- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 93)
Tropheus tråd (side 93)
MonoculusHar satset litt stort på reoler ja, ska få ut bilder av kjempereolen på 3x325L+2x720L (en reol) kjøpte den av per christian (var det blackbird han kallte seg?) i stavanger for et par år siden (noen av dere har vel sett den før?). Har frontosa moba og noen mbuna rester som sikkert ska ut. en av 325'ene e tomt og for øyeblikket, og reolen (3delt) står i vinkel da rommet e for kort, og da går det bare en 720 oppå. ska innrede siste karet skikkelig og få på et lys så blir den FIN igjen (reolen:) ellers 2x325 reol og 1050L kar i akvarierommet med ovennevnte reol, og 6x160 reol... LIKER REOLER :D
mente 2x375 ikke 2x325 og i bildene av 540 reolene er det karene til venstre som har malawiene!
Bare en liten rettelse
Postet 10.12.09 kl 12:35
Postet 10.12.09 kl 19:49
Akkurat den petroen der tror jeg de fleste sikler etter Kjenner ikke til flere som har den varianten. De kommer fra Jørgen lundblad vet jeg(gamle african diving) og ble visstnok eksportert som yngel..
macrognathus er dessverre også kjent for å være noen tikkende bomber.. Vet om en gjeng som gikk litt bananas i bergen f.eks
Jeg tror du kan ha flere typer petrochromis i en 540 liter, men det sikreste er nok å holde seg til famula, fasciolatus, trewavasae og orgnathus..
Det er slik jeg ser det, men jeg er absolutt ingen ekspert! Petrotråden på ciklid har mange eksperter, så der får du gode svar
Mvh,
Kristian
macrognathus er dessverre også kjent for å være noen tikkende bomber.. Vet om en gjeng som gikk litt bananas i bergen f.eks
Jeg tror du kan ha flere typer petrochromis i en 540 liter, men det sikreste er nok å holde seg til famula, fasciolatus, trewavasae og orgnathus..
Det er slik jeg ser det, men jeg er absolutt ingen ekspert! Petrotråden på ciklid har mange eksperter, så der får du gode svar
Mvh,
Kristian
Postet 10.12.09 kl 21:00
disse kan nok smelle godt ja. er vel bare 5 stk igjen av dem no av 17 stk tror jeg det var vi fikk som ble delt opp i 2 grupper. og erik og vibeke overtok dem av oss etter at det ble 2 stk i frafall hos oss da. så de er nok grisehissige.
men kan absolutt annbefale trewasa og famula ja. rolige fisker.
noen som vet åssen markede på famula er fortiden?klarte jo seff og sende av gårde hannen til stavanger i kaoset med pakking av moliroene da , men men
men kan absolutt annbefale trewasa og famula ja. rolige fisker.
noen som vet åssen markede på famula er fortiden?klarte jo seff og sende av gårde hannen til stavanger i kaoset med pakking av moliroene da , men men
Postet 10.12.09 kl 21:11
Postet 11.12.09 kl 02:03
Dagens dilemma:
De notoriske yngeleterene S. multifasciatus tangisene jeg har i karet har igjen klart å slafse i seg yngel som har prøvd lykken i karet. Jeg tror ikke troffene tar like mye yngler som disse.
Greia er at de er utrolig flotte fisker og "mallearten" jeg syntes er biotopisk riktig i karet, men de tar livet av nesten alle mine yngel. Så hva gjør man? Skulle gjerne hatt i pose og sekk her. Vil gjerne beholde synodontisene, men samtidig ønsker jeg at mine vf hesteneser skal ha ihvertfall en liten sjans til å få frukter av sine til nå 5 tygginger.
Vanskelig.
De notoriske yngeleterene S. multifasciatus tangisene jeg har i karet har igjen klart å slafse i seg yngel som har prøvd lykken i karet. Jeg tror ikke troffene tar like mye yngler som disse.
Greia er at de er utrolig flotte fisker og "mallearten" jeg syntes er biotopisk riktig i karet, men de tar livet av nesten alle mine yngel. Så hva gjør man? Skulle gjerne hatt i pose og sekk her. Vil gjerne beholde synodontisene, men samtidig ønsker jeg at mine vf hesteneser skal ha ihvertfall en liten sjans til å få frukter av sine til nå 5 tygginger.
Vanskelig.
Postet 11.12.09 kl 10:20
Postet 11.12.09 kl 11:40
Uff.... Det var litt for "brutalt" da Kristian!
En kan legge inn masse steiner som dekke nesten hele bunnlaget. Noe som ligner på danske Carsten's oppsett. Da er det større sjanse for at flere yngel får mulighet til å vokse opp. Ellers så må en isolere yngel på annet sett, eget yngelkar for eksempel.
Syndonotis er en fin malle. Ulempe er at den både stjeler og spiser egg og yngel. En annen ting er at du en dag oppdager at tropheus din har små syndonotis i munn.
En kan legge inn masse steiner som dekke nesten hele bunnlaget. Noe som ligner på danske Carsten's oppsett. Da er det større sjanse for at flere yngel får mulighet til å vokse opp. Ellers så må en isolere yngel på annet sett, eget yngelkar for eksempel.
Syndonotis er en fin malle. Ulempe er at den både stjeler og spiser egg og yngel. En annen ting er at du en dag oppdager at tropheus din har små syndonotis i munn.
Postet 11.12.09 kl 11:58
Verden er brutal jeg slapp ut 30 2 cm maswa yngel med foreldrene i går.. I dag er det 3 igjen og maswaene er gode å mette! Huff! Jeg hadde masse stein i karet men det hjalp lite, og det er nok tilfellet med synodontiser som også har fordelen med å jakte når yngelen sover.. Synodontiser er kule, men ikke særlig praktiske hvis man ønsker å spare yngel Badat sin løsning er nok den beste mellomtingen, men JEG personlig tror det hjelper lite dessverre!
Noe nytt om sendingen da Badat?
Noe nytt om sendingen da Badat?
Postet 11.12.09 kl 12:13
Postet 11.12.09 kl 12:36
Takker for svar folkens.
Det blir nok et forsøk på mer hullstein før "mallene" får fyken. Jeg er ganske fasinert av disse og siden de er ganske store og det er en av hvert kjønn håper jeg også på litt action. Hunnen kjøpte jeg da hu gikk skikkelig rognstinn og de har vært ganske på`n i karet, men foreløpig har det ikke blitt noe. Hadde vært moro hvis de hadde fått noen yngel.
Det blir nok et forsøk på mer hullstein før "mallene" får fyken. Jeg er ganske fasinert av disse og siden de er ganske store og det er en av hvert kjønn håper jeg også på litt action. Hunnen kjøpte jeg da hu gikk skikkelig rognstinn og de har vært ganske på`n i karet, men foreløpig har det ikke blitt noe. Hadde vært moro hvis de hadde fått noen yngel.
Postet 11.12.09 kl 12:40
badatJeg har nettopp sendt en bekreftelse til Dar om at jeg er klar til å ta i mot sendingen i morra kl. 12:10. De blir sendt med KLM. Det blir 23 pakker i stedenfor 26. Mye frem og tilbake som vanlig. Men alle Petro'ene skal være med.
Send meg en mail om hva du har fått da Badat! Har et ledig kar.....
Postet 11.12.09 kl 16:51
Vibsi[QUOTE=badat]Jeg har nettopp sendt en bekreftelse til Dar om at jeg er klar til å ta i mot sendingen i morra kl. 12:10. De blir sendt med KLM. Det blir 23 pakker i stedenfor 26. Mye frem og tilbake som vanlig. Men alle Petro'ene skal være med.
Send meg en mail om hva du har fått da Badat! Har et ledig kar.....
Her får du lista Vibsi.
1. Tropheus red rainbow kasanga 1:2 ratio 60 pcs
2. Tropheus mbita 1:2 ratio 60 pcs
3. Tropheus kasakalawe 1:2 ratio 30 pcs (RE)
4. Petrochromis red bulu point/luagala point 1:1 ratio 12 pcs (2S)
5. Petrochromis moshi bulu point small size ratio (xxx) 24 pcs
6. Petrochromis texas original ratio(xxxx) 24 pcs (3S)
7. Petrochromis famula red ratio (xxx) 24 pcs
8. Cythopharynx foai 1:1 ratio 12 pcs
9. Xenotilapia ochrgenys 1:1 ratio 48 pcs
10. Ophthalmotilapia ventralis kasanga 1:1 ratio 48 pcs
11. Ophthalmotilapia nasuta gold kipili 1:1 ratio 48 pcs (12S)
12. Cyprichromis microlipidotus 1:1 ratio 48 pcs (US)
13. Cyprichromis Leptosoma blue 1:1 ratio 48 pcs (US)
Der det står xxx på ratio betyr fiskene er enda ikke sortert.
Samme lista står også på min hjemmeside i linken "Tanganyika" nedenfor.
Postet 11.12.09 kl 17:20
Endret: 11.12.09 kl 17:21
Postet 11.12.09 kl 17:40
http://www.cichlid-forum.com/phpBB/viewtopic.php?t=198936&sid=9fc9d3314fffc8c80720b2abe24bc0cc
Noe sant i dette?... Ang saltet of course
Noe sant i dette?... Ang saltet of course
Postet 19.12.09 kl 22:32
Endret: 19.12.09 kl 22:33
Kenneth Østby[URLBLOCK1] Noe sant i dette?... Ang saltet of course ;)
La inn link jeg Kenneth
Ang. salt i karet så vet jeg ærlig talt ikke. Den er vanskelig den der.
Når det kommer til Metro behandling har jeg behandlet med dette nå i ca 6 dager med 2 vannbytter og det ser ut til å fungere. Blander også litt i foret så de kan få det i systemet sitt. Alle fiskene spiser godt og ingen døde på ca 4 dager.
Postet 21.12.09 kl 09:26
Kenneth Østbyhttp://www.cichlid-forum.com/phpBB/viewtopic.php?t=198936&sid=9fc9d3314fffc8c80720b2abe24bc0cc Noe sant i dette?... Ang saltet of course ;)
Nå har jeg bare fått lest innlegget kjapt, men slik jeg forstår det er det snakk om en representant fra en medisinprodusent som kommer med disse påstandene. Da blir jeg alltid litt skeptisk.. Blir litt av det samme som at jeg ikke syns at bunnpris er en spennende matbutikk
Men, jeg tror det er mye vi ikke vet om medisin/tilsettningsbruken vår.. Jeg har kun opplevd gode resultater eller ingen resultater med salt. Når jeg har fått ordentlig syk fisk har jeg dessverre skjeldent fått bukt med det. Men det har ikke vært mange tilfellene etter jeg begynt og bruke salt aktivt. Jeg har fått salt erfaringen fra han svenske importøren, og han, som Tyskland, brukt salt i alle år med utmerket resultat. Han er nok nordens største importør, og har meget sjeldent syk fisk. Har hørt at han har mistet en gruppe bulu pt de årene jeg har kjent han. Han bruker kun salt og metro, og mener at det viktigste er å ta det så fort du merker at noe er unaturlig. Jeg personlig tror at det er der mye ligger. Hva er unaturlig, og hvor fort bør vi medisinere?
Jeg føler ikke at jeg har kommet til noen fasit, men trodde at jeg hadde skjønt tegningen. Så plutselig smalt red cheeksene, og da ble jeg usikker igjen. Nå tror jeg at red cheeksene døde som følge av at filteret kollapset, men hva vet jeg?
Lett er det uansett ikke, og jeg blir nærvøs av bare tanken på syk fisk!
Håper at jeg slipper unna i framtiden for på nyåret kommer disse:
Gruppen kom til malawi ab i 2005, så montro om akkurat denne fisken er i gruppen?
Noen fiskeplaner hos dere eller?
Mvh,
Kristian
Postet 21.12.09 kl 21:48
satt og tittet på 375 l med kjøttspisere i dag. var 2 av compressicipene som passet veldig godt på det ene snegle huset der, tok det ut og tittet inne og der var det masse vis av bitte små yngel. satte dem i ett eget kar. men tok heller ikke lang tid før hannen var på hoen igjen heller. om det var ny lek eller om hun fikk kjeft for ikke og ha mistet snegle huset er ikke godt og si da
Postet 22.12.09 kl 15:48
Endret: 22.12.09 kl 15:59
Postet 22.12.09 kl 15:58
Postet 22.12.09 kl 16:17