Inger Annes akvarieprosjekt (side 94)

Jeg tror ikke sterbaiene mine har hørt det andre har fortalt, om at mange sterbaier bare leker én gang i året. Mine er igang igjen. Eller rettere sagt: min er igang igjen. Det er nemlig den samme damen hver gang. Men i dag kan det se ut til at hun får følge av den andre VF damen jeg har. Denne damen har ikke lekt på veldig, veldig lenge, så hun har nok en ettårssyklus. Hun oppfører seg i hvert fall som om hun skal leke, men har ikke fått fram noen egg ennå. Men egg har hun, det er i hvert fall sikkert. Jeg begynner også å mistenke at noen av barna deres kan finne på å leke også. Det er noen eggtunge damer blant dem også, og de viser tegn til opphisselse. Men sikker er jeg såvisst ikke. Jeg har ikke sovet all verden i natt, så jeg venter med eggleting til jeg har fått sovet litt mer. Jeg orker ikke å starte med dette akkurat nå.

Jeg er temmelig forbauset over eggleggingsgleden den siste uka, da akvariestellet har vært på et minimum på nyåret. Men hovedoverskriften for karene det har startet lek i igjen (med unntak av trillekaret, selvsagt. Der lekes det jo uavbrutt), er økt sirkulasjon. Hos trionalisene kom det etter at jeg satte inn Fluval-filteret, noe som ga mye mer strøm i karet. Hos sterbaiene renset jeg opp i filtersvampen jeg har satt på innsuget, noe som gjorde at filteret begynte å jobbe normalt igjen - og som da også ga bedre sirkulasjon og mer oksygenrikt vann. Jeg håper bare at superne mine også kan ta det hintet. I går fikk de nemlig full pakke: jeg renset filteret og rengjorde sirkulasjonspumpa, så begge to nå gir mer strøm i vannet. Jeg ga dem litt vann fra trillekaret, i håp om å få med noen stoffer som trillene måtte gi fra seg i sin leksiver. Jeg ga dem også en dose kaldt vann, samt medisinerte med Flubenol (dette siste som et ledd i min runde med å medisinere samtlige kar mot innvollsorm). Flubenol har tidligere vist seg å fungere leksfremmende. De fikk også tubifex til kveldsmat. Men igjen: jeg tror det ikke før jeg ser det! Foreløpig ser jeg ingen økt aktivitet. At de skal være så håpløst vanskelige å få igang! Fjompenisser!
Superne har faktisk vist økt aktivitet i dag. En stund var faktisk mannfolka helt ville, og forsøkte å voldta damene sine. Vel, damene var ikke begeistret for den behandlingen, og det hele endte i en vill jakt (igjen) over hele akvariet. Men økt aktivitet er bra, og noe å bygge videre på. Nå skal de bare til pers. Jeg skal ikke gi meg før de trykker ut de godt lagrede eggene sine. Så det så! Hehehe, kanskje de forsøker å lage årgangsegg? Husker dere...eggene fra 2008 var en god årgang...
Superne har vist enda mer aktivitet i dag, men leker, det gjør de ikke. Derimot har jeg på følelsen at det leker nesten overalt ellers. Trillene og duplicareusene er i gang, selvsagt. Nå har også schultzeiene satt igang. Og det er tendenser også hos sterbaiene, selv om jeg ikke tror de reelt leker - det er bare lekstendenser. Jeg er sikker på at schultzeiene har hørt at jeg skal avlevere alle barna deres i slutten av uka, og at det er derfor de har tenkt å lage litt flere til meg. Jeg kan jo ikke være uten schultzeibarn!
Jeg har nettopp tatt en titt inn til schultzeiene, og det er helt hinsidige mengder egg! Det eneste lignende jeg har sett er da C-140-ene la igjen over 300 egg. Eggene ligger i klaser i leucocephalaen min, på nesten hvert eneste blad (og klasen med leucocephala er temmelig stor). Jeg har aldri før sett coryegg lagt på den måten - de ligger i hauger!
Jeg tar tilbake det jeg sa i sted: jeg har ikke sett noe lignende, ikke en gang C-140-ene har greid en sånn bragd som dette. Jeg plukket blandene (nå ser det temmelig bombet ut i karet) som det var egg på, og plukket eggene fra bladene og over i isbokser etterpå. Samtidig forsøkte jeg å telle eggene. Jeg kom til ca. 560 egg!!!!!!! Bladet som jeg legger ved bilde av, hadde over 120 egg alene!

Trillene storleker også i dag. De har holdt på hele dagen, og holder på fortsatt. Den største concoloren er nå smellfeit, etter å ha støvsugd trilleegg hele dagen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
herlighet, hva er det med vannet der borte over fjorden? det der er jo nesten sykt :p
hvor mange hunner er det som har vært med på morroa her da?
Å herlighet Inger Anne! :o

560+ egg! Det er jo helt van(n)vittig! Og du har plukket alle... Skal jo bli en interessant affære om alle klekker

Dette skal jammen bli moro å følge med på. Synes jeg ser deg sitte sammenkrøpet og skjelvende i et hjørne og lure på hvor du skal gjøre av nesten 600 små bartefjes! Heheee!
Himmel og hav ,det var litt av en mengde Synes mine black la enorme mengder med 100 stk. av gangen ,men det blir jo peanuts mot hva dine har lagt . Blir spennede hvordan hvor mange som er befruktet .
Jeg sitter mer eller mindre allerede krøpet opp i et hjørne, og biter negler og lurer på hva jeg skal gjøre hvis flesteparten klekker (jeg håper nesten i mitt stille sinn at det skal gå som det gjorde med C-140-eggene, der samtlige mugnet). Og tro det eller ei: de gale coryene holder på FORTSATT!!! Jeg lovet meg selv å ikke plukke flere, men så fant jeg et fint blad til, og nå har jeg kommet til 612 pluss/minus noen (jeg har kommet litt ut av tellingen noen ganger, men det er bare noen få egg), og jeg har også mistet noen egg, så jeg har ikke fått tak i absolutt alle. Jeg begriper ikke hvordan de har greid å produsere sånne mengder. Jeg antar at de få "barna" som lever sammen med foreldrene har deltatt (de er garantert kjønnsmodne forlengst), for jeg nekter å tro at dette er produsert av 6 fisker (av to kjønn). Hvis "barna" er med, betyr det at det er 10-12 fisker involvert i leken, og jeg vet ikke kjønnsfordelingen. I verste fall er det 11 damer som har produsert den hinsidige mengden, men jeg tviler på at en enkelt hann har greid å betjene 11 damer. I så fall må det være supermann (eller -coryen ). Tenke seg til: 10-12 schultzeier har greid å levere omtrent dobbelt så mange egg som ca. like mange C-140!!! Men nå ser jeg også coryegg hver gang jeg lukker øynene.

Trillene holder fortsatt på også, og de har levert en anseelig mengde egg (til dem å være) i tillegg til de over 600. Det er i hvert fall over 50 egg der også, trolig 70-80. Neida, fingrene mine greide ikke å la dem være heller. Og nå lurer jeg på HVA I ALL VERDEN ER DET JEG TENKER PÅ??? Hvorfor i huleste greier jeg ikke å la eggene være, når det er så vanvittig mange? Jeg har jo ikke plass til så ekstremt mange yngel! Jeg skal riktignok kvitte meg med ca. 100 meget (skammelig) trangbodde schultzeier fra to tidligere kull, men 600-700 nye yngel blir litt vel drøyt for hvem som helst. IDIOT Inger Anne! Men jeg skal jo si til mitt forsvar at jeg ikke ante at jeg kom til å telle 560 i første runde. Jeg tenkte at det var maks 300. Jeg knep jo av bladene eggene lå på, og tok dem med på stua for å overføre eggene til flere isbokser (jeg har inntrykk av at det er større fare for at eggene mugner hvis bladene de ligger på får lov til å bli i klekketanken/-boksen). Og bladet som inneholdt over 120 egg tok jo kaka (det var forøvrig det siste bladet jeg tømte for egg, så der fikk jeg jo en betydelig mengde som ikke var beregnet)!

Dere får bare unnskylde, men jeg er alvorlig i sjokk over dette. Jeg har aldri, aldri sett maken! Og jeg vet at det i dette øyeblikk fortsatt legges flere... Nei, hva som er i vannet i dag, aner jeg ikke. Jeg tenkte først at dette hadde med medisineringen jeg har kjørt (med Wormer Plus), inntil jeg kom på at jeg ikke har medisinert i trillekaret ennå. De leker jo forsåvidt uavbrutt der, men i dag har de vært uvanlig ivrige og har levert uvanlig mye også der. Jeg tror jeg må ringe vannverket og spørre i morgen... Det eneste som mangler nå, er at superne skal greie å avlevere de lenge etterlengtede eggene, midt oppi denne eggsplosjonen. Da hadde kaoset vært fullstendig komplett. For de eggene vil det ikke være snakk om å la være!

Som en siste kommentar kan jeg jo fortelle at jeg til min gru synes det ser ut til at flesteparten er befruktet også. Jeg håper muggspøkelset slår til, og tar i hvert fall noen av dem, for jeg greier ikke tanken på å kaste kommende corybarn heller... Jada, jeg er fullstendig idiot. Jeg innrømmer det selv. Sukk...
Må bare le for meg selv,klarer ikke å la være ,for en utrolig mengde de har lagt og for at ingen av oss cory-idioter klarer å la være å plukke egg selv om vi enkelte ganger burde la være

Vet at du ikke mener noe vondt med det når du skriver at du håper mange mugner, men ser jo pointet ditt,hvor i alle dager skal de plasseres og ikke mindre stelles . Men lykke til i alle fall uansett mengde
Jeg må bare låne en smiley som beskriver akkurat det jeg føler nå: [External Image]
OIOIOIOI :O det var jo en fin liten mengde med eggXD hvis alle klekker må du jo nesten skaffe deg 10 300 liter eller no for å få plassXD(kansje overdrivi, KANSJE). hvis mange klekker må du jo gi bort mange, bedre å gi bort mange enn å ta betalt og ingen kjøper, da må du jo avlive. akvarie butikker tar sikkert mot ca. 10-20. fins jo mange måter å bli kvitt de. men umulig å bli kvitt alle.

kansje halvparten mugner. men du sitter uansett igjen med 300XDILLE ILLE
Jeg kjenner at begynner å få temmelig vondt i magen nå, pga. eggsituasjonen som har oppstått. En titt på eggene nå i dag, og det ser ut som nesten samtlige er befruktet. Jeg kjenner at jeg fryser nesten på ryggen. Men at de er befruktet, betyr ikke at alle klekker. C-140-eggene var også befruktet, men mugnet alle sammen. Så jeg tar ingenting for gitt før jeg ser en evt. klekking. Det eneste jeg trøster meg med, er at kanskje lille Black & Decker var med i leken i går, og spredde sine Black-gener videre, så kanskje det oppstår flere nydelige black-er nå.

Trillene hadde tydeligvis også en skikkelig utblåsning i går (som jeg også nevnte). Nå har jeg nemlig observert noe der, som jeg kun har observert hos sterbaiene tidligere. Trillene mine legger normalt kun ett og ett egg, kanskje to samtidig en sjelden gang innimellom. Nå fant jeg flere eggklumper i karet deres; flere egg klumpet sammen, hvorav noen av eggene ikke var ferdig utviklet. Det virker rett og slett som om de har tømt hele lageret (jeg kan jo drømme...), og da altså også fått med endel egg som ikke var ferdig utviklet, og selvsagt ikke befruktet. Hos sterbaiene har slike klumper dukket opp på slutten av en hel dags lek. Jeg bruker å kalle det "restopplaget". Trillene lekte jo også hele dagen i går, fram til etter at lyset slukket. Og disse eggklumpene fant jeg i dag da jeg tittet i karet deres. Gudene vet hva som har gitt en slik utblåsning i to av akvariene mine. Jeg har ikke en gang nettopp byttet vann. Hos trillene er det nok kanskje deler av grunnen. De foretrekker å leke i "skittent" vann - rett før vannbytter. Jeg vet nok også deler av grunnen til schultzeiene også (mulig jeg allerede har sagt det?): Filtersvampen på innsuget til filteret var gått nesten helt tett, og jeg oppdaget at coryene snappet etter luft. Jeg flyttet litt på svampen, slik at det kom godt nok med vann til filteret igjen, og vannstrømmen ble merkbart bedre. Det er et sikkert stikk når det gjelder å trigge coryer. Og det var veld det som fikk det til å løsne for svært eggsprengte, gale coryer.

Og tør jeg gjette på at du, Elin, nå er glad for at du har solgt din gruppe med schultzeier? Så ikke du opplever det samme? Makan til kaniner skal man lete lenge etter (eller, kaniner er vel nesten dydige i forhold til dette)! Jeg begynner seriøst å vurdere å selge gruppen min igjen!
Man blir litt svett av rene skjære antallet egg, ja, når man er vitne til noe slikt

Selv vurderer jeg nok en gang ny reol, en for 2 x 160 litere for å huse alt samma av oppdrettet i det siste. Hadde tiltenkt de to nye 160 literne plassen der 180 literen står alene i dag, på Akvastabil møbelskapet (derfor ingen kar over og under dette, som du kanskje husker), så da må både karet og møbelet selges. Helt gale-Mattias selvsagt, å sysle med sånne planer, det er akkurat så jeg orker å ta det ukentlige vannbyttet på alt samma slik det er fra før

Men, det er så mye egg, og det er så mye søte yngel man har lyst å fostre opp, så....
Hehe Inger Anne! Du aner ikke hvor glad jeg er

Jeg har jo nesten våkenetter nå jeg, om hvordan jeg skal få plass til alle ynglene/ungfiskene... tør ikke å tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde fått 600 befruktede egg. Skjønner godt at du delvis håper på et muggangrep!

600 små yngler hadde jo vært litt av et syn, men... så mye plass de tar! Skal uansett bli svært så interessant å følge med fremover
Etter gårsdagen ser jeg spøkelser ved høylys dag. Bare jeg ser antydning til aktivitet i et av corykarene, skvetter jeg til. Sammen med schultzeiene går det bl.a. Brochis splendens, og da jeg kom inn på soverommet i sted, føk det to avgårde. Jeg ble helt kald! Men jeg la meg helt stille på senga, og ventet, for å se om det var leksaktivitet jeg så. Heldigvis så jeg ikke snurten av brochisene etterpå, så de var helt uskyldige, og jeg var rett og slett altfor skvetten. Derimot så jeg noen av schultseiene, og i dag er de behagelig rolige. Åh, så deilig å se dem i ikke-lekshumør. Nå så de fine og slanke ut (det var trolig noen hanner jeg så), men jeg var også forbauset over hvor store de har blitt! Jeg ser ikke fiskene ofte i dette akvariet, da de stuper i skjul så snart jeg viser meg på soverommet. Dermed har jeg ikke sett hvor mye schultseiene har vokst i lengden. De har blitt lange, slanke, elegante, vakre coryer, om enn med en litt for stor reproduksjonsevne. Og gudene vet hvorfor leopardusene (eller C-102, identifikasjonen er ikke helt sikker), som vanligvis støvsuger opp det meste av de andre coryenes egg når det lekes), ikke har rørt schultzeieggene. Jeg la merke til det samme sist schultzeiene lekte også. De ble ikke rørt. Det er mulig at noe av svaret kommer av at schultzeiene legger samtlige egg like under overflaten, mens de andre for det meste holder seg på bunnen, men det kan ikke være hele forklaringen. Jeg synes det er virkelig merkelig.

Jeg tok forresten en kjapp avgjørelse da jeg var på soverommet: jeg skal ikke gi noe vannbytte til de 100 schultzeiene som skal bort i slutten av uka, ikke før samme dag jeg skal sende dem bort. Jo mer jeg tenker på det, jo mer livredd blir jeg for at de skal finne på å leke. 100 schultzei burde gi ca. 5000 egg... ;-D *grøsser veldig*
etter det du så i går kan det jo lett skje at 100 schultzei legger 50 000 isteden. etter igår så begynenr man nesten å tro at alt kan skje.

jeg er nesten glad jeg ikke er deg, for da hadde jeg blitt frustrert. jeg hadde aldri klart å tatt vare på 600 fisk, eller blitt kvitt de, men du greier det nok til slutt. det er jo sikkert veldig morsomt for deg også da, man blir jo alltid glad når fiskene legger egg. fiskene er jo liksom dine unger, så blir som å få barnebarn.
Og så har fingrene mine en egen evne til å ta en tur i corykar, og plukke ut egg, sånn helt av seg selv. Fingrene mine tok visst en liten tur ned i trillekaret i morges igjen, og plukket ut noen svært synlige egg, helt uten at jeg visste om hva de gjorde...
Jeg tok nettopp en opptelling av trille- og duplicareuseggene, og anslaget på 70-80 var temmelig riktig. Jeg talte 72 + noen bittesmå uutviklede. I tillegg kommer eggene jeg var så idiot at jeg plukket ut i morges, og det var 21 stk. Dvs. at det ble 93 + trille- og duplicareusegg i går. Nesten hundre der også, altså. Men, tilstanden på de eggene er ikke så bra som hos schultzeiene (jeg vet ikke om jeg skal være lei meg eller glad for det). Først fikk jeg meg en overraskelse, da det lå 3 små yngel og logret der nettopp nå. Alle trilleeggene ble nok ikke lagt i går, nei. Jeg ser også at ikke alle eggene er befruktet, og jeg ser allerede antydning til mugg på noen av eggene. Men jeg burde vet ikke klage over frafall akkurat nå. Jeg fikk meg forresten en overraskelse til nå nettopp. Jeg har hatt to isbokser med trilleegg og sterbaiegg til klekking veldig lenge, og nå hadde jeg gitt opp resten av eggene. Enten var de mugnet, ellers så hadde de stått godt over ei uke. I går ga jeg fullstendig opp den ene boksen, og flyttet luftesteinen over til en av de nye isboksene (det ble jo plutselig behov for en del flere lufttilførseler i går). Men jeg tømte ikke ut eggene. Og bra var det, for jeg fant nyklekt yngel der i dag!

Jeg hadde egentlig gitt opp de få sterbaieggene jeg hadde stående også, rett og slett fordi de så ut til å ha blitt dårlige. Men jeg har latt dem stå med luftestein likevel (jeg turde ikke helt å gi dem opp i går, så jeg avså ikke den lufttilførselen), og i kveld har noen få av de eggene også klekket. Man skal tydeligvis aldri gi opp håpet når det gjelder coryegg!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap