan også by på utfordringer da dette veier faktisk mer enn meg selv..... Men med komplette rare påfunn klarte jeg også denne utfordringen. Karet i seg selv tomt er en grei vekt, men når en legger til ca 20 kg sand og 1/3 full med vann, ja da kan det gå griller i hodet på en.
Har sett alle de nye apistoene i dag, og spesielt agassiziiene er flotte å se. De har litt farger og er ung fisk. De andre er mer eller mindre yngler. Skal bli gøy å følge alle disse fremover i framferd og farge prakt.
Skal i et eget innlegg sette opp en oversikt på hvor og i hvilke kar fiskene befinner seg
Postet 12.05.12 kl 23:17
En oversikt over fisk og kar
Jeg starter øverst til høyre og går ned, så opp på neste osv
Reol 1
Øverst 222L blir hentet neste helg
Nederst 222L delt. Høyre del A. cf. luelingi og venstre barlowi leiksparet
øvre midten 160L. A.cf. agassizii (Netz, Alenquer)
Nedre midten 160L A. cf bitaeniata fra rio Tigre
Øvre venstre. Baenschi paret (skal flyttes) og A. sp. Schwarzkehl
Nedre venste. 85L knøtt små palett babyer
Reol 2.
seksjon 1
Øvre. 128L. Ikke fylt opp enda
Nedre 162L A. barlowi yngel fra siste kullet
seksjon 2
øvre ca 72L barlowi og bitaeniata yngler
nedre ca 72L foreløbig tom, men ferdig satt opp. Kan hende jeg setter baenschi paret her i stedet for i 128L
Blir en del kar og fisk å holde styr på, men tror jeg har fått oppsettet riktig satt opp her.
Bilde 1. Reol del 1
Bilde 2 viser slike plast lister som det står pris og vare info på i butikk hyllene. Har fått tak i en del meter med disse og som kan festes med dobbelsidig tape, enten neders på karet eller over/under karet.
Kommer til å feste ei stripe med lengde nok til fiskenavn og evnt lokasjon. Kan også f.ek sette inn en lapp i denne stripa for oppdrettsdato for fiskenes yngler. Tanken tidligere var å henge opp ei tavle med oversikts "kart" over karene med samme info.
Problemet nå er at det begynner å bli minimalt med veggplass av en eller annen grunn.... Dette systemet gjør dette også lettere.
Bilde 3 viser hvor uduglig kameraet er til fiskebilder, men så er det vel nær førkrigsmodell av digitalkamera. Bildet er iallefall av A. nijsseni hua på vei inn i hula si til sine nyklekkede yngler. Dette karet står i det første kjeller rommet som er før akvarierommet.
I tillegg har jeg 3 kar oppe å går på tv/røykerommet. Et med cory, et med cory yngel og det siste med cf borellii og A. baenschi yngler.
Tror det skal være 8 Apistogramma arter her nå, men er litt ute av tellingen på kar. Har et par ancistrus og "Flekken" (barlowi han) som går i en av 160L.
Fra jeg startet til jeg ga meg i dag, hadde jeg kun en pause. Da kom kona ned og nærmest dro meg opp etter øra. Rart når en holder på med noe og en føler det går bra og fremover, da vil en helst ikke gi seg.
Ble et langt innlegg, men som skrevet er det vanskelig å gi seg i fremgang....
Jeg starter øverst til høyre og går ned, så opp på neste osv
Reol 1
Øverst 222L blir hentet neste helg
Nederst 222L delt. Høyre del A. cf. luelingi og venstre barlowi leiksparet
øvre midten 160L. A.cf. agassizii (Netz, Alenquer)
Nedre midten 160L A. cf bitaeniata fra rio Tigre
Øvre venstre. Baenschi paret (skal flyttes) og A. sp. Schwarzkehl
Nedre venste. 85L knøtt små palett babyer
Reol 2.
seksjon 1
Øvre. 128L. Ikke fylt opp enda
Nedre 162L A. barlowi yngel fra siste kullet
seksjon 2
øvre ca 72L barlowi og bitaeniata yngler
nedre ca 72L foreløbig tom, men ferdig satt opp. Kan hende jeg setter baenschi paret her i stedet for i 128L
Blir en del kar og fisk å holde styr på, men tror jeg har fått oppsettet riktig satt opp her.
Bilde 1. Reol del 1
Bilde 2 viser slike plast lister som det står pris og vare info på i butikk hyllene. Har fått tak i en del meter med disse og som kan festes med dobbelsidig tape, enten neders på karet eller over/under karet.
Kommer til å feste ei stripe med lengde nok til fiskenavn og evnt lokasjon. Kan også f.ek sette inn en lapp i denne stripa for oppdrettsdato for fiskenes yngler. Tanken tidligere var å henge opp ei tavle med oversikts "kart" over karene med samme info.
Problemet nå er at det begynner å bli minimalt med veggplass av en eller annen grunn.... Dette systemet gjør dette også lettere.
Bilde 3 viser hvor uduglig kameraet er til fiskebilder, men så er det vel nær førkrigsmodell av digitalkamera. Bildet er iallefall av A. nijsseni hua på vei inn i hula si til sine nyklekkede yngler. Dette karet står i det første kjeller rommet som er før akvarierommet.
I tillegg har jeg 3 kar oppe å går på tv/røykerommet. Et med cory, et med cory yngel og det siste med cf borellii og A. baenschi yngler.
Tror det skal være 8 Apistogramma arter her nå, men er litt ute av tellingen på kar. Har et par ancistrus og "Flekken" (barlowi han) som går i en av 160L.
Fra jeg startet til jeg ga meg i dag, hadde jeg kun en pause. Da kom kona ned og nærmest dro meg opp etter øra. Rart når en holder på med noe og en føler det går bra og fremover, da vil en helst ikke gi seg.
Ble et langt innlegg, men som skrevet er det vanskelig å gi seg i fremgang....
Postet 13.05.12 kl 00:08
Som regel går det bra Sigmund
Selv har jeg for tiden kun innvendige pumper. Men å skylle ut døde bakterier og grums etter en slik stans, har jeg faktisk ikke tenkt på tidligere så det legger jeg på minnet. Takk for tipset.
Kan trygt si at det ikke er rare belastningen i mine apisto artskar her. Enten er det par eller så er det yngler i karene. For øyeblikket ingen trioer. På sikt vil jeg ha et par eller en trio med cacatuoides igjen, helst VF/F1 og en trio med hongsloi. Men først må reolen skride frem en del til.....
Takk for tipset 530
Leif
Noen bilder fra tidligere i uka når det andre kamera funket
1. A. nijsseni hue
2. A. bitaeniata hue
3. A. barlowi hue
Selv har jeg for tiden kun innvendige pumper. Men å skylle ut døde bakterier og grums etter en slik stans, har jeg faktisk ikke tenkt på tidligere så det legger jeg på minnet. Takk for tipset.
Kan trygt si at det ikke er rare belastningen i mine apisto artskar her. Enten er det par eller så er det yngler i karene. For øyeblikket ingen trioer. På sikt vil jeg ha et par eller en trio med cacatuoides igjen, helst VF/F1 og en trio med hongsloi. Men først må reolen skride frem en del til.....
Takk for tipset 530
Leif
Noen bilder fra tidligere i uka når det andre kamera funket
1. A. nijsseni hue
2. A. bitaeniata hue
3. A. barlowi hue
Postet 13.05.12 kl 00:31
Det ene karet på rommet oppe har til tider hatt problemer med grønne svevealger, og slik har det vært en stund siste tiden også. Byttet vann i evigheter har jeg følelsen av men til ingen nytte. I går fant jeg tre døde coryer der og tok avgjørelsen nå.
Jeg flyttet resten av coryene til karet hvor deres yngler er, og har tappet det ned. Etterhvert som vannstanden synker ser jeg plutselig noe som piler forbi frontruta...
En bitte liten yngel som i forstørrelses glass er om trent på str med et knappenålshode.
Er nok blitt lagt noen egg som jeg ikke har sett og som nettopp er klekket. Milde himmel så smått. Skal fortsette nedtappingen og se om jeg får ut det som skulle være av yngel der. Den er så liten at den hoven jeg bruker her oppe ble for stormasket. Den jeg fant fanget jeg med den, men for gjennom maskene og ut i karet igjen. Dette er første gangen jeg har opplevd, hehe
Skal nå ned i kjellern for å fore, og bruke litt tid på å beskue fiskene i mitt "skattekammer"
Jeg flyttet resten av coryene til karet hvor deres yngler er, og har tappet det ned. Etterhvert som vannstanden synker ser jeg plutselig noe som piler forbi frontruta...
En bitte liten yngel som i forstørrelses glass er om trent på str med et knappenålshode.
Er nok blitt lagt noen egg som jeg ikke har sett og som nettopp er klekket. Milde himmel så smått. Skal fortsette nedtappingen og se om jeg får ut det som skulle være av yngel der. Den er så liten at den hoven jeg bruker her oppe ble for stormasket. Den jeg fant fanget jeg med den, men for gjennom maskene og ut i karet igjen. Dette er første gangen jeg har opplevd, hehe
Skal nå ned i kjellern for å fore, og bruke litt tid på å beskue fiskene i mitt "skattekammer"
Postet 13.05.12 kl 15:23
Oppserverte de nye apistoene litt under foringsrunden, og kunne tydelig se hiraki bygging blandt cf luelingi. Sp. schwarzkehlene er de som er skyest så langt og holder seg i bakgrunnen så langt, og klarer å holde baenschiparet på avstand og helst inne i hula. Skal få flyttet dem over i et annet kar i løpet av kvelden.
Så var det cf. agassiziiene da. Disse går i den øvre 160L sammen med barlowihannen med det klingende navnet "Flekken". Ser ut som en av dem har funnet en venn i "Flekken" og dalter etter han som om de var på date.... Søte er dem selv om "Flekken" bruker dress i noen størrelser som er større....
Agassiziiene er uttolig flotte og er de største av de tre gruppene jeg fikk. Har funnet enda en favoritt..... Skulle ønske jeg hadde et kamera som jeg kunne dele bilder med dere lesere av tråden, men men. Til fisk er det totalt ubrukelig
Legger ut et bilde av meget dårlig kvalitet for å vise hvor dårlig kameraet er for fiskebilder.
Nijsseni hua som har yngel i hula, har gravd ut enda mer og har mer eller mindre blokkert hele hulas inn gang. Mulig hun er på vei til å klare å fostre opp sine små denne gangen?
I tråden min her bruker jeg betegnelser som Sp. og cf. og kanskje ikke alle vet hva disse betegnelsene står for. Derfor her en kort forklaring
Sp: Dette er en forkortelse for species. I et latinsk navn på fisken, angir det at arten ikke er beskrevet enda, og dermed ikke gitt endelig navn. Navnet er med andre ord midlertidig
Cf: Betyr confer og er latinsk. cf. fulgt av et latinsk navn betyr at arten mest sannsynlig er den som står etter cf. t.eksempel: Apistogramma cf. luelingi er sannsynligvis samme art som Apistogramma luelingi
Så var det cf. agassiziiene da. Disse går i den øvre 160L sammen med barlowihannen med det klingende navnet "Flekken". Ser ut som en av dem har funnet en venn i "Flekken" og dalter etter han som om de var på date.... Søte er dem selv om "Flekken" bruker dress i noen størrelser som er større....
Agassiziiene er uttolig flotte og er de største av de tre gruppene jeg fikk. Har funnet enda en favoritt..... Skulle ønske jeg hadde et kamera som jeg kunne dele bilder med dere lesere av tråden, men men. Til fisk er det totalt ubrukelig
Legger ut et bilde av meget dårlig kvalitet for å vise hvor dårlig kameraet er for fiskebilder.
Nijsseni hua som har yngel i hula, har gravd ut enda mer og har mer eller mindre blokkert hele hulas inn gang. Mulig hun er på vei til å klare å fostre opp sine små denne gangen?
I tråden min her bruker jeg betegnelser som Sp. og cf. og kanskje ikke alle vet hva disse betegnelsene står for. Derfor her en kort forklaring
Sp: Dette er en forkortelse for species. I et latinsk navn på fisken, angir det at arten ikke er beskrevet enda, og dermed ikke gitt endelig navn. Navnet er med andre ord midlertidig
Cf: Betyr confer og er latinsk. cf. fulgt av et latinsk navn betyr at arten mest sannsynlig er den som står etter cf. t.eksempel: Apistogramma cf. luelingi er sannsynligvis samme art som Apistogramma luelingi
Postet 13.05.12 kl 17:20
Apistogramma agazissii er helt klart en av mine favoritter, og er faktisk neste Apisto på vei inn . Kikka akkurat på en av Tom C's turer der han hovet inn noen agazissiier i forskellig fargeprakt. Fantastisk morro!
Postet 13.05.12 kl 17:44