Inger Annes akvarieprosjekt (side 93)

fine bilder inger anne.
eid navn bart simpsonXD
En Blubbe til. De har herlige barter, disse monstrene.
[External Image]

Lille trille kan nesten trille:
[External Image]

Concolorene mine er herlig gyldne. Jeg trodde egentlig at de skulle være gråere.
[External Image]
Dessverre liker epliser TetraTips også. Coryene er ikke så fornøyde med mattyven ved slike sammenhenger.
[External Image]

Fjomp, asså!
[External Image]

Jeg liker ancistrusene uansett om de er "vanlige" eller albino. Hils på Bartolomeus, ancistrusen min med de lengste bartene i forhold til størrelsen.
[External Image]
Ugh! Nå har jeg ikke mindre enn to utvendige filtre som trekker falskluft i stua. Utrolig irriterende å høre på, og temmelig frustrerende. Jeg forsøkte å riste ut lufta av begge, og det ble bare aldri tomt. Den ene sender luft opp i doser hele tiden, og jeg har null peiling på hvorfor. Det er selvsagt filteret jeg satte inn i stedet for det ødelagte Sera-filteret. Man skulle tro at det akvariet er utsatt for en forbannelse... Det er for seint å fikle med det i kveld, men det ligger an til rens og smøring av pakninger i de to utvendige filtrene i morgen. Huff! Rensing av utvendige filtre er noe av det jeg liker aller minst med det å ha akvarier. Heldigvis er det i hvert fall ikke et Sera-filter jeg må slåss med i morgen. Det er et Eheim Pro 2224 og en Fluval 404. Begge er greie filtre å ha med å gjøre, men Eheimen er selvsagt å foretrekke å fikle med. Fluvalen har faktisk ikke vært renset på veldig, veldig, veldig lenge, så det er egentlig veldig på tide. Men jo lengre det har gått, jo eklere er jobben, og da utsetter man jobben så lenge som mulig, hvorpå det blir enda mer guffent.
Jeg fikk meg nettopp en behagelig overraskelse. På soverommet står oppvekstkaret mitt, og derfor står også boksen med oppvekstfôr ved siden av den tanken. Av og til tar jeg litt av det oppvekstfôret og dumper oppi selskapskaret der trionalisene går, rett og slett fordi jeg gjerne vil få se dem litt skikkelig. Og mens jeg sitter der og titter, ser jeg en hann som forsøker å tilby sine tjenester til en av damene. Hehehe, tenkte jeg, tro om du får napp! Og like etterpå, så fikk han snøret i bånn! Trionalisene mine leker i dag de! Jeg har så langt samlet inn den nette sum av hele eh...3 egg... Disse eggene er så hinsides små (en god del mindre en schultzeiegg, så da kan dere forestille dere - jeg hadde glemt hvor små de faktisk er), og det ser ut til at de legges ett og ett. Når da karet i tillegg er fullt av tetraer, er det lite trolig at jeg skal greie å få samlet noen særlig flere enn disse tre. Men tre er bedre enn ingen. Jeg trodde faktisk ikke jeg skulle få se dem i lek på veldig, veldig lenge. Etter at de flyttet over i et selskapskar, har det vært bråstopp med egglegginger (som jeg vet om, i hvert fall). Men at det skulle skje nå, burde egentlig ikke overraske meg (selv om jeg ble overrasket, altså). Dette er nemlig det karet jeg ble nødt til å sette inn en Fluval 4 i stedet for det utvendige filteret som stod der før (det filteret som ble flyttet til Mallesuppa da Sera-filteret der røk). Men en Fluval 4 på full guffe, blir det ganske mye strøm i akvariet, og økt vannstrøm er en trigger disse coryene reagerer godt på. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe: Et filter røk, og det medførste: ingen flere slåsskamper med Sera-filteret, bedre filtrering i Mallesuppa, lek i selskapskaret på soverommet, og jeg på jakt etter et nytt Eheimfilter for å erstatte det gamle. Å kjøpe nytt filter nå, føles ikke som om jeg kaster penger ut gjennom vinduet. Dette filteret skal tross alt erstatte noe som har gått i stykker, og det er penger man kan forsvare å bruke (jeg må alltid forsvare sånt oppi hodet mitt, i tilfelle foreldrene mine skulle begynne å blande seg oppi pengebruken min. Jada, jeg er 35 år gammel, men det er vanskelig å få foreldrene til å slutte å blande seg oppi ting likevel. Særlig når det gjelder et tema de har null forståelse for at andre kan være så interessert i.

Jeg har forresten fått løst problemet med falskluft i Eheimfilteret (tror jeg i hvert fall). Jeg mistenkte at noe var tett, og det hadde jeg helt rett i. Svampen jeg hadde satt på innsuget var tydeligvis svært tett, for da jeg fjernet den, ble det helt andre boller. Jeg vet ikke om problemet er løst 100% ennå, men det er i hvert fall mye bedre.
Jeg må bare slenge ut noen ancistrusbilder til:

Bartolomeus (tror jeg) som ser ut som om han nettopp har stått opp. Another bad hair day.
[External Image]

Bart Simpson fra siden. Det er noe med kroppene på sugemaller som gjør dem så herlige å bare se på.
[External Image]

Bart Simpson sett fra undersiden. Dette er et sjarmerende trekk ved fisker. Når de gjemmer seg med hodet først, glemmer de av og til at vi likevel kan se dem, og da ser vi ofte rett inn i deres mest private deler.
[External Image]
En ancistrus sovende på ryggen:
[External Image]

Det er like ekkelt å se på hver gang. De ser ganske døde ut.
[External Image]
Så små er trionaliseggene! De er ca. en millimeter i diameter!
[External Image]
Ikke rare størrelsen på de nei og yngelen blir vel tilsvarende ?
De er de desidert minste yngelene jeg har sett, ja. Det var da jeg gikk til innkjøp av Liquifry, sånn for sikkerhets skyld. De vokser svært sakte i begynnelsen også. Det tok flere uker før de nådde "normal" corywigglersstørrelse. Jeg har nå fått samlet den nette sum av 6 egg. Noe mer kan jeg ikke forvente, med et kar fullt av sultne munner, samt at eggene altså har denne håpløse størrelsen, og derfor er vanskelige å finne. Når de i tillegg legges ett og ett, skal man ha gode øyne for å se dem, og evt. varsomme fingertupper for å kjenne dem.

Det var i hvert fall en gledelig overraskelse. Jeg skulle bare ønske at superne skulle kunne overraske meg snart... ;-D Hvor lenge har jeg sagt dette nå, tro? Et halvt år må det i hvert fall være!
Kommer nok når du minst venter det
ekkelt, den ancistrusen så veldig dø ut. jeg hadde blitt redd hadde jeg sett ancistrusen min liggi sånn.
Det er ekkelt å se på, ja, Fiskeren, men man blir ganske vant til det. Ancistrusene mine gjør dette daglig. Men helt fortrolig med det blir jeg liksom ikke likevel. En av de første gangene jeg så en sugemalle sove på ryggen, var det en av sebraplecoene mine som gjorde det. Jeg trodde selvsagt at den var død, og hylte til (de er definitivt de dyreste fiskene jeg har i huset). Men da jeg rørte meg, så skvatt fisken til og føk i skjul. Og jeg kunne komme med et lettet "PUUUH!", i hvert fall etter at jeg hadde fått høre fra andre her på AF at sugemaller kan finne på å sove på ryggen. Og deretter kjeftet jeg på dem for at de skremte meg slik.

Super-arcuatusene mine har definitivt vist litt høyere aktivitetsnivå de siste dagene. Det er fortsatt ikke slik at jeg vil kalle det før-lek-aktivitet, men mer aktivitet er godt nytt uansett. Jeg vet ikke hvor mange ganger de har fått meg til å håpe, så jeg tror ikke på dem før jeg ser T-stillingen og/eller egg.
Inger Anne
Det er ekkelt å se på, ja, Fiskeren, men man blir ganske vant til det. Ancistrusene mine gjør dette daglig. Men [I]helt[/I] fortrolig med det blir jeg liksom ikke likevel. En av de første gangene jeg så en sugemalle sove på ryggen, var det en av sebraplecoene mine som gjorde det. Jeg trodde selvsagt at den var død, og hylte til (de er definitivt de dyreste fiskene jeg har i huset). Men da jeg rørte meg, så skvatt fisken til og føk i skjul. Og jeg kunne komme med et lettet "PUUUH!", i hvert fall etter at jeg hadde fått høre fra andre her på AF at sugemaller kan finne på å sove på ryggen. Og deretter kjeftet jeg på dem for at de skremte meg slik. ;-)


og fisk sovende på ryggen er vel ikke akkurat noe man tenker er normalt heller, den så jo veldig dø ut der den lå også, men hvordan den havnet på ryggen lurer jeg også litt på. de greier vel ikke akkurat å snure seg 180 grader heller. hm rart, til og med jeg liker ikke å ligge på ryggen og jeg har ikke en finne å ryggen heller. men fordi ancistrus(maller generelt) er så spesielle er vel derfor så mange liker de.
Det som skjer er at sugemallen starter søvnen sin med å være sugd fast på undersiden av en stein, trerot eller lignende. Etter at den har sovnet, mister den taket, men våkner ikke for det. Dermed blir den liggende på ryggen under det den opprinnelig hadde sugd seg fast på. På bildene av ancistrusen min ser du ei trerot i bakgrunnen. Det er denne de normalt suger seg fast på. Av en eller annen merkelig grunn har jeg faktisk aldri sett dem sove sugd fast på nettopp denne, så den må enten være uvanlig sleip eller svært søvndyssende. At den er midt i glaninga i akvariet, gjør at jeg har full utsikt til severdigheten hver gang.
aha, det så ut på bildet at den lå noen centi unna rota, så jeg skjønte det ikke helt. kan jo hende at den slipper taket selv fordi den elsker å ligge på ryggen da.
fiskeren
kan jo hende at den slipper taket selv fordi den elsker å ligge på ryggen da. ;)

I så fall er malla ikke særlig smart. Når den sover på ryggen, blottstiller den sin mest sårbare del av kroppen: magen. Hadde dette vært ute i den ville natur, hadde dette vært å invitere rovdyr til å spise den. Når den holder magen skjult, er resten av kroppen ganske godt polstret, og den er ikke fullt så lett å skade. Jeg har forresten vært vitne til at magen er den sårbare delen av malla. Jeg forsøkte en gang å ha en sugemalle sammen med en kulefisk, vel vitende om at det trolig ikke ville gå særlig bra. Men man vet ikke før man har forsøkt, og jeg anså sugemalla for å være godt pansret. Der tok jeg feil! Kulefisker er intelligente fisker, og denne var ikke noe unntak. Den gikk for sugemallas eneste sårbare del: magen. Den stakkars malla fikk et skikkelig kjøttsår i den myke magen sin. Heldigvis var jeg forberedt, og fikk berget malla ut så snart jeg så hva som hadde skjedd. Og såret grodde helt fint, uten komplikasjoner av noe slag. Malla er i live den dag i dag, og den har nå betydelig snillere selskap i akvariet den går i i dag.

Når mallene sover ute i naturen, ligger de ofte kilt fast inni sprekker i stein, røtter eller trær. Da er det mulig å sove, uten at noen rovdyr kommer til. Jeg antar at det da ikke er fullt så farlig om man mister taket i søvne.
Å nei! jeg er en akvaholiker!
hei hei, dette er min første post på dette forumet. Har hengt litt på forumet her de siste par månedene. Så fant jeg denne tråden, gjett hva jeg drømte om i natt jeg hadde kjøpt en malle på en dyrebutikk men hadde ikke fått den med meg hjem av en eller annen grunn, jeg stod utenfor kjøpesenteret da jeg så ned på klokken å la merke til at det bare var 5 min igjen til senteret stengte. Dette førte til at jeg måtte sprenge meg inn i butikken for å redde mallen min:P hadde visst litt inflytelse på meg denne tråden her. med hilsner fra meg^^
huff da, tror jeg skrev denne i feil tråd, sorry :s
Inger Anne
[QUOTE=fiskeren]kan jo hende at den slipper taket selv fordi den elsker å ligge på ryggen da. ;)

I så fall er malla ikke særlig smart. Når den sover på ryggen, blottstiller den sin mest sårbare del av kroppen: magen. Hadde dette vært ute i den ville natur, hadde dette vært å invitere rovdyr til å spise den. Når den holder magen skjult, er resten av kroppen ganske godt polstret, og den er ikke fullt så lett å skade. Jeg har forresten vært vitne til at magen er den sårbare delen av malla. Jeg forsøkte en gang å ha en sugemalle sammen med en kulefisk, vel vitende om at det trolig ikke ville gå særlig bra. Men man vet ikke før man har forsøkt, og jeg anså sugemalla for å være godt pansret. Der tok jeg feil! Kulefisker er intelligente fisker, og denne var ikke noe unntak. Den gikk for sugemallas eneste sårbare del: magen. Den stakkars malla fikk et skikkelig kjøttsår i den myke magen sin. Heldigvis var jeg forberedt, og fikk berget malla ut så snart jeg så hva som hadde skjedd. Og såret grodde helt fint, uten komplikasjoner av noe slag. Malla er i live den dag i dag, og den har nå betydelig snillere selskap i akvariet den går i i dag.

Når mallene sover ute i naturen, ligger de ofte kilt fast inni sprekker i stein, røtter eller trær. Da er det mulig å sove, uten at noen rovdyr kommer til. Jeg antar at det da ikke er fullt så farlig om man mister taket i søvne.

men kan hende at mallen vet den er trygg i karet og ikke bryr seg om den ligger på ryggen, fisk kan jo sikkert kommunisere på en måte de også, så den har sikkert forstått at her er det trygt. kansje den snur seg rundt når du går. at den føler seg trygg med å ligge på ryggen når du sitter i nærheten, for den vet du vil redde den hvis han trenger det :P ikke vet jeg.
jo, nå vet jeg det, den har fulgt med på deg, og sett at du ligger på ryggen så den måtte prøve selv :P
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap