Sissis våte drømmer (side 93)

Så flott at dem trives og Blåmann lager rede! Håper du får småttiser av dem!
Er veldig fornøyd med dem eis! Blåmann er så søt der han holder på; napper mosedotter og løse blader, tar en tur bortom Blåklokke for å vise fram, før han svømmer bort og putter fangsten i redet ;D
Det er jo flott at du gjør, ville beholdt dem selv om vi hadde plass. Kunne ikke utsette mere siden de fikk endel juling av ciklidene. Sånn er det når dyrebutikken sier de går godt sammen.

Skal aldri mere høre på dem nå siden vi har fått feil råd gang på gang etter vi startet med akvarie.

Nei, det har jeg lært meg for lenge siden: les deg opp for forhånd, i stedet for å stole på dyrebutikker, selv butikker der folk går for å være erfarne. Jeg levde mine første 10 år som akvarist etter informasjon fra dyrebutikker. Himmel og hav så mange fisker som døde pga. det. Det er et under at jeg ikke ga opp. Men så fant jeg AF, og da lærte jeg sånne essensielle ting som innkjøring av filter, vannverdier, osv. For ikke å snakke om hvilke forhold de enkelte fiskene trengte. Og jeg ble rimelig sjokkert da jeg innså hvor ekstremt mye feilinformasjon jeg har fått opp igjennom årene.
Savner veldig en "like"-knapp av og til ;o)
Inaktiv bruker
Heheh, der jeg handler fiskene mine så kan jeg ikke spille dum engang. ;P
Prøvde meg på den der med sølvhai i gullfiskbolle.
De så rart på meg og sa, vi vet at du vet at det ikke er bra. ;P
Så var det ei ny ei, måtte plage henne litt. Spurte om gullfisken min trenger stort akvarium. Fikk beskjed om at hun viste hvem jeg var og at jeg mest sannsynlig kunne svare bedre på det en henne. Så denne "Klanen" har hjulpet meg iallefall. Er viktig å være litt STRENG! ;P En lærer står ikke å puser og koser med elevene... ;D Nei står på, si det som det er. Men så klart ALT med måte.
Jeg har helt reelt kjøpt en pleco til en 12-liter en gang (16 år siden). Jeg har faktisk 12-literen fortsatt. Plecoen, derimot... Jeg måtte oppgradere akvariet noen ganger. Han endte i en 63-liter (som jeg fortsatt har også), og jeg hadde han faktisk i en del år, stakkar. Jeg grøsser med tanke på hvilket liv den stakkars fisken fikk. Han het Flode, og var høyt elsket av meg, med unntak av når han bråket om kveldene - noe han gjorde hver kveld når jeg slukket lyset.
He, he... Jeg er veldig glad for at jeg fant AF før jeg skaffet min første fisk. Hadde jeg hørt på rådene i butikkene, så hadde akvariekarriæren min blitt meeeget kort...

Jeg er ganske bekymret for Malin Kampfisk nå. Hun hadde blitt ganske vomstor mens jeg var borte forrige uke, men jeg tenkte hun kanskje var rognstinn, siden hun flørtet med Kåre. Desverre har hun blitt bare større siste uka, og blitt kantete i formen. Tenkte først forstoppelse, men hun spiser ivrig. Kanskje det er en svulst? Kampfisker er jo utsatt for det, og det er godt mulig avlen ikke er av det beste når de skal få fram disse fantastiske fargene. Får se det an over helga, når jeg kommer hjem igjen (er på fjellet nå).
[External Image]
Kåre Conradi har fått virkelig enorme slør nå, og jeg ser at det er tungt for ham å svømme. Han ligger stort sett og hviler oppe i hydrocotylen, mens han skuer utover sitt rike. Begynner rett og slett å få litt vondt av ham, men man kan vel ikke trimme kampfiskslør, eller? Han hadde mye kortere slør da jeg kjøpte ham, og jeg hadde ikke forestilt meg at det kunne bli så voldsomt som dette...
[External Image]
Du tar utrolig fine bilder av fiskene og sneglene dine
Takk for det Sessan

Jeg har en lei tendens til å bli liggende i senga med mac'en på fanget langt ut i de sene nattetimer når jeg er her hos foreldrene mine. Hjemme tar jeg jo aldri med meg maskina i senga. Heldigvis!

Problemet er at jeg hele tiden finner nye fisk jeg har lyst på. Tør ikke tenke på hvor akvariegalskapen hadde endt om penger og plass ikke var et tema. Måtte sikkert hatt to heltidsansatte; en fiskepasser og en akvariegartner...
Hehehe! Jeg kjenner meg igjen, både i det ene og det andre. Hos meg blir ikke PC-en med inn på soverommet, men den nye iPhonen. Den er jo også koblet opp mot det trådløse nettet mitt, og det er fristende å ligge og titte når man har lagt seg. Dessverre/heldigvis (stryk det som ikke passer) er det litt mer upraktisk å skrive så mye, så det blir stort sett bare korte svar.

Jeg sier "ja" til "akvariegutt", både til vannbytter og til annet... Gartner, derimot, ville ikke hatt all verdens å gjøre, da jeg ikke har grønne fingre. Her hos meg har nok ulempen vært at jeg er single, og derfor har, eller rettere sagt hadde, godt med plass. Men økonomien har gjort at jeg har et selvpålagt innkjøpsforbud, med noen unntak. Jeg har noen arter som jeg kommer til å kjøpe hvis jeg kommer over, uansett om jeg har råd eller ikke. Tetraodon miurus (Kongo kulefisk) er en av dem. Den har stått på ønskelista lenge!
Oh, skikkelig fres på tukanoene i kveld! Kanskje fjortisene begynner å bli kjønsmodne? Krysser alt jeg har her, for jeg har veldig lyst på flere av disse...

Malin ser forresten akkuratt like tjukk ut som da jeg dro, og like sulten og oppmerksom mot meg. Hm...
Sissimor
Oh, skikkelig fres på tukanoene i kveld! Kanskje fjortisene begynner å bli kjønsmodne? Krysser alt jeg har her, for jeg har veldig lyst på flere av disse... Malin ser forresten akkuratt like tjukk ut som da jeg dro, og like sulten og oppmerksom mot meg. Hm...


Tror kanskje min Karate har samme svulst som din Malin (bare mye større)
Plussmedlem
Sissimor
Malin ser forresten akkuratt like tjukk ut som da jeg dro, og like sulten og oppmerksom mot meg. Hm...


Jeg ville vært redd for svulst ja, ihvertfall hvis den har kommet gradvis. Det er jo typisk kampfisk, dessverre.
Håper min Ruben kan leve lenge, uten å få svulst...
Ja, er veldig bekymra for søte, herlige Malin...

Har trøstet meg i kveld med å se på heftig flørting og tulling hos både de grønne og de svarte i kveld. Virket ikke som om noen av damene lot seg overtale, men veldig arti å se på alikevel! Må virkelig få ræva i gir her, sette opp Fødestua og organisere litt slik at Lekegrinda kan få leve opp til navnet sitt. Er jo meninga å drett coryer der!

Hm... Odd har forresten ikke ordnet skumrede etter at han mistet nesten hele halen sin, men han virker helt i orden, og halen er på vei til å vokse ut igjen. Skal prøve å flytte ham og damen over i Kjøkkenøya, så fort jeg har flyttet dragefinnene over i Trollskogen. Men da bør jeg jo fange erythmicronene først, for de skal jo over i Asylet når endlersene har flyttet inn i Fødestua.

Hjelpe meg, jeg har litt å styre med framover gitt...
I dag tok jeg en liten tur innom Tropehagen på Byhaven for å kjøpe snacks til kattene. Der hadde de jammen dragefinne-hunner! Jeg har fra før to hanner, en hunn, og et missfoster som på en måte er hunnkjønn. Hun er tynn og rar med gigantiske øyne, men hun var sånn da hun kom hit altså.

I dag kjøpte jeg tre nye hunner, og siden alle aktuelle karantenekar er opptatt (siden jeg er så treig med å sette opp Fødestua), ble det å sette opp en plastdunk i full fart. Tror jeg var litt ivrig når det gjaldt å tilsette filtergrums, for det stakkars lille filteret har ikke kjangse til å ta det unna. Ja,ja, fiskene dør ikke av litt grums

Et par bilder av de "gamle"
[External Image]
Her er missfosteret. Sjekk det blikket!
[External Image]
Hurra for gode akvarievenner! Tenk å komme hit med en hel balje med røtter, der jeg bare kan plukke de jeg vil ha til Fødestua ;D
[External Image]
Inaktiv bruker
Likte den lyse rota der! Tenk å feste masse javamose på den, Fått et tre. ^^
KULT!
Det skulle vært 3 dragefinne-hunner det jeg kjøpte i går, det er det ikke. Ingen av dem har antydning til tråder, men i dag flasher to av dem ryggfinner så det kost etter. Altså har jeg to hanner og (forhåpentligvis) en hunn. Hva skal jeg gjøre med dette da? Prøve å bytte de? Gjøre et forsøk på å kjøpe flere hunner? Har liksom ikke lyst til å sende dem tilbake til butikken heller...

Boksen de er i står inntil Kjøkkenøya, og det er tydelig at de to gjengene er klar over hverandre. De er bare så utrolig flotte når de strekker ut finnene, og alle fargene kommer fram
Du kommer til å ende opp med litt av en flokk med dragefinner på denne måten. ;-D
Det er det jeg også frykter Inger Anne. Men jeg ser jo hvor mye flottere de er i sin midlertidige, lille boks her enn de var i butikken, så har jo ikke hjerte til å sende dem tilbake... Hm...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap