- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Revestrekenes akvarieverden (side 93)
Revestrekenes akvarieverden (side 93)
mona oKan du si noe om hvordan du gjør det med vannbytter Rita? Tar du hensyn til at yngel finnes i breeding boxen på kanten og deler akvarievannet med karet, ifht temperaturen på det nye vannet du pumper inn i karet etter vannbytte?
Det er bare å skru ned vanntilstrømningen til breedingboksen til et minimum (det gjør man ved fóring av levendefór også så ikke maten forsvinner ut av boksen med en gang), da får yngelen en forsiktig tilvenning til nye temperatur og så er det bare å åpne opp igjen når verdiene er like.
Postet 22.11.12 kl 01:17
Inger AnneDu og de egg- og yngelbildene dine! De er helt fantastiske. Dette burde da sendes inn til Planet Catfish for å ha i basen der?
Takker Inger Anne, kanskje jeg skulle gjort det, har egentlig ikke sett om det er noen klekkebilder der fra før av. Det kunne vært bedre kvalitet på disse bildene men boksen er ripete og jeg ble stående å vingle på en trappestol for å få riktig vinkel på bildet så da ble det bare sånn
Postet 22.11.12 kl 01:21
Takk for svar, Rita
Da er mine bokser en god del billigere enn dine, siden eg har gratis frakt fra USA. Akkurat det gjorde meg dessverre ikke akkurat mer trygg på at eg har kjøpt rett boks...
Edit: Som du muligens vet bruker eg filterfunksjon på personlige tråder, riftlake, saltvann og noen til. Men eg følger endel med på din og Lindas tråd. Problemet er at når jeg trykker på "Personlige akvarietråder" (via/under andre tråder på forsiden) skjer det nada. Dermed må eg enten søke eller vente til eg ser deres tråder på forsiden. Kan du ta det opp? Eg kjører siste versjon av Opera...
Da er mine bokser en god del billigere enn dine, siden eg har gratis frakt fra USA. Akkurat det gjorde meg dessverre ikke akkurat mer trygg på at eg har kjøpt rett boks...
Edit: Som du muligens vet bruker eg filterfunksjon på personlige tråder, riftlake, saltvann og noen til. Men eg følger endel med på din og Lindas tråd. Problemet er at når jeg trykker på "Personlige akvarietråder" (via/under andre tråder på forsiden) skjer det nada. Dermed må eg enten søke eller vente til eg ser deres tråder på forsiden. Kan du ta det opp? Eg kjører siste versjon av Opera...
Postet 22.11.12 kl 01:23
Endret: 22.11.12 kl 01:33
Jeg (vi) bruker de som er på ca 2 liter. De er så store at hele mallehulen kan flyttes dit, og hannen slipper ynglene rett i boksen når de er klare. I tillegg brukes de til klekking av coryegg, oppbevaring av reker i påvente av salg, osv, osv...
Jeg handler alt slikt på eBay og har stort sett faste jeg handler av.
Breeding box'ene kjøper jeg her
Og med dagens dollarkurs kan man bestille 2 bokser og likevel havne under grensen på 200.-
Skulle jeg da teoretisk sett hatt 8 bokser hadde jeg bare bestilt 2, ventet til de var sendt, bestilt 2, osv....
Dermed ville alle ordrene kommet under 200.- og sluppet unna tollen...
Jeg handler alt slikt på eBay og har stort sett faste jeg handler av.
Breeding box'ene kjøper jeg her
Og med dagens dollarkurs kan man bestille 2 bokser og likevel havne under grensen på 200.-
Skulle jeg da teoretisk sett hatt 8 bokser hadde jeg bare bestilt 2, ventet til de var sendt, bestilt 2, osv....
Dermed ville alle ordrene kommet under 200.- og sluppet unna tollen...
Postet 22.11.12 kl 01:30
Det er samme sted vi bestilte boksene og da kom det i tillegg frakt på 29 GBP. Det er nok smart å bestille i flere omganger så man slipper tollomkostningene, noe å tenke på til neste bestilling
Postet 22.11.12 kl 01:38
Postet 22.11.12 kl 01:40
Tok et kjapt regnestykke på 2 bokser, frakt inkludert.
Dollarkurs i øyeblikket er 5,70.- så jeg regner litt høyere enn det.
Pr boks blir prisen ca 29dollar, si 170.- nok, inkludert frakt. Frakt utgjør nesten halvparten av dette.
Ved bestilling av 3 bokser havner man over 200.- nok i produktpris og får moms på HELE beløpet. (produktpris+frakt)
Dvs at man ender opp på, pr boks, ca 250.- nok.... (med mindre jeg har regnet feil)
Dollarkurs i øyeblikket er 5,70.- så jeg regner litt høyere enn det.
Pr boks blir prisen ca 29dollar, si 170.- nok, inkludert frakt. Frakt utgjør nesten halvparten av dette.
Ved bestilling av 3 bokser havner man over 200.- nok i produktpris og får moms på HELE beløpet. (produktpris+frakt)
Dvs at man ender opp på, pr boks, ca 250.- nok.... (med mindre jeg har regnet feil)
Postet 22.11.12 kl 01:50
Postet 22.11.12 kl 02:07
Postet 22.11.12 kl 02:15
Postet 22.11.12 kl 02:32
Postet 22.11.12 kl 02:37
Postet 22.11.12 kl 02:41
Condiscipulusbilder
Noen bilder av condiscipulus'ene, langsnutede coryer er flotte og hvis alt går som det skal kommer det en gruppe med Corydoras seussi til Dokka i dag
F1 og F2
Postet 23.11.12 kl 12:17
Postet 23.11.12 kl 12:27
De er så nydelige, altså! Jeg har jo vært heldig og fått tak i C. oiapoquensis, men C. condiscipulus er et veldig stort ønske det også... tror nesten jeg syntes de er enda finere, og i hvert fall like fine
Den dagen det renner over av yngel på Condiscipulus kommer jeg gjerne og henter! Hehe
Morsomt forresten at dere venter Corydoras seussi i hus. De er kule de også, håper du legger ut bilder når de kommer i hus.
Den dagen det renner over av yngel på Condiscipulus kommer jeg gjerne og henter! Hehe
Morsomt forresten at dere venter Corydoras seussi i hus. De er kule de også, håper du legger ut bilder når de kommer i hus.
Postet 23.11.12 kl 12:37
Condiscipulus er en nydelig cory, og den også står på lista over "skulle gjerne ha hatt". Men det er en av artene som har blitt stoppet av økonomien her i huset. Jeg liker jo de langnesede coryene, så jeg hadde valgt denne over oiapoquensis, selv om det også er en veldig flott cory.
Hører seussi til coryene med orange på finnene? I så fall står også denne på ønskelista. Jeg har en hemmelig drøm om å samle alle coryene med orange på finnene her i huset. Det er en optimistisk drøm, da jeg egentlig har innkjøpsstopp. Foreløpig har jeg bare sterbai og haraldschultzi, og jeg kommer nok til å kjøpe gossei før eller senere.
Hører seussi til coryene med orange på finnene? I så fall står også denne på ønskelista. Jeg har en hemmelig drøm om å samle alle coryene med orange på finnene her i huset. Det er en optimistisk drøm, da jeg egentlig har innkjøpsstopp. Foreløpig har jeg bare sterbai og haraldschultzi, og jeg kommer nok til å kjøpe gossei før eller senere.
Postet 23.11.12 kl 15:27
Postet 23.11.12 kl 15:34
C. seussi, c. cochui og nannostomus nitidus
Nå er fisken i hus, levert på døra til og med, av serviceinnstilte Torbjørn på den lokale Zoosjappa 10 stk seussi står i en bøtte for tilvenning til nytt kar. Inger Anne, de er helt lik gossei i farger og mønster, superflotte er de. Bedre bilder kommer når de har farget ut.
Jeg bestilte også en gruppe Corydoras cochui, en av seks dvergcoryarter. Vi har hastatus, habrosus og pygmaeus fra før så da mangler vi gracilis og xinguensis.
10 VF Nannostomus nitidus var også med i fiskekassen, de skal dele kar med cochui'ene
Janne, condiscipulus er hakket finere enn oiapoquensis, litt skarpere i fargene og mye mer synlig i karet
Postet 23.11.12 kl 15:59
Postet 23.11.12 kl 16:07
Postet 23.11.12 kl 16:09