Sølvi sine coryer og litt til :) (side 93)

Joda de er skikkelige flotte ikke tvil om det

Du får stelle godt med Mari i dag dag.
Sterbaier er nydelige coryer, blant mine favoritter. Det kommer vel kanskje av at det var mine første coryer. Mine VF er også noen store klumper, men det var noe av det jeg forelsket meg i da jeg så dem i butikken. De er bare flotte! Jeg har bare mistet én av min opprinnelige gruppe på 6. Men de har jammen produsert mange småtasser også. Jeg har utvidet stimen etterhvert, og nå er de mange sammen. Jeg drømmer om en diger stim på bunnen av min 325-liter, men vet ikke helt om det blir virkelighet. Jeg har nemlig fisker som kan finne på å spise dem der, og det vil jeg så definitivt ikke utsette så vakre coryer for.
Det var en av mine første coryer og ,bestemt en stor favoritt ,kommer nok ikke til å selge de
I dag har vært/er den store akvarieoppvaskdagen. Fisk har blitt flyttet rundt om i forskjellige kar, planter har blitt flyttet om på og ryddet opp i. Vannbytter har det jo selvsagt blitt også.
Har også hatt besøk av Anders i dag for en hyggelig prat ,fikk med seg noen små Ancitruser også som kan være kjekkt å ha. En telefonprat om reker og hold av disse ble det også .Er ikke så godt inne på dette med reker men litt tips kunne jeg vel komme med uansett.

Men har mye å gjøre ennå ,så blir vel sene kvelden får jeg er ferdig ,det står bøtter og ting og tang overal,vått er det også he he

De 7 C121 Burgessi som jeg planla å ta over i 222 literen (sammen med de andre)har istedenfor blitt flyttet over i karet med CW023 (orange laser) ungdommene.
Så får vi se om de blir litt mer fremme i dette karet ,her går også noen små Rasboraer og et par Sakurareker.
Det er litt rart egentlig dette med disse coryene ,i noen kar er de masse fremme og i andre ligger de bare i skjul.
Jaja ,ser nå hvordan det går nå ,for øyeblikket raser de rundt på nybolig-vis

Har og tatt noen yngel/ungdommer fra kjøkkenkaret og over i et av karene som ble endret på ,en 54 liter.Her går også 8 stk. Betta Albimarginata-ungdommer , de begynner å bli voksne etterhvert ,nydelige fisker.
Noen sp. black-ungdommer fra karet i vaskekjelleren har også flyttet inn her.
Føler at jeg må fordele litt på disse småttisene for å få de til å vokse litt fortere.Det blir lett en kamp om maten når de er mange.

Nei ,da er det tid for en ny økt puhhh

Da begynner det å nærme seg slutten på dags arbeid,kun noen fisker som fremdeles står til akklimatisering og til slutt foring med røde myggiser

Glemte forresten å skrive i sted at en av Burgessiene klarte å gjemme seg under den innvendige bakgrunnen(som ikke går helt ned til bunnen) og nektet å komme frem igjen. Lot karet stå i fred i flere timer, men ikke om den kom frem igjen. Så da var det bare å sette rot og planter inn igjen ,ta over Venezuelanusen som nå skulle bo der ,kunne jo ikke vente i all evighet heller.
Men så plutselig så jeg at den var kommet frem(etter mange timer), skyntet meg å tette igjen under bakgrunnen og begynte å forsøke å fange den.
Å fange coryer i beplantet kar er jo ikke så lett dessverre ,så måtte bare kapitulere og ta alt ut igjen atter en gang
Etter en halv time temmelig frustrert og oppgitt ,klarte jeg omsider å få den i nettet og over til de andre.

Så nå er jeg temmelig sliten etter dagens dont ,blir vel tidlig til køys i kveld antar jeg.
Men nå er det jo og så gøy å gå å kikke inn i alle karene.Mange fisker har fått nye hjem og alle sammen vannbytter ,så de er ganske hyper og aktive alle sammen
Hehe. flott med litt flytting.
Vurderer det selv for kanskje trigge til lek hos noen.
Nå maser jeg igjen. Bilder takk. hehe
Flyttingen i dag var mest av praktiske grunner,men klart det kan trigge til lek og
Skal prøve å få tatt noen nye bilder ja ,meningen var å gjøre det i dag men ting tok litt lenger til enn jeg trodde. Så i kveld orker jeg ikke ,men har fri på lørdag så kanske jeg får gjort noe da
ja det var hyggelig å slå av en prat i dag, lengesiden sist! og igjen tusen takk for fiskene de henger nå på glasset og ser ut til å kose seg foreløpig

var godt å høre at burgesien kom ut igjen! er jo ikke noe kjekt hvis den hatte sotte seg fast der bak :S. men når enden er god er allting godt eller noe i den duren
var et virkelig storprosjekt du hadde på gang så tenker det var godt å bli ferdig til slutt
Ja det var virkelig godt å bli ferdig ,kjenner det godt på nakke og skuldre i dag .
Så i dag skal jeg bare slappe av før jeg skal på jobb i ettermiddag.
hehe ja det tenker jeg jeg ble ikke helt ferdig i går siden jeg skulle til mari, så får ta resten i dag men skal på jobb nå snart så vi ses sikkert i kveld er ikke helt sikker når jeg er ferdig men begynner nå 12 x)
Som forventet legger Venezuelanusene egg i dag ,de fikk jo nytt hjem i går og det skal normalt til før disse setter i gang.Så noe annet hadde vært veldig unormalt ,flittige disse coryene her
Kommer nok ikke til å plukke de denne gangen heller ,men nå går de i et kar med yngelsikker pumpe ,så da er det jo en liten mulighet for at det kan dukke opp noen yngel likevel
Jada ,eggene ble værende i fred i tre dager for så å bli spist
Når de ikke spiste de til og begynne med og dertil forventet klekking i morgen så var det surt å stå opp i dag og se at alle eggene var borte.Telte over 160 stk. så håpte jo at noen skulle få leve opp i dette karet. Men,men sånn er det bare ,de fikk seg et godt måltid ihvertfall

Ellers fikk jeg byttet til meg en flott rot i dag som jeg tenkte å ha i 222 literen. Den var lang og fin så vil nok passe fint der. I dag har jeg to store redmoor -røtter der,men de begynner å bli ganske dekket av penselalger. Så de skal kokes ,børstes og puttes i frysener for å bli fin igjen. Dessuten liker jeg å forandre litt i karene med jevne/ujevne mellomrom
I dag har jeg brukt mange timer med å ommøblere 222literen.
Den har fått en ny stor,lang rot pluss en mindre istedenfor de to store red-moor-røttene og planter har byttet plass. Førsøkte å feste noe ferskvannstang på røttene for å se om de vil trives i datte karet. Tangen har jeg festet tidligere på blåfiltermatte så jeg festet mattene med strikk .Siden dette kan være en felle for maller laget jeg åpningen under roten så stor at de uten problemer kommer seg gjennon denne.
Har i andre kar fått denne tangen veldig bra til ,den brer seg utover og lager en flott matte ,så denne liker jeg veldig godt.

Men som alltid når jeg skal ta ut røtter av et kar ,er jeg livredd for at noen fisker eller andre dyr skal bli sittende igjen inni rota.
Så derfor rister jeg de alltid godt,snur og endrvender de på alle kunsten regler før jeg legger de i en bøtte .
Dette gjorde jeg i dag også og røttene ble stående en stund i bøttene før jeg gjorde noe mer med de. Planen var å ta de i dusjen og spyle de med kokende vann.
Heldigvis ble jeg opptatt av å gjøre andre ting ,for da jeg kom ut på badet så jeg noe lite på gulvet ved siden av røttene. Fant først noe til å pirke borti det for å se om det bevegde seg og det gjorde . Da var jeg snau og hentet en liten hov og fikk dette oppi. Det viste seg å være en av Amonorekene jeg kjøpte i forrige uke

Heldigvis hadde den overlevd ,fikk et lite dypp i rent akvarievann i tilfelle det skulle være såperester på gulvet (dusjet litt tidligere) og så opp i karet igjen hvor den forsvant avgårde

Har ikke tord å spyle de ennå

Skal forsøke å ta noen bilder når det har klarnet opp igjen.
ja fisk og reker presser seg fast til roten med livet som innsats.
Har selv oppdaget dette mange ganger (tror jeg leste det i din tråd for lenge siden, som tipset meg).

Skulle fått noen dvergcoryer i dag (fra Rita og Atle), men kunne ikke ta mobilen på jobb.....
Så da var han reist, jaja får de ved en senere anledning.

Ser frem til bilder.

Espen
Leste at du skulle få noen coryer fra de ja ,skikkelige artige så de ut til
Synd du ikke fikk de i dag da men det er nå så.

Bilder ,bilder skal se i morgen om jeg får gjort noe med det . Dagene bare fyker av gårde uten at jeg får gjort det jeg egentlig har tenkt.

I dag har det vært fiskefanging av sp. black og Weitzmanier som skal skifte hjem. Så det går i fiskebesøk i dag , koselig det ,blir jo alltid litt (mye) fiskeprat
må jo mase på deg. hehe
Kos deg med kaffebesøk og fiskeprat. Får prøve å ta turen snart jeg også.

NB. husk bilder.
Trenger litt mas jeg for å gjøre noe

Nå har jeg hatt besøk av flere veldig hyggelige mennesker og til og med vært ute tur med hunden i grisaværet. Så nå er det tid for å slappe av litt med en varm kopp te

Lenge siden du har vært her nå Espen, så det hadde vært kjekkt et et besøk ja .
Da har jeg somlet meg til å ta noen bilder

Først noen av 222 literen som har fått ny rot.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så fint det ble, og kjekt med skap både under og ved siden av akvariet, da får man jo brukt akvarieplassen til noe annet også
Tilfeldig bekjentskap
© Stig Trondsen
Reklame for plussmedlemskap