- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 94)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 94)
Inger AnneJeg må si meg enig med Mona: du har nok minst to i stimen som er bærer av genene som gir albinisme. Albinisme er et såkalt recessivt gen, dvs. at fisken kun kan ha disse genene for å bli albino, og ikke ha gener som gir vanlige farger. Det betyr at hvis to albino individer leker, vil du bare få albino fisk, da de ikke har gener for noe annet. Hvis en albino og en som bare bærer genet leker, vil du få begge deler. Hvis to som bare er bærere av genet leker, vil du få begge deler, men betydelig færre albino enn vanlige. Hvis minst en av fiskene som leker derimot [I]ikke[/I] har genet, vil du ikke få albino individer.
Takk for forklaringen. Egentlig ganske så merkelig. Blir egentig like rart som om to Nordmenn skulle få en kineser, eller to afrikanere skulle få en svenske (stakkars) Men som du sier ligger det genetisk.
Kona sier vår sønn har fått mine gener og det lover vel kanskje ikke så godt. Tenke seg å ha to slike som meg i hus ;- =)
Postet 22.11.11 kl 17:52
Postet 22.11.11 kl 20:39
Endret: 22.11.11 kl 20:40
Postet 22.11.11 kl 20:42
Postet 22.11.11 kl 20:50
Kommer i tanker om en calypso fra omtrent midten av forrige århundre som heter "Shame and scandal in the family" hvor sluttpoenget går til en mor hvis sønn vil gifte seg med en pike som hans far mener er hans halvsøster på farssiden, men at hans mor ikke vet om det. Sluttlinjen viser at det allikevel ikke er slik og den går omtrent slik, etter en lett rustangrepet hukommelse: "Your daddy aint your daddy, but your daddy don´t know".
Mendels arvelov kan være skummel.
Mendels arvelov kan være skummel.
Postet 22.11.11 kl 21:46
Postet 22.11.11 kl 21:55
mona o[QUOTE=milo]Rottweiler Mona, beste hunden som fins... ;-)
Inger AnneJeg må rette på Milo: den beste hunden som finnes er selvsagt Kleiner Münsterländer. :-D
Jeg må rette på dere begge to Den beste hunderasen som finnes er selvsagt sheltie, eller shetland sheepdog Nyyydelige! Hehe
Nope Han her er den beste. Dessverre i hundehimmelen nå, men en fantastisk fyr var han når han levde
Postet 22.11.11 kl 22:00
Postet 22.11.11 kl 22:28
Corydoras eques
I går kom en gruppe med nydelige Corydoras eques til landet, og 20 av de små skjønningene er mine - de bor hos en barnevakt så lenge
De er F1, det vil si første generasjon født i fangenskap etter viltfangede foreldre. Graham Ramsay i Skottland fikk til oppdrett på sin VF gruppe i sommer (slutten av juli) og det er dette avkommet Eques-gruppen min (og et par andres) er fra
Etter hva "barnevakten" min, og Rita også, sier, så er det relativt stor størrelsesforskjell innen gruppen med unge Eques. Det kommer nok av at Graham fordelte avkommet rundt om i forskjellige kar hos seg. Da kan man få sånne forskjeller, merkelig nok, for man syns jo gjerne man mater "helt likt" i de forskjellige akvariene man har. Men så ser man jo på småtrollene at det gjorde man visst ikke likevel
De er uansett i flott form, har jeg fått vite, så dette blir et spennende år fremover! Ser frem til de kommer i kjønnsmoden alder om et års tid, det kan bli SPENNENDE med F1...sjansene øker gjerne litt da
Jeg kribler i fingrene etter å komme i gang med akvariene nå!
Kan ikke akvariene komme snart, så jeg får begynt på innkjøringen??? Argh, jeg blir snart sprø av denne lange ventetiden...! "7-10 dager" leveringstid liksom....pffft!
Jeg skal bruke salmiakk-metoden for å innkjøre karene, da kan jeg ha full fiskebestand i karene med en gang og slipper å uroe meg for nitrittoppblussinger e.l.
De er F1, det vil si første generasjon født i fangenskap etter viltfangede foreldre. Graham Ramsay i Skottland fikk til oppdrett på sin VF gruppe i sommer (slutten av juli) og det er dette avkommet Eques-gruppen min (og et par andres) er fra
Etter hva "barnevakten" min, og Rita også, sier, så er det relativt stor størrelsesforskjell innen gruppen med unge Eques. Det kommer nok av at Graham fordelte avkommet rundt om i forskjellige kar hos seg. Da kan man få sånne forskjeller, merkelig nok, for man syns jo gjerne man mater "helt likt" i de forskjellige akvariene man har. Men så ser man jo på småtrollene at det gjorde man visst ikke likevel
De er uansett i flott form, har jeg fått vite, så dette blir et spennende år fremover! Ser frem til de kommer i kjønnsmoden alder om et års tid, det kan bli SPENNENDE med F1...sjansene øker gjerne litt da
Jeg kribler i fingrene etter å komme i gang med akvariene nå!
Kan ikke akvariene komme snart, så jeg får begynt på innkjøringen??? Argh, jeg blir snart sprø av denne lange ventetiden...! "7-10 dager" leveringstid liksom....pffft!
Jeg skal bruke salmiakk-metoden for å innkjøre karene, da kan jeg ha full fiskebestand i karene med en gang og slipper å uroe meg for nitrittoppblussinger e.l.
Postet 24.11.11 kl 14:56
Endret: 24.11.11 kl 14:57
Gratulerer med (snart) ny, fantastisk fisk. 20 stk er en fantastisk gruppe av denne fisken - håper absolutt alle klarer seg Du har vært heldig nå som fikk tak i denne så fort
Jeg har gitt klar beskjed til de andre som har fått disse i hus også; oppdrett må til for å spre denne fantastiske fisken litt i Norge. Jeg slenger meg på toget/bussen til Ski med en gang du har fått salgsklare eques... mine 5 vil gjerne ha fler venner Og oppdrett, det FÅR du, det vet jeg. Du var jo på nære nippet med de viltfangede, så da går det med disse F1
Lykke til med de nye, Mona. Så får vi håpe at akvariejubeldagen blir i morgen
Jeg har gitt klar beskjed til de andre som har fått disse i hus også; oppdrett må til for å spre denne fantastiske fisken litt i Norge. Jeg slenger meg på toget/bussen til Ski med en gang du har fått salgsklare eques... mine 5 vil gjerne ha fler venner Og oppdrett, det FÅR du, det vet jeg. Du var jo på nære nippet med de viltfangede, så da går det med disse F1
Lykke til med de nye, Mona. Så får vi håpe at akvariejubeldagen blir i morgen
Postet 24.11.11 kl 15:02
Å jeg tenkte det nok at det var disse du skulle få ja
Hadde litt mistanke siden jeg snakket med Atle for en tid siden og han nevnte at de kanskje skulle til Scotland og hente noen av disse.
Så jeg må bare gratulerer deg så masse,skulle ønske noen av de hadde kunne kommet til meg og . Men håpet for å få noen sånne stiger i allefall når dere har fått F1 og kanskje lettere å få i lek
Hadde litt mistanke siden jeg snakket med Atle for en tid siden og han nevnte at de kanskje skulle til Scotland og hente noen av disse.
Så jeg må bare gratulerer deg så masse,skulle ønske noen av de hadde kunne kommet til meg og . Men håpet for å få noen sånne stiger i allefall når dere har fått F1 og kanskje lettere å få i lek
Postet 24.11.11 kl 15:02
Postet 24.11.11 kl 17:28
Postet 25.11.11 kl 09:57
Postet 25.11.11 kl 16:33
mona oHar ikke hørt noe fra Webzoo i dag heller :-( Til trøst har jeg bakt en stor eplekake, hehe :-) Den står i ovnen nå og er straks klar.
Mona, jeg hørte ordet KAKE..... Jeg er en kakemons, og er straks på vei.
Hold kaffen varm da..... Hehe.
Albinoene er fortsatt i live og gleden stor. Om disse vokser opp og det er en av hvert kjønn.... og disse "har seg", vil da alle avkom bli albino? Eller vil det fårekomme at det blir som nå, at alle er "normale" og av og til vil komme en albino?
Postet 25.11.11 kl 16:59
Postet 25.11.11 kl 17:34
Hey, gode nyheter! Oppdaget noe nytt; Aquamanias har endelig begynt å føre Eheim filtere! Både innvendige og utvendige modeller.
Yippi, nå går det an å handle filtere hos han for sånne svorne Eheim tilhengere som meg
EDIT:
men ser nå at det ikke er ført opp modell 2224 på listen der over utvendige.... og det var litt nedtur. Jeg slet så alvorlig med flere av 207X serien at det er ikke noe jeg tør å prøve igjen med det første. Eheim må luke vekk de "barnesykdommene" den serien har først.... om de ikke har det allerede da. Men knekte tannhjul og låste filtere med lekkasjer har jeg mareritt om enda, og det klarer jeg ikke riste av meg så lett.
Kan heller prøve Ecco Pro serien og sånn?
Yippi, nå går det an å handle filtere hos han for sånne svorne Eheim tilhengere som meg
EDIT:
men ser nå at det ikke er ført opp modell 2224 på listen der over utvendige.... og det var litt nedtur. Jeg slet så alvorlig med flere av 207X serien at det er ikke noe jeg tør å prøve igjen med det første. Eheim må luke vekk de "barnesykdommene" den serien har først.... om de ikke har det allerede da. Men knekte tannhjul og låste filtere med lekkasjer har jeg mareritt om enda, og det klarer jeg ikke riste av meg så lett.
Kan heller prøve Ecco Pro serien og sånn?
Postet 25.11.11 kl 23:45
Endret: 25.11.11 kl 23:48
Så kult, billig var det også! Har lyst til å prøve innvendige av noe sånt som denne typen til fler akvarier, har et sånt i mindre størrelse i et kar, ellers går det i Eheim AquaBall + et utvendig til det største akvariet mitt. Står ikke antall liter den 2012 passer til, men det går det an å finne ut av Ikke helt fornøyd med AquaBall, egentlig, de går så fort tette etter min erfaring.
Postet 25.11.11 kl 23:55
Postet 26.11.11 kl 00:11
Nja
Jeg har et sånt filter anders og hvis det er høy sirkulasjon du er ute etter så ville jeg funnet et annet, Har det i en 96L, Kan jo hende jeg har fått et som er litt halvslappt men,,,
Mvh
Marius
Mvh
Marius
Postet 26.11.11 kl 02:31