Mange bøtter vann.. (side 93)

Grattis med dagen som var Du fikk vel gratulasjon fra AF, det pleier nemlig jeg å få, like koselig hver gang.

Jo eldre man blir, jo færre husker bursdagen din. Merker det selv, men jeg pleier reklamere litt da, for ikke å bli fullstendig glemt. :P

Gleder meg til å se 375l i bruk, måtte bare ha det karret og nå har jeg verken plass eller vann :P ikke vet jeg når jeg evnt skulle fått det heller, så kos deg masse med det

hehe, var kun 3 familiemedlemmer som husket på meg :p til og med bestevenninna mi glemte meg lol. nå skal pappa jobbe neste helg, så da kan jeg ikke dra. men helga etter.. greit, er 17 mai på søndag, men har da fredag kveld og hele lørdag :p
lyst til å putte 1-2 L128 i 375'en sammen med trillene og melonene. kommer nok til å prøve å selge pennene, de får det bedre hos noen som har bedre plass og artsfrender. kommer til å gå for en mer aktiv stimfisk neste gang
da har jeg regnet ut at bakgrunnen til 375'ien kommer på ca 1425 kroner + porto og tollgebyr + moms på portoen.. aner jo ikke hva portoen blir, så vanskelig å beregne akkurat det... :p filtermattene bestiller jeg utenom, de koster jo ikke over 200 kroner allikevel.
lurer på om jeg skal ringe pappa og spørre han om de innvendige målene på karet så jeg kan få sjekket prisen på glasslistene.

Og fant enda en pennefisk død idag. aner ikke hva som skjer, ingen har virket svekket siden de to syke døde.. med mindre filterstoppet på fredag har hatt innvirkninger.. men det er i så fall så lite at det ikke slår ut på noen tester jeg har... de andre fiskene virker happy, så aner ikke hva jeg skal gjøre.. mest lyst til å bare gi dem bort akkurat nå..
Huff surt når sånt skjer.
ja, man hopper ikke i taket av glede over sånt ihvertfall. men på den lyse sida, har fått brev fra evjeklinikken om at jeg har kommet inn. så da blir det noen uker her og der som jeg forsvinner. de fleste oppholdene er på bare en uke hver, så det går fint. er ett 4 ukers opphold, og da må jeg instruere noen til å mate forsiktig.
da har jeg bestilt filtermatter fra unimati, og spredningsrør fra aquaristikshop. men portoen gjorde jo at de ble nesten like dyrt som i norge.... :p
bakgrunnen jeg skal ha kommer på lager i midten av mai. en større utfordring blir sand. jeg vil ha en lysere sand denne gangen. aller helst ville jeg har nordnorsk strand sand, men jeg har ikke mulighet til å reise nordover, og pappa har ikke snakket om at han skulle dra heller.. dessuten drar han jo på motorsykkel mest sannsynlig. kan jo ikke be gubben drasse med seg 30-40 kilo sand på en motorsykkel....
trillene og ottoene stimler. men det blir vel med det. sitter og prøver å tenke ut hvordan jeg skal fordele fisk og fe når jeg får opp 375'en. den artikkelen om lyskasse som ble posta tidligere idag frister, da det karet kun har 2 T8 rør, syns det blir litt knapt for et så stort kar. men, sånn lyskasse blir vel ikke billig...

må stikke innom pappa neste helg og ta "vitale" mål og få bestilt glasslister og slikt. er heldig, da glassmesteren er nabo med der jeg jobber, bare å stikke bort i pausen
Du finner sikkert ut av fiskesammensetninga i 375l vettu
Gleder meg til å se resultat av bakgrunn og hele pakka, moro at det skjer noe med karret.
gjør nok det, men kommer nok til å ombestemme meg ørten ganger først :p
fisket ut en død blue pearl idag, var heldigvis ikke den gravide hua j eg har. aner ikke hvorfor den døde.. ser de 4 småtassene jeg har har vokst mye allerede
denne her må da presse ut noen egg snart...
[External Image]

trillene mine har en utrolig bartepryd. det har forøvrig melonene og, men de vil jo ikke fotograferes.. cw23 har de minste bartene av de tre typene jeg har faktisk.
[External Image]

mine n. eques. har bare 4 igjen, ser ut til å være 3 hanner og ei hue...
[External Image]

[External Image]
Kan jo hende at de som dør uten grunn faktisk er hanner som får bank??
hm, to av de som døde var tydelig syke. en bare lå på bunn, den andre var som en ballong. de andre plaget dem faktisk ikke, men svømte sammen med dem som i sympati!



har tenkt litt på fiskesammensetning....

[External Image]

[External Image]

haha, ser jeg glemte å skrive antall cw23.. men jeg har 6 stk :p
Jeg ville gått for alle coryene i 375l og heller brukt 64l som oppdretts/lekskarr. Så kan du bare fiske ut den gruppa du ønsker yngel på og trigge i 64l.
Evnt ville jeg hatt flere av en type l-malle, sånn i håp om å få yngel der å
Men er jo opp til deg, kommer ann på om du ønsker prøve deg på oppdrett der å eller bare skal ha for di er pene å se på
cw23 skal gå alene nettopp med tanke på oppdrett. har jo allerede bestilling på yngel! :p og de l mallene er såpass dyre at jeg ikke vil ha flere. i tillegg krever de plass, med 2 grupper cory er det begrenset bunnplass :p
da er jeg midt oppi vannbytter. tok en real runde med luking i 64 litern, omtrent alt av flyteplanter ble tatt vekk + luking av javamose. så nå er det ganske så mye åpnere og lysere. mye grums etter å ha rota i javamosen dog, men det forsvinner etterhvert. da er det bare å gå igang med det 3 neste karene. blue pearl fikk sitt på fredag.
sånn, da var jeg endelig ferdig med vannbytter. skal fore litt, og håpe at jeg får tatt noen bilder. viser seg at jeg HAR 5 n. eques igjen. den femte har bare gjemt seg i villnisset :p

da har jeg luket 96 litern og, og det ble mere svømmeplass :p

fikk tatt en del bilder, men mesteparten av de med c melanotaenia var bare å slette. totalt hyperaktive etter vannbytte. og stuper i skjul bare jeg rører på meg. trillene er bedre der, de "fryser" :p

men nå er det sent, bilderedigering får komme imorra.
av alle bildene jeg tok igår, var det ikke mange som egnet seg "på trykk". men de som ble, var av en art som er normalt meget sky hos meg, men etter vannbytte og luking i går kveld var de helt hypre. ser faktisk mange virre rundt bak meg nå også, men vedder på at de stikker og gjemmer seg hvis jeg nærmer meg..


c melanotaenia. disse sto IKKE stille og lot seg fotografere som trillene og til dels cw23 gjør...

[External Image]

[External Image]

ikke no teknisk bra bilde, men søt posisjon..
[External Image]
jippi, da er sendingen fra aquaristikshop på vei. da gjenstår det bare unimati. nesten så jeg skulle sendt dem mail om å slette den ordren/slå den sammen med den neste, da jeg bommet litt på utregningene mine og kommer til å få to tollkrav... bakgrunnen er jo såpass dyr at det blir toll uansett, men.

imorra skal jeg ringe pappa og spørre om han kan ta innvendige mål av karet. skal innom sykehuset onsdag, torsdag og fredag, så det blir ikke gjort altfor mye. men håper å få begynt å vaske karet på lørdag, og kjøpe inn maling og ting og tang
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap