Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 93)

Blir litt matt ja, lurer på om skjebnen forsøker å fortelle meg noe her og at hele spetakkelet må legges ut for salg, men jeg må jo uansett få det jeg har betalt for først. Hvilket jeg allerede hadde hatt hvis jeg hadde valgt samme leverandør til alt sammen og ikke hatt så liten tid, håper det bare er det som er leksa.

De to A elizabethaene, som forøvrig kommer så godt overens at det er en fryd, må nå ut på tur og jeg burde rengjøre, teste og male nykarene og finne et sted jeg kan plassere ett, flytte filter og sand og fisk og røtter og huler uten tørrfiskinsidenter, få ned lys og treverk og reolen ut på henger, ikke sitte her og lure. Men så blir jeg så matt...
Jeg oppfatter meg selv som en ganske tålmodig mann, men hadde dette skjedd meg hadde det gått minst ett blodkar. (No pun intended!)

Frustrasjon: den følelsen man får når man blir hindret i sin målrettede adferd. Tenker at du har grunn til å være frustrert nå. Det bør ikke bli mer rot nå, men noen solide plaster på opptil flere sår. Vi krysser fingrene.
Har forfattet en forhåpentlig nokså behersket melding til Dahls så de får forberedt seg på furiens ankomst, nå er jeg jo veldig glad for at jeg har reklamert overfor Akvariekjellern i en vennlig tone, men jeg har altså ikke målt og funnet avvikene på reolen selv og er snevet mer kokende inni. Sukk. Alle kan jo gjøre feil, men hvorfor skal jeg være mottaker av samtlige tro?

Før jeg glemmer det i all frustrasjonen, Kyrre foreslo aluminium skjøteprofil under Porsabena i lengderetningen for å fordele trykket. Med tanke på hvilke karstørrelser han limer og leverer antar jeg det er verd et forsøk å lete etter noe som er flatt.

Første erstatningskar er rent og fullt av vann, det ser tett ut.
Hanna-kalibrering unnagjort
Dagen for sporadiske huskelapper, og nå var det like før jeg kastet en her. Finner ikke igjen den tråden der alt gikk i ball med en sånn og Mona nevnte dobbel kalibrering mens 530 lurte på om det holdt med en eller hva det var. Takk uansett Mona! Det fikk meg nemlig til å lese bruksanvisningen en gang til, der står det jo sort på hvitt. 7 først, så 4,1 nederst hvis du har surt vann og 10 hvis du ikke har det. Plutselig var det ikke 7,6 eller hva den fant for noe fælt i Apistokarene selv om det er et stykke igjen til jeg er i mål, og det var faktisk 3,5 i torvbøtta i kjellerkaldt vann. Måler om igjen når det er temperert, testflaska holdt så vidt til å berolige meg her.

Señor Siljan har jo drevet med litt vanntest i sitt liv, mente Hanna-pennen var bra og tipset om å fylle den sorte korken med vann når man setter fra seg pennen for å holde membranen fuktig og smidig. Eller aller helst søvklorid (AgCl blir vel det) i en oppløsning man får på apoteket.
De aluminiumprofilene du linker til er sikkert fine, men de bør legges opp ned i forhold til normal bruk, slik at føttene blir stående i "fordypningen".
Gikk litt fort i svingene med lenkingen her Sigmund, og jeg tro det gikk litt fort i svingene under forklaringen midt i lodd og vinkler, men jeg tror kanskje de bredeste flate skjøtelistene har plass til skruene på midten bak, han sa nå i alle fall skjøtelister og da mente han sikkert ikke de buede fra gubbdagis i allefall...

Har sett helt glatte lister i profilhylla oppe ved verktøyet på Bauhaus, 2mm kan jeg tenke meg, de vil ikke bulke og ikke grave seg ned i parketten og hvis jeg husker riktig blir det sånne her. Hull kan man jo bore selv hvis det skulle være nødvendig. Fordelen med løsningen er at det bygger så lite i høyden

Må jo dit uansett for å sjekke pianohengsler, fikk prøve på sort plate som skjæres etter mål, og lim holder sa han. Tror kanskje det blir veldig mye dill, men er verd å vurdere, den andre løsningen var grisedyr...
Reolen tom igjen
Sånn. A elizabethaeparet går i hver sin boks på kjøkkenbenken, hun har bygd i natt og det var helt forferdelig å røske dem ut kjenner jeg.

Har fått et slags svar på meldingen min, men ingen løsning. Ove står og monterer ned reolen nå, kjenner at dette ikke er bra for meg. Alt vi har gjort med reolen må gjøres om igjen fordi målene blir annerledes, og nå er batteriet helt tomt. Det blir antagelig mye fin fisk til salgs også på auksjonen søndag hvis jeg får fanget dem, begge apistoene skvatt inn i hver sin hule, så det gikk i alle fall smertefritt, bare dyppet håven i sanda og dro ut alt på en gang.

Nå håper jeg det ikke blir krøll med kreditering for reolen, fant i alle fall kvitteringen. Karene er flotte, så de får jeg sette på lager sammen med alt utstyret til lyst og krefter kommer tilbake.

Akvarieglede har jeg jo et sted, med en kraftig opprydding har jeg noen flotte oppegående kar som steller seg selv også!
Er vel nesten slemt å le, men har ikke sett (hørt) på makan til uflaks! :p
Er det ikke det ene, så er det det andre!

Er alle karene i det minste tette og ferdig nå da?
Kjenner at jeg er både frustrert og lei meg på dine vegne...
Jeg vil le av dette jeg også helt sikkert, bare ikke akkurat nå Seks tette rette kar har jeg, og jeg hadde "bare" to det var noe i veien med. Nå står reolen ute, epost er avsendt der jeg ber om å få hevet kjøpet, 160-literen vridd med fronten mot sofaen igjen, A elizabethae-hunnen tilbake i karet som står på en møbelhund bak 160-literen, resten av stash og utstyr er flyttet ned i klinikken. Ute av øye ute av sinn er litt mye forlangt, jeg bare håper dette er over i morgen. Avskyr sånt unøyaktig surr!

Powerheaden til L213-barna sto stille, så gudene vet hvordan det går med dem, vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette nå. Har i allefall tømt 54-literen i gangen, fått de 7 overlevende Corydoras caudimaculatus F1 over i en 12-liter der de står og stritter forvirret med finnene. Så søte, og det var stor forskjell på tjukkstuttheten så jeg har nok begge kjønn fortsatt i det minste. Men hvor de skal bo...

Ove er helt på tiltern over alt sammen, han har jo fått nok for veldig lenge siden stakkars mann. Så jeg har fått så hatten passer over tålmodigheten min, nå er den over heldigvis, og så blir det orden!
Ja, det er slemt, Torbjørn, det er ikke lov til å le av Frustrerte Fruer

Har du fått levert en reol med feil mål, Linda, så er det bare å kjøre på. Da selger heve kjøpet, det er det ingen tvil om! Du bør få erstatning for tort og svie også.

Jeg føler virkelig med deg nå, og håper for all del du står over dette også. Nå har du hatt nok uflaks, og hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt noen lottokuponger i morgen
Torbjørn får lov til å le han Janne, så kommer det i alle fall noe godt ut av dette her Alle fire knøttene pilte i det minste rundt, har skiftet og rengjort og følger med. Planen var å flytte dem over i den fagre hylla fra Bauhaus nå, men sånn ble det ikke.

Er like før krampelatteren tar meg også (litt hysterisk riktignok), for da vi snudde 160-literen måtte kontakten ut og nå står AmTopen stille! Har jo spart på filtergrums så lenge som mulig..

Så da gikk den kvelden, får hente opp et kar igjen og fylle det med planter når jeg først er i gang. Hold dere fast, det kommer en del objekter herfra
Huff stakkars deg.
Jeg hadde aldri klart å være så tålmodig som du har vært, men så har det vel vært mye annet som har trengt tiden din i det siste.
Selv om det ikke er mitt, så kjenner jeg frustrasjonssinne på dine vegne.
Hadde det vært meg ville det vært myye banning og sparking i lufta, før krampegråt. Helst ville jeg rivd ting i stykker og kastet det veggimellom, men da hadde nok ikke garantien dekket det... :P
Fikk stoppet kjæresten før han hamret fra seg her Galemor, ramponering hjelper jo bare helt kortvarig. Men litt fort har jeg vært, så den nykalibrerte Hanna-pennen skrangler etter å ha falt i gulvet, og putevaret i torvtønna sprakk. Skjebnen får bare holde kjeft, jeg har tatt hintet, men surtvann fortsetter jeg med! Basta!

Nå lurer jeg veldig på hva planarier egentlig spiser, for jegersnegler er det ikke spor av i bunnen av 54-literen og de har hatt nok å stulle med. Usj for noen forferdelige kryp! En million reker også, godt jeg startet i dag for det blir mye pakking her. Har sluppet oppi et par guppydamer som kan rydde vekk yngel...
Plussmedlem
Her var det så mye drit og frustrasjon å lese om, så jeg tar svaret i kortversjon!
Trenger du hjelp på noen måte, med noe, til noe, av noe......
Uff og uff Linda ,du/dere har jammen hatt mer enn nok nå synes jeg.På tide at ting snur seg i riktig retning igjen.
Men nå må jeg bare spørre/mase ,har du fått laget nye mineralsteiner ?
Linda W
Fikk stoppet kjæresten før han hamret fra seg her Galemor, ramponering hjelper jo bare helt kortvarig. Men litt fort har jeg vært, så den nykalibrerte Hanna-pennen skrangler etter å ha falt i gulvet, og putevaret i torvtønna sprakk. Skjebnen får bare holde kjeft, jeg har tatt hintet, men surtvann fortsetter jeg med! Basta! Nå lurer jeg veldig på hva planarier egentlig spiser, for jegersnegler er det ikke spor av i bunnen av 54-literen og de har hatt nok å stulle med. Usj for noen forferdelige kryp! En million reker også, godt jeg startet i dag for det blir mye pakking her. Har sluppet oppi et par guppydamer som kan rydde vekk yngel...


Sitter bare og leser og rister på hodet over all ulykken, jeg hadde nok grått meg i søvn og nesten lagt ned hobbyen!

Men det var det jeg skulle spørre om - planarier, jeg er litt usikker på hva dette er sånn egentlig. Er planarier disse bittesmå tingene som ser ut som mikroskopiske husløse snegler? Eller er det disse som er slike sytråder? Jeg har er reke/sneglekar uten fisk, og ser også alt mulig av rare småkryp. Har noe som ser ut som kjempesmå, mikro-vannlopper og de holder seg for seg selv tror jeg -"sytråder" ser jeg ikke så mye av lengre, men jeg er redd det er er noe som kanskje stagnerer oppveksten til rekeyngel? Har du opplevd dette? I flere måneder nå har jeg hatt minst en reke som bærer egg, men jeg ser nesten ingen yngel! På et tidlig tidspunkt så jeg nærmest 11 yngel, men har bare sett to eller tre som vokser opp. Kan det være noe kryp som kanskje tar de? Hyl!

Jaja, var ikke ment å lire av meg masse personlig her, men lurer bare på hva du tenker angående dette, har du hatt dvergtannkarper sammen med reker før?





milo
Her var det så mye drit og frustrasjon å lese om, så jeg tar svaret i kortversjon! Trenger du hjelp på noen måte, med noe, til noe, av noe......


Takk milo! Det store muligheter for fisk som trenger nytt hjem etterhvert i alle fall. Dere synger selvfølgelig også ut hvis dere trenger hjelp i flytteprosessen....

Sølvi Gullaksen
Men nå må jeg bare spørre/mase ,har du fått laget nye mineralsteiner ?


Nei, og nå er jeg også tom. Produksjon står fortsatt høyt på listen over "må se og få unna", planen var å ha med på auksjon på søndag. Holder jeg meg på bena kommer det nok, men jeg prioriterer å redde planter og fisk akkurat nå
Sier ikke noe på det Linda .ikke stress,prøv å ta det litt rolig .
Regner med at du gir beskjed når du har noe for salg.
Føler at du har mer enn nok for tiden så ta den tiden du trenger ,ha en fin helg og prøv å stess ned .
Så utrolig kjedelig med den reolen da, jeg krysser fingrene for snarlig opptur i akvariehobbyen din!
Tilfeldig bekjentskap
© Rannveig Strand
Reklame for plussmedlemskap