Elins lille hjørne (side 94)

Og igjen måtte jeg sjekke om alt sto bra til i et kar. Så plutselig at så utrolig mange kirsebærreker (dessverre med et hint av neocaridina sp.) var fremme samtidig.

Sjekket nærmere og alt ser jo bra ut. Vet ikke hva slags almennmøte de avholder i dag. Det er vel riktig tid på året for et årsmøte i FOK (Foreningen for Organiserte Kirsebærreker), så det spørs om det var det som avholdes i dag. Hvem som er ordstyrer har jeg ikke klarlagt enda.

Et bilde av en del av forsamlingen.

[External Image]

Den skal tidlig krøkes for å bli god organisasjonsarbeider. Tassen er en knapp cm stor. Synes det er fint at de innvolverer barna tidlig i positivt organisasjonsarbeid.

[External Image]

En av minst tre weitzmaniyngel som faktisk ser ut til å klare seg i gamlekaret til foreldrene ligger litt i utkanten og følger med. Spørs om han ikke håper at noen av kravene som blir stilt kommer han til gode også.

[External Image]
Jaja, kravene fra FOK var heldigvis overkommerlige. Det var bare to stykker (takk og pris).

1. Novoprawn litt oftere
2. Bruk av JBL biotopol C, slik som CRS rekene får. Det var visst ikke helt rettferdig med slik forskjellsbehandling...

Det skal vel la seg ordne... helt til den lille flaska med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125465+*+125466&t=temartic_e&userid=Zs0caq7TYUZ0Nd9ZdgvqsaKItQPkXLsLyt6]biotopol C[/URL] er tom

Ellers har jeg endelig somlet meg til å skrape alger på innsiden av alle karene (disse grønne prikkene som bare MÅ dukke opp), samt pusse glassene på utsiden. Nå ser jeg endelig fiskene uten at de ser ut som de har hvitprikk (det er egentlig vannmerker på glasset). Hurra for meg. Det ble jo riktig så fint, og tok ca 10 minutter. Fatter ikke hvorfor jeg slurver med dette. Karet med eplesneglebarnene ble ikke pusset på innsiden. Det sitter ørten eplebarn på glasset, dessuten trenger de vel de algene som er. De har fått en agurkskive, men så langt er det bare sandsneglene som forsyner seg :p

Og skulle til å ta bilder av herligheten, men hvem hadde glemt å skru av kameraet i dag når jeg lastet opp bildene av FOK? Jo, det var meg, og nå er batteriet flatt. Og ikke finner jeg laderen heller.

Ellers ser det jammen ut til at alle mine kjære, søte, små paleatusbarn er solgt. *hikst* Skal bli tungt å pakke alle sammen og levere de, men slik er nå livet... de er såpass store nå at de nærmer seg størrelsen på hannene i leksgruppen, så de er nok klare til å forlate redet. Likevel litt vemodig, de var jo mine første egg

Dessuten har jeg noe snadder i vente... et par grupper corydoras jeg bare MÅ ha, så jeg trenger plassen. Skal vente med å røpe hva som kommer om noen få uker, men - jeg gleder meg! Må i hvert fall ha funnet laderen innen da!

Atrobarna har det fint. I kveld var de nok en gang plassert i linje som en rekke små soldater for å slurpe i seg mikroorm ispedd finknust og oppbløtt discusgranulat De er så søte når de står slik på geledd for å spise!
Eplebabyer
De lyse prikkene på glasset er eplesneglebarn :o

Og det sitter ørten stykker på de andre tre glassveggene pluss på sanda også. Egentlig er de vel overalt - bortsett fra på agurken. Der sitter det bare sandsnegler.

[External Image]
Da har jeg funnet kameraladeren, og tatt en liten runde i karene. Ikke så lett å ta bilder, men...

Schultzei ungfisk så langt øyet ser. Disse vokser skikkelig fort, og størrelsesmessig er de egentlig salgsklare. De er skikkelig fine

[External Image]

En av de eldste atroene. Disse har blitt noen riktig staute, flotte ungfisk nå. De er så fine!!

[External Image]

Og en av metaene som går sammen med atroene. Metae vokser skikkelig sakte, men i en alder av 15 uker begynner de da og bli litt runde og fyldige. Begynner rett og slett å se den kompakte, nydelige kroppsformen de har som voksne. Ser egentlig litt ut som en trekant :p

[External Image]
Her kommer en gjeng tøffinger! Macmasteri yngelen. 16,5 uker gamle.

Noen som vet om apistoer bare ganske enkelt vokser uhorvelig sakte?! Har en tre-fire som det begynner å bli størrelse på, men resten synes jeg er veldig små enda. De fikk jo artemia i minst 12 uker, og lever på discusgranulat og mygglarver nå, så maten skulle det ikke stå på.

Uansett er de skikkelig fine, men jeg tror jeg har forferdelig mange hanner... ups.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og så... en gruppe jeg ikke har lagt ut på langt nær nok bilder av:

Corydoras Loxozonus.

Makan til nydelig cory! Fargespekteret deres er helt utrolig. Og mine er så nære lek og egglegging at jeg er forbauset over at det ikke har kommet egg, faktisk!

Hannene svever i lufta, dirrer foran hunnene og byr seg frem på beste måte, men så langt jeg kan se har ikke damene falt for fristelsen enda. Skulle det komme egg i dette karet, vil det bli svært vanskelig å ikke plukke dem må jeg si...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Har bare hatt oppdret på A. Borellii og de vokste ihvertfall kjeeeeempesakte .
Om det gjelder andre Apistogrammaer aner jeg ikke . Fine var de ihvertfall
Avslutter med et bilde av en av de eldste weitzmaniene. Denne tøffingen nærmer seg faktisk 3 cm nå

Og et bilde av en av paleatus ungfiskene, som mest sannsynlig er solgt (snufs!).

[External Image]

[External Image]
Kanskje det gjelder andre apistoer også, da...

Jeg ser at jeg har et megaproblem egentlig... om jeg virkelig har en KLAR overvekt av hanner slik jeg tror. Egentlig kan jeg ikke se noen hunner som regel, kanskje en eller to som har antydning til svart på brystfinnen. Men, de har jo ikke farget ut skikkelig enda, så det er vanskelig å si.

De er skikkelige sjarmtroll, og står ved glasset og logrer som en hund med en gang jeg nærmer meg. Håper vel på litt mat
Jeg har hjemmekontor torsdag så da kan jeg ev. møte deg på morgenen om det passer
Flott, Liv!

Ting er litt uavklart når det gjelder reisen innover... jeg skal være der klokka ni, så tidspunktet er greit. Men det er mulig at jeg skal sitte på med faren min (som uansett skal til Oslo, men egentlig noe senere. Vi vurderer samkjøring uansett, men det er ikke bestemt enda).

Men vi får det vel til uansett
Det finner vi ut av Bare gi meg en tid og et nogenlunde sentralt møtested så skal vi nok få det til Tror gutta mine gleder seg til å få damer i hus
Høres bra ut

Får håpe det faktisk er damer jeg har da! Hehe.

Ser ut til at jeg har fått solgt hele kullet paleatus til en i Oslo, og meningen er at jeg skal ta med meg fiskene innover på torsdag. Det er delvis derfor jeg vurderer å sitte på med faren min, siden vi snakker mengder av fiskeposer å dra meg seg på toget.

Prøver å planlegge hvordan jeg best kan få pakket dem. Det er snakk om 19 cory som skal flyttes på.

Skulle egentlig så absolutt ha fått pakket to og to (men da må de stå i baljer og tømme seg for gift først, og pakkes i helt rent vann - ikke vannet fra balja). Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å få med 21 poser innover!!

Og hvordan jeg skal få fanget og pakket så mye fisk uten å måtte stå opp klokka fire på torsdag. Blir vel å fange de inn i morgen kveld, og pakke de torsdag morgen. Tror ikke jeg tør å pakke de i morgen kveld, altså. Men det er fryktelig mye fisk å pakke en tidlig morgen...!
Huff, det blir en tidlig morgen på deg ja. Ville nok heller ikke turt å pakke de på kvelden. Du får si fra hvis du ikke rekker blackene så kan vi ta det senere.

Tar du vare en cory per pose? Har hørt om den giften, men forstått det som det ikke gjelder alle cory arter? eller?
Har sendt e-post til kjøper og sagt at jeg begynner å få seriøst kalde føtter ang. denne overleveringen nå. Det er egentlig antallet som er problemet (tar lang tid å pakke 19 fisk godt), blackene går greit på morran de er jo bare to stykk.

Jeg pakker en og en helst, men kan ta to og to om jeg lar de gå i en balje først for å skille ut evt. gift, og deretter bruker rent vann å pakke de i. Men ikke mer enn to per pose. Og enda da er det jo aldri noen 100% garanti.

Kjøper på paleatusene skal oppover hit om 3-4 uker, så jeg håper han går med på å vente til da. Jeg trenger virkelig akvariet de går i nå, men.... jeg vil ikke løpe noen risk heller. Kommer aldri til å tilgi meg selv om mange er døde innen han pakker de opp på torsdag

Merkelig hvordan noe virket helt problemfritt med en gang, men når det kryper nærmere og jeg begynner å tenke praktisk så får jeg nærmest panikk.
Inaktiv bruker
Det var nå du skulle hatt "pustende fiskeposer". Har prøvd dem ut selv til corydoras, og det funket veldig bra Pakket en fisk i hver pose, uten luft og lite vann. Tar veldig liten plass. Da kunne du pakket de kvelden før avreise. Kjempesmarte: de slipper O2 inn og CO2 ut. Men du rekker vel uansett ikke få tak i slike poser så raskt
Nei, det gjør jeg nok ikke.. har lest om disse posene, men aldri sett de, så det er i hvert fall ikke noe noen lokale butikker her har.

Synes dette er ganske ille, siden det var mitt forslag at jeg kunne ta de med innover... rekkevidden av hva jeg sa sank nok ikke inn før i ettertid og nå er jeg dypt bekymret.

Det vil si... da jeg foreslo det var tanken å pakke alt om morgenen. Men... nå går det opp for meg hvor mange poser som skal pakkes (og jeg brukte over en time på 11 fisk i helga, nå er det dobbelt så mange! og det var fortsatt ikke inkludert tiden brukt på å fange dem), og pakkes godt også - det er vinter i Norge...

Jeg har rett og slett ikke kapasitet til å pakke fisk fra kl. 4 om morran til jeg drar ti over halv sju, og deretter ha en lang dag på jobb og reise hjem klokka 17.00 fra Oslo (vel hjemme rundt sju på kvelden), bare for å stå opp igjen kvart på seks på fredag. Da er jeg mer zombie enn levende tror jeg :p

Fatter ikke hvorfor alt slikt praktisk går opp for meg etterpå...!
De posene tro jeg at jeg bare er nødt til å skaffe meg .Har tenkt på det tidligere, men har ikke blitt noe av .Men tenk bare hvis en er på ferie et eller annet sted det være seg Norge eller andre steder og får tak de drømmefiskene Da hadde det vært greit med sånne poser

Ellers så tror jeg ikke du skal være så redd for å pakke de to og to,det er vel de med røde finner som er spesielt utsatt etter hva jeg har hørt . Men selvfølgelig coryer er coryer.Så jeg ville fanget de kvelden før og latt de gå i et kar / boks et eller annet med luftestein ,lagt posene , hov og alt klart sånn at det bare var å hove de opp i posen om morgenen. Dette pleier jeg å gjøre til auksjoner og ved sending av fisk. Håper du finner ut av det
ElinH
Merkelig hvordan noe virket helt problemfritt med en gang, men når det kryper nærmere og jeg begynner å tenke praktisk så får jeg nærmest panikk.

Ja, kjenner den følelsen. En tenker liksom ikke helt logistikk når en entusiastisk gjør avtaler Håper det ordner seg med at kjøper kan vente så du slikker å stå opp midt på natta og fange og pakke fisk.
såvidt jeg husker, sa ian fuller at c trilineatus var den som skilte ut mest gift og hadde de høyeste dødsratene. jeg kjøpte en gruppe på fem, 2 og 3 i hver pose. det gikk helt fint, men jeg var jo hjemme en time senere....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap